Thermostaat voor Daikin Altherma 3 voor koelen/verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1309
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-01 11:30
Recent heb ik een warmtepomp in mijn huis laten installeren. Tot nu toe alleen ervaring met het warm water uit de douche wat perfect gaat. Echter, ivm de huidige temperaturen buiten wou ik de koelfunctie ook graag aanzetten, dit kan ik activeren via de Onecta app vand de warmtepomp. Helaas blijkt het dat mijn google thermostaat deze functie niet ondersteund in Europa (heel vreemd want dit lijkt mij nou niet echt een issue om aan te zetten als functionaliteit maar oke...). Dus nu moet ik mijn thermostaat vervangen.

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met een thermostaat, die werkt met een Daikin warmtepomp en een Honeywell vloerverwarmingsklep. Die ik kan bedienen met een app?

Relevante hardware:
Thermostaat: Google Nest learning Thermostat v3
Warmtepomp: Daikin Altherma 3 6kW
Vloerverwarming klep: Honeywell tweeweg klep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:34
Kan je de koeling niet ergens op de binnenunit activeren? Over 2 maanden krijg ik hier een Daikin warmtepomp, dus dan kan ik je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1309
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-01 11:30
Ik heb het nu opgelost door, de temperatuur op de thermostaat hoger te zetten. Dan denk de thermostaat dat de klep naar de vloerverwarming open moet. Ik stel dan de temperatuur in op de Daikin app van de warmtepomp.

Het nadeel hiervan is dat hij blijft koelen omdat hij natuurlijk nooit een hogere temperatuur meer bereikt. Deze zomer doe ik het wel op deze manier, omdat het vaak toch maar om een paar dagen per jaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:34
Er zijn eigenlijk 2 opties:

- je gebruikt de originele madoka thermostaat. Die kan koelen en zal automatisch gaan koelen als de buitentemperatuur boven de 25 graden is, tot het ingestelde setpoint. Dus tot bijv 22 graden. Je kan hiermee ook handmatig schakelen tussen verwarmen en koelen. Het voordeel is dat je het dus met de thermostaat kan bedienen, maar let op je kunt hiermee maar 1 ruimte regelen.

- thermostaten van een ander merk gebruiken die geschikt zijn voor koelen. Bijvoorbeeld danfoss icon, deze sluit je aan het aan/uit contact van je wp. En op het koelcontact, zodra je de warmtepomp op koelen zet geeft deze het signaal door naar de thermostaten die het huidige setpoint met 4 graden zullen optellen en zullen gaan koelen tot dit punt. Bijvormen setpoint verwarming = 18 dan zal deze gaan koelen tot 22 graden.

Heb je hier iets aan?