Lichte diesel station/mpv/suv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik(wij ^)align) zijn opzoek naar een andere auto. Wij hebben sinds 4 maand een kleintje en we merken dat onze VW Polo 6r 2011 toch wel wat aan de kleine kant is als we met z'n 3en op pad gaan. afgelopen wekend was het maar 1 nachtje ergens heen maar als we straks op vakantie gaan gaat het echt niet passen.
align
foto ter illustratie

Ook erg irritant is dat de maxicosi op de achterbank tegen de stoel van de bijrijder aan komt, het kan allemaal net net maar zit wel wat bekneld. 10 cm extra ruimte zou al een stuk beter zijn.

Mijn vrouw rijd het meest met ca 300km per week.
Een beetje een ruwe schatting is 300x52 weken= 15600km
Nu ben je natuurlijk ook wel eens vrij maar dan pakken we de auto ook wel. Daarnaast gaan we ook op vakantie en rijden we in het weekend ook van alles af dus het zou mij niet verbazen als we 25000km per jaar rijden.
Dus tussen de 25000 a 30000 km zat ik te denken of een lichte diesel niet voordeliger zou zijn. Ik heb zelf altijd benzine gereden dus ik schrok een beetje van het enorme verschil in wegenbelasting. Logisch uiteraard anders zou iedereen wel diesel gaan rijden.

Dus zijn we opzoek naar een lichte auto met meer ruimte dan onze polo. Maar ik zie dat elke beetje station ook ontzettend zwaar is. op 1500KG zit je al snel.
Budget ca 4000/5000 euro. < = beter :+
Wat betreft opties willen we sowieso: airco(liever nog climate control), Cruisecontrol en liefst een Automaat. Als het kan ook een trekhaak hoewel ik die achteraf ook wel kan laten inbouwen.

Merken die mijn voorkeur hebben: Toyota, Honda, Volvo, VW. Maar is verder geen harde eis.
We hebben 1 keer een proefrit gemaakt in een Renault Clio en dan merk ik meteen dat alles wat slapper is, de hendels van de ruitenwisser en richtingaanwijzer b.v. Knopjes op het dashboard alles voelt net wat lichter en goedkoper aan dan ik gewend ben in mijn polo.

De auto's die ik gevonden heb die wellicht interessant zijn:
Renault Clio Estate IV 2012 - 2019 - Massa ledig voertuig 1096 kg
align

Ford focus wagon (2010 - 2818) - Massa ledig voertuig 1177 kg
align

Opel Astra Sports Tourer (2015 - 2021) Massa ledig voertuig 1293 kg
Is net een klasse te zwaar en ook net buiten het budget.
align

VW Golf plus (2004 - 2014)
align
Mijn ouders hebben een Golf plus automaat en heb hier regelmatig in gereden. ik vind het een fijne auto met een stuk meer ruimte dan een polo. Alleen hebben hun een maandagochtend model met enorm veel problemen. Dat is voor hun echt pech en is niet representatief voor alle modellen maar ik ben wel een beetje huiverig voor sommige motorblokken uit die periode.
Daarnaast is een diesel met 1401kg ook echt te zwaar. Benzine is nog te overzien kwa gewicht.

Overige afvallers: Peugeot 508 1405kg // Peugeot 308 1362kg // Peugeot 307 1303kg // Peugeot 407 1467kg // Peugeot 207 station 1250kg(valt net goed) // Volvo V40 station(de oude) 1295kg

Wie heeft er nog interessante suggesties voor ons? Het mag ook gewoon een normale ruime auto zijn, zolang hij maar een stuk groter is dan onze huidige auto.
En wat denken jullie 'zeker gezien de huidige fluctuaties in dieselprijzen' is een benzine auto niet een betere keus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 11:44
Ik heb hier niet veel verstand van, maar heb je LPG al eens overwogen? De wegenbelasting is iets duurder dan benzine, maar goedkoper dan diesel. De brandstof is ook goedkoper, maar je verbruik meestal net iets hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:40
Je noemt zelf een aantal modellen, en je hebt een kilometrage.. zoek de wegenbelastingtabellen op voor die auto's en ga rekenen met de huidige benzine/diesel/lpg prijs, neem de aanschafprijs mee en je krijgt een kostentabel. Dan weet je welke brandstofsoort het voordeligst voor je is.

Ik weet het, ik hou geen rekening met verschillen in onderhoudskosten, verzekeringen etc..maar dat mag je zelf meenemen..

Oh ja, check wat voor diesel het is en of je nog alle binnensteden in mag rijden..

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-05 14:21
Autoblog heeft hier toevallig van de week een interessante video over gemaakt, misschien het kijken waard voor je: https://www.autoblog.nl/n...benzine-of-diesel-3508037

Ik vind dat je wel heel snel van de 15k naar de 30k gaat. 30k is dan ook ongeveer het omslagpunt (zie video).

Ik zou dus, zeker met de nadelen van een wat oudere diesel met binnensteden (icm budget, zal het een wat oudere worden neem ik aan), lekker voor een benzine gaan.

Als de Polo je bevalt is een Golf Variant (dus station) een prima gezinsauto. Alleen weet ik niet of je dan iets betrouwbaars kan kopen voor 4 a 5k..

Oh, en hier kan je wat maten enz. vergelijken: https://www.carsized.com/...-peugeot-207-2006-estate/

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas18GT op 20-06-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50
Peugeot 207SW is ruimer dan je denkt, zijn met dat ding met 4 personen op vakantie naar Denemarken geweest. Mocht ouder en minder comfort een optie zijn: Peugeot 206SW is ruimer dan je denkt en weegt minder dan 1050kg. Waar jouw Polo uitsparingen voor veerpoten heeft in de kofferbak heeft een Peugeot 206SW of 207SW dat niet vanwege gebruik van een torsie-as.

Zijn vorig jaar met 2 kinderen (waarvan 1 in stoeltje) naar Apeldoorn op vakantie geweest in een 206SW. Kofferbak volgepropt, 2 fietsen achterop en nog eentje op het dak. Ding had er geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:56
Misschien is het interessant om op https://www.spritmonitor.de het werkelijke verbruik te vergelijken van de verschillende modellen. Dit kun je meenemen in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou met dat relatief lage kilometrage anno 2023 echt niet meer voor een diesel gaan. Je rijdt niet extreem veel, maar wel elke maand de hoge vaste kosten. En daarnaast zit je op termijn ook steeds meer met milieuzones waar je wellicht niet meer in kan.

