Time machine plaatst niet meest recente backup terug?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 10:31

Mon0lith

Yes Herr Flick

Topicstarter
Ola mede tweakers!

Sinds gister heb ik een probleem met mijn Imac. Ik draaide hier nog Big Sur op (aangezien ik een oud bakbeestje heb uit 2014).
De Finder startte niet meer, programma's liepen vast, etc. Kortom niks werkte...

Ik kan kiezen om Big Sure opnieuw te installeren via Disk Utilities maar ik had nog een backup met time machine gemaakt op mijn externe schijf, deze was van eind Maart met Big Sur.

Via Disk Utilities benaderde ik mijn time machine en selecteerde ik mijn meest recent backup.
Na uren draaien en kopieren startte mijn Imac weer op.

Maar tot mijn verbazing heeft time machine een veel oudere backup teruggezet. Namelijk eentje uit 2021(!!!)
met besturingsysteem Mojave :/

Hoe is dit mogelijk? Ook nu alles weer werkt zie ik in mijn time machine de laatste backup ook niet meer terug... Deze lijkt verdwenen te zijn.
Heeft dit soms te maken dat time machine backups met nieuwere besturingssystemen niet ziet staan?

Edit: kleine bijlage, sinds de backup teruggezet is mijn drive ook plots opgedeeld in meerdere containers.
Kan dit er iets mee te maken hebben? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmW5kLvpTXZspx4qU7lHybW-E6Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ATweFVTbKn7bFXqvvNeTUIc.png?f=user_large

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Die container met daarin meerdere volumes is niet vreemd, zeker bij een fusion drive, zie hier voor uitleg over APFS: https://www.macobserver.c...-volumes-afps-containers/
Lekker vanaf blijven zou ik zeggen.

De enige verklaring voor wat er is gebeurd is dat je een verkeerde backup hebt teruggezet. De interessante vraag is nu of je nog een nieuwere backup hebt om daarmee weer terug te gaan naar een voor jou beter moment. Zo ja, dan is het misschien handiger om een USB stick met een Big Sur installable volume te maken, je OS kaal te installeren en dan vanaf je Time machine backup de rest terug te zetten bij het initiatisatie proces.

Ik zou even heel voorzichtig zijn met je Time machine schijf, want als je geen nieuwere backup meer hebt is er ook niet veel voor je te doen.

De andere vraag is natuurlijk waarom je problemen had met je bestaande installatie. Als er een onderliggend probleem was met je Mac (technisch wellicht) dan heb je dat natuurlijk niet opgelost door een backup terug te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Archer_VC10 op 20-06-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 10:31

Mon0lith

Yes Herr Flick

Topicstarter
Het is aparte de eerste backup (de meeste recente) faalde met een error, en niet teruggezet kon worden.
Waarna ik het nog een keer geprobeerd heb ik ik de de Mojave variant eindigde.

Ook heb ik in het begin voordat ik de backup terug wilde zetten problemen gehad met het repairen de containers met een -69845 error.

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Zie hier: https://forums.macrumors....-in-disk-utility.2340887/
Het lijkt me dat je dat eerst op moet lossen, maar op zich zou een volledige reinstall het ook moeten fixen. Tenzij er dus iets fysiek niet in orde is met je drive.