Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo tweakers,
Ik heb sinds 3 jaar 50 zonnepanelen liggen in diverse richtingen aangesloten op 3 Huawei omvormers. Diverse panelen hebben optimizers en sinds september vorig jaar geven enkele optimizers een foutmelding, de panelen geven nog wel stroom. Met het mooie weer de afgelopen tijd viel mij op dat ik op een schitterende dag 10% minder opbrengst had dan op een vergelijkbare dag vorig jaar of het jaar daarvoor. In eerst instantie dacht ik dat het aan de kapotte optimizers lag, maar later zag ik dat alle 3 de omvormers (5 strings) allemaal 10% minder opbrengst geven. Ik dacht nog even dat het dan met de oostenwind te maken zou hebben (hoge sluierbewolking o.i.d.) maar van anderen hoorde ik dat zij dezelfde opbrengst hadden als vorig jaar.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Oh ja, ik heb de panelen ook nog schoongemaakt met 0% meer opbrengst.
Thanks,
Woger

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:01
Heb je rekening gehouden dat warmte minder opbrengst levert?

Dus zou beginnen met data te vergelijken met elkaar. Inclusief het weer. ( evt toon je de grafieken hier inclusief de dagen )

Meer info helpt :)

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-11 13:47
Dat zou heel goed kunnen komen door de hoge temperaturen van afgelopen weken. Bij ons is de opbrengst ook lager dan zou moeten zijn. Je ziet het doordat na wat langere bewolking de piek hoger begint en daarna afvlakt naarmate het paneel door het zonlicht weer opwarmt. Zie plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXZm2cHLdQvDdnvNaasMMhZ-xg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vt3SFF1r2DMufCfxsg2trHLe.png?f=fotoalbum_large

Overigens is de set in theorie 2275wp, dus dat haal ik bij lange na niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RADRIGUZ op 20-06-2023 11:21 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:46
Eerste ingave: temperatuur. Je vergelijkt met dagen van vorig jaar, maar geen enkele dag is hetzelfde. De zonnekracht kan anders zijn, er kan heel dunne sluierbewolking hangen die je nauwelijks ziet, smog en tenslotte heb je de temperatuur. Met hogere temperaturen daalt de opbrengst van de panelen. Een stralend mooie dag met 12 zonuren en 15 graden buitentemperatuur levert je heel wat meer op dan een dag met 12 zonuren en 30 graden.

Ter illustratie: de maximale dagopbrengst ooit van onze setup was iets van 35.9kWh, ergens vorig jaar in mei behaald. Deze maand zijn er prachtige zonnige dagen, de dagen zijn langer dan in mei, maar meer dan 33.6kWh heb ik nog niet voorbij zien komen. Waarom? Temperatuur is een stuk hoger. Hoe warmer het is, hoe eerder de parabool aftopt, bij temperaturen van 30+ graden haal ik een max output van 4kW, terwijl ik bijvoorbeeld op koude heldere dagen in februari best pieken naar 5-5.1kW kan halen.
Heb ook wel eens midden op de dag de panelen eens kort afgesproeit met de tuinslang, dan zie ik het vermogen direct een stuk omhoog schieten (b.v. van 4 naar 4.2 of 4.4kW). Dit houdt maar even aan, omdat de panelen al snel weer opwarmen. Onder de streep heeft t ook weinig nu, dan zou je de panelen al continue moeten kunnen koelen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• kartoenweb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-10 21:03
Zoals hierboven idd ook al genoemd wordt. Warmte is funest voor je opbrengst.

Zou het niet een mooie uitvinding zijn dat je gelijk warmwater kan opwarmen met je zonnepanelen?
zonnepanelen gekoeld en dus een hogere opbrengst en gelijk warmwater waarmee je kan douchen :*)

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Het gat in de markt
Maar volgens mij bestaat zoiets al
Dan zit de “ waterleiding” onder het zonnepaneel geplakt
kartoenweb schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
Zoals hierboven idd ook al genoemd wordt. Warmte is funest voor je opbrengst.

Zou het niet een mooie uitvinding zijn dat je gelijk warmwater kan opwarmen met je zonnepanelen?
zonnepanelen gekoeld en dus een hogere opbrengst en gelijk warmwater waarmee je kan douchen :*)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:20
10% minder opbrengst in vergelijking met vorig jaar, valt nog ruim binnen de marge van wisselende weersomstandigheden.
Over de jaren heen zit er bij mij grofweg 10% tussen de beste jaren en de slechtste jaren.