Zou denk ik gewoon voor een benzine of hybride gaan. Die Clio zou ik ook niet nemen, want dat is net als de polo een B-segmenter met vergelijkbare binnenruimte (maxicosi komt ook door de bijrijdersstoel heen). Alleen de bagageruimte is ietsje groter, maar een kinderwagen wordt nog steeds lastig. Ga dan iig voor een C-segmenter station zoals een Skoda Octavia of Seat Leon station. Zijn ook met relatief lichte/zuinige motoren te krijgen en hebben veel meer binnenruimte.

En als je een automaat wilt zou je ook kunnen kijken naar een hybride Toyota Auris station bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 20-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:16
En staar je niet blind op de maxi cosi tegen de stoel. Ik had eerst een Megane estate, nu een A6 en deze hebben beide dat probleem. Het ligt vooral aan de baseplate van je isofix stoel of je dit kunt verstellen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ik zal proberen jullie te beantwoorden.
Naar aanleiding van onderstaande reacties en wat berekeningen hebben we besloten dat we net zo goed voor een benzine kunnen gaan.
Op zich wat gemakkelijker want nu wordt de pool om uit te zoeken wat groter maar de vraag blijft nog wel bestaan. Een grotere auto dan onze polo maar het liefst niet al te zwaar. Gelukkig is de penalty van het gewicht dan wat minder erg.
workermaster schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:03:
Ik heb hier niet veel verstand van, maar heb je LPG al eens overwogen? De wegenbelasting is iets duurder dan benzine, maar goedkoper dan diesel. De brandstof is ook goedkoper, maar je verbruik meestal net iets hoger.
LPG hebben we niet echt overwogen omdat ik hier niet echt ervaring mee heb. Ik kom ook niet heel veel LPG auto's tegen. Ik heb wel eens gelezen dan het ene motorblok er beter tegen kan dan de andere. Maar ik zal ook hier naar kijken.
MacIsCool schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:10:
Je noemt zelf een aantal modellen, en je hebt een kilometrage.. zoek de wegenbelastingtabellen op voor die auto's en ga rekenen met de huidige benzine/diesel/lpg prijs, neem de aanschafprijs mee en je krijgt een kostentabel. Dan weet je welke brandstofsoort het voordeligst voor je is.

Ik weet het, ik hou geen rekening met verschillen in onderhoudskosten, verzekeringen etc..maar dat mag je zelf meenemen..

Oh ja, check wat voor diesel het is en of je nog alle binnensteden in mag rijden..
Bedankt voor je advies. Het gaat mij er juist om of ik nog iets over het hoofd zie of dat iemand nog een geschikt model kent die ik mee kan nemen in mijn overweging. Maar ik heb het filmpje van die @Thomas18GT hieronder linkt van autoblog even gekeken en in onze situatie is een benzine auto toch voordeliger.
Thomas18GT schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:30:
Autoblog heeft hier toevallig van de week een interessante video over gemaakt, misschien het kijken waard voor je: https://www.autoblog.nl/n...benzine-of-diesel-3508037

Ik vind dat je wel heel snel van de 15k naar de 30k gaat. 30k is dan ook ongeveer het omslagpunt (zie video).

Ik zou dus, zeker met de nadelen van een wat oudere diesel met binnensteden (icm budget, zal het een wat oudere worden neem ik aan), lekker voor een benzine gaan.

Als de Polo je bevalt is een Golf Variant (dus station) een prima gezinsauto. Alleen weet ik niet of je dan iets betrouwbaars kan kopen voor 4 a 5k..

Oh, en hier kan je wat maten enz. vergelijken: https://www.carsized.com/...-peugeot-207-2006-estate/
Ja ik denk dat je gelijkt hebt, ik was iets te enthousiast. Voorheen reed ik regelmatig op vakantie zo'n 5000KM maar nu met een kleine gaan we toch niet ver weg dus veel verder dan Denemarken of de Ardennen zal het niet gaan. Een Golf Variant heb ik wel naar gekeken maar vindt ik wat aan de dure kant. Voor hetzelfde of zelf minder geld heb je een luxer en nieuwer uitgevoerde 308SW/Megane Estate bijvoorbeeld.
In het geval van een 308 zoek ik dan wel een 2e generatie vanaf 2014 met een 1.2 Puretech motor. Alleen deze hebben weer het probleem dat de aandrijfriem in de olie loopt en bij verkeerd(verkeerde olie) of te laat onderhoud komen er allemaal stukjes rubber overal in je motorblok te zitten tussen sensoren en erger nog in het filter van je olie pickup in je carterpan. Dus daar twijfel ik nog over.
_JGC_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:48:
Peugeot 207SW is ruimer dan je denkt, zijn met dat ding met 4 personen op vakantie naar Denemarken geweest. Mocht ouder en minder comfort een optie zijn: Peugeot 206SW is ruimer dan je denkt en weegt minder dan 1050kg. Waar jouw Polo uitsparingen voor veerpoten heeft in de kofferbak heeft een Peugeot 206SW of 207SW dat niet vanwege gebruik van een torsie-as.

Zijn vorig jaar met 2 kinderen (waarvan 1 in stoeltje) naar Apeldoorn op vakantie geweest in een 206SW. Kofferbak volgepropt, 2 fietsen achterop en nog eentje op het dak. Ding had er geen moeite mee.
Een 207SW is zeker iets wat mijn aandacht heeft omdat hij ook wel goed binnen het budget valt.
Maar dan wel met de opties: Airco(liefst gescheiden climate control) Cruisecontrol en een automaat.
Palomar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:00:
Ik zou met dat relatief lage kilometrage anno 2023 echt niet meer voor een diesel gaan. Je rijdt niet extreem veel, maar wel elke maand de hoge vaste kosten. En daarnaast zit je op termijn ook steeds meer met milieuzones waar je wellicht niet meer in kan.

