SunPower Max vs Performance vs Hyundai G12

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter07051982
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 16:53
Ik heb inmiddels meerdere offertes binnen die qua prijs, opbrengst en totaal aantal WP ongeveer gelijk zijn. Het verschil zit hem alleen in het type paneel en eventueel de enphase omvormer.

De keuzes die er zijn (of over heb gehouden na mijn eigen onderzoek en wensen):
- SunPower Max 6 zwart AC paneel 425 Wp 425wp Zwart (met Enphase IQ 7A)
- SunPower P6 Performance zonnepaneel zwart 410 Wp (met Enphase IQ 7A)
- Hyundai 435W G12 PERC Shingled Solar PV Module Full Black (met Enphase IQ8PLUS-M)

Wat is nu het beste om te kiezen, en vooral ook graag waarom. En wat is het nadeel van dat paneel?

Specifiek heb ik de vraag: Welk paneel levert de hoogste opbrengst op donkere dagen of m.a.w. de maanden met de minste opbrengst.

Legplan: 1/3 panelen richting zuid en 2/3 panelen richting west.

Beste antwoord (via dexter07051982 op 27-06-2023 19:28)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Wat betreft opbrengst gaat er zo goed als niets tussen de drie opties zitten.

In de meeste gevallen is een systeem met Enphase onnodig duur en behaal je vergelijkbare opbrengst met een veel voordeligere string omvormer.
Van het verschil kun je meestal 1 of 2 panelen extra leggen en dat levert zelfs in extreme situaties nog altijd meer op.

De installateur van de Hyundai heeft jouw natuurlijk uitgelegd dat de iq8+ maar 300W kan leveren, ondanks dat de piek van de Hyundai op zonnige dagen richting de 360W gaat?

Dat kost circa 2% van de jaaropbrengst.

Wil je inhoudelijk knap advies in plaats van generieke info: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wat betreft opbrengst gaat er zo goed als niets tussen de drie opties zitten.

In de meeste gevallen is een systeem met Enphase onnodig duur en behaal je vergelijkbare opbrengst met een veel voordeligere string omvormer.
Van het verschil kun je meestal 1 of 2 panelen extra leggen en dat levert zelfs in extreme situaties nog altijd meer op.

De installateur van de Hyundai heeft jouw natuurlijk uitgelegd dat de iq8+ maar 300W kan leveren, ondanks dat de piek van de Hyundai op zonnige dagen richting de 360W gaat?

Dat kost circa 2% van de jaaropbrengst.

Wil je inhoudelijk knap advies in plaats van generieke info: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter07051982
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 16:53
Bedankt voor je uitleg Ronald.

Als ik het echter goed begrepen heb is de levensduur van een string-omvormer ongeveer 10-15 jaar. De levensduur van het Enphase systeem zou de 25 jaar ruim moeten halen (tevens de garantieperiode). De kosten voor het vervangen van de omvormer voor 30 panelen bespaar ik dan alweer. Daaraast zou een string-systeem volgens mij volledig stil liggen als de omvormer of 1 van de panelen in de string stuk is terwijl bij het Enphase systeem dan alleen dat ene paneel uit valt.

Het verhaal bij de SunPower Max 6 is dat deze veel langer een veel betere opbrengst heeft. Echter kost deze optie wel ruim €4000 meer. Ik denk zelf dat die extra opbrengst niet opweegt tegen de kosten, maar ik heb daar niet zoveel verstand van om dat zeker te kunnen zeggen.

Als laatste vond ik op de site van SunPower dat dit een beter paneel is door een solid koper ondergrond? Doet dat nog iets met de opbrengst op donkere dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
400W is 400W

SunPower doet na 30 jaar minimaal 92% daar van
Een budget n-type paneel als jinko doet 87% na 30 jaar

En kost 1000en minder. Ook hier geld leg een paneel extra, krijg meer betaal minder.

Kapot paneel gaat normaal in bypass, hindert dus niet. Te zien via lagere string spanning.

Kortom: dak vol met kwantiteit, geld over? Dan pas kwaliteit / luxe omvormer systemen