Redmi Note 12 Pro geen stabiele verbinding TP-Link Deco M4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Inmiddels al een paar jaar een Deco M4 systeem met 4 units in huis en dat draait eigenlijk altijd probleemloos. Allerlei telefoons, laptops en chromecasts erop en altijd stabiele en snelle wifi verbindingen.

Sinds afgelopen weekend een Redmi Note 12 pro in huis en nadat ik de boel overgezet had van m'n vorige Xiaomi Note 10 lite, kreeg ik op de Redmi telkens korte wifi onderbrekingen. Willekeurig, soms paar keer binnen een paar minuten, soms pas na 5 of 10 minuten. Even kort valt het wifi icoontje weg en komt daarna weer terug en maakt verbinding.

Wat heb ik al geprobeerd
Na heel wat zoekwerk kom ik op internet wat meldingen tegen van Poco en Xiaomi telefoons die niet het 802.11r Wifi roaming protocol ondersteunen en dan dit gedrag gaan vertonen. Advies is dan de 'Mesh Technologie' voor dit apparaat in de Deco software uitzetten. En ja.. dat lijkt ook bij mij te werken, zodat de telefoon niet telkens de wifi verbinding verliest. Maar gevolg is natuurlijk dat ie ook niet meer automatisch de beste AP en dus heb ik nu regelmatig een trage wifi verbinding.

Daarnaast heb ik de Deco's al geupdate naar de laatste firmware. En hiermee zijn ze dus ook herstart.

Vast IP adres instellen op de telefoon ook al geprobeerd. Hielp niks.

Alle wifi verbindingen op de telefoon vergeten en opnieuw maken. Hielp ook niks.

Kan me toch niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Maar ik zou ook niet meer weten wat ik nog kan proberen. Behalve alle deco's resetten en het netwerk opnieuw opzetten OF m'n Redmi terug naar fabrieksinstellingen. Maar ben bang dat beide niet gaat helpen.

Iemand nog een richting om te proberen? :?

Beste antwoord (via hars73 op 30-08-2023 13:43)

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
Je zou per AP een minimum RSSI in kunnen stellen om te overgang van AP te forceren vanuit het netwerk. Dit is vooral zinvol als je veel signaal overlap hebt. Helaas lees ik dat je geen minimum RSSI in kan stellen op de Deco M4.

Wel lees ik op internet enige oplossingen in de volgende forum topics bij TP-link:De oplossingen die o.a. worden aangedragen is het uitschakelen van het 2.4 netwerk. Evt, kan je dan het gastnetwerk zonder isolatie, met ander SSID gebruiken voor de apparaten die alleen 2.4 kunnen.

Ook lees ik dat bijv. Android en ook Apple apparaten die maken van een 'privé' MAC-adres problemen kan geven. Dit zou je evt. uit kunnen zetten als dit aan staat.

Ik kreeg echter zoveel resultaat dat je misschien zelf maar even wat onderwerpen moet lezen: https://www.google.com/search?q=tp+link+deco+m4+%22rssi%22

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matje19767
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-08-2023
Helaas heb ik ditzelfde probleem... Ook met de Redmi Note 12 Pro... Om gek van te worden...
Alleen hebben wij een andere wifi systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Welke instellingen zijn op de Deco M4 toegepast? Hoe meer info hoe beter.
Overigens zorgt 802.11r (alleen) voor snelle overdracht naar een ander accespoint.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen ervaring met deze producten maar ik kan mij voorstellen dat de telefoon eigenlijk gewoon slecht kan kiezen tussen AP's en dan heen en weer blijft switchen. Als er wel een hele sterke overlap tussen de AP's is zou ik het vermogen iets terugdraaien van de AP's. Sommige merken kunnen dit ook automatisch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
Je zou per AP een minimum RSSI in kunnen stellen om te overgang van AP te forceren vanuit het netwerk. Dit is vooral zinvol als je veel signaal overlap hebt. Helaas lees ik dat je geen minimum RSSI in kan stellen op de Deco M4.

Wel lees ik op internet enige oplossingen in de volgende forum topics bij TP-link:De oplossingen die o.a. worden aangedragen is het uitschakelen van het 2.4 netwerk. Evt, kan je dan het gastnetwerk zonder isolatie, met ander SSID gebruiken voor de apparaten die alleen 2.4 kunnen.

Ook lees ik dat bijv. Android en ook Apple apparaten die maken van een 'privé' MAC-adres problemen kan geven. Dit zou je evt. uit kunnen zetten als dit aan staat.

Ik kreeg echter zoveel resultaat dat je misschien zelf maar even wat onderwerpen moet lezen: https://www.google.com/search?q=tp+link+deco+m4+%22rssi%22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. Ik denk inderdaad dat ik vrij veel signaaloverlap heb, aangezien we gewoon in een tussenwoning wonen en er 4 AP's in huis staan.

Ik vermoed dat de telefoon gewoon die 802.11r niet ondersteunt en daarom dus telkens traag op zoek gaat naar een AP. En dat duurt dan enkele seconden in plaats van vrijwel instant.