Zou denk ik gewoon voor een benzine of hybride gaan. Die Clio zou ik ook niet nemen, want dat is net als de polo een B-segmenter met vergelijkbare binnenruimte (maxicosi komt ook door de bijrijdersstoel heen). Alleen de bagageruimte is ietsje groter, maar een kinderwagen wordt nog steeds lastig. Ga dan iig voor een C-segmenter station zoals een Skoda Octavia of Seat Leon station. Zijn ook met relatief lichte/zuinige motoren te krijgen en hebben veel meer binnenruimte.

En als je een automaat wilt zou je ook kunnen kijken naar een hybride Toyota Auris station bijvoorbeeld.
Ah ja, ik had al zo'n vermoeden dat een Clio niet veel groter was van binnen. Een Aurus had ik ook naar gekeken inderdaad alleen met de opties die wij willen valt hij buiten ons budget.
gastje01 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:06:
En staar je niet blind op de maxi cosi tegen de stoel. Ik had eerst een Megane estate, nu een A6 en deze hebben beide dat probleem. Het ligt vooral aan de baseplate van je isofix stoel of je dit kunt verstellen of niet.
Oh dat had ik niet verwacht. Ik dacht dan je dan wel meer beenruimte zou hebben. Of krijg je dit pas bij een Skoda Superb?

Ik heb trouwens ook naar een Ford Focus station gekeken maar ik vindt die interieurs allemaal zo foei lelijk echt verschrikkelijk. Vooral die middenconsole, lijkt wel een soort van alien gezicht. Dat gaat mij zo irriteren dat ik het niet eens in overweging neem.Ik zit nu naar een paar Ford Focus stations te kijken en die hebben gewoon een normaal interieur wat prima bij mij in de smaak valt. Dus kan ik mijn zoekgebied nog verder uitbreiden :D
Een aantal modellen waar onze oog ook op is gevallen zijn de Nissan Qasqai, Seat Altea(ik denk de tegenhanger van de Golf Plus) Toyota Corolla Verso en de Citroen C4 Picasso
Maar aan de andere kant we hoeven geen 7 zitter maar gewoon meer ruimte dan nu.

[ Voor 4% gewijzigd door kaasaanfiets op 22-06-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:28
kaasaanfiets schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:48:
Naar aanleiding van onderstaande reacties en wat berekeningen hebben we besloten dat we net zo goed voor een benzine kunnen gaan.
Op zich wat gemakkelijker want nu wordt de pool om uit te zoeken wat groter maar de vraag blijft nog wel bestaan. Een grotere auto dan onze polo maar het liefst niet al te zwaar. Gelukkig is de penalty van het gewicht dan wat minder erg.

[...]

LPG hebben we niet echt overwogen omdat ik hier niet echt ervaring mee heb. Ik kom ook niet heel veel LPG auto's tegen. Ik heb wel eens gelezen dan het ene motorblok er beter tegen kan dan de andere. Maar ik zal ook hier naar kijken.

[...]

Bedankt voor je advies. Het gaat mij er juist om of ik nog iets over het hoofd zie of dat iemand nog een geschikt model kent die ik mee kan nemen in mijn overweging. Maar ik heb het filmpje van die @Thomas18GT hieronder linkt van autoblog even gekeken en in onze situatie is een benzine auto toch voordeliger.

[...]

Ja ik denk dat je gelijkt hebt, ik was iets te enthousiast. Voorheen reed ik regelmatig op vakantie zo'n 5000KM maar nu met een kleine gaan we toch niet ver weg dus veel verder dan Denemarken of de Ardennen zal het niet gaan. Een Golf Variant heb ik wel naar gekeken maar vindt ik wat aan de dure kant. Voor hetzelfde of zelf minder geld heb je een luxer en nieuwer uitgevoerde 308SW/Megane Estate bijvoorbeeld.
In het geval van een 308 zoek ik dan wel een 2e generatie vanaf 2014 met een 1.2 Puretech motor. Alleen deze hebben weer het probleem dat de aandrijfriem in de olie loopt en bij verkeerd(verkeerde olie) of te laat onderhoud komen er allemaal stukjes rubber overal in je motorblok te zitten tussen sensoren en erger nog in het filter van je olie pickup in je carterpan. Dus daar twijfel ik nog over.

[...]

Een 207SW is zeker iets wat mijn aandacht heeft omdat hij ook wel goed binnen het budget valt.
Maar dan wel met de opties: Airco(liefst gescheiden climate control) Cruisecontrol en een automaat.

[...]

Ah ja, ik had al zo'n vermoeden dat een Clio niet veel groter was van binnen. Een Aurus had ik ook naar gekeken inderdaad alleen met de opties die wij willen valt hij buiten ons budget.

[...]

Oh dat had ik niet verwacht. Ik dacht dan je dan wel meer beenruimte zou hebben. Of krijg je dit pas bij een Skoda Superb?

Ik heb trouwens ook naar een Ford Focus station gekeken maar ik vindt die interieurs allemaal zo foei lelijk echt verschrikkelijk. Vooral die middenconsole, lijkt wel een soort van alien gezicht. Dat gaat mij zo irriteren dat ik het niet eens in overweging neem.
Een aantal modellen waar onze oog ook op is gevallen zijn de Nissan Qasqai, Seat Altea(ik denk de tegenhanger van de Golf Plus) Toyota Corolla Verso en de Citroen C4 Picasso
Maar aan de andere kant we hoeven geen 7 zitter maar gewoon meer ruimte dan nu.
Al aan een Octavia gedacht? Ruimte achterin is verbazingwekkend ruim. Had zelf ook het gedoe met de ruimte achterin bij een Seat Ibiza station (onderstel Polo), maar de Octavia biedt een stuk meer ruimte, rijdt prima en tot nu toe geen gekke dingen in onderhoud.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Slappyjoez schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:59:
[...]

Al aan een Octavia gedacht? Ruimte achterin is verbazingwekkend ruim. Had zelf ook het gedoe met de ruimte achterin bij een Seat Ibiza station (onderstel Polo), maar de Octavia biedt een stuk meer ruimte, rijdt prima en tot nu toe geen gekke dingen in onderhoud.
Jazeker naar de 3e generatie vanaf 2013. Bijvoorbeeld zoiets als deze:
https://www.marktplaats.n...ech-businessline-automaat
Alleen vallen de meeste met automaat ook buiten ons budget.
Een generatie ouder zal ook nog wel kunnen 2008-2013 zoals dit: https://www.marktplaats.n...mbition-business-line-apk

Maar doet mij een beetje denken aan mijn polo(saai...)

Mijn buurman heeft een Ibiza station maar die zijn dus ook niet heel veel groter dan een polo? Beetje categorie Clio station zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door kaasaanfiets op 22-06-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Ibiza is niet alleen even groot als de Polo, het is zelfs deels dezelfde auto. Een station is t.o.v. een hatchback niet ruimer op de achterbank, de extra lengte zit in de kofferbak. Als je een inschatting wilt van de ruimte op de achterbank, kan je de wielbasis opzoeken op ovi.rdw.nl.

[ Voor 72% gewijzigd door TBTL op 22-06-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:45

Yucon

*broem*

TBTL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:10:
De Ibiza is niet alleen even groot als de Polo, het is zelfs deels dezelfde auto. Een station is t.o.v. een hatchback niet ruimer op de achterbank, de extra lengte zit in de kofferbak. Als je een inschatting wilt van de ruimte op de achterbank, kan je de wielbasis opzoeken op ovi.rdw.nl.
Die lengte is juist wat handig is bij een baby ivm kinderwagen. Daarnaast is het juist wel prettig dat hij iets smaller dan een c-segmenter is waardoor je meer ruimte in een parkeervak hebt. Dat maakt het inladen van een maxi cosi wat eenvoudiger.

Ik heb zo'n ibiza gehad en ik was er erg blij mee. Handig is ook dat als een van de weinige auto's de stoelhoezen makkelijk los kunnen om te wassen. Een clio station rijdt weliswaar iets verfijnder maar die heeft het maximum koppel vooral onderin. Op de snelweg is dat bij inhalen wat vervelend en dat doet een ibiza (of skoda) beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:07
Zelf erg blij geweest met mijn 2012 Megane 1.5 diesel. Weinig kosten en fijne reis auto.
De Clio is ook geen voordeel tov polo qua beenruimte.
De 1.5 diesel van Renault (en dus ook Nissan volgens mij) is verder ook betere motor dan 1.6 van PSA en de VAG diesels.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Lang geleden, toen wij voor dezelfde vraag stonden, gewoon simpel gedaan: ga met een kinderzitje (Isofix?) en kinderwagen op pad en kijk of alles past. Een Isofix zitje hadden we toen niet, maar gordel lengte voor een maxi cosi ging niet altijd goed. En een kinderwagen (met bak) kost een hoop ruimte.

Ach, na korte tijd wordt kinderzitje een zitverhoger en moet een fietsje in de kofferbak passen. En weer later alles voor een vakantie. Een stationcar is dan fijn (tilt ook lekkerder in en uit dan een sedan). Hatchback (ik had toen een Megane hatchback, later een 406 station car) is ook prima.

Je auto moet maar meegroeien met het aantal gezinsleden en hun lengte. Als ze het huis uit zijn, kan het weer kleiner.

Ik zou op basis van budget de minst populaire auto met de laagste kosten uitzoeken en niet snel een Fransoos. Ford Focus/Mondeo? SUV is vaak duur(der). En grotere auto's krijgen de extra vaak terug als extra ruimte achter de voorstoelen en grotere kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Cyriel85 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:15:
Zelf erg blij geweest met mijn 2012 Megane 1.5 diesel. Weinig kosten en fijne reis auto.
De Clio is ook geen voordeel tov polo qua beenruimte.
De 1.5 diesel van Renault (en dus ook Nissan volgens mij) is verder ook betere motor dan 1.6 van PSA en de VAG diesels.
De 1.6 van PSA heb je in 8V en 16V. De 8V is prima, de 16V heeft een flinke bak kinderziektes en zou ik lekker laten staan.

Net zo degelijk als de 1.5dci van Renault is de 1.4HDI van Peugeot. Maar voor iets zwaarders dan een Peugeot 206SW of een Ford Fiesta is dat ding echt te licht. Ding heeft overigens dezelfde turbo als de 1.5dci.

@kaasaanfiets Wat de 207SW en de door jou genoemde opties betreft, de 207SW zou standaard cruisecontrol en split zone ECC moeten hebben. Ding is er ook met glazen panorama dak, maar persoonlijk vond ik dat niks (lawaai vooral).

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 22-06-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:16

[...]

Dit krijg je vooral bij een ander kinderstoeltje heb ik inmiddels geleerd. De A6 Avant die ik nu heb is alles behalve een kleine auto, zeker als je 'm bijvoorbeeld met een Clio of andere auto uit dat segment vergelijkt. Ik weet niet welk stoeltje je hebt, maar onze isofix baseplate heeft 'vaste' pennen die je aan je auto vast klemt. Door de hoek van de zitting komt de baseplate daarom relatief ver naar voren. Achter de maxicosi is er nog zeker 10-15 cm ruimte voor ik de zitting van de achterbank raak. Dit gaat dus direct ten koste van de beenruimte van de voorstoel.

In mijn zoektocht naar een vervolgstoeltje (geleend van een bekende) heb ik er een aantal gevonden waar je de afstand tot de achterbank kan stellen, dat wordt zeker meegenomen in de koopoverweging, had me de aanschaf van een dure auto uitgespaard O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
Een budget van 4000-5000 vind ik lastig om een ruime degelijke en zuinige benzineauto te vinden met leuke features als climate control en automaat.
De autos die je nu linkt hebben 300dkm gelopen, dat is, helemaal icm een benzineauto, ook wel een gok.
Pak ik de auto uit je TS en filter ik op je wensen dan begint het bij 10K

Met de eisen die je nu hebt moet je aan een budget van 10-16k denken. Als het budget echt max 5k is dan zou ik toch opnieuw de diesel overwegen, ik zie dat anders echt niet uitkomen

Een populaire optie hier op tweakers is de Toyota Auris. Degelijk, zuinig en een bak aan ruimte #bestbangforthebucks. Uiterlijk moet je aanstaan maar je ziet dat die autos ook pas bij 13k beginnen

[ Voor 61% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2023 09:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
gastje01 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Dit krijg je vooral bij een ander kinderstoeltje heb ik inmiddels geleerd. De A6 Avant die ik nu heb is alles behalve een kleine auto, zeker als je 'm bijvoorbeeld met een Clio of andere auto uit dat segment vergelijkt. Ik weet niet welk stoeltje je hebt, maar onze isofix baseplate heeft 'vaste' pennen die je aan je auto vast klemt. Door de hoek van de zitting komt de baseplate daarom relatief ver naar voren. Achter de maxicosi is er nog zeker 10-15 cm ruimte voor ik de zitting van de achterbank raak. Dit gaat dus direct ten koste van de beenruimte van de voorstoel.

