Botacera console ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-05 20:45
Mijn vraag
Ik heb een goedkope refurbished pc aan geschaft en ben van plan hier mijn eerste Botacera console van te maken. Ik ben nog op zoek naar tips voor een goedkoper GPU alternatief. Ik ben verder op zoek naar ervaringen van anderen die al eens eerder met mijn setup hebben gewerkt of al een keer een batocera console hebben gebouwd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Als eerst de Hardware:
Dell optiplex 3040 SFF die (geüpgraded want Volgens mij komt die alleen met een i3 en i5 origineel) draait op een i7 6700 CPU, Intel Hd graphics 510, 16 GB DDR3 RAM. 480 GB SSD ( op de sata aangesloten)

De obvious upgrade is natuurlijk een GPU. Nu is de keus hierin beperkt want de PSU geeft slechts 180 Watt. Na wat zoeken ben ik erachter dat Kaarten als de GTX 1050, de GTX 1650 of de RTX 6400 prima draaien maar wat mij betreft zijn ze allemaal wat aan de prijs voor 4 GB GPU's.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Kaarten als de GTX 1050, de GTX 1650 of de RTX 6400 schijnen prima te draaien qua watt maar wat mij betreft zijn ze allemaal wat aan de prijs voor 4 GB GPU's.

Beste antwoord (via Gazorpezorp op 18-08-2023 15:42)

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:18

vectormatic

Warlock of the doorlock

De RX6400 is je beste optie, goedkoper en minder stroomverbruik dan de 1650, en wat modernere featureset. Daarnaast is AMD op linux stukken minder gedoe kwa drivers. Belangrijke downside van de RX6400 in jouw optiplex is wel dat de H110 chipset maar PCIe 2.0 ondersteunt (why intel, why?) en de RX6400 maar 4 lanes heeft. Zodra je dus in game textures oid via die beperkte PCIe lanes moet gaan inladen (als je kwa vram in de buurt van de 4gb komt, of je game engine wat onhandig is), ga je dat echt merken.

De enige low profile optie met meer dan 4gb is de RTX A2000 (uitvoering: HP NVIDIA RTX A2000 6GB DP 4mDP Graphics (340L0AA)), maar dat slaat kwa prijs nergens op. Daarnaast is de RTX A2000 een dual slot kaart, en afhankelijk van waar je 16x slot zit in die optiplex, past dat niet.

Als je deze machine meer voor de lol/proof of concept wil bouwen kan je ook een 2e hands GT1030 of RX460/560 zoeken. De GT1030 is 2e hands vanaf ca 50 euro te vinden, de RX460/560 zijn sterker, maar erg zeldzaam als low profile card.

Ik zit zelf in een soortgelijk schuitje, ik heb een optiplex 390 staan (i5 2400) met het idee om er een linux gaming machientje van te maken, maar kan me ook maar moeilijk over die 140 euro voor een RX6400 heenzetten, gezien de 4 PCIe lanes. Kwa proof of concept zou ik ook prima een GT1030 kunnen gebruiken, maar heb totaal geen zin in nvidia driver gedoe op linux.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

De RX6400 is je beste optie, goedkoper en minder stroomverbruik dan de 1650, en wat modernere featureset. Daarnaast is AMD op linux stukken minder gedoe kwa drivers. Belangrijke downside van de RX6400 in jouw optiplex is wel dat de H110 chipset maar PCIe 2.0 ondersteunt (why intel, why?) en de RX6400 maar 4 lanes heeft. Zodra je dus in game textures oid via die beperkte PCIe lanes moet gaan inladen (als je kwa vram in de buurt van de 4gb komt, of je game engine wat onhandig is), ga je dat echt merken.

De enige low profile optie met meer dan 4gb is de RTX A2000 (uitvoering: HP NVIDIA RTX A2000 6GB DP 4mDP Graphics (340L0AA)), maar dat slaat kwa prijs nergens op. Daarnaast is de RTX A2000 een dual slot kaart, en afhankelijk van waar je 16x slot zit in die optiplex, past dat niet.

Als je deze machine meer voor de lol/proof of concept wil bouwen kan je ook een 2e hands GT1030 of RX460/560 zoeken. De GT1030 is 2e hands vanaf ca 50 euro te vinden, de RX460/560 zijn sterker, maar erg zeldzaam als low profile card.

Ik zit zelf in een soortgelijk schuitje, ik heb een optiplex 390 staan (i5 2400) met het idee om er een linux gaming machientje van te maken, maar kan me ook maar moeilijk over die 140 euro voor een RX6400 heenzetten, gezien de 4 PCIe lanes. Kwa proof of concept zou ik ook prima een GT1030 kunnen gebruiken, maar heb totaal geen zin in nvidia driver gedoe op linux.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
Thanks voor je reactie!

Je hebt me in elk geval aan het denken gezet.

Is het een heel gedoe met nivdia op linux? Batocera gebruikt Linux als basis, dus lijkt me onvermijdelijk dan. Een keer lopen kutten om het geregeld te krijgen kan ik nog wel mee leven maar zie her en der verhalen dat het regelmatig na systeemupdates weer mis is, daar wordt natuurlijk niemand vrolijk van.

Ik ben eigenlijk een beetje te krenterig om 140 euro voor de Rx6400 uit te geven en tweedehands vragen mensen nog steeds echt de hoofdprijs (€90+ is geen uitzondering) voor een meerdere jaren lang gebruikte kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC12oFKz-ErOd-Wngpu-AXvD1n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rWbRgt8nN4bqxMXCsa4JOQz.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de resultaten ondanks de pci bottleneck is die veel te dure rx 6400 wel the way to go.

Wordt om te beginnen toch maar een proof of concept en kutten met drivers dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik gebruik al jaren geen nvidia meer op linux (sowieso een tijdje al geen linux gedraaid), maar een jaar of vijf terug was het inderdaad vaak gekut met kernel updates die alles stuk maakte, en dat ik dan op de command line mn config mocht fixen voordat ik uberhaupt weer normaal beeld had.

Mind you, als ik het goed herinner gebruikte ik toen ook aparte repos om up to date drivers te kunnen draaien, wat er dus voor zorgde dat een kernel update vanuit de distro repo alles stuk maakte. Mogelijkerwijs ben je "veilig" als je alleen de nvidia binaries die je distro meelevert gebruikt, maar dat durf ik zelf niet te zeggen, geen recente ervaring mee. Ander dingetje is dat bijvoorbeeld holo-iso (een linux distro gebaseerd op de steamdeck image) momenteel helemaal geen nvidia support heeft.

Er staan momenteel een paar GT1030s in de V&A voor 35 euro per stuk als ik het me goed herinner, let wel op dat je de gddr5 variant koopt, en niet de ddr4 versie, die is aanmerkelijk langzamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
Gt 1030 is een goeie, die gaat het gaat worden. Volgens mij ga ik een hoop ga leren over drivers de komende tijd totdat er ergens een mooie deal voor een rx 6400 voorbij komt.

San Andreas lijkt het systeem prima aan te kunnen trouwens dus voorlopig hoef ik me niet te vervelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7KlMGLODY7eZq0huBu8NRTNX1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8UElHP3sDTq2oN4Jggpvltp.png?f=fotoalbum_large

Schijnt trouwens dat je in Batocera ook alle Linux apps kunt gebruiken inclusief de games https://www.batoceranation.com/flatpak/ maar hoe het er precies aan toe gaat ga ik aankomende weken ontdekken, ik heb hier bijzonder weinig verstand van maar enthousiast erover ben ik in ieder geval wel. We zullen zien of ik me erdoor kan worstelen.