Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Momenteel heb ik 11 panelen a 395 Wp op het zuiden. Deze liggen (schijnbaar in 2 strings, aldus de installateur) aangesloten op een GoodWe 4200 nds. Systeem functioneert naar tevredenheid, buiten het feit dat de gegarandeerde opwek a 3800 kWh niet gehaald zal worden dit jaar. Vorig jaar 4100 kWh opgewekt, wat ook de voorspelde opwek zou zijn (maar dat was een topjaar, dus het werd me duidelijk dat in een standaard jaar ik niet de 4100 kWh zou halen en maar krap de gegarandeerde waarde a 3800 kWh, maar dit terzijde).

Nu wil ik op het oosten 6 panelen a 410 Wp eggen. Dit levert me in de ochtenduren de nodige opwek op. Met name in de winter hoop ik dan.

Ik heb van mijn systeem op topdagen in jan, feb, mrt, april, jun, jul de opwek grafieken bekeken en mijn maximum op zulke dagen ligt in april nabij de 4100 W. In de overige maanden ligt het maximum nabij 3400W. Deze maxima ontstaan rond 1330 tot 1400h.

Als ik 6 op het oosten leg verwacht ik het maximum van deze 6 rond 1000h. En die zal ongveer 0,7*2460= 1766W zijn. Die op het zuiden zitten dan ergens rond de 2500W. Dus tesamen weer mooi 4200. Zodra die op het zuiden gaan pieken, zal de omvormer gaan aftoppen. Maar dat zal denk ik niet zoveel zijn. Buiten april heb ik 800W lucht naar boven. En daar zullen die 6 rond 1330h maar net aan voldoen.

So far so good.

De maximale DC van mijn omvormer is 5460. En dat betekent volgens de installateur dat er (5460/410= 13,3) in totaal 13 panelen van 410 Wp aangesloten mogen worden. Ik zal dan dus een andere omvormer moeten nemen. Geadviseerd wordt de 6000 serie waar 7200W DC aangehangen mag worden ofwel max 18 panelen.

Ik volg de redenatie, maar dan ga je ervanuit dat alle panelen tegelijk pieken en dat gebeurt never nooit met panelen op zuid en oost. Mijn gevoel zegt me dat zo'n dikke omvormer ook maar matig belast gaat worden en dat komt de efficiëntie weer niet ten goede. Liever een omvormer laten aftoppen dan te weinig DC vermogen aanbieden toch?

Met dit advies moet ik een nieuwe omvormer kopen a 1150,-. En de de oude is nog geen 2 jaar oud, maar kan ik wel weggooien, want wie wil er nou een 2e hands omvormer.

Ik zit er nu aan te denken om de boel zo te laten als het is en dan 6 panelen op oost. Een 2000W omvormer eraan en deze via een PV verdeler aansluiten op de wasmachine groep.

Any thoughts van de community?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even invullen in sunnydesignweb (kies nieuw project, aanmelden niet nodig)
En kijken wat het rendement is.
100% is perfect.
96% is wat aftoppen.

De 11 kunnen in 1 string (=beter rendement) en oost op de andere ingang.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2023 22:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• NoAcars
AUijtdehaag schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:17:
Even invullen in sunnydesignweb (kies nieuw project, aanmelden niet nodig)
En kijken wat het rendement is.
100% is perfect.
96% is wat aftoppen.

De 11 kunnen in 1 string (=beter rendement) en oost op de andere ingang.
Bedankt voor de tip. Ik heb 10 panelen op zuid en 6 op oost ingevoerd. Precies de panelen die ik heb. Hyunadai 395Wp. Bij de omvormer krijg slechts een beperkte keuze aan SMA omvormers. Ik heb een 1 fase 4000W gekozen. Vervolgens de rendabiliteit berekend en die komt uit op 98%. Hij rekent ook een jaaropwek uit. Ofwel de module ziet geen probleem om 6320 Wp aan te sluiten op een 4000W omvormer. Morgen maar eens verder bomen met de installateur. Dat scheelt flink geld aan een nieuwe omvormer en ik hoef ook geen PV verdeler toe te passen. Nu ga ik me afvragen hoe goed het bedrijf eigenlijk is???

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is een tool van SMA dus die gaan de concurrent niet aanbevelen.

Men zal je wijzen op garantie ivm datasheet gegevens omvormer
Maar dat wil niet zeggen dat het niet gewoon kan…

Gewoon zo doen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2023 03:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• NoAcars
Ik vond via GoodWe website de EzDesigner tool. Wel jammer dat die verouderd is. Daar kom je tot panelen a 360Wp. Maar voor het idee de strings gedaan met de omvormer die ik heb. De tool mekkert niet en komt tot overeenkomstige waarden. Ik ga GoodWe zelf eens bellen.

"Gewoon zo doen": ik voel er veel voor, maar ik kan het niet zelf. Ik heb dat bedrijf nodig. Alleen al vanwege de garantie op de huidige installatie, die dan komt te vervallen. Ik moet het dan zo zien te regelen dat we de boel zo aansluiten en gaan bekijken wat de omvormer doet. Mocht ie te veel aftoppen, dat ik hem dan na een jaar vervang. Zoiets. Die garantie op alles (installatie, panelen, omvormer) vind ik wel belangrijk.

• NoAcars
Inmiddels heb ik met een techneut van het installatiebedrijf mijn plannen doorgenomen en hij geeft er zijn akkoord voor. Dus 1 string a 10 x 395Wp op zuid én 1 string a 6x 400Wp op oost.
Enige waar ik nog over struikel is de max DC ingangspanning van de omvormer (600V). De Hyundai 395 en 400 Wp panelen hebben een Voc van 46,4 V. 16 x 46,4 = 742,4 V. En dat zit ver boven de 600 V. Of moet je dit per ingang bekijken (String zuid is dan 464 V en String Oost 278,4V), want dan blijf ik per ingang wel onder de 600V

• NoAcars
En nog een andere vraag. Nu zit het PV systeem op L1. Ik heb 3 x 25A aansluiting. Wasmachine zit op L2. Mijn auto laad ik op via wcd en deze zit op L1. Kookgroep op L1 en L2. Vaatwasser op L2. Alle lampen wcd's op L1. Heb nog niet iets op L3 kunnen waarnemen. Nu heb ik dynamisch tarief. Ik wil weer naar vast tarief, want met de extra string zal ik voorlopig meer opwekken dan dat ik afneem. Stel dat salderen over 2 jaar ophoudt. Gebruiken dan verbruikers op L2 dan wel de opgewekte energie op L1?

• NoAcars
Wie de topic begint moet hem ook maar eindigen denk ik.

Zojuist van GoodWe zelf antwoord binnen. Ze hebben een statement letter uitgegeven waarmee voor elk model omvormer die ze hebben overdimensionering toestaan tot een bepaald percentage. Mijn 4200 D-NS mag je 200% overdimensioneren (net als SMA dat ook al toestond voor hun omvormers in de Benelux). Zolang de ingangsspanning en ingangsstroom maar onder de limieten blijven. Daarmee werd meteen ook duidelijk dat de 600V ingangsspanning per ingang is.
Nu kan ik formeel en zonder inbreuk op de garantie mijn gewenste strings laten aanleggen.
Fijn dit forum. Ik heb er flink bijgeleerd en kan nu zelfs mijn installateur vertellen hoe het zit.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in die statement letter: stuur maar even een PB
Pagina: 1