In mijn zoektocht naar een vervolgstoeltje (geleend van een bekende) heb ik er een aantal gevonden waar je de afstand tot de achterbank kan stellen, dat wordt zeker meegenomen in de koopoverweging, had me de aanschaf van een dure auto uitgespaard O-)
Wij hebben een Maxi Cosi Familyfix
Je kan hierbij wel de 'schuinte' instellen wat meer horizontaal en wat meer rechtop zegmaar. Maar niet de base naar voren of achter. De achterkant van de base zit ook tegen de rugleuning van de achterbank aan dus hij kan ook niet verder naar achter.
laurens0619 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:19:
Een budget van 4000-5000 vind ik lastig om een ruime degelijke en zuinige benzineauto te vinden met leuke features als climate control en automaat.
De autos die je nu linkt hebben 300dkm gelopen, dat is, helemaal icm een benzineauto, ook wel een gok.
Pak ik de auto uit je TS en filter ik op je wensen dan begint het bij 10K

Met de eisen die je nu hebt moet je aan een budget van 10-16k denken. Als het budget echt max 5k is dan zou ik toch opnieuw de diesel overwegen, ik zie dat anders echt niet uitkomen
Please elaborate. Heb je wat je ervaring is met het kopen van 2e hands auto's?
Voor 10-16k koop je b.v. een 2020 308sw. Voor mij persoonlijk is dat een nieuwe auto... Ik weet ook wel dat dit niet echt nieuw is, maar wij ervaren dat als een nieuwe auto. Maar daar zoek ik dus niet naar.

Mijn Citroen C4 coupe uit 2005 had al dual climatecontrol en cruisecontrol, parkeersensoren automatische binnenspiegel... Ik zie ook genoeg auto's met Climate en Cruisecontrol alleen een (goede) automaat erbij vinden is wat lastiger.
Ik heb ook een leuke Ford Focus Station gezien met automaat maar ik lees dat die automaat bakken niet echt geweldig zijn dan dat jaar.
Alle kilometerstanden onder de 200.000 kijk ik wel naar. Uiteraard hoe minder(mits logische km stand) hoe beter.

Edit: ik zie dat je nu idd een Clio en Auris linkt. Ik denk dat je daar net 2 gevallen hebt waarbij de combinatie van mijn opties weinig reacties oplevert.
Een ford Focus, 207sw of megane station of astra station levert bijvoorbeeld al meer reacties op.

[ Voor 4% gewijzigd door kaasaanfiets op 23-06-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@kaasaanfiets
Jazeker heb ik ervaring met 2e hands autos. Ik heb zelf diverse 2e hands autos gekocht of vrienden geholpen allemaal tussen de 4000-15.000 pricerange. (dit jaar nog zelf een kia sportage uit 2006 gekocht voor 5k, fantastische auto maar slurpt wel lekker benzine met 1:11 :P)

Als ik bv zoek naar een ford focus vanaf 2010 en dan het oud model pak dan begint dit rond de 4750. Maar dat is een handbak, automaat begint pas bij 8k. Daarnaast onderin de markt is altijd opletten, als je iets meer zekerheid wil qua garage dan zit je makkelijk daar weer 1-2k boven. Dit model focus heeft ook aan verbruik van ongeveer 1:12 en ik dacht dat je daar juist niet op zat te wachten en meer op zoek was naar een moderner benzine verbruik.

Maar kun je anders een linken van opties die je tegenkomt?
Vooral de combinatie automaat en laag verbruik maakt het duur. Die 2 eigenschappen zie je echt pas terug als standaard vanaf een jaar of 2013-2015 met daarbij ook een hoger prijskaartje.
Laag benzine vebruik en automaat op 5000 euro autos is gewoon best lastig

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:58:
@kaasaanfiets
Jazeker heb ik ervaring met 2e hands autos. Ik heb zelf diverse 2e hands autos gekocht of vrienden geholpen allemaal tussen de 4000-15.000 pricerange. (dit jaar nog zelf een kia sportage uit 2006 gekocht voor 5k, fantastische auto maar slurpt wel lekker benzine met 1:11 :P)

Als ik bv zoek naar een ford focus vanaf 2010 en dan het oud model pak dan begint dit rond de 4750. Maar dat is een handbak, automaat begint pas bij 8k. Daarnaast onderin de markt is altijd opletten, als je iets meer zekerheid wil qua garage dan zit je makkelijk daar weer 1-2k boven. Dit model focus heeft ook aan verbruik van ongeveer 1:12 en ik dacht dat je daar juist niet op zat te wachten en meer op zoek was naar een moderner benzine verbruik.

Maar kun je anders een linken van opties die je tegenkomt?
Vooral de combinatie automaat en laag verbruik maakt het duur. Die 2 eigenschappen zie je echt pas terug als standaard vanaf een jaar of 2013-2015 met daarbij ook een hoger prijskaartje.
Laag benzine vebruik en automaat op 5000 euro autos is gewoon best lastig
Ik heb het verder niet over het verbruik gehad maar hoe zuiniger des te beter uiteraard :)

https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown

https://www.marktplaats.n...6-cosmo-cruise-airco-auto

https://www.marktplaats.n...ue-automaat-apk-2024-2e-e

https://www.marktplaats.n...e-cvt-automaat-2010-grijs

[ Voor 3% gewijzigd door kaasaanfiets op 23-06-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Het verschil zit 'm vaak in de klasse en type wagen. Een Peugeot station zal wat praktischer en korter zijn, een Volvo of Audi station heeft achterin een stuk meer ruimte. Maar ook daar is het weer zo dat de sportievere modellen (zoals een Audi A7) weer achterin een stuk minder ruimte hebben.

