Is €1500 voor een koppakking vervangen buitensporig veel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:27
Oké, ik sta er volledig voor open om door iedereen tot sukkel verklaard te worden. Immers, dit was volkomen te voorkomen geweest als ik eerder gestopt was met rijden met een losgeschoten koelvloeistofslang. Om nog maar te zwijgen van mijn reddingspoging waarbij ik in alle hectiek ruitenwisservloeistof in plaats van koelvloeistof in de radiateur gooide. Ooit schuimend stoom gezien? |:( |:( |:(

Het slachtoffer is een Peugeot Partner op benzine uit 2000. We hebben deze tijdelijk als werkpaard voor een verbouwing, naast een elektrische auto. Waarschijnlijk vanwege gewenning aan elektrisch rijden ook niet meer zo alert op lampjes en geluidjes en dergelijke…

De diagnose is dus een lekke koppakking, plus het vervangen van de koelslangen van en naar de verwarming (de breuk zat in de unit waar ook de ontluchting in zit). Omdat de koppakking moet worden vervangen standaard ook maar de hele bubs: distributieriem, waterpomp, olie verversen, de hele ellende.

Het aanbod staat op 1500 euro inclusief. Daar schrik ik wel van: dat is nauwelijks minder dan wat dat hele ding me een paar maanden geleden heeft gekost. Aan de andere kant is-ie nu helemaal niks waard, krijg ik hem niet zonder gedoe weg bij de garage waar de ANWB hem heen heeft gesleept en kost een vervangend exemplaar ook zo weer minstens 1500.

Ik heb goede ervaringen met deze garage van toen ik nog benzine reed en vertrouw hun oordeel op zich wel. Maar toch lijkt 1500 euro wel erg veel als je een beetje rond Googelt. Het is een best eenvoudig blok en ik kom ook richtprijzen tegen van minder dan de helft.

Graag jullie oordeel! Ja, ik ben een sukkel want dit was te voorkomen geweest, maar ik bedoel een oordeel over de offerte :)

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-04 15:23
Ik denk dat het een vrij normale prijs is met het huidige uurloon van monteurs + materialen die ze nodig hebben. Kijk maar eens op youtube of iets dergelijks hoeveel werk het is. Je zou het ook zelf kunnen proberen als je een beetje handig bent en enige ervaring hebt met sleutelen, de koppakking zelf kost niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

SambalBij

We're all MAD here

Is €1500 voor een koppakking vervangen buitensporig veel?
en
De diagnose is dus een lekke koppakking, plus het vervangen van de koelslangen van en naar de verwarming (de breuk zat in de unit waar ook de ontluchting in zit). Omdat de koppakking moet worden vervangen standaard ook maar de hele bubs: distributieriem, waterpomp, olie verversen, de hele ellende.
Is het nou 1500 euro voor de koppakking, of 1500 euro voor de tweede hele bubs die je noemt... Dat maakt nogal een verschil denk ik?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zoals @SambalBij al aangeeft, wat valt precies onder de kosten/offerte? In het laatste geval (die hij noemt) dan valt 1500 euro nog wel mee. De distributieriem vervangen kan al zo een euro of 600 kosten, en dat is dus al bijna de helft van de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
Dank voor de snelle reacties!
Die 1500 is inderdaad voor het hele pakket. Maar alles behalve de koelslang is volgens de garagist onderdeel van het proces van het koppakking vervangen: hij kan niet de oude distributieriem laten zitten, zegt hij.
Krijg ik nu het idee dat dat misschien wel zou kunnen? De riem is vervangen met 120k, nu 169k op de teller.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een koppakking zelf kost ongeveer 2 tientjes. Om de koppakking te vervangen moet er helaas veel gedemonteerd worden. Dus verreweg de meeste kosten zijn manuren. Als je voor 1500 euro een nieuwe koppakking, waterpomp, distributieriem en een kleine beurt krijgt, dan ben ik van mening dat dit een behoorlijke scherpe prijs is. Een prima offerte dus!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

jeroenchi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:56:
hij kan niet de oude distributieriem laten zitten, zegt hij.
Krijg ik nu het idee dat dat misschien wel zou kunnen? De riem is vervangen met 120k, nu 169k op de teller.
Ik zou die riem gewoon meevervangen, we hebben het over iets meer dan een tientje materiaalkosten. En aangezien de motor toch uit elkaar moet, kost het je bijna niks extra

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
jeroenchi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:56:
Dank voor de snelle reacties!
Die 1500 is inderdaad voor het hele pakket. Maar alles behalve de koelslang is volgens de garagist onderdeel van het proces van het koppakking vervangen: hij kan niet de oude distributieriem laten zitten, zegt hij.
Oftewel die riem is alweer bijna op de helft van zijn levensduur en de materiaalkosten zijn hooguit een paar tientjes en meestal minder. No-brainer dus om die te vervangen door een nieuwe. Voor de rest zitten de kosten vooral in de arbeidskosten, voor de koppakking moet er heel wat uit elkaar worden gehaald.

