Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 22:08
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera voor gebruik op de marketingafdeling waar ik werk. De camera wordt door meerdere personen gebruikt, niet iedereen heeft heeft kennis van fotografie en de automatische instelling wordt in 50% van de gevallen gebruikt.
Op dit moment gebruiken we een Nikon D610 met Tamron 24-70 F/2.8. Er is ook een externe flitser, maar deze wordt niet gebruikt. Deze is inmiddels zo'n 10 jaar oud en mag vervangen worden. Indoor fotograferen is een uitdaging. Het ontbreken van viewfinder en video zijn een gemis. Camera is eigenlijk te zwaar om even mee te pakken.

Gebruik:
- Potretfoto's van alle collega's. Deze worden nu meestal op 70 mm en F/2.8 geschoten. Wens is om minimaal dezelfde bokeh/blur in de achtergrond te kunnen hebben.
- Fotografie tijdens evenementen, met name indoor en zonder flitsergebruik.
- "Creatief" fotograferen van producten etc. voor social media en print (max A4)
- Korte video's voor met name social media. Dit wordt nu met telefoon gedaan.
- In 99% van de tijd zal er in JPG worden geschoten.

Wensen:
- Lichter dan de huidige combinatie (850 + 845 = 1695 gram)
- Eenvoudig in gebruik, niet alle collega's hebben ervaring met fotografie.
- Video is nice-to-have, maar niet primair

Budget is niet glashard, maar zeg zo'n €2500 incl. BTW.

De opties die ik zelf al had gevonden:

Full frame systeemcamera + 24-105 F/4.
Hiermee zijn we hopelijk iets flexibeler en door de F4 toch wat lager in gewicht. Zal F4 op 105 mm voor de potretfoto's een voldoende achtergrondblur geven?
Kanshebbers:
uitvoering: Sony A7 III + 24-105mm f/4.0 Zwart (Nu €400 cashback)
uitvoering: Nikon Z 6II + 24-120mm f/4 S Zwart
uitvoering: Nikon Z 5 Body Zwart + uitvoering: Nikon Nikkor Z 24-120mm f/4 S
uitvoering: Canon EOS RP body Zwart + uitvoering: Canon RF 24-105mm f/4L IS USM
uitvoering: Canon EOS R8 body Zwart + uitvoering: Canon RF 24-105mm f/4L IS USM

Als ik het goed heb zijn zowel de Canon RP en de Nikon Z5 beperkter in met name video vanwege de crop op 4K. Dat zou een stap naar de R8 en Z6 II rechtvaardigen, hoewel de R8 wel wat boven budget gaat.

Of kies ik toch een wat lichtere APS-C systeemcamera met een zoomlens met iets groter bereik en een aparte portretlens? Al heb ik mijn vraagtekens of iedereen de moeite gaat nemen om lenzen te wisselen en er geen portretfoto's met de allround lens geschoten gaan worden.
Ik denk dan aan:
uitvoering: Fujifilm X-S10 + XF 16-80mm F/4.0 R OIS WR Zwart + uitvoering: Fujifilm XF50mm F2.0 R WR (Zwart)
uitvoering: Canon EOS R10 + RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-lens Zwart + uitvoering: Canon RF 50mm F1.8 STM
uitvoering: Nikon Z 50 + 18-140 VR Kit Zwart + uitvoering: Nikon Nikkor Z 50mm f/1.8 S

Privé werk ik met Fujifilm vanwege de kwaliteit en kleuren van de JPG-files. Zo hoef ik niet altijd foto's na te bewerken voor hele redelijke tot erg goede resultaten. Hoe is de JPG output van de andere gevonden camera's? Gaat dit een verschil maken?

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Welke optie zou het beste werken in de handen van een onervaren iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Ik denk dat al die camera's wel doen wat je ervan verwacht, maar met een nieuwe Nikon bied je nog een stukje bekendheid voor jezelf en de collega's. Ik zou voor de Z6 II gaan zodat de bediening niet meteen geheel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 22:08
Dank voor je reactie! Mocht de keuze inderdaad gaan vallen op een full frame, dan neig ik om die reden ook naar de Nikon Z6 II.

Blijft de vraag nog staan in hoeverre een een portret op 105 mm en F4 een vergelijkbare achtergrondblur geeft als op 70 mm en F2.8. Wat denken julie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39