Luxer = meer ruimte, maar sportiever = minder ruimte. Aangezien je een lichte auto wil zal ruimte achterin gewoon niet gebeuren. Tenzij je voor een auto gaat met een verplaatsbare achterbank. Onze Toyota Yaris (2009) had dat, daar was het met de bank naar voren te vergelijken met menig moderne hatchback, maar met de bank helemaal naar achter geschoven zat je echt lekker ruim en kon je nog voor een maxi-cosi door kruipen als dat nodig was. Er zijn veel MPV's die ook een verschuifbare achterbank hebben, daar zou je evt. nog op kunnen zoeken.

Dat gebrek aan ruimte is overigens niks mis mee, zolang je stoel ver genoeg naar achterkan kan is het helemaal niet erg als de maxi-cosi de stoel raakt. Een gewoon kinderzitje of zo'n draaibare kinderstoel heeft meestal minder ruimte nodig, en anders heb je altijd voorin twee stoelen, de bijrijder kan wel iets verder naar voor zitten als dat nodig is.
Pas als de maxi-cosi echt de stoel in wordt gedrukt zodat je 'm als bestuurder voelt zit je met een veiligheidsding, maar dat is meer voor jezelf dan de kleine achterin. Die schalen zijn gebouwd als tanks, zolang ze goed vast zitten in de maxi-cosi gebeurt er met het kind absoluut niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben het eens met @laurens0619: met jouw wensen lijkt mij budget te laag.
Ik ga niet alle auto's die je hier linkt nalopen, maar over de eerste. Dat is een auto van 16 jaar oud waarvan de verkopen NIET vermeldt dat het een import is. 30% van de geimporteerde auto's hebben teruggedraaide kilometerstanden en laat deze nou net heel weinig gelopen hebben met 130k km in 16 jaar. Succes daarmee.

Wat ik je nog kan aanraden is de Honda Civic. Heel veel ruimer dan het lijkt van buiten, rijdt zeer strak en is degelijk. Zorg altijd dat je de historie goed controleert (NAP, etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:27
Zou kijken naar:

Toyota Prius - hyper betrouwbaar en vanwege kofferbak opening
Honda insight - hyper betrouwbaar en vanwege kofferbak opening

Leuke uitziende auto voor weinig vind ik persoonlijk Mercedes B klasse (degelijk interieur en veel ruimte). Relatief betrouwbaar

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-06-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die 207SW zou ik lekker laten staan. 2007 is nog van de kinderziekte jaren en gaat je op termijn meer kosten dan een iets recenter model. Zelfs al zou die 130.000km correct zijn kocht ik 'm niet.
De mijne was van 2008 (in 2015 gekocht, 160.000km), in eerste instantie heel blij mee, maar na een jaar ging het een na het ander kapot en al die tijd mocht ik vaker olie bijvullen dan benzine tanken (LPG, gebruikte alleen benzine om de motor te starten).

[ Voor 39% gewijzigd door _JGC_ op 23-06-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat was dan misschien een verkeerde aanname van mij obv de volgende post.
Zou je kunnen delen met welke getallen je hebt gerekend qua verbruik? Om het verschil aan te tonen:
Een oudere benzine doet ongeveer 1:12, een moderne hybrid 1:19

25.000 1:12 == 2083liter * 1.90 = €3957,5
25.000 1:19 == 1315liter * 1.90 = €2500

Dat scheelt je in je 1e jaar dus al 1400 euro (reken ik al met de benzinekosten vanaf 1 juli)
Maar als ik naar jouw voorbeelden kijk, ik zie dan weer een aantal >200dkm autos staan.
Pak ik bv de renault megane uit 2010 en zoek ik op opties dan krijg ik dit:
De middenmoot zit zo rond 7000-8000 euro. Die jij linkt van 5500 is erg goedkoop dus opnieuw onderin. Daarnaast loopt die auto 1:10....

Als zekerheid van kopen bij (betrouwbare) garage voor jou minder belangrijk is en een verbruik van 1:10 ok dan is het haalbaar met je budget. Als jij je budget kunt oprekken tot ~7000euro dan kun je denk ik wel een prima prius kopen uit 2006 of honda insight uit 2010. Automaat, ruimer en doet ook wel 1:19. Vond dat wel een goede tip van hierboven

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:56
Geen ervaring met de andere merken, maar ik zou geen 1.6 TDi of 2.0 TDi van VW (en audi en e.d) kopen. De beruchte sjoemeldiesels die na de software update alleen maar meer problemen krijgen met vervuilde EGR kleppen en vollopende roetfilters.
De oudere 1.9 TDi daarentegen is niet kapot te krijgen, maar volgens mij zit die in modellen <2004. (tot 2003 gebruikt in de Golf dacht ik?
Ook zou ik nu niet meer voor een diesel kiezen. Verschil in maandelijkse kosten is niet zo heel groot meer dacht, doordat het verschil in prijs tussen benzine en diesel niet meer zo groot is en je zit met de groene zones in steden waar je niet in mag

[ Voor 24% gewijzigd door Blackouts op 23-06-2023 12:13 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een 207 SW met een HDI motor zou ik prima aandurven. De 1.4 VTI moet je idd laten staan (Mini / BMW heeft die mee ontwikkeld, maar is er wegens onbetrouwbaarheid vanaf gestapt. Die van mijn pa had die motor en daar moest op een gegeven moment 1 liter oli per 1000km in :X

Al eens naar een Mini Countryman gekeken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:41
Ik zou nog even lekker doorsparen / polo blijven rijden en voor de vakanties een dakkoffer kopen of huren. Ik denk dat het lastig wordt om voor je budget iets beters te vinden dan je huidige polo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:45
Ik heb onlangs voor (bijna) dezelfde keuze gestaan met een fabia hatch uit 2010, wat het broertje is van jouw polo. Met 1 stoeltje was het prima te doen incl een vakantie met katoenen! tent en kinderwagen achterin. En dat is maar 1 keer per jaar (wil je daar echt een auto voor aanschaffen?)
Op een gegeven moment moesten er 2 stoeltjes achterin en toen werd het wel krap, ook voor dagelijks gebruik, met een klauterende peuter en alle zooi van een baby/beide. Mijn target was €10k bijleggen en ik heb niet eens naar automaat gezocht, wel airco en trekhaak. 20dkm/jaar rijden we ongeveer

Long story short; niet gelukt met dat budget. Ik zou inderdaad doorrijden en sparen voor een tweede stoeltje en passende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 13:43
Wij hadden in 2020 dezelfde keus te maken en toen een E-golf gekocht. Toen nog erg interessant, geen wegenbelasting, subsidie etc. Helaas is dat allemaal "verdwenen" binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 18:48
Van deze 4 zou ik alleen die megane diesel eventueel de moeite waard vinden. De andere 3 zijn allemaal import auto's. Ik zou er maar van uit gaan dat de kilometrstanden van deze sowieso niet kloppen. Tenzij er een duidelijke en sluitende onderhouds historie bij zit, maar zelfs dan....