Prive MAC adres verhaal had ik ook al eens mee gespeeld. Helpt allemaal niks. De nieuwste Android 13 update heeft helaas ook geen verbeteringen gebracht. Daar had ik nog op gehoopt.

Ondertussen ben ik er al een beetje aan gewend dat de wifi niet altijd even snel is omdat ie met een suboptimaal AP verbonden is. Gelukkig is m'n huis niet al te groot en was de telefoon niet al te duur.

En misschien ga ik nog eens uitgebreid kijken of ik het 2.4/5Ghz verhaal kan uitzoeken. Eventueel geforceerd bepaalde kanalen gebruiken die stabieler zijn. Dat zie ik namelijk dan hier weer staan:
https://xiaomi.eu/communi...-pro-wi-fi-problem.55174/

[ Voor 15% gewijzigd door hars73 op 30-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:19
802.11r zorgt ervoor dat de de downtime tijdens overschakelen wat lager is, niet dat die gaat zoeken of met verkeerd ap verbonden is.

Mijn ervaring met deco is: 2.4/5ghz splitsen.
Thuis heb ik het main netwerk 5ghz only gemaakt en het gastenwifi misbruikt als 2.4ghz netwerk. Dus wachtwoord op het gastenwifi, niet geisoleerd van netwerk en hier beide banden op actief.

Mijn moderne clients zijn alleen met het 5ghz netwerk verbonden en sindsdien geen roaming problemen meer :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik heb het ook al in het Redmi Note 12 topic gezet, maar omdat ook andere Xiaomi / Poco telefoons hier misschien last van hebben post ik het hier ook nog maar een keer dat ik (voor mij in ieder geval) een oplossing gevonden lijk te hebben.

Ik heb namelijk op advies van iemand ergens een TP-Link forum de instelling 'Beveiliging' bij de wifi instellingen in de Deco software van WPA/WPA2 naar WPA2 omgezet. Daarna 'Mesh Technologie' voor mijn Redmi Note 12 Pro weer aangezet in de Deco software. En sinds die tijd heb ik nog geen Wifi disconnects gezien. Ik heb mijn netwerk gewoon op 2.4/5Ghz gecombineerd staan.

Geen idee of dit voor iedereen het probleem oplost, maar voor mij in ieder geval wel. Ik draai hiermee nu al bijna 3 dagen zonder dat ik disconnects heb gezien. Veelal heeft de telefoon nu gekozen voor het 5Ghz netwerk en het lijkt ook alsof de verbindingen veel sneller zijn dan hiervoor. In ieder geval zijn de pingtijden lager dan hiervoor. Ik probeer zo gedurende de dag af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 23:45
Wat ben ik toch blij met dit forum.

Met mijn Xiaomi 11t heb ik geprobeerd mijn tp link x50 af te stellen, maar kreeg continu uitval en op de verschillende etages heel wisselende snelheden.
Bij toeval er achter gekomen dat op mijn tablet overal de goede snelheden binnen kwamen met stabiele verbinding. Andere Android apparaten bleken ook stabiel.

Opzoek naar andere telefoon dan maar, omdat wifi telkens wegviel, ping traag en zeer langzame verbinding.
Keuze gemaakt, Redmi note 12 pro, even inlezen. Totdat ik op dit topic kwam.
Heel herkenbaar, mesh uitgezet op mijn telefoon. Continu verbonden met mijn basisstation en nu geen problemen. Scheelt toch weer bijna €300 en deze verder goed functionerende telefoon kan ik nu nog wel ven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Mesh technologie heeft helemaal niets met roaming te maken!!!

Mesh is enkel dat je AP's met een wifi backhaul werken en meer niet.
Heb je die Deco's allemaal met een kabel aangesloten dan moet je mesh uitzetten door de main Deco in AP mode te zetten.
Heeft een of meer van die slave Deco's geen kabel dan moet de boel in router mode( = mesh) staan.

En zoals @laurens0619 al zei niet die 2,4Ghz band gebruiken, gewoon uitzetten.
Als je nog devices het die dat wel nodig hebben een eigen ssid gebruiken en die niet toevoegen in die Redmi.

En 4 deco's is voor een gemiddeld huis veel te veel, dat geeft roaming problemen omdat slechte telefoons dan moeite hebben met kiezen en heen en weer blijven hoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 25-11-2023 14:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:19
@Ben(V)
- Bekabeld of draadloos kan die in AP mode of Router mode staan. Router mode is puur of een node dhcp server gaat spelen en natten. Staat los van hoe de rest verbonden is
- In deco staat een knopje mesh wat je per client ook kunt instellen. Ik gok dat dit een 802.11r knopje is per client. Staat afaik standaard uit omdat het met clients die het niet snappen deze problemen kan geven

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@laurens0619
Weet je dat zeker?
Ik dacht dat bij draadloze backhaul ze altijd in router mode staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1