Gaming laptop voor zoontje van 8: Roblox @ minecraft

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfranken
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-06-2024
We zoeken een laptop voor ons zoontje van 8, die graag zonder hicups Roblox en minecraft wil spelen, en met OBS studio deze games op te nemen en filmpjes van tot een uur op zijn youtube kanaal te plaatsen. Hij gebruikt ook een game capturing card om Nintendo switch games op te nemen voor dit doel.

Verder gebruikt hij de laptop voor school voor google classroom e.d., en neemt hij de laptop veel mee, omdat hij pendelt tussen 2 huizen, dus het zou fijn zijn als de laptop niet te groot en te zwaar is (max 15 inch).

Als we advies vragen bij b.v. Coolblue, horen we dat Roblox zeer veel energie en geheugen e.d. gebruikt, en komen we al gauw op exemplaren van rond de 1.000,- euro uit. o.a. met:

Intel Core i7 processor, 16GB intern werkgeheugen, NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti videokaart chipset met 4gb werkgeheugen.

Nu vraag ik me af of dat niet wat overdreven is voor dit doel? Ik zou graag een stuk minder uitgeven.

Heeft iemand hier wellicht een mening over, of advies voor een geschikte laptop of de minimale vereisten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Het ligt er volledig aan wat hij allemaal voor instellingen en mods wilt in Roblox en minecraft.
Ook zou ik zeker eens kijken naar of hij het enkel tussen 2 huizen pendelt of ook naar school moet meenemen.
In dat laatste geval moet je geen zware laptop hebben, en zou ik juist wat concessies doen op de minecraft eisen.

Dusja, wil je raytracing en 1001 mods toe kunnen voegen en alles op maximaal zetten, dan heb je inderdaad een i7 met een losse gpu nodig, maar ZEKER ook 32 gb RAM.
Valt het allemaal wel mee zou je ook weg komen met i5 zonder losse gpu, wat het verbruik hard omlaag haalt... Dus kleinere accu. Kleinere accu + geen gpu scheelt hoop gewicht.

Ps, Roblox kan elke cpu wel aan, je hoeft enkel naar minecraft mods te kijken.

Al met al, is raytracing een eis, heb je een gpu nodig
Doe je beetje rustig aan met mods, elke i5 met 8 gb RAM is genoeg (16 gb RAM is lekker).

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 20-06-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07
Mijn zoon en dochter spelen Roblox en minecraft op 2 oude Asus Zenbooks (i7 uit 2012 en 2015). En alhoewel dat soms een beetje lagged bij de wat grotere Roblox games is het nog best te doen. Dus een recente i5/i7 zonder GPU verwacht ik dan zeker weinig problemen mee.

Mijn zoontje heeft inmiddels sinds kort zelf een Asus ROG met RTX3060 gekocht en daar speelt hij naast Fortnite/GTA/.. nog af en toe Roblox met 100+ fps, maar dat is natuurlijk overkill :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:59

Reinier

\o/

*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 20-06-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorppp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-07 18:30
Je kunt gaan voor de ASUS TUF Gaming F15 FX506HF-HN014W met de rtx 2050 en i5 11400H. Ik weet alleen niet of je dan alles op ultra quality kan spelen. Deze kost 599 euro. De rtx 2050 heeft ook nvidia shadowplay, hiermee kan je opnemen zonder veel performance te verliezen.

<3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 11:43
@rfranken Dat zijn wel serieuze taken voor een 8-jarige!

Hoe voorzichtig is jouw zoontje met z'n spullen? Als hij er namelijk wel zorgvuldig mee om gaat, dan is een iets duurdere laptop misschien toch het investeren waard. Anders loopt hij over 2-3 jaar er weer tegen de limieten van z'n computer aan.

Normaliter zou ik voor deze applicaties deze categorie laptops aanbevelen, met een recente Core i7 of Ryzen 7, RTX 3050+, 16GB werkgeheugen, onder de 2 kg, en een goed scherm 180+ ppi. Maar ik snap dat dat een serieus bedrag is voor een laptop voor een kind van die leeftijd.

Edit: Out-of-the-box idee: Goedkope Chromebook voor school en desktop voor thuis gamen een idee? Gamen gaat qua hitteafvoer en prijs/kwaliteit een stuk beter op een desktop, en ik kan uit ervaring zeggen dat het fijn is school/werk en ontspanning gescheiden te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Balance op 20-06-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfranken
En hoe vergelijk ik AMD Ryzen 5 and Intel Core i7? Is daar een voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:25

Thomg

Aww yiss

rfranken schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:53:
En hoe vergelijk ik AMD Ryzen 5 and Intel Core i7? Is daar een voorkeur?
AMD is vooral interessant in de budgetsegment, sterke igpu (dus geen GPU ernaast) en premium thin&light. Als je een dedicated GPU hebt is intel vrijwel altijd de betere optie.