Voor het budget wat je noemt zou ik toch een paar eisen laten vallen. Automaat beerkt je keuze heel erg, en geeft bij auto's van deze leeftijd vaak een behoorlijk meerverbuik, en mindere prestaties. Ligt niet aan de ouderdom, maar aan het type automaat wat 10-15 jaar geleden in meeste autos nog gebruikt werd.

Net zoals climate control. dat is een een leuke nice to have, maar dan heb je wel weer een extra regelunit die kapot kan gaan. Dus als je het niet erg vind om meer risico op hogere onderhouds/reperatie kosten te hebben dan kan je dat doen. Anders zou ik gewoon een auto nemen met handbediende airco. Dat geld eigenlijk voor alle opties op een auto, wat er niet op zit gaat ook niet kapot. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is, bedenk goed wat je echt nodig hebt en zoek daar de beste auto uit die je kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ik heb het idee voor een automaat laten vallen.
Niet zozeer omdat ik geen auto's kan vinden maar meer omdat ik diverse fora bij langs ben gegaan en de kwaliteit van automaatbakken in die periode mede ook de enorme kosten die er bij komen als een automaat defect raakt maakt die voor mij niet een handige keuze.

Maar zeker Climatecontrol en Cruisecontrol zijn wel opties die wij(ik) sowieso willen.
PSA motoren heb ik ook uitgesloten. Ik ben ik gesprek geweest met een algemene garagehouder en die raadde mij de 308 sterk af. Gewoon omdat hij de probleemgevallen handson heeft meegemaakt.

Ook autoweek(klokje rond) en eigenlijk de algemene tendens online is niet positief.

Afgelopen weekend even het 1 en ander wezen passen in een Golf Plus. Nou ik deed de kofferbak open en ik zag het al. Aanzienlijk minder ruimte van in mijn polo... Dus die vallen ook af net als een Altea.
Ik heb wel een aantal opties bekeken die hier werden aangedragen.
Prius - opzich groter dan ik nu heb maar vergeleken met een station heeft dit niet mijn voorkeur.
Honda Insight - Een model wat ik over het hoofd had gezien maar ik ben enorm fan van Honda. Toch lijkt een insight mij niet echt praktisch.
Mini Countryman - te duur.
Sommige raden een Clio station of Ibiza station ook af maar vergis je niet, in de kofferbak zit daar toch echt een heel stuk meer ruimte dan wat ik nu heb. Daar zou prima een onderstel van een wandelwagen + reistassen in passen.
C4 picasso heb ik sterk mijn twijfels over. Aan de ene kant ben ik fan van het rijgedrag en interieurs van Citroen die er net even anders uit zien dan standaard. Aan de andere kant vind ik hem van buiten niet echt mooi. Hij is heel bijzonder laat ik maar zeggen haha.

Wat nu? Ik zoek nu voornamelijk naar:
Ford Focus Wagen - (2010-2018)
VW Golf Variant - Golf VI (2008-2012) / Golf VII (2012-2017)
Skoda Octavia - Facelift tweede generatie 2009-2013 / Derde generatie 2013-2017

Wij zitten nog even te twijfelen of we onze auto nou particulier willen verkopen of hem gaan inruilen op een andere.
Een polo 6r uit 2011 met airco en cruisecontrol moet je ook nog aardig wat voor neerleggen op marktplaats. En als ik hem inruil krijg ik er waarschijnlijk bijna niks voor terug. (hij heeft wel al behoorlijk wat KM's gelopen dat is wel een nadeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:07
Sommige raden een Clio station of Ibiza station ook af maar vergis je niet, in de kofferbak zit daar toch echt een heel stuk meer ruimte dan wat ik nu heb. Daar zou prima een onderstel van een wandelwagen + reistassen in passen.
Dit wordt afgeraden omdat je zelf in je openingspost stelt dat je ruimte te kort op de achterbank hebt:
Ook erg irritant is dat de maxicosi op de achterbank tegen de stoel van de bijrijder aan komt, het kan allemaal net net maar zit wel wat bekneld. 10 cm extra ruimte zou al een stuk beter zijn.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
Een prius heb je overigens best riant ruimte op de achterbank, zeker met kinderen best een goede optie eigenlijk. En de kofferbak is ook verbazend groot en praktisch doordat het een liftback is en niet een sedan. Ook alleen maar in automaat te krijgen dus ik zou daar zeker even naar gaan kijken!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Cyriel85 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Dit wordt afgeraden omdat je zelf in je openingspost stelt dat je ruimte te kort op de achterbank hebt:

[...]
Zeker, maar ik lees dus dat iemand met een A6 hetzelfde probleem ervaart. Dus een veel grotere auto gaat dat probleem niet oplossen. Een andere maxicosi base zou dan belangrijker zijn. Maar ondanks dat er (te)weinig ruimte is, is dat voor ons een minder belangrijk punt.

@Pindakaas ik ben wel gecharmeerd van Toyota en hun techniek dus ik zal het in gedachten houden.
Weet jij ook hoe die automaat bakken zijn na zeg maar 200.000KM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
kaasaanfiets schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Zeker, maar ik lees dus dat iemand met een A6 hetzelfde probleem ervaart. Dus een veel grotere auto gaat dat probleem niet oplossen. Een andere maxicosi base zou dan belangrijker zijn. Maar ondanks dat er (te)weinig ruimte is, is dat voor ons een minder belangrijk punt.

