Hulp nodig bij keuze WiFi device aankoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartGoten
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-06-2023
Ik wil Wifi in mijn tuin. Ik heb een Lan kabel met PoE tot buiten liggen maar weet niet of ik een AP, repeater of extender dien aan te schaffen? Ik will het bestaande WiFi SSID behouden, dus geen tweede wifi netwerk voor buiten.
Kan iemand me adviseren welk product zou schikken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een AP.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlang
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?
Wat mag het max kosten?

Geef even wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Zie hierboven (en welkom op GoT).

Je kan in de Pricewatch zoeken op:
Accesspoint
Outdoor
PoE (welke versie heb je?)

Handig om ook te melden wie/wat PoE gaat leveren en welk apparaat nu voor het Wifi netwerk zorgt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartGoten
@wlang Ik heb een EAP225 TP-link getest maar kreeg hem niet goed aan de praat, ben niet zo'n expert met wifi setups. ik had een totaal budget ven €200 in petto
@lier Netgear switch GS308P met PoE type af.

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
X50-poe

———
Wat gebruik je binnen nu voor wifi?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
Als het eender wat mag zijn : TP-Link Omada SDN EAP650-Outdoor
Als het enigsinds moet samenwerken met je bestaande set , kan je best aangeven wat je nu voor binnenhuis gebruikt

(je kan eender welk ap gebruiken .. het is je toestel die toch zelf bepaald wanneer er van zendstation gewisseld wordt... als er bepaalde protocollen achterliggend draaien gaat die wissel gewoonweg sneller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@BartGoten je geeft aan dat je een en ander niet werkend kreeg met de uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor - kun je uitleggen tegen welke problemen je aanliep.

pro-tip: soms is het, als je niet heel ervaren bent, handig om dan gewoon alle kabels uit de aangesloten switch te trekken en je laptop of pc ook via een kabel (op een niet-PoE-poort) aan te sluiten en dan te troubleshooten,

aan de ander kant kun je het ding vaak ook wel gewoon resetten en via een tijdelijk wifi inloggen om de boel in te regelen.

kortom: leg even uit wat het probleem is anders zit je met een andere AP straks met een zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartGoten
@i-chat Ik had de EAP225 verbonden met mijn laptop en het IP van de AP (default = 192.168.0.254) in dezelfde range gezet van mijn thuis netwerk (192.168.1.x) Toen ik daaarna de AP op mijn netwerk router aansloot kon ik niet meer de login pagina benaderen? De groene LED brande op de AP dus die kreeg stroom via PoE. Ik deed een factory reset via de hardware knop maar kon dan zelfs niet meer via default IP toegang krijgen, pingen ging ook niet?
Als ik het goed begrijp zou dan een AP met Bridge moeten lukken om dezelfde SSID te behouden? Ook als deze met LAN kabel 'gevoed' wordt of is bridge zoals repeater (wifi naar wifi)

Dank
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@BartGoten - na een factory reset, zo je AP berijkbaar moeten zijn via zijn eigen wifi netwerk,

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1000/ <

zorg bij het inregelen voor de volgende zaken

1: dat de dhcp functie op de ap UIT staat,
2: dat de app een ip krijgt van je dhcp server (niet instellen als fixed),
-- bij thuisgebruik reservations (lees vaste ip's) in je dhcpserver regelen ipv in je client.

dat de default gateway ingesteld staat op het ip van je router
-- zou automatisch goed moeten gaan zodra je een ip krijgt van je dhcp.

vervolgens kun je vanuit de interface het volgende regelen:

> netwerk naam (SSD)
> roaming (ESSID) ; te vinden in je oude setup) ** optioneel**
> beveligingsniveau (minimaal wpa2 mixed), etc
> en beveilingsleutel (wifi key)

overigens: omdat de EAP eigenlijk een professionele (managed) AP is kan het zijn dat een en ander wat ingewikkelder is dan normaal... ik zou daarom bijna aanraden om een mede tweaker te zoeken bij jou in de buurt die voor een lekker koud pilsje of een al dan niet spreekwoordelijk flesje wijn, dat ding even van OpenWRT voorziet. dat zou je leven ontzetten veel vergemakkelijker omdat je an niet langer vast zit aan die omada softwware meuk die dit spul eigenlijk wil hebben. of op zijn minst om even te kijken naar hoe dit integreert in de rest van je netwerk.

persoonlijk doe ik bijna alles met tplink hardware en draait er helemaal niets meer op hun firmware (alles op openwrt).

[ Voor 30% gewijzigd door i-chat op 21-06-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
i-chat schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:02:
@BartGoten - na een factory reset, zo je AP bereikbaar moeten zijn via zijn eigen wifi netwerk,
Inderdaad, standaard functioneert de TPLINK als DHCP client indien aangesloten op netwerk net als elk ander netwerk apparaat.

Je kan in je router kijken of een IP scan tool gebruiken om te kijken welk IP adres de TP-link heeft gekregen.
Zelf gebruik ik in dat soort situaties vaak even het Nirsoft WakeMeOnLan tooltje
Afbeeldingslocatie: https://www.nirsoft.net/utils/wakemeonlan.png

OpenWRT zou ik niet zomaar aan gaan beginnen zonder extra kennis van zaken.

Eventueel:
TP-Link Emulatoren

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 21-06-2023 19:20 ]

Pagina: 1