Meterkast luchtdicht maken tbv brandpreventie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hallo,

Ik ben bezig met de inrichting (voornamelijk infra, waaronder elektra) van ons nieuwe huisje.
Nu gaan we waarschijnlijk het primaire elektra punt van het huis naar een andere voordeur plaatsen, hier komt dus een nieuwe meterkast. Het wordt dan vrij makkelijk om deze volledig luchtdicht te maken.

Waarom ik dit (misschien) wil: zover ik weet heeft brand altijd zuurstof nodig, als dit er dan niet is (of beperkt) kan er geen brand ontstaan. Een kleine stikstof fles zou dan de meterkast kunnen vullen bij een hitte detectie. (Er komt enkel elektra in de meterkast; internet en water komt op een andere plek binnen)

Dit klinkt als een puik plan, maar kan er verdacht weinig over vinden op het internet. Komt het omdat dit over engineered is? Of mis ik een belangrijk punt waarom dit niet zou werken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:13

The Executer

Lekker belangrijk!

Over het algemeen is het niet toegestaan de meterkast luchtdicht te maken in verband met de ophoping van gas. Dit maakt dat je een potentiele bom hebt in je huis als het mengsel precies goed is. Daarom is er onder en boven altijd een opening zodat er trek kan ontstaan en het gas zich meer kan vermengen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ben je van plan elektronica zoals routers, switches, wifi spul, nas in de meterkast aan te sluiten? Deze hebben koeling nodig, wat meestal gebeurt door (passieve) luchtcirculatie. Als je de meterkast praktisch luchtdicht gaat maken kan die apparatuur de warmte niet echt meer kwijt.

Geen elektronica? Dan is er imo zo goed als geen brandgevaar (beetje kort door de bocht, ik weet). Of je stroommeter/groepenkast moet in de brand vliegen door slecht contact, maar dat is een kwestie van goed installeren.

Daarom denk ik dat een beetje ventilatie helemaal geen slecht idee is, zelfs zonder gasaansluiting. Vaak geldt: als je over een relatief simpel idee weinig kan vinden, dan is het wellicht niet zo'n goed idee :)

[ Voor 21% gewijzigd door spone op 19-06-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou het 'probleem'' met zoiets oplossen

Poeder
https://www.brandbeveilig...ZvFc7HSRAXURoC5EEQAvD_BwE

Schuim
https://www.brandblussers...4c4a-b51d-c458d93b8e5e%5D

Moet je zelf even kijken wat het beste is voor een meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 10:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Brand onstaat echt zelden in de meterkast. En al helemaal als dit een moderne meterkast is met goed materiaal.
Angst ongegrond zou ik zeggen. Zorg voor blusmateriaal, en voor in de keuken een blusdeken bijvoorbeeld. De kans op brand bij koken is groter dan een brand vanuit de meterkast.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:00:
Over het algemeen is het niet toegestaan de meterkast luchtdicht te maken in verband met de ophoping van gas.
Bedoel je dan aardgas? Want wij nemen afscheid van de gas-aansluiting.
spone schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:02:
Ben je van plan elektronica zoals routers, switches, wifi spul, nas in de meterkast aan te sluiten?

Geen elektronica? Dan is er imo zo goed als geen brandgevaar (beetje kort door de bocht, ik weet). Of je stroommeter/groepenkast moet in de brand vliegen door slecht contact, maar dat is een kwestie van goed installeren.

Daarom denk ik dat een beetje ventilatie helemaal geen slecht idee is, zelfs zonder gasaansluiting. Vaak geldt: als je over een relatief simpel idee weinig kan vinden, dan is het wellicht niet zo'n goed idee :)
Nee geen elektronica inderdaad, wel kabels vanaf de aggregaat, PV installatie, en in de toekomst waarschijnlijk een batterij-installatie (wordt voorbereid).
PS: nu ik er over nadenk, er moet wel wat geschakeld worden tussen verschillende energiebronnen, ik ga navragen wat hiervoor geplaatst gaat worden en of dit koeling behoefd. Thanks!
Ernemmer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:11:
Ik zou het 'probleem'' met zoiets oplossen

