Egaliseren wand trap

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 09:44
Goeiemiddag,

Ik heb aan mijn trap een wand die de scheiding voorziet tussen de trap zelf en de eerste verdieping. Deze wand zijn een reeks gyproc platen die helaas ook niet allemaal op hetzelfde niveau liggen. De ene ligt dus wat dieper dan de andere en dit is de omgekeerde situatie aan de andere kant. Ik zou de gehele wand graag egaliseren zodat hier niets zichtbaar van is. Ik dacht zelf om sowieso de naden te plamuren mbv een voegband. Echter kreeg ik ook de opmerking dat ik gebruik kan maken van een vlies. Aangezien ik hier zelf weinig ervaring in heb, vroeg ik me af wat de beste manier van aanpak is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TSyyvzkoHtaQsThnNIGzo8Nq-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mkHiCRoKUwWZ7hop9w2DqeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUkwoqsCytcj5DUpocuvRYf3niU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hysg2WtIAbEdIvpGN1CYsFjP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWFulAg-05J0NCDHV0ipfq_eCX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kjOdLWnfHjW1yVi1jPej5lj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door gibsonneke op 19-06-2023 15:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Vlies, bedoel je Renovlies? Daar zie je bijna alles doorheen. Dat gebruik je bv in plaats van stuck omdat het niet kan barsten maar het heeft geen relief dekkende functie.

Als ik het zo zie dan is het niet zoveel toch? Dan accepteren of eruit halen en opnieuw recht installeren.
Iets hier tussenin wordt m.i. suboptimaal of meer werk en onzekerheid dan helemaal opnieuw.

Ps foto's zijn niet heel duidelijk.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44
Ik denk dat het op 2 manieren kan.

De DHZ manier, met zelfklevend gaasband, voegenvullen, finisher, finisher, finisher ( 3x dus ) en eventueel schuren. Zo heb ik mijn gyproc platen in de garage snaar strak gekregen.

Of je huurt een stukadoor in en laat het gewoon strak zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
Dinictus208 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:38:
Vlies, bedoel je Renovlies? Daar zie je bijna alles doorheen. Dat gebruik je bv in plaats van stuck omdat het niet kan barsten maar het heeft geen relief dekkende functie.

Als ik het zo zie dan is het niet zoveel toch? Dan accepteren of eruit halen en opnieuw recht installeren.
Iets hier tussenin wordt m.i. suboptimaal of meer werk en onzekerheid dan helemaal opnieuw.

Ps foto's zijn niet heel duidelijk.
Dat bedoel ik inderdaad. De wand was voordien helemaal dicht maar het laatste stuk (waar er nu een leegte is op de foto's) liep naar de buitenkant. Die heb ik eruit gehaald en ondertussen een nieuw stuk gyproc erin gezet. Die loopt nu wel mooi recht maar is nog altijd iets minder diep dan het andere stuk.

Ivm de foto's, ik heb momenteel helaas geen duidelijkere foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Galaxis schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:42:

Omdat het zo ongelijk is lijkt me dit de enige optie die tot net resultaat leidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
Galaxis schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:42:

De DHZ manier, met zelfklevend gaasband, voegenvullen, finisher, finisher, finisher ( 3x dus ) en eventueel schuren. Zo heb ik mijn gyproc platen in de garage snaar strak gekregen.

Als ik het zelf doe, waarom dan 3 keer de finisher? En we hebben het dan over muurglad https://www.onlineverf.nl...bastine-muurglad-rolbaar/? Een stukadoor zou een optie zijn maar helaas zijn de wachttijden nogal lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 11:38
Hier nog een voorstander van een ervaren stukadoor, voor hen is dit een peuleschil en je muur is ook gelijk mooi en afgewerkt. Je enige andere optie is zelf vele dagen smeren, klooien en vloeken met allerlei middeltjes omdat de ervaring ontbreekt om hele vlakken naar voren te halen of een voorzetwant ervoor zetten waar je de ruimte niet echt voor hebt (en dan is de stukadoor al grotendeels betaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Hoeveel hoogteverschil zit er in? Een millimetertje werk je prima weg met een gipsplaten voegmiddel (uniflot is een mooi systeem, wel duur). Kwestie van goed breed uitsmeren. Anders moet je idd de hele muur maar (laten) stucen.