Als het prijsverschil flink in het voordeel van AMD is veranderd het natuurlijk wel wat.

Als je en ruige indicatie wilt krijgen zou ik het invullen bij passmark.
Bijv:
https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+7+6800U&id=4923

Vragen hoe een i7 verhoud met een R5 is een incorrecte vraag omdat het ontzettend uit elkaar loopt.
https://www.cpubenchmark....00H-vs-AMD-Ryzen-5-2400GE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfranken
Edit: Out-of-the-box idee: Goedkope Chromebook voor school en desktop voor thuis gamen een idee? Gamen gaat qua hitteafvoer en prijs/kwaliteit een stuk beter op een desktop, en ik kan uit ervaring zeggen dat het fijn is school/werk en ontspanning gescheiden te houden.
We hebben dan wel 2 desktops nodig, omdat hij 2 woonadressen heeft waartussen hij pendelt. Is dat kosten technisch dan nog steeds interessant? Wat voor een desktop zou volstaan, en wat kost zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-07 22:00
Maar een laptop met 3050ti en 16gb werkgeheugen hoeft toch geen 1000+ te kosten?

Voor 800,- zag ik deze unit zo snel, die opviel door de prijs (let op aanbieding) en zijn betere beeldscherm en combi van 3050ti+16gb werkgeheugen: uitvoering: Acer Nitro 5 AN515-57-52WV

De processor is niet de allernieuwste Intel maar het zou me verbazen als dat echt een probleem zou zijn bij deze spellen.

De bouwkwaliteit is altijd moeilijk vast te stellen obv een plaatje en zelfs een review op YouTube zegt zeker niet alles, dus ik zou hem ergens checken als je kunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Darksequence op 23-06-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Darksequence schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:13:
Maar een laptop met 3050ti en 16gb werkgeheugen hoeft toch geen 1000+ te kosten?

Voor 800,- zag ik deze unit zo snel, die opviel door de prijs (let op aanbieding) en zijn betere beeldscherm en combi van 3050ti+16gb werkgeheugen: uitvoering: Acer Nitro 5 AN515-57-52WV

De processor is niet de allernieuwste Intel maar het zou me verbazen als dat echt een probleem zou zijn bij deze spellen.

De bouwkwaliteit is altijd moeilijk vast te stellen obv een plaatje en zelfs een review op YouTube zegt zeker niet alles, dus ik zou hem ergens checken als je kunt.
uitvoering: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ACH6 (82K201TTMH)

als raytracing geen vereiste is (of als zoontje minecraft java speelt - en dus shaders op een andere manier werken) dan is zelfs deze +/- 200 goedkopere laptop eigenlijk al wel voldoende,

zoals eerder gezegd, geldt vooral dat er een beetje een degelijke (maar dat zijn bijna alle discrete gpui's tegenwoordig al), gpu in zit en voldoende ram.

een van de belangrijkste dingen die ik fout zie gaan bij spellen zoals Minecraft is dat men na het toevoegen van plugins de startup-arguments niet aanpast dan ben je dus mc aan het spelen met maar 2gb toegewezen ram terwijl je op een systeem van 16gb ram (onder windows) makkelijk tot wel 8 (of 10) gb kunt toewijzen als je verder niet te veel aps open hebt.

en natuurlijk weet ik niet hoe zuinig zoontjes van 8 tegenwoordig zijn maar als ik mezelf op 8 jarige leeftijd als voorbeeld moet nemen dan zou zelfs een laptop van 600 al een flink investeringsrisico met zich meebrengen ;)

suggesting wordt gewekt dat een game-pc voor thuis wellicht een betere optie is.

aan de opmerkingen van TS maak ik op dat het de bedoeling is dan zoontje op dag x sochtends vanaf ouder 1 naar school gaat en dan smiddags met ouder 2 naar huis gaat en dan na iets van een weekend weer met ouder 2 naar school te gaan om smiddags weer bij ouder 1 te komen.

dan zijn de gezamelijke kosten voor 2 (basis) gamepc's (zelfs 2e hands zo'n 500 per stuk) + een simpele chromebook (350) al hoger dan eenmalig de bovengenoemde laptop kwijt (kapot of gestolen) moeten vervangen. dus in dat opzicht is een laptop kennelijk de betere keuze.
Pagina: 1