Poeder

Schuim

Moet je zelf even kijken wat het beste is voor een meterkast.
Zeer mooi ding, thanks voor de tip!
Nyarlathotep schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:13:
Brand onstaat echt zelden in de meterkast. En al helemaal als dit een moderne meterkast is met goed materiaal.
Ik weet dat de kans klein is, maar ik dek dit kleine risico liever af met een kostenplaatje van bijv 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:26
Al eerder gezegd, maar een meterkast dient aan richtlijnen te voldoen. Deze geven aan dat een meterkast geventileerd moet zijn. Zie ook bv: https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast. En dan, omdat je aangeeft geen gasaansluiting te krijgen, uit de richtlijnen voor stadsverwarming:

Ventilatie van de meterruimte is belangrijk zodat de temperatuur van de koud waterleidingen niet boven de 25 °C komt (grenswaarde in NEN 1006). Daarom monteert u in de meterruimte zowel aan de bovenzijde (op 200 mm van de bovenkant) als aan de onderzijde (op 200 mm van de onderkant) een niet afsluitbaar rooster met een vrije doorlaat van tenminste 200 cm2.

[ Voor 21% gewijzigd door decipherer op 19-06-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

dragonhaertt

@_'.'

Ook elektra componenten kunnen flink warm worden.
De kans op brand is bij een dichte kast veel groter dan bij een geventileerde kast, omdat de warmte dan niet meer weg kan.

De kans op brand in de rest van je elektra installatie (kabels /schakelaars ) is groter dan in een (geventileerde) meterkast.
Tevens is het, zoals hierboven gezegd, tegen de richtlijnen waar een nieuwe of aangepaste meterkast aan moet voldoen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Nyarlathotep schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:13:
Er lopen op dit forum helaas ervaringsdeskundigen rond (sure n=1 maar het gebeurt dus wel!): Koffie in "Automatische blusmiddelen" (tweakblogs bestaan helaas niet meer). En die had ongetwijfeld geen Chinese meuk in z'n kast zitten. Bovendien modern huis.

Groepenkast is kortom een risicovolle plek, zeker nu er steeds meer stroomgebruikers (en opwekkers) geinstalleerd worden.

Van het bouwbesluit moet er ook ventilatie zijn in de meterkast, dus als je het dichtmaakt voldoe je daar gewoon niet aan.

Het lijkt me juist ook dat je er een brandmelder ergens in de buurt hangt en dan gaat deze hopelijk snel af als er iets smeult daarbinnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 19-06-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50
Eigenlijk wat iedereen boven mij al zegt, gewoon geventileerd houden. Maar je zou wel bij brand/ rook detectie wel tijdelijk zuurstof kunnen wegdrukken door die stikstof oplossing. Maar in serverruimte wordt meestal co2 gebruikt, maar andere gassen is ook mogelijk: https://www.unica.nl/fire...te-beschermen-tegen-brand
En je ventilatie roosters moeten dan wellicht nog wel groter ipv kleiner om de lucht snel genoeg te kunnen afdrukken. Maar net zoals bij bedrijven moet je een pre-alarm en onderdrukking( overrule) knop aanwezig zijn zodat mensen zich eerst een veiligheid kunnen brengen en niet zonder zuurstof komen.

[ Voor 30% gewijzigd door The-Source op 19-06-2023 22:23 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ach, een Fire Knockout of vergelijkbaar in de meterkast is ook gene verkeerd idee: https://www.fireknockout....lling-op-de-brandblusser/

Na een brand moet je toch veel dingen vervangen, na het blussen met zo'n ding ook. Dat maakt dus geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

decramy

root@birdie:~#

Ik zit te denken... Hoe ga je hem luchtdicht maken? Zelfs in de elektrabuis is ruimte over als je er 'gewoon' 3 draden doorheen doet. Met 5 buizen heb je bij een onderdruk al een behoorlijke trek (ik kan door een buis adem halen). Dus dan moet je ook de elektrabuizen dicht maken... Zal een toekomstige installateur fijn vinden...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 22:44
Naast de praktische onmogelijkheid die decramy al aanduidt: wat online zoeken levert de info dat de meterkast 2 ventilatie-openingen moet hebben (boven en onder), van elk 100 cm² (volgens NEN 2768).

Bij het afschakelen van een last wordt de lucht geïoniseerd. Geïoniseerde lucht geleidt, en die wil je dus zsm afvoeren.

De lokale netbeheerder zal vast wel nadere info hebben over het ontwerp van een meterkast. Via Liander en Enexis kom ik hier uit: https://www.pluimersmedia.nl/meterkastbladen/
Pagina: 1