Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Hi medetweakers,

Op een verjaardag kreeg ik een gebruikte Samsung 65 inch Q7F aangeboden met enige schade (video bijgevoegd). Ik denk dat het probleem in paneel zit, maar ik ben er niet zeker van, hence dit topic.

De TV is een paar jaar oud, en de schade beslaat slechts een deel van het scherm. Nog voordat ik kan beslissen of ik 'om de schade heen kan kijken (letterlijk), ben ik benieuwd of dit eventueel te repareren is. Als tweaker in hart en nieren ben ik immers de beroerdste niet om iets te repareren, graag zelfs.

Bijgevoegd een filmpje wat ik van de koper heb ontvangen. Wellicht helpt dit met het probleem indentificeren.

Omdat er geen sprake is van kapotte pixels, lijkt het me niet het gehele paneel hoeft worden vervangen. In dat geval zou de TV natuurlijk total loss zijn.

Verder is het volgende bekend:
- Probleem is spontaan ontstaan, niet als gevolg van een val.
- Garantie is niet meer van toepassing
- Vraagprijs 200 euro

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Voor het bedrag durf ik wel een gokje te wagen, maar ik heb geen ervaring met het repareren van TV's :)

Video van schade: YouTube: Samsung Q7F 65 panel damage

Thanks! :P

Keep it cool

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Valentijn schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:42:
- Garantie is niet meer van toepassing
Bij een TV van meerdere duizenden euro's mag je verwachten dat deze langer dan een jaar of 4-5 meegaat, ik zou alsnog eerst aankloppen bij de verkoper.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:35
Dit is over het algemeen gerelateerd aan de mainboard, het kan zijn dat de aansluiting niet meer goed is (twee witte kabels). Dit zou je dan simpel kunnen oplossen, er zijn meerdere tutorials op YouTube te vinden.

Het kan ook zijn dat het mainboard daadwerkelijk defect is, soms kun je dit zelf repareren door onderdeel X te vervangen/ solderen, een stukje plakband of een nieuwe mainboard. Mocht het niet simpel op te lossen/ te repareren zijn dan heb je voor een kleine honderd euro een nieuwe main- en power supply board via deze Nederlandse webshop, wellicht kun je elders voor een nog lagere bedrag een solo mainboard vinden. Grote kans dat het probleem met een nieuwe mainboard is opgelost, echter is dit geen garantie.

Garantie wetgeving is per land verschillend, in Nederland kennen we de conformiteitsbeginsel en mag je inderdaad verwachten dat een tv lange tijd meegaat. Echter vermoed ik dat het hier om België betreft gezien de zender VTM, helaas is de garantietermijn/ wetgeving in België minder uitgebreid.

Vraag jezelf dus af of je een gokje wilt wagen voor max. 300 euro ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Ik heb inmiddels een tweetal video's gevonden die beschrijven dat het probleem in de clock Zou moeten zitten. Door een gedeelte van de ribbon af te plakken zou het probleem verholpen moeten zijn.

Echter gaf de maker ook aan dat (bij afplakken), de timing van de andere kant moet komen, a.k.a. geen perfect solution

Mijn vraag is beantwoord, dank voor de tips.

[ Voor 20% gewijzigd door Valentijn op 21-06-2023 13:52 ]

Keep it cool