Full hybrid (niet plugin) vs Elektrisch rijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:47
Mijn Italiaanse ecodieseltje heeft de beste tijd achter zich en met een aantal grotere reparaties in het vooruitzicht (schokdempers, koppeling, distributieketting, etc.) is het tijd om een opvolger te overwegen.

Met zo'n 30.000km/jaar is diesel niet echt interessant meer. Daarnaast ben ik toe aan een maatje grotere auto met wat meer comfort.

In mijn vergelijking kwam ik onder andere Toyota Corolla (TS vanwege meer beenruimte achterin) en Volkswagen ID.3 tegen.

Wat rijker uitgeruste Corolla TS-en met relatief lage kilometerstanden beginnen rond de €25k (bijvoorbeeld deze importauto https://www.autotrack.nl/...69647-46234600.1669722607), ID.3 (1st Plus met 58 kWh) met vergelijkbare kilometerstand is er vanaf ongeveer €28k exclusief €2k SEPP subsidie (bijvoorbeeld https://www.autotrack.nl/...69647-46234600.1669722607). Met andere woorden, qua aankoopkosten ontloopt het elkaar niet veel.

In ANWB's autokostenvergelijker is de ID.3 iets duurder door hogere afschrijving, in out-of-pocket kosten juist iets goedkoper. (i.e. ik betaal brandstof en onderhoud, afschrijving zie ik niet maandelijks in mijn portemonnee)

De kostenvergelijking is gebaseerd op een aantal aannames die niet zeker lijken te zijn:
  • Kosten brandstof (elektriciteit / benzine), niet alleen de aankomende accijnsverhoging maar met name is het onduidelijk wat er de komende jaren wordt gedaan als stimulerende maatregel om van fossiele brandstoffen af te stappen.
  • MRB, vooral als de vrijstelling verdwijnt en we mogelijk weer op basis van gewicht gaan betalen. Elektrische auto is veel zwaarder dan benzine of hybride.
  • Afschrijving, met name ook als overheidsmaatregelen veranderen. Diesels zijn bijvoorbeeld veel minder waard geworden door het negatieve imago van diesel
Wat is verstandig? Nu nog een (hybride) benzine auto kopen en afwachten of toch de stap naar elektrisch rijden maken?

dus...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
Ik zou er als ik jou was eens een omreken tool bij pakken. Met 30k per jaar moet diesel volgens mij nog prima kunnen namelijk, wel afhankelijk van brandstof prijs en verbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:47
FastFred schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:54:
Ik zou er als ik jou was eens een omreken tool bij pakken. Met 30k per jaar moet diesel volgens mij nog prima kunnen namelijk, wel afhankelijk van brandstof prijs en verbruik etc.
Een snelle vergelijking met bijvoorbeeld dit exemplaar komt toch echt op een hogere kilometerprijs uit. Los van dat ik ervanuit ga een poosje met de auto te doen (mijn huidige heb ik alweer 8 jaar) en overheidsmaatregelen dieselrijden niet aantrekkelijker gaan maken.

Ik bedoelde mijn vraag niet om andere auto's/modellen/brandstoffen aan te raden, maar vooral hoe maak je een goede afweging tussen (hybride) ICE en elektrisch rijden?

[ Voor 11% gewijzigd door legofanaten op 20-06-2023 13:01 ]

dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:15
legofanaten schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
Ik bedoelde mijn vraag niet om andere auto's/modellen/brandstoffen aan te raden, maar vooral hoe maak je een goede afweging tussen (hybride) ICE en elektrisch rijden?
Als het om geld gaat: uiteindelijk toch wel met excel-sheets denk ik.

Maarja, er valt geen pijl op te trekken.

Niemand weet waar de brandstofprijzen heen gaan, daarvoor ben je afhankelijk van politieke stabiliteit in het midden-oosten, keuzes van het OPEC-kartel en overheidsbeleid / accijnzen + BTW.

Ook voor een EV is het beleid eigenlijk nog totaal niet zeker, maar zijn inderdaad onlangs kamervragen beantwoord waarmee inderdaad wordt bevestigd dat men echt naar gewicht wil gaan kijken.
Met als gevolg dus dat je (ook over 2 jaar) zo'n €2.000 SEPP-subsidie krijgt op zo'n ID3, en vervolgens €488 per jaar extra betaald tov een vergelijkbare VW Golf aan wegenbelasting 8)7
Het is echt oerdom, want dit beleid doet jou en ongetwijfeld heel veel anderen twijfelen. Als een ID3 even duur was geweest als een Corolla had je waarschijnlijk minder getwijfeld. In mijn ogen had een dergelijk politiek beleid, enkel winnaars gehad. Maarja.

Maar ja, ook dan ben je afhankelijk van schommelende energieprijzen en de zeer hoge belastingen op elektriciteit die dit jaar nog aanzienlijk zijn verhoogd. Al zou het logisch zijn dat men streeft naar betaalbare elektriciteit, ook omdat je er warmtepompen en dergelijke mee kan aansturen, dat moet toch omdat we geen gas meer opboren.
Tegelijkertijd had het prijsplafond precies tot gevolg dat het handig is om je CV-ketel nog even te laten hangen... |:(

My 2 cents:
  • Uiteindelijk ga ik er toch wel vanuit dat de overheid enigszins hun best wil doen voor het milieu. Dan is het gewoon heel raar dat een EV duurder is in vaste lasten, en je een hogere belasting per kilowatt energie op electriciteit heft dan op benzine of diesel. Over een periode van 8 jaar zou een EV wel 'de juiste' keuze moeten zijn, daar is denk ik wel een politieke meerderheid voor en er bestaan Europese eisen.
  • Wat betreft afschrijving, vergeet niet dat auto's ook nog geexporteerd kunnen worden naar landen met een ander beleid. Dat geldt ook voor jouw diesel.
  • Denk ook aan onderhoudskosten. Die zijn bij EV's minimaal, want je hebt geen distributieriem, bougies, oliefilter of versnellingsbak en je gebruikt je remmen aanzienlijk minder. Bij een ICE heb je die wel, en bij hybrides heb je in principe 2 aandrijflijnen.
  • Heb je mogelijkheid tot thuisladen? Daarmee haal je veel afhankelijkheden weg.
  • Ga eens een stukje rijden :) wat rijdt het prettigste?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW