Overstek en boeideel afwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBDM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-04 16:36
Goedeavond!

Ik ben bezig met het afwerken van de overstek en boeideel van een nieuwe aanbouw. We hebben in gedachte om dit af te werken met Trespa platen en deze te verlijmen. Zowel de boeideel, de onderkant van de overstek en boven de schuifpui moet het afgewerkt worden. De gehele breedte is 6 meter. Om de 40 cm is er een verticale lat van 2,4 cm dik waaraan de trespa wordt verlijmd. Hierdoor kan de trespa goed ventileren.

Op internet kan ik alleen antracietkleurige (RAL 7016) trespa platen vinden van maximaal 305cm. Ook lees ik dat trespa werkt en dat er een voeg moet zijn van ongeveer 8-10mm tussen de platen. Dit betekent dat als ik 2 platen van 3 meter heb, er in het midden een voeg moet komen. Nu denk ik dat een voeg van deze breedte door het midden van de boeideel, onderkant van de overstek en afwerking boven de pui flink zichtbaar is en niet heel mooi gaat zijn. Hoe kan dit netjes afgewerkt worden?

Ik zag al wel dat er tussen de trespa platen een EPDM voegband gebruikt kan worden om de voeg waterdicht te maken. Nu is het waterdichte niet persé nodig maar is hierdoor de voeg al een stuk minder zichtbaar?

Als iemand mij tips kan geven hoor ik het graag! Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 17:38
Hoe zichtbaar het is, is ook afhankelijk van de kleur van de snijkant van het trespa. Dat is meestal ook donker, dus met zo'n voegband kom je denk ik al een heel eind.

Anders zou ik er een latje achter zetten en de voeg gewoon in kleur dichtkitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
CJ_Latitude schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:43:

Anders zou ik er een latje achter zetten en de voeg gewoon in kleur dichtkitten.
Dat wordt nog lelijker dan een gewone open voeg. Je platen krimpen/zetten uit waardoor je kit hol of bol komt te staan, als 'ie al niet barst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 17:38
Matthis schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Dat wordt nog lelijker dan een gewone open voeg. Je platen krimpen/zetten uit waardoor je kit hol of bol komt te staan, als 'ie al niet barst...
OK, ik verwachtte niet zooooveel werking in het trespa, aangezien er ook wel geadviseerd wordt om het om de 40 cm vast te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBDM
Ja met schroeven moet er volgens mij ook rekening gehouden worden dat er speling mogelijk is. Je hebt ook een H profiel wat je er tussen kan zetten alleen heb ik dan juist het idee dat je er een soort van nadruk op gaat leggen, wat weer niet de bedoeling is. (https://www.panelzz.com/nl/voegafdek-profiel-c.html)

Het aparte is dat de naad van boeidelen die je rondom ziet een stuk kleiner lijken dan 1cm en niet storend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:32

paQ

Je kan nog kijken naar rockpanel. Volgens mij een stuk lichter en kan 'koud' verlijmd worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBDM
Rockpanel heeft ook dilatatievoegen nodig helaas.

Is het niet mogelijk om de voeg in het midden kleiner te maken en de voeg aan de buitenkanten groter te maken? Indien iemand dit al eens gedaan hebt, over hoe klein en hoe groot praten we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Vrijwel elk plaatmateriaal heeft een dialatievoeg nodig, omdat je materiaal achter de plaat niet gelijk mee uitzet. als het midden erg in het zicht is zou ik kijken of je niet weg komt met een stuk van 3m5 in het midden en dan 2 stukken van 1m50 aan beide kanten, als dat uit komt met een kozijn o.i.d. is dat mooier. overigens kan het wel zijn dat je "wegkomt" met een kleinere voeg, maar zo niet gaat de fabrikant, en waarschijnlijk de aannemer geen garantie verlenen.

Als je overigens voor antraciet (of een andere donkere kleur) gaat zou ik zeker rekening houden met maximale voeg, dat wordt een stuk sneller warm, en heter dan witte kleuren.

Verder kan je trespa in de volgende maten vinden, alleen niet standaard op voorraad (en dus een levertijd, en mogelijk hogere prijs)
3050x1530mm / 305x153cm (niet in GLOSS)
2550x1860mm / 255x186cm (niet in GLOSS)
3650x1860mm / 365x186cm
4270x2130mm / 427x213cm (niet in ROCK en GLOSS)
Bron

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBDM
uniquorn schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:26:
Vrijwel elk plaatmateriaal heeft een dialatievoeg nodig, omdat je materiaal achter de plaat niet gelijk mee uitzet. als het midden erg in het zicht is zou ik kijken of je niet weg komt met een stuk van 3m5 in het midden en dan 2 stukken van 1m50 aan beide kanten, als dat uit komt met een kozijn o.i.d. is dat mooier. overigens kan het wel zijn dat je "wegkomt" met een kleinere voeg, maar zo niet gaat de fabrikant, en waarschijnlijk de aannemer geen garantie verlenen.

Als je overigens voor antraciet (of een andere donkere kleur) gaat zou ik zeker rekening houden met maximale voeg, dat wordt een stuk sneller warm, en heter dan witte kleuren.

Verder kan je trespa in de volgende maten vinden, alleen niet standaard op voorraad (en dus een levertijd, en mogelijk hogere prijs)
3050x1530mm / 305x153cm (niet in GLOSS)
2550x1860mm / 255x186cm (niet in GLOSS)
3650x1860mm / 365x186cm
4270x2130mm / 427x213cm (niet in ROCK en GLOSS)
Bron
Bedankt voor je reactie, ik neig er inderdaad naar om het op deze manier te doen. We doen alles zelf, dus geen last van een aannemer :9

Goede tip dat antraciet sneller warm wordt, zelf niet aan gedacht.

M'n schuifpui is 450cm breed, dus dat is precies net te groot voor één stuk Trespa daarboven, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Je zou ook kunnen kijken naar wat alternatieven, voor bijvoorbeeld Keralit heb je bijpassende (op kleur) tussenstukken en in hout bestaan boeidelen van langer wel
NAdeel van hout is wel dan je onderhoud hebt, maar zoveel is dat voor een aanbouw ook weer niet.
en je Trespa/ander materiaal is ook niet 100 onderhoudsvrij, je zal minstens wat schoonmaak werk hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door uniquorn op 20-06-2023 16:12 ]

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:33 ]

Pagina: 1