Ik zou eigenlijk sowieso eerst gewoon gaan voegen en kijken hoe het wordt. Stucen kan altijd nog.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 19-06-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 11:38
gibsonneke schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:53:
Een stukadoor zou een optie zijn maar helaas zijn de wachttijden nogal lang...
Vraag even rondbij familie en vrienden of die iemand kennen, menig stukadoor komt met plezier na het avondeten even langs om dit er in een uurtje in te smeren voor cash. (of waar ik zelf met zwart werk ook wel op ben ingegaan is gelijk na het werk langs, 1 of 2 uurtjes werken en dan bij de klant aan tafel aanschuiven voor het avondeten om dan naar huis te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 00:44
[...]

Als ik het zelf doe, waarom dan 3 keer de finisher? En we hebben het dan over muurglad https://www.onlineverf.nl...bastine-muurglad-rolbaar/? Een stukadoor zou een optie zijn maar helaas zijn de wachttijden nogal lang...
Met een keer een finisher krijg ik het niet strak.

Maar ik zal onze Gyproc meester eens taggen, die kan het wel deels beamen @Jellabie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
Het grootste verschil in diepte tussen de platen is enkele mm. Dus op zich lijkt mij dit wel doenbaar maar aan de andere kant zou het laten uitvoeren door een stukadoor wel de makkelijkste oplossing zijn.

Ik vraag sowieso even rond in mijn omgeving.

Als ik het alsnog zelf zou willen doen, welk product heb ik hiervoor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Knauf Fix and Finish moet dat wel kunnen. 1x een laag aanbrengen, vooral zorgen dat het vlak is en niet teveel druk maken om kleine details. Daarna afwerken met schuurpapier waarbij je alle oneffenheden wegwerkt. Wel goed voorstrijken en voordat je gaat schilderen weer voorstrijken.

Worst case verkloot je wat gipsplaatjes, dan kun je altijd even vervangen en wachten tot een stukadoor tijd heeft. Ik zou het gewoon proberen, je verliest er enkel wat tijd mee en de kans is best goed dat je het acceptabel krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door happysan op 19-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 14:57
Zie maar eens een stukadoor voor dit kleine beetje werk te krijgen. Als het je lukt, is dat de beste oplossing.
Ik ben zelf aan onlangs aan de slag gegaan met stucpasta. Het voordeel hiervan is dat het kant en klaar is en dat je het er dus direct vanuit de emmer kan aanbrengen en dus niets hoeft aan te maken enzo. Het is wel belachelijk duur, maar een klein stukje is het misschien wel een goede oplossing. Stucpasta is goed schuurbaar.

Uiteindelijk heb ik alles prachtig mooi strak gekregen, al was het meer plamuren en schuren, dan stucen. :)

ik zou misschien in dit geval eerst de voegen dichtstrijken en voegband aanbrengen en daarna een tweede keer egaal aanbrengen. Laten drogen en daarna schuren. Let wel, schuren gaat veel stof geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06
[...]

Als ik het zelf doe, waarom dan 3 keer de finisher?
Finisher is maar een dun laagje, wellicht ben je na de eerste laag nog niet tevreden. Een stucadoor zet er +-1cm op, jij 1+ mm... . Met Knauf Fix & Finish kan je wat dikker, dan redt je het wellicht wel in 1 keer. Maar aangezien het maar een klein aantal m2 is zou ik inderdaad voor stucpasta gaan (Ik heb meerdere merken geprobeerd; Knauf stucpasta werkt het fijnste). Inderdaad eerst gaas aanbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door inquestos op 19-06-2023 16:54 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38

Rmg

Met een kleine investering in wat goed materiaal is stuccen goed zelf te doen.