@Pindakaas ik ben wel gecharmeerd van Toyota en hun techniek dus ik zal het in gedachten houden.
Weet jij ook hoe die automaat bakken zijn na zeg maar 200.000KM ?
Volgens mij gaat dat prima, mijn vader heeft de zijne net ingeruild met 350k op de klok. Van wat ik begrepen heb hoeft er bij die dingen nooit een distributieketting vervangen te worden en ook koppelingen slijten nauwelijks.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:54
Algemene tip: staar je niet blind op wegenbelasting, rammel gewoon alle kosten in een excelsheet en vergelijk op die manier. de ANWB heeft dat al op een rijtje staan per model, Autoweek carbase ook etc.

En wees ook niet bang om een klasse hoger te kijken, wellicht is de luxe en ruimte van een klasse groter je best 2 tientjes aan wegenbelasting per maand waard.

Verder zie ik anderen in dit topic een verbruik van 1 op 11 al "slurpen" noemen, mja.. mijn referentiekader en ik gaan snel dit topic weer uit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 27-06-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Palomar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:00:

Zou denk ik gewoon voor een benzine of hybride gaan. Die Clio zou ik ook niet nemen, want dat is net als de polo een B-segmenter met vergelijkbare binnenruimte (maxicosi komt ook door de bijrijdersstoel heen). Alleen de bagageruimte is ietsje groter, maar een kinderwagen wordt nog steeds lastig.
De bagageruimte van een Clio estate is verrassend ruim hoor. Maar er is vrij weinig plek op de achterbank. Als de kinderen achter mij zitten dan moet ik genoegen nemen met minder ruimte dan ik graag zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@kaasaanfiets
Wat ik vervelend vond aan de focus uit dat bouwjaar is dat het een 5bak heeft, dat is naast verbruik ook een dingetje met lawaai op de snelweg.

Een skoda Octavia is idd wel leuke optie en volgens spritmonitor is verbruik ook wel prima.
Bijvoorbeeld deze

Inruil is lastig, soms levert martkplaats meer op maar ik heb er eigenlijk nooit success op gehad. Veel gelukzoekers en drama, ik ruil hem liever in.
Een polo in prijs segment <10k minde rdan 200dkm gelopen is wel weer wat makkelijker te verkopen op marktplaats.

Daarbij, particulier kopen op marktplaats kan vaak ook buitenkansje zijn

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.marktplaats.n...a2-4808-9e0b-834d3f88ab90

Ik vind die anwb koerslijst altijd wel redelijk accuraat. Als je die auto bij garage zou kopen ben je zo 1-2k duurder uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gh3RUO5aCbkOEFedoErcLYLOpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1tCrAYtN9HGTsgctUn8y2OGw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 29-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Waarom geen lpg?
Diesel wordt overmorgen fors duurder
En afgelopen jaar, toen de brandstofprijzen sky high gingen bleef lpg redelijk betaalbaar
Waarbij komt dat de belasting ook lager is als diesel
Ik ging van een V70 lpg naar een S80 spaardiesel
Achteraf had ik dat nooit moeten doen
Over-all was de grotere v70 goedkoper
Verbruik was 1 op 9 lpg bel.125
En de diesel deed 1 op 19,5 bel. 175
Gewoon ff wat breder kijken misschien kom je wel een mooie wagen tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al eens naar de Kia Ceed Station gekeken? Is er in benzine en diesel (benzine wil je wel de 1.6 want viercilinder). Ook in automaat te krijgen. Mijn pa rijd er sinds anderhalf jaar eentje en da's serieus een leuke wagen, voldoende kofferruimt en niet al te duur :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:27
kaasaanfiets schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:46:
Ik heb het idee voor een automaat laten vallen.
Niet zozeer omdat ik geen auto's kan vinden maar meer omdat ik diverse fora bij langs ben gegaan en de kwaliteit van automaatbakken in die periode mede ook de enorme kosten die er bij komen als een automaat defect raakt maakt die voor mij niet een handige keuze.

Maar zeker Climatecontrol en Cruisecontrol zijn wel opties die wij(ik) sowieso willen.
PSA motoren heb ik ook uitgesloten. Ik ben ik gesprek geweest met een algemene garagehouder en die raadde mij de 308 sterk af. Gewoon omdat hij de probleemgevallen handson heeft meegemaakt.

Ook autoweek(klokje rond) en eigenlijk de algemene tendens online is niet positief.

Afgelopen weekend even het 1 en ander wezen passen in een Golf Plus. Nou ik deed de kofferbak open en ik zag het al. Aanzienlijk minder ruimte van in mijn polo... Dus die vallen ook af net als een Altea.
Ik heb wel een aantal opties bekeken die hier werden aangedragen.
Prius - opzich groter dan ik nu heb maar vergeleken met een station heeft dit niet mijn voorkeur.
Honda Insight - Een model wat ik over het hoofd had gezien maar ik ben enorm fan van Honda. Toch lijkt een insight mij niet echt praktisch.
Mini Countryman - te duur.
C4 picasso heb ik sterk mijn twijfels over. Aan de ene kant ben ik fan van het rijgedrag en interieurs van Citroen die er net even anders uit zien dan standaard. Aan de andere kant vind ik hem van buiten niet echt mooi. Hij is heel bijzonder laat ik maar zeggen haha.

Wat nu? Ik zoek nu voornamelijk naar:
Ford Focus Wagen - (2010-2018)
VW Golf Variant - Golf VI (2008-2012) / Golf VII (2012-2017)
Skoda Octavia - Facelift tweede generatie 2009-2013 / Derde generatie 2013-2017

Wij zitten nog even te twijfelen of we onze auto nou particulier willen verkopen of hem gaan inruilen op een andere.
Een polo 6r uit 2011 met airco en cruisecontrol moet je ook nog aardig wat voor neerleggen op marktplaats. En als ik hem inruil krijg ik er waarschijnlijk bijna niks voor terug. (hij heeft wel al behoorlijk wat KM's gelopen dat is wel een nadeel)
Dakkoffer op de Honda. Wat iemand al zegt, de hele klep gaat open. Kan veel in.

Anders kijken naar een Honda Accord Station. Onverwoestbaar
Pagina: 1