ik heb een pc die sinds kort uitvalt bij inspanning.
Als ik de pc aan heb voor gewoon internet zoals nu blijft het systeem aan.
Wat ik ook tijdens het gamen al een flinke tijd heb is een microstutter.
AMD software voor gpu updaten had geen nut.
Ik vermoed een PSU probleem. ik heb een 760W fractal design 80+platinum ion+ PSU
met een 6900XT gpu en 3700X cpu.
wat ik al heb gedaan
Wattage gpu omlaag minimaal effect kon langer de pc aanhouden tijdens gamen(leek het tot ik ga gamen dan valt het weer uit)
Fans 100% omdat ik dacht het is een hitte probleem had geen effect
PBO uitgeschakeld incl. CBS kennelijk geen effect.
3200 XMP uitgeschakeld naar standaard Mhz van RAM geen effect.
C-states uitgeschakeld geen effect
Mhz GPU omlaag, undervolt geen effect.
SMT uitgeschakeld geen effect.
enkel wat helpt is dat ik de pc niet belast zoals nu met het simpel internetten.(lijkt het)
Energiebeheer schema aangepast geen effect.
Gecheckt of m2ssd's te heet werden was het probleem niet.
VRM gecheckt of deze niet oververhit waren ook het probleem niet.
Recent ruim 1 week terug gpu open gehad om pads te vervangen. heb enkel pasta vervangen.
Het enige wat mij ook opvalt is dat bij het opstarten zie je het ms-dos streepje linksboven staan en die knippers normaal 1 keer en dan start mn systeem op, momenteel knippert ie niet.
het kan dus een bios probleem zijn.
heb een MSI edge x570 bordje dus flashen zie ik met msi niet echt zitten.
maar zal dit hoogstwaarschijnlijk wel gaan doen.
HWinfo log aangezet geen effect kan het namelijk niet normaal lezen middels Wordpad.
Temps via Radeon software in de gaten gehouden waren gewoon fatsoenlijk enige wat mij opviel is dat mijn normale 10 graden verschil tussen junction en die andere temp die gemeten wordt op gpu op dit moment tijdens gamen 20 graden is. en de junction temp is 10 graden hoger dan gebruikelijk.
ik kan BIOS reset doen door die 2 pinnetjes te connecten en de BIOS op basic te zetten.
maar vermoed een PSU probleem omdat het pas ontstaat tijdens het belasten van het systeem.
zo ja welke PSU moet ik dan gaan kopen?
ik wil een platinum 80+ psu als voorkeur aanschaffen van een merk waarvan bekend is die is betrouwbaar zoals die seagate volgens mij.
heb een 1300W op het oog maar geen idee of dit een overkill is..
in de toekomst wil ik wel een nieuwe cpu met mobo en ram aanschaffen.
dus een 1000W+ psu zal ik zeker wel nodig hebben.
wie o wie kan even met mij mee kijken.
groet!
Als ik de pc aan heb voor gewoon internet zoals nu blijft het systeem aan.
Wat ik ook tijdens het gamen al een flinke tijd heb is een microstutter.
AMD software voor gpu updaten had geen nut.
Ik vermoed een PSU probleem. ik heb een 760W fractal design 80+platinum ion+ PSU
met een 6900XT gpu en 3700X cpu.
wat ik al heb gedaan
Wattage gpu omlaag minimaal effect kon langer de pc aanhouden tijdens gamen(leek het tot ik ga gamen dan valt het weer uit)
Fans 100% omdat ik dacht het is een hitte probleem had geen effect
PBO uitgeschakeld incl. CBS kennelijk geen effect.
3200 XMP uitgeschakeld naar standaard Mhz van RAM geen effect.
C-states uitgeschakeld geen effect
Mhz GPU omlaag, undervolt geen effect.
SMT uitgeschakeld geen effect.
enkel wat helpt is dat ik de pc niet belast zoals nu met het simpel internetten.(lijkt het)
Energiebeheer schema aangepast geen effect.
Gecheckt of m2ssd's te heet werden was het probleem niet.
VRM gecheckt of deze niet oververhit waren ook het probleem niet.
Recent ruim 1 week terug gpu open gehad om pads te vervangen. heb enkel pasta vervangen.
Het enige wat mij ook opvalt is dat bij het opstarten zie je het ms-dos streepje linksboven staan en die knippers normaal 1 keer en dan start mn systeem op, momenteel knippert ie niet.
het kan dus een bios probleem zijn.
heb een MSI edge x570 bordje dus flashen zie ik met msi niet echt zitten.
maar zal dit hoogstwaarschijnlijk wel gaan doen.
HWinfo log aangezet geen effect kan het namelijk niet normaal lezen middels Wordpad.
Temps via Radeon software in de gaten gehouden waren gewoon fatsoenlijk enige wat mij opviel is dat mijn normale 10 graden verschil tussen junction en die andere temp die gemeten wordt op gpu op dit moment tijdens gamen 20 graden is. en de junction temp is 10 graden hoger dan gebruikelijk.
ik kan BIOS reset doen door die 2 pinnetjes te connecten en de BIOS op basic te zetten.
maar vermoed een PSU probleem omdat het pas ontstaat tijdens het belasten van het systeem.
zo ja welke PSU moet ik dan gaan kopen?
ik wil een platinum 80+ psu als voorkeur aanschaffen van een merk waarvan bekend is die is betrouwbaar zoals die seagate volgens mij.
heb een 1300W op het oog maar geen idee of dit een overkill is..
in de toekomst wil ik wel een nieuwe cpu met mobo en ram aanschaffen.
dus een 1000W+ psu zal ik zeker wel nodig hebben.
wie o wie kan even met mij mee kijken.
groet!