Oftewel, ja het is logisch om de hele bubs te laten doen. Het kost iets meer aan materiaal, maar je krijgt er wel een gereviseerde auto voor terug.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58
DexterDee schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:57:
Een koppakking zelf kost ongeveer 2 tientjes. Om de koppakking te vervangen moet er helaas veel gedemonteerd worden. Dus verreweg de meeste kosten zijn manuren. Als je voor 1500 euro een nieuwe koppakking, waterpomp, distributieriem en een kleine beurt krijgt, dan ben ik van mening dat dit een behoorlijke scherpe prijs is. Een prima offerte dus!
Je praat wel over 2 werkdagen aan uren, ik weet niet of dat zo scherp is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:36

lord_fh

PS5

lijkt me normale prijs voor die hele rambam. alles moet gedemonteerd worden, kop moet gevlakt worden etc.

en het kost meer dan dat ie gekost heeft: tja dat kan, is hetzelfde als mensen die een dikke V10 bmw ofzo kopen voor een appel en een ei, en dan gaan de lagers kapot in het blok en ben je 10k verder om maar een voorbeeld te noemen. Kosten vs aankoop is appels met peren.

riem inderdaad gewoon doen, dat is de kosten niet als alles los is. riem moet eraf ook als de kop eraf moet dusja.

enne geloof niet iedereen die zegt "een koppaking is 20 euro en een een distributie riem een 10tje, dat slaat nergens op natuurlijk....

[ Voor 15% gewijzigd door lord_fh op 19-06-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DexterDee schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Ik zou die riem gewoon meevervangen, we hebben het over iets meer dan een tientje materiaalkosten. En aangezien de motor toch uit elkaar moet, kost het je bijna niks extra
Distributieriem is niets mee gebeurd, als deze nog 50k kan bv. mooi laten zitten. Distributieset kost dik 150 euro zeker geen 10 euro. Idioot om die te vervangen, te meer omdat het ook extra werk is. Motorsteun moet meestal los.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 19-06-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
lord_fh schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:06:
enne geloof niet iedereen die zegt "een koppaking is 20 euro en een een distributie riem een 10tje, dat slaat nergens op natuurlijk....
Een koppakking zelf kost inderdaad tientjes Een distributieriem vervangingsset kost meestal 150 euro of meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenchi
Wederom duidelijk! Hartelijk dank allemaal. Ik kan volgens mij concluderen dat het een prima offerte is en dat ik maar even door de zure appel heen moet. Maar ik ga de discussie die NimRod1337 ongetwijfeld nu losmaakt ook met interesse volgen:)

Als ik niet met die verbouwing al genoeg te doen had, had ik het een leuk project gevonden om het zelf eens te doen. Maar zonder die verbouwing had ik daarentegen deze hele auto niet gehad:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jeroenchi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:09:
Als ik niet met die verbouwing al genoeg te doen had, had ik het een leuk project gevonden om het zelf eens te doen. Maar zonder die verbouwing had ik daarentegen deze hele auto niet gehad:)
Het vervangen van een koppakking is niet zo 1 2 3 gedaan. Dat zelf doen gaat echt uren tijd kosten. Je zo'n beetje het gehele motorblok uit elkaar halen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 06:32
Je geeft aan dat het een tijdelijk werkpaard is, de vraag is natuurlijk hoe tijdelijk dit is. In principe is het slim om de riem te vervangen, omdat dit riedeltje nog een keer doen veel geld gaat kosten. Echter, je geeft ook aan dat de riem nog wel 50k mee kan. Als dat klopt, is het vooral de vraag of je nog meer gaat rijden. Als tijdelijk iets betekent als: nog 2 of 3 maanden, dan zou ik het niet doen.. Je doet het namelijk vooral voor een ander, niet voor jezelf.

