Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 02:50
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren om op het huis waar ik binnenkort naar toe zal verhuizen zonnepanelen te gaan plaatsen. Zelf heb ik al wat zitten spelen in de designer van SolarEdge, echter ben ik er nog niet zeker van of ik nu de optimaal gebruik maak van mijn dak en of het ook daadwerkelijk zal gaan passen. Het is mij niet gelukt om mijn (drone) foto correct geschaald en geroteerd in de designer te krijgen en ben ik er niet zeker van of de dakkapel correct is ingetekend.
Foto's
Hierbij de luchtfoto van het huis, zoals beschikbaar op pdok. Blauwe stip geeft aan om welk huis het gaat. Het betreft het huis naast die met zonnepanelen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2b-3F_uiOyTh5Uhur8murZRmIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdDwdfzyspkv2YUUkcgL5LJe.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een eigen (drone) foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZbMlWDi-3HhRDFKIvFmHfEKq4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTO4mdjoW2pXOjjKzLBsfhlN.jpg?f=fotoalbum_large

Ingetekend voorbeeld voor Jinko 435Wp, N-Type, Zwart-Wit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqhzVA6pjjtbgwEQvAcvPP4juBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tiAiPLZXhdj5nZzJRI6KaNlf.png?f=user_large

Ingetekend voorbeeld voor Denim U - Mono N-Type 430 Black White.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oF2b4f4sxV7DwY1TEjRtDM67WE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ojbX6VLxyEIIobrpg46SNQ8Z.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Deze vind ik lastig te bepalen. De lucht foto is niet van genoeg kwaliteit om echt te bepalen hoeveel ruimte er is (veel pijpjes en een dakraam die in de weg zitten). Ik heb zelf in de designer van SolarEdge een beetje zitten spelen. Ik denk dat ik op z'n 60m2 uit kom aan beschikbare dak ruimte (inclusief dakkapel)
Schaduw
Ja van alle pijpjes, schoorsteen en natuurlijk dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6txk2Zw4kTantOfSxm-k2H3zBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NaVQbZYR4nJv0OpGbxPRFQuR.png?f=user_large
Jaarverbruik
Is op dit moment lastig te bepalen omdat we naar dit huis toe gaan verhuizen. Wij zijn een twee persoonshuishouden, met elektrische auto, elektrisch koken en er komt binnenkort een warmtepomp bij.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Doel is het dak optimaal te gebruiken met zoveel mogelijk WP er op als dat past. Dat betekend zowel voorkant als achterkant en dakkapel gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Waarschijnlijk zal ik zelf de panelen gaan leggen.
Bijhouden van data
Ik zal de omvormer toevoegen aan mijn home assistant om zo alles geautomatiseerd in te gaten te houden en later bij afschaffen van salderen slim energie te gaan gebruiken. In mijn huidige huis gebruik ik SolarEdge als omvormer en ben daar erg tevreden over.
Reeds verkregen offertes
N.v.t.
Regio
Regio Utrecht.

Alle reacties

• busscherski
  • Laatst online: 18:55
Zolang je geen exacte afmetingen hebt, wat verwacht je dat we kunnen adviseren over een legplan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Dedier
busscherski schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:43:
Zolang je geen exacte afmetingen hebt, wat verwacht je dat we kunnen adviseren over een legplan?
Mogelijk weet iemand een goede oplossing om de drone foto in de SolarEdge designer te krijgen. Of te verifiëren met bijvoorbeeld tellen van dakpannen dat de afstanden daadwerkelijk kloppen. Veder ben ik vooral benieuwd of de gekozen panelen mij het meeste opleveren. Het hoeft er niet persé heel stijlvol uit te zien, vandaar dat mijn voorkeur nu uit gaat naar Denim U - Mono N-Type 430 Black White (mits ik er nog eentje kwijt kan)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Drone foto kun je gewoon uploaden in designer.

Maar je foto is verre van recht boven de woning genomen dus het werkt alleen maar irritant.

De foto kun je na uploaden schalen.

Het huis intekenen op basis van een bouw tekening is meestal beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dedier
Ik had inderdaad al geprobeerd de foto in te laten en hem over de maps foto te plaatsen. Echter heb ik het niet voor elkaar gekregen deze kloppend te maken helaas. Zelfs met schalen en draaien klopte hij nooit (en daarmee dus ook de afstanden niet).

Op de bouwtekening die ik heb staat helaas de dakkapel niet en het dakraam (dat waarschijnlijk in de weg zit voor meer zonnepanelen). Dus die route is helaas ook niet mogelijk. Waarschijnlijk wordt het dus wachten tot ik de sleutel heb en even netjes met rolmaat alles opmeten, tenzij er nog andere suggesties zijn vanuit de community.