Vergelijk ik 2 (dezelfde) maanden uit verschillende jaren, dan kan dit verschil zelf oplopen tot 35% (mei 2020 tov mei 2021).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• woger
Temperatuur heb ik ook aan gedacht, maar waar ik vorig jaar meerdere dagen had met een opbrengst van 90kW, ben ik dit jaar niet boven de 83kW uitgekomen. En we hebben in mei dagen gehad dat het 18 graden was en de hele dag zonne schijn.
Misschien dat iemand eens een of meerdere dagen van vorig jaar kan vergelijken met dit jaar?
Bijv. De beste dag deze maand was 3 juni met 83kW. Vorig jaar 11 juni met 89kW.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zie je toevallig af en toe uitval door een te hoge netspanning? Als je alleen naar dagtotalen kijkt kun je die over het hoofd zien.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:20
woger schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:56:
...
Misschien dat iemand eens een of meerdere dagen van vorig jaar kan vergelijken met dit jaar?
Bijv. De beste dag deze maand was 3 juni met 83kW. Vorig jaar 11 juni met 89kW.
Mijn dagopbrengst is in kWh, niet in kW.
Mijn beste juni dag in 2022 was 3 juni met 14.6 kWh
Mijn beste juni dag in 2023 was 3 juni met 14.0 kWh

Over het algemeen zie ik voor bijna geheel 2023 een lagere opbrengst dan 2022.
Maar 2022 was daarentegen mijn beste jaar ooit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• woger
Cr3ator schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:59:
Zie je toevallig af en toe uitval door een te hoge netspanning? Als je alleen naar dagtotalen kijkt kun je die over het hoofd zien.
Dat ga ik eens nakijken.
GarBaGe schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Mijn dagopbrengst is in kWh, niet in kW.
Mijn beste juni dag in 2022 was 3 juni met 14.6 kWh
Mijn beste juni dag in 2023 was 3 juni met 14.0 kWh

Over het algemeen zie ik voor bijna geheel 2023 een lagere opbrengst dan 2022.
Maar 2022 was daarentegen mijn beste jaar ooit.
Dus ook een paar procent lager. Misschien iemand uit West Brabant met een vergelijking?
Is de dagopbrengst niet in kW en de moment opname in kWh? Een dagopbrengst van 24kWh zou dan 24*24= heel veel kW zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door woger op 20-06-2023 15:31 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45
RADRIGUZ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:20:
Dat zou heel goed kunnen komen door de hoge temperaturen van afgelopen weken. Bij ons is de opbrengst ook lager dan zou moeten zijn. Je ziet het doordat na wat langere bewolking de piek hoger begint en daarna afvlakt naarmate het paneel door het zonlicht weer opwarmt. Zie plaatje ter verduidelijking:
[Afbeelding]

Overigens is de set in theorie 2275wp, dus dat haal ik bij lange na niet ;)
Dit geflikker kan ook komen door slechte netspanning op de wijktrafo's. Zie berichten van Ketel Klets op Youtube daarover, lijkt jouw opwekgrafiek ook best op. Misschien iets om eens te checken.
Wellicht ook bij TS het geval.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51
woger schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Dat ga ik eens nakijken.

[...]

Dus ook een paar procent lager. Misschien iemand uit West Brabant met een vergelijking?
Is de dagopbrengst niet in kW en de moment opname in kWh? Een dagopbrengst van 24kWh zou dan 24*24= heel veel kW zijn.
neen, een momentopnamen is in (k)W, en de opbrengst over een tijdsperiode is in (k)Wh

Home Assistant configuratie

• woger
Aardwolf schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:33:
[...]

Dit geflikker kan ook komen door slechte netspanning op de wijktrafo's. Zie berichten van Ketel Klets op Youtube daarover, lijkt jouw opwekgrafiek ook best op. Misschien iets om eens te checken.
Interessant, maar ik denk het niet. Ik zal vanavond eens checken wat de netspanning is. Maar de grafiek van 3 juni ziet er mooi uit. Zoals na het aanpassen van de netspanning in de video.

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-11 13:47
Aardwolf schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:33:
[...]

[YouTube: 1x bellen = 68% meer opbrengst zonnepanelen]
Bedankt voor je reactie maar dat is het niet bij ons. Die fluctuaties zijn puur wolken. Dit is van 3 dagen vorige week nl.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4yj7NpeV8YT0XTBYQhyj6sFJR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bxBBmrFj98GW5zvNyLEf8oQC.png?f=fotoalbum_large

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:36
Uit omgeving den bosch wel; beste dag vorige jaar 16 juni 90 kWh. Dit jaar is het 87,8kWh, op 26 mei en 3 juni.

• woger
Ik zie momenteel (14:20 volle zon) een netspanning van 249.3V op een van de omvormers. De andere geeft 246.8V. Gisteravond om 22:00 kon ik de netspanning niet zien omdat ze uit stonden.
Ik zal vanavond eens een metertje in een stopcontact steken.

• woger
flo-rist schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:31:
Uit omgeving den bosch wel; beste dag vorige jaar 16 juni 90 kWh. Dit jaar is het 87,8kWh, op 26 mei en 3 juni.
Dat is niet veel verschil. Kleine 3%
Pagina: 1