Meerwaarde zit het hem ook niet in, maar als je er nog wel even mee wilt rijden en je bang bent dat hij alsnog in de soep loopt, geef dan die extra centen uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik durf bijna te wedden dat als je zegt doe die riem dan ook maar, er dan gewoon 5-700 aan werk/onderdelen bij komt. Wat de normale prijs is voor een nieuwe tandriem/montage op elk ander moment. Maar ik laat me graag verrassen.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 19-06-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsven
De riem moet er sowieso vanaf, anders kan je de kop er niet afhalen, dus zie niet echt waarom dat nog heel veel extra zou moeten kosten. Riem zelf is niet zo duur, zou het zelf gewoon mee vervangen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13
pennywiser schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:16:
Ik durf bijna te wedden dat als je zegt doe die riem dan ook maar, er dan gewoon 5-700 aan werk/onderdelen bij komt. Wat de normale prijs is voor een nieuwe tandriem/montage op elk ander moment. Maar ik laat me graag verrassen.
Riem moet waarschijnlijk toch al los voor de koppakking, dus of ze een nieuwe of gebruikte riem terug zetten zit 'm alleen in de prijs van de riem. Niet in de uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
PROnline schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:19:
[...]

Riem moet waarschijnlijk toch al los voor de koppakking, dus of ze een nieuwe of gebruikte riem terug zetten zit 'm alleen in de prijs van de riem. Niet in de uren.
Zou het, geen motorsteun die door de riem zit, kappen aan de zijkant over de riem die er eerst af moeten, afstellen, spanrollen mee vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
nielsven schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:18:
De riem moet er sowieso vanaf, anders kan je de kop er niet afhalen, dus zie niet echt waarom dat nog heel veel extra zou moeten kosten. Riem zelf is niet zo duur, zou het zelf gewoon mee vervangen in ieder geval.
Minimaal 10% van deze offerte prijs, onderdelen alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 21:09

DaWaN

'r you wicked ??

pennywiser schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:06:
[...]
Distributieriem is niets mee gebeurd, als deze nog 50k kan bv. mooi laten zitten. Distributieset kost dik 150 euro zeker geen 10 euro. Idioot om die te vervangen, te meer omdat het ook extra werk is. Motorsteun moet meestal los.
Materiaalkosten zullen ergens in het midden liggen voor een PSA TU blokje denk ik. Ik zou rekenen op zo'n 75 euro.
Vergeet alleen niet dat de boel sowieso al los moet, dus qua arbeid maakt het niets uit.
En als laatste: een garage wil ook een auto met vertrouwen weer de weg op sturen en achter hun werk staan. Sta dan niet vreemd te kijken als de garage het voorstel om de distributie niet te vervangen gaat weigeren. Zij kunnen namelijk geen garantie geven op een oude riem.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
Als je alleen de riem zelf zou vervangen is het qua materiaal kosten een tientje ofzo. Lijkt me niet echt de moeite waard om dat over te slaan, helemaal omdat je dan toch al het halve blok uit elkaar hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Even iets anders:
Je noemt een Peugeot Partner op benzine.
Als dat een 1.4 blokje is kan deze zeeer hoogstwaarschijnlijk niet tegen E10.
Dat lost de rubber delen in de brandstofleiding en in je injectoren op!
Ook trekt het vocht aan waardoor een bijna lege tank gewoon kan gaan roesten.

Gewoon v-power oid tanken! met E5 (hooguit)

Er vatten opvallend veel Peugeots van rond de eeuwwisseling spontaan vlam de laatste jaren. Ook tijdens het rijden.

Deze waarschuwing geldt natuurlijk voor iedereen met een Peusje/Citroentje uit die tijd. (Mijn 309 is erdoor overleden, snif)

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Om die (veel voorkomende) discussie maar weer eens proberen plat te slaan:
hoeveel breng jij in rekening voor een eenmalige (IT) klus van zeg, 2 dagen á 8 uren?

Oók als vakman, veel ervaring, garantie op de uitvoering en al het gereedschap bij de hand en meegerekend in de prijs?

Ik stuur dan een nota van 1600 euro, ex. BTW.
Bij een garage/monteur als gelijkwaardige vakman mag dat dan opeens niet, want het moet weer voor een appel en ei.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DeBolle schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:27:
Om die (veel voorkomende) discussie maar weer eens proberen plat te slaan:
hoeveel breng jij in rekening voor een eenmalige (IT) klus van zeg, 2 dagen á 8 uren?

