Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan van Galen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-08-2023
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende: ik wil graag een carrièregerelateerd (loopbaan)coachingstraject gaan volgen. Echter, mijn werkgever heeft aangegeven hier niet financieel aan bij te willen dragen. Toch wil ik graag dit traject gaan volgen om me te ontwikkelen in mijn functie, dan maar op eigen kosten. De kosten van het coachingstraject zijn €4.000 (excl. BTW), en hier komt dus nog €840 aan BTW bovenop.

Nu vroeg ik me af of de volgende constructie zou kunnen: mijn werkgever betaalt de kosten van het coachingstraject, trekt de BTW af, en brengt €4.000 in mindering op mijn loon. Via deze constructie zou ik de BTW niet zelf hoeven te betalen, maar kan die afgetrokken worden door de werkgever. De werkgever hoeft in dit geval dus niets financieel bij te dragen, en ik zou persoonlijk de btw niet hoeven dragen.

(Let wel: het coachingstraject is sterk werkgerelateerd aan mijn functie, het is dus niet zo'n gekke opleiding die je via het STAP budget nog wel eens langs zag komen.)

Ik vraag me af of dit (juridisch) mogelijk is? Wellicht is er iemand die hier ervaring mee heeft, dan ben ik ook benieuwd!

Alvast veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Ja, in principe kan de WG jou vragen om een bijdrage. Dan draagt WG de BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:16
Mij lijkt het geen probleem, geen idee of dit wel door gaat werken in de loonbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:37
Sterker nog, de werkgever kan de cursus als kosten boeken en netto met jou verrekenen. Als ze 4000 van jouw loon inhouden maken zij winst omdat zij de cursus als kosten kunnen aftrekken.

Ik zou zeggen, ga het gesprek even aan :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-07 11:54
Wat ybos zegt, je zou dit m.i. bruto aan werkgever kunnen betalen, scheelt je weer een pak centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:46
https://www.mijntipsenadv...oneel-NLPPBZAR_EU07011201
Wettelijke vereisten

1. de btw is aan de ondernemer in rekening gebracht;
2. de btw heeft betrekking op een aan hem verrichte prestatie;
3. de btw is vermeld op een correcte factuur; en
4. de afgenomen prestatie wordt gebruikt voor btw-belaste handelingen van de ondernemer.
Punt 1-3 is vrij duidelijk, zo lang de werkgever de coaching besteld en gefactureerd krijgt.

Punt 4 is lastig te bepalen vanuit hier, jouw werkgever geeft aan niet financieel bij te willen dragen. Als dat vanwege bedrijfseconomische redenen is, maar de opleiding van nut is voor je huidige functie, voldoe je aan alle punten.

Als jouw werkgever de coaching onnodig vindt, kom je een beetje in een grijs gebied. In sommige CAO's zit een loopbaanbudget waar je dit soort niet noodzakelijke activiteiten uit kan financieren als werknemer. Dat gaat dan inderdaad van personal coaching tot pakweg marketeers die zich tot yoga-coach omscholen. Advies van onze accountant is om bij dit soort scholing geen btw te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan van Galen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-08-2023
Dank voor alle reacties, zeer waardevol! Als ik het zo lees, dan zou het geen probleem moeten zijn. De opleiding/coaching is namelijk sterk gerelateerd aan mijn huidige functie. Ik had het gesprek met mijn werkgever aangeknoopt, maar helaas doet deze nog steeds moeilijk omdat er twijfel bestaat of dit kan.
Pagina: 1