Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signed
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-06 13:44
Mijn vraag
Melding gemaakt bij Alfen over een tweetal zaken. Alle tickets zijn met een smoes of verwijzing naar de backoffice (smart payment) gesloten.
Gaat om de volgende drie punten:
1. De meter stuurt alle! P1 poort data door naar de back office (dus ook meterstanden) terwijl dit alleen is aangesloten voor load balancing en de paal dus niet hoeft te verlaten.
2. De logging loopt 2 uur achter, krijg hier het antwoord dat de tijd van de logging, de tijd van de backoffice is, en dat dit niet kan worden aangepast.

Iemand anders die hier tegenaan gelopen is? De logging boeit me niet zo, de meterstanden vind ik wel een belangrijk punt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Software: Ace service installer 3.6.8-166
- Software van de laadpaal: 6.3.0-485

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Software update en contact met de helpdesk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:24
Je gebruikt hem gewoon als privé laadpunt met peakshaving?
Gewoon de internettoegang ontzeggen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signed
Laadunit wordt gebruikt als privé laadpunt, maar kosten worden doorberekend aan bv via de backoffice. Het ontzeggen van de toegang via internet gaat niet werken omdat er ook een GSM kaart inzit die met de backoffice communiceert (als internet niet beschikbaar is). En de communicatie met de backoffice, daar kom ik dan niet onderuit omdat ik de doorbelasting natuurlijk wel wil.

Reden dat ik nu RJ45 heb aangesloten, is eigenlijk onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, zoals laden als de zon schijnt (stroom vanaf de zonnepanelen) en anders laden tijdens daltarief. Als dat mogelijk is in combinatie met een backoffice voor doorbelasting ben ik ook nog wel bereid om over te stappen naar en ander backoffice.

Maar goed, vervolgens liep ik tegen de klantvriendelijkheid en service van Alfen aan, die kennelijk geen oor hebben voor verbeteringen aan hun apparatuur om te voldoen aan Europese wet en regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:07
Misschien dat een avg/gdpr melding wat kan uitmaken. Ze verzamelen tenslotte data wat niet noodzakelijk is voor de dienst.

De netto verrekening wordt tenslotte met de interne laadpaal meter verrekend en niet me je eigen elektriciteit meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

internet4me schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:12:
Misschien dat een avg/gdpr melding wat kan uitmaken. Ze verzamelen tenslotte data wat niet noodzakelijk is voor de dienst.
Het kan natuurlijk dat ze die data negeren en dus niet verzamelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:07
DukeBox schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Ook dat valt onder avg/gdpr. Je mag alleen verzamelen wat echt nodig is. Dit is precies waar deze regels voor zijn. Niet te veel verzamelen en kunnen verklaren/uitleggen/nodig hebben.

Negeren is geen oplossing voor data.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 23-06-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-07 17:39
Wat ben je overeengekomen met de backoffice? Heb je toestemming gegeven bepaalde data te verzamelen?

De reden dat ik het zeg is omdat als het ding standalone had gewerkt er helemaal geen data naar een backoffice gaat. Wellicht is Alfen geen partij in deze kwestie maar de backoffice waar je een overeenkomst mee hebt.

[ Voor 55% gewijzigd door jeroenvanderl op 23-06-2023 13:51 ]

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-07 17:39

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

DukeBox schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Dan kan elk bedrijf met die smoes de AVG negeren dat lijkt me denk ik wel iets beter dichtgetimmerd ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signed
jeroenvanderl schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:49:
Wat ben je overeengekomen met de backoffice? Heb je toestemming gegeven bepaalde data te verzamelen?

De reden dat ik het zeg is omdat als het ding standalone had gewerkt er helemaal geen data naar een backoffice gaat. Wellicht is Alfen geen partij in deze kwestie maar de backoffice waar je een overeenkomst mee hebt.
Nou ja, Alfen maakt de software voor de paal. Ik kan me eigenlijk geen situatie voorstellen waarom je dit soort data (van een particuliere gebruiker) wilt doorsturen naar een backend. Dat de data wordt aangeboden aan de meter via P1, daar kunnen ze niets aan doen omdat het onderdeel van het protocol is. De logging maakt echter duidelijk dat dit klakkeloos wordt doorgezet. Omdat de p1 zit aangesloten voor loadbalacing, is dit überhaupt data die het backoffice niet zou mogen ontvangen. Maak dan op zijn minst een schakelaar in de software om het doorsturen van deze gegevens (p1 data) naar de backoffice uit te schakelen (door de consument).