Oók als vakman, veel ervaring, garantie op de uitvoering en al het gereedschap bij de hand en meegerekend in de prijs?

Ik stuur dan een nota van 1600 euro, ex. BTW.
Bij een garage/monteur als gelijkwaardige vakman mag dat dan opeens niet, want het moet weer voor een appel en ei.
Nee, het ligt toch al los en een riem kost een tientje zeggen ze op Tweakers. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Die riem kan ook maar "pas" 49k km gereden te hebben, uitgaand van het gemiddeld aantal kilometers per jaar van die auto zou hij er dan ook al weer 7 jaar op zitten. Vervangingsinterval is 10 jaar... Dus leeftijd speelt ook een rol :)

Als je het mij vraagt: vervangen: grootste kost zijn de uren, en die worden grotendeels al gedaan door het vervangen van de koppakking. Daarna heb je ook een auto die je, als je hem na de verbouwing wilt verkopen, met een nieuwe distributieriem. Dat lijkt me zeer waardevol bij verkoop.

Verder geen gekke totaal prijs.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Die 150 euro extra is maar een heel klein deel van de totaalprijs. Ik zou die er dan gewoon bijnemen. Dan weet je dat ie in ieder geval nog een tijd vooruit kan, dat rijd ook een stuk prettiger.

Als het tussen 150 van 300 euro is zou ik het niet doen, maar tussen 150 en 1500 euro lijkt het me een no-brainer. Alle arbeid moet toch al gedaan worden, dus dit is maar een kleine extra.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 19-06-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 10:10
misschien zie je nog wat van de onkosten terug als je de auto weer gaat verkopen?
Een koper zal het best prettig vinden als er een nieuwe koppakking, distributieriem, waterpomp, enz. op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:18
Zorg in ieder geval voor goede documentatie / volledig gespecificeerde factuur. Als je deze auto op korte termijn gaat verkopen zeker zelf doen i.p.v. inruilen want dan zie je sowieso niets terug van die meerwaarde.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik vind dit soort discussies altijd nutteloos: want er is altijd wel iemand, die in de jaren tabak dit soort reparatie heeft laten uitvoeren voor € 250 en dus 50 jaar later op een forum even komt verkondigen dat € 1500 belachelijk veel geld is.

Maar dat valt waarschijnlijk best mee, als je bedenkt hoeveel werk in deze reparatie komt te zitten en ook het uurloon wat geen € 10 per uur meer is. Dat is eerder € 100 per uur tegenwoordig. Want monteurs zijn schaars, dus die willen ook graag wat extra loon.

Ik zou de auto simpelweg als verloren beschouwen: de sloop kan die auto toch gewoon komen ophalen bij de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
Zou de motor zelf geen klap hebben gehad? In dat geval is het helemaal zonde van het geld natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door martijn.s op 19-06-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
remmuz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:44:
misschien zie je nog wat van de onkosten terug als je de auto weer gaat verkopen?
Een koper zal het best prettig vinden als er een nieuwe koppakking, distributieriem, waterpomp, enz. op zit
Dat dacht ik ook toen ik een 206 met nieuwe koppakking en distributie kocht...

Factuur van de garage zat erbij, 600 euro incl berging van de gestrande auto. Auto aan mij verkocht voor 800 euro. Sloopwaarde nog geen jaar later was 150 euro, was achteraf beter idee geweest voor die 206 :X.

Ik weet niet of het om de 1.4 gaat, maar die heeft losse cilinderbussen. Als je daar geen aandacht aan besteedt zoals de garage die mijn 206 destijds heeft gedaan krijg je olielekkage langs de voorkant, wat op zich onschuldig is, maar geeft zo'n vieze bende op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 12:13
Andere optie kan nog zijn om een ruilmotor te laten plaatsen, maar ook dat loopt in de papieren qua arbeidsloon en geeft geen garantie op probleemvrij rijden voor het komende decennium. Verder is ook de vraag hoe de verdere staat is. Als je er nu 1500 euro in steekt en over 4 maand bij de APK blijken de dorpels rot en de ophanging heeft te veel speling, is het dan nu het repareren waard?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
Tja, en als je hem nu verkoopt en er niets voor terug krijgt en dan een andere koopt die er na 2 maanden mee ophoudt, is dat het dan waard? Dat is helaas altijd koffiedik kijken en je zult een inschatting moeten maken of de auto nog lang mee gaat of niet en dus of het repareren het waard is of niet.

[removed]

Pagina: 1