Een goeie rij en fatsoenlijk spackmes en je bent al een heel eind.

Verder gewoon "rustig doorwerken", zorg dat het geheel er 'goed' opzicht en laat je niet verleiden om een bepaald hoekje, puntje, putje te focussen terwijl de rest van de muur aan het drogen is.

Schuurpapier, sliblaagje, finisher, verf is gewillig.

Stuccen met 30+ graden + lage luchtvochtigheid is wel een recept voor drama trouwens. wel iets om rekening mee te houden als het erg warm is in huis

[ Voor 52% gewijzigd door Rmg op 19-06-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Let wel zo'n klein oppervlakte afwerken met stucpasta of fix&finish is niet echt stucen te noemen.

Je gebruikt normaal gezien geen reilat oid en het is meer plamuren en schuren zoals eerder al benoemd. Aanbrengen kan direct met een pleisterspaan waarna het met een spackmes kan worden afgewerkt. Hiervoor is ook geen raapbord, grote mixer of speciale kuip nodig.

Don't overthink it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:57

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Galaxis schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Met een keer een finisher krijg ik het niet strak.

Maar ik zal onze Gyproc meester eens taggen, die kan het wel deels beamen @Jellabie
Ik heb niets gelezen maar zal toch even inpikken :P

Ik doe altijd minimum 3 lagen filler en 1 laag finisher.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
mcDavid schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:55:
Hoeveel hoogteverschil zit er in? Een millimetertje werk je prima weg met een gipsplaten voegmiddel (uniflot is een mooi systeem, wel duur). Kwestie van goed breed uitsmeren. Anders moet je idd de hele muur maar (laten) stucen.

Ik zou eigenlijk sowieso eerst gewoon gaan voegen en kijken hoe het wordt. Stucen kan altijd nog.
Wel even goed opletten of er geen strijklicht op de wand komt. Als een laaghangende zon die wand beschijnt zie de niveauverschillen. Een dikke(re) laag stuc kan het wel onzichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 00:07

paQ

Ik zou voor een variant gaan van muurglad idd.
Het Hornbach huismerk kost de helft (of nog minder) en doet het uitstekend! (Modulan finish)
Gaasbandje, en een flinke kwak erop. Goed laten drogen en volgende dag in 2 lagen afwerken.
Indien nodig schuren en accepteren dat dat het is.
Het voordeel van de kant en klaar pasta is dat je zover kun 'uitwaaieren' als je wilt. Het zit kant en klaar in de emmer, dus je stopt pas als je zelf tevreden bent.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
Ik heb een rondgehoord voor ivm een stukadoor. Het antworod dat ik meestal krijg is dat de opdracht te klein is of dat er pas tijd in de planning is vanaf september... Lijkt er dus op dat ik het zelf zal moeten oplossen. :)

Alternatief is om de vlakke plaat deels af te zagen en vervolgens een balustrade te monteren. Redenen om dit te gaan doen:
* er zit vrij veel beweging in de vlakke plaat waardoor dit niet heel erg solide aanvoelt
* puur esthetisch is de huidige oplossing ook niet de beste. Een mooie balustrade zorgt ongetwijfeld voor een mooiere afwerking.

Opinions?

Voor de volledigheid nog even een foto van hoe de wand er origineel uit zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Tp-EG6gBMa4zzEVe8p_OQH-0QY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTxF6F5B3AN3pFZ7ML5w6fU7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door gibsonneke op 21-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
Update,

Ik heb geopteerd om het huidige paneel aan de trap te verwijderen. De andere stukken heb ik opnieuw gezaagd en vervolgens met een voegwand geplamuurd tot 1 geheel. Op termijn plaats ik hier dan nog een trapleuning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJlf_lZ6YlMDUXceecNNZn_Uv4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkBMBJJ4WOodYf009r2L6Cji.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1