Ik ga het backoffice ook benaderen, ik heb er niet voor getekend dat ze deze tevens mogen verwerken (althans, niet bewust). Je staat er ook eigenlijk niet bij stil dat dit gebeurd, simpelweg omdat het aansluiten van P1 een ander doel dient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olir
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-03-2024
Hi @signed, waarop baseer je dat het laadstation de P1 data naar het back office doorstuurt? Als het goed is worden enkel de metingen van het laadstation zelf (interne energiemeter) doorgestuurd naar het back office. Volgens mij biedt het communicatieprotocol (OCPP versie 1.6) op dit moment niet eens de mogelijkheid om smart meter data door te sturen naar het back office.

Verder is het inderdaad zo dat het back office de bepalende factor vormt wat betreft de tijd. Het laadstation synchroniseert de tijd op basis van OCPP "BootNotification" en "HeartBeat" berichten. Je kan zelf via de Service Installer wel de tijd instellen/synchroniseren, maar dit zal na ~15 mins weer overruled worden. Als de tijd verkeerd staat, dan zal de back office dit verkeerd (vermoedelijk zonder tijdzone) instellen.

[ Voor 1% gewijzigd door olir op 04-07-2023 12:15 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e31beyDX-5Gj4FtJRfeeSVF-cGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DzHZsbNAqaEmUoC3wHPSaZnx.png?f=user_large

Dit is het communicatie log met de backoffice. Daarnaast heb ik al met Alfen contact gehad, ze geven aan dat ze dit niet willen oplossen, wat impliceert dat deze data wel verstuurd wordt. De tijden van het log lopen overigens 2 uur achter, de paal staat in de juiste tijdzone, maar het log houd CET aan. Ook dit gaat niet aangepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Heb het bij mijn eigen paal even gechecked… de “MeterValues” zijn van de eigen kWh meter die in de laadpaal zit. Als je zelf een beetje handig bent en weet wat je doet kun je de deksel van de paal halen en dan zie je de kWh meter zitten. De waardes van de kWh meter moeten dan overeen komen met de waardes die hierboven ziet staan.

Ik heb de zelfde soort communicatie met het backoffice waar ook “metervalues” verzonden worden. Ik heb alleen geen P1 meter aangesloten maar stuur de paal via ModBus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signed
DJP! schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:08:
Heb het bij mijn eigen paal even gechecked… de “MeterValues” zijn van de eigen kWh meter die in de laadpaal zit. Als je zelf een beetje handig bent en weet wat je doet kun je de deksel van de paal halen en dan zie je de kWh meter zitten. De waardes van de kWh meter moeten dan overeen komen met de waardes die hierboven ziet staan.

Ik heb de zelfde soort communicatie met het backoffice waar ook “metervalues” verzonden worden. Ik heb alleen geen P1 meter aangesloten maar stuur de paal via ModBus aan.
Dat zou ik nog even kunnen checken. Misschien heb je gelijk, overigens klopte de waardes wel met mijn meter, dus misschien toeval dat dit zo goed als gelijk liep. Heb nu net een nieuwe meter dus kan het nu makkelijk controleren.

Wel raar dat Alfen dit dan ook verkeerd uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signed
DJP! schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:08:

Crap, je hebt gelijk (dank je wel), het zijn de interne meter waardes. Dat is lame. Waarom zeggen ze dat niet gewoon, ik heb gewoon een verkeerde conclusie getrokken uit de logging. Het is ook wel heel erg toevallig, eindstand van de meter bij vervanging: 6640 en 6807.

Zal ze EV Company nog even een heads up geven, had ze bijna opgezegd.
Pagina: 1