Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Beste tweakers,

Ik heb thuis een AGON 49" monitor, ben ZZP'er en gebruik deze als excel scherm.
Had voorheen een 6900H AMD laptop die ik bij thuiskomst via USB-C kon aansluiten.

De laptop kon zo het scherm aansturen en de laptop werd geladen. Te simpel en erg fijn.

Ben nu overgestapt op een MacBook Air 15", mooi apparaat maar als ik deze aansluit met dezelfde USB kabel gebeurt er niet veel, de laptop laadt op maar de monitor krijgt geen signaal.

Moet ik voor apple's een andere kabel gebruiken of kan dit überhaupt niet?
dank voor het meedenken en de suggesties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Welk jaar is je MacBook Air? Werkt het scherm wel als je je MacBook dichtklapt (en het interne scherm dus niet gebruikt)?

Het klinkt namelijk alsof je laptop gewoon geen extra scherm kan aansturen. Dat kun je oplossen dmv een docking station of adapter met een DisplayLink chip; die chip neemt dan dat stukje van de videokaart over, en in plaats daarvan wordt je processor gebruikt om het beeld over USB te sturen.

Ik gebruik zelf drie schermen op mijn M1 Mac Mini via een Dell D6000 dock, en dat werkt vrijwel perfect.

Let er wel even op dat als je een DisplayLink adapter gebruikt (ipv een docking station) je waarschijnlijk het opladen kwijt gaat raken, want die zijn vaak alleen beeld en niet ook voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Hi OOn, dank je voor je antwoord.
De air is nu 1 week oud, is de nieuwste MacBook die je nu kan kopen dus mag toch aannemen dat deze hetzelfde kan als een Ryzen laptop uit 2022?

Ik snap dat er opties zijn voor docking stations maar ik zie dat als oplossingen voor een (als het goed is) niet bestaand probleem. immers, de Ryzen laptop kon met 1 kabel alles afhandelen (USB hub in mijn monitor, Videosignaal doorgeven en power delivery naar de laptop.

Hoop dus nog steeds dat wat de Ryzen kon, ook mogelijk is via de apple. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:27

TommieW

Numa numa.

De specificaties zeggen een scherm met max. 6K resolutie op 60Hz ondersteund wordt. Ik weet niet welk scherm je precies hebt, maar ik zou denken dat er op z'n minst iets van beeld op moet komen. Je ziet ook niets in de display settings binnen Mac OS?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Oke ben er al uit. Kennelijk zijn de kabels hier belangrijk. Heb net een heel kort USB-C kabeltje geprobeerd van een externe SSD drive en deze werkt wel, krijg direct een 5120x1440@120Hz optie.

Ik ga dus op zoek naar een nieuwe kabel. Dit topic kan op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Frapante is toch wel dat dit korte kabeltje, wat geen drol kost, die bandbreedte kan aansturen, ben benieuwd wat voor dure, niet werkende kabels hier nog op gaan volgen..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:40:
Frapante is toch wel dat dit korte kabeltje, wat geen drol kost, die bandbreedte kan aansturen, ben benieuwd wat voor dure, niet werkende kabels hier nog op gaan volgen..
Dacht precies hetzelfde.
Heb er 30 minuten aan besteed (al meer dan ik wilde) en heb gevonden dat dit een winnaar is, doet alles perfect.

https://www.amazon.nl/Ank...soverdracht/dp/B076D76DRQ

[ Voor 6% gewijzigd door procyon op 20-06-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-08 19:15
Het punt zit hem meer in het feit dat het blijkbaar een Thunderbolt kabel met USB-C aansluiting moet zijn. Je kan niet zomaar elke USB-C kabel gebruiken blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
alexvanniel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:56:
Het punt zit hem meer in het feit dat het blijkbaar een Thunderbolt 3 kabel met USB-C aansluiting moet zijn. Je kan niet zomaar elke USB-C kabel gebruiken blijkbaar.
Wellicht. Maar ben er wel achter dat er vele standaarden zijn, op o.a. coolblue waarschuwen ze geregeld bij sommige hi-end kabels dat ze toch niet geschikt zijn voor beeld overdracht, maar wel data overdracht en power delivery. Geen idee of die kortere kabel van de externe SSD enclosure (van Ali) een Thunderbolt chip bevat, maar vermoed van niet. Erg jammer die vele standaarden. Ruis op de 'lijn'.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

procyon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Wellicht. Maar ben er wel achter dat er vele standaarden zijn, op o.a. coolblue waarschuwen ze geregeld bij sommige hi-end kabels dat ze toch niet geschikt zijn voor beeld overdracht, maar wel data overdracht en power delivery. Geen idee of die kortere kabel van de externe SSD enclosure (van Ali) een Thunderbolt chip bevat, maar vermoed van niet. Erg jammer die vele standaarden. Ruis op de 'lijn'.. ;)
Meer een "Vreemde een in de byte".. >:) :+

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

procyon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:19:
Hi OOn, dank je voor je antwoord.
De air is nu 1 week oud, is de nieuwste MacBook die je nu kan kopen dus mag toch aannemen dat deze hetzelfde kan als een Ryzen laptop uit 2022?
Dit zit 'm in Apple Silicon (de M1/M2 processors), die hebben een hele andere architectuur dan Intel en kunnen niet zomaar meerdere beeldschermen aansturen. Een Ryzen laptop uit 2022 zal meerdere clocks hebben, een Apple laptop dus niet.
Ik snap dat er opties zijn voor docking stations maar ik zie dat als oplossingen voor een (als het goed is) niet bestaand probleem. immers, de Ryzen laptop kon met 1 kabel alles afhandelen (USB hub in mijn monitor, Videosignaal doorgeven en power delivery naar de laptop.

Hoop dus nog steeds dat wat de Ryzen kon, ook mogelijk is via de apple. :)
Dat is dus helaas gewoon niet zo. De duurdere Apple Silicon processors (Pro/Max) kunnen het wel, maar die zitten niet in een MacBook Air. Je kunt wel Thunderbolt proberen zoals al genoemd, dat werkt weer compleet anders, maar dan moet je beeldscherm ook expliciet een Thunderbolt aansluiting hebben en niet DP-Alt over USB-C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Nog even een terugkoppeling, de kabel werkt perfect. Strak 5120x1440@120Hz beeld.
Best lekker want de laptop zelf heeft een max van 60Hz.
Pagina: 1