Koeling 5800X met Dark Rock Pro 4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 18:36
Ik heb onderstaande gaming PC (maar ik doe er ook m'n werk op) waarbij ik laatst de CPU heb vervangen van een AMD Ryzen 5 3600 naar een AMD Ryzen 7 5800X.

Ik ben echter niet tevreden met prestaties van de CPU-koeler. De limiet van 90 graden Celsius wordt met gemak gehaald onder een redelijke load.

De kast ligt verder niet vol. M.a.w. de airflow is prima. Het frontje van de behuizing heb ik er standaard af zodat verse lucht goed aangevoerd kan worden.

Uiteraard is het met dit weer ook moeilijker koelen, maar ik vraag me af: ligt dit in de lijn der verwachting? Zo niet, misschien moet ik de koelpasta beter aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzb2uh8DHA_aSM0Ysekj89O3E5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZa7IHC4ceEZrFdYzs8jo9bq.png?f=fotoalbum_large

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Wit
1MonitorsLG UltraGear 27GL83A-B Zwart
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB
Bekijk collectie
Importeer producten

[ Voor 7% gewijzigd door netiul op 20-06-2023 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:42
Nee, dat is echt wel te hoog, check airflow richting van alle fans, de koeler her monteren men nieuwe TIM en eventueel zelfs fans van je koeler vervangen voor modellen met meer flow kan een optie zijn.

Je kunt ook kijken wat die zonder side panel doet, je kast is van wat ik weet ook niet gewelidig qua airflow.

Ik heb zelf een 5800x3d, een chip di naar verluid niet meer vermogen opneemt maar deze door de extra cache layer zijn hitte moeiljker kan afvoeren.

Ik heb daar een scythe mugen op, maar dan met 2x 12cm nuctua industrial 3krpm fans en zit onder synthetische benchmarks rond de 83.

90 is throttle point, daar wil je echt onder bijven.

[ Voor 9% gewijzigd door mash_man02 op 19-06-2023 20:40 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhol
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 11:38
Heb je het uv gedaan? Bijna alle 5800x3d kunnen -30 uv halen. En meestal wordt dit wel toegelaten in de bios. Op cinebench Ben ik met dat van 90c naar 82c gegaan op een artic freezer II 280. Ik ga vandaag verder met de bios. je kan bijv. Ook de ppt max enzo aanpassen. Met lagere settings zal het ook kouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laeyon
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
Zit hier met hetzelfde probleem, vandaag ge-upgrade naar deze CPU, maar heletijd anxiety door de temps.

Idle temps tussen de 40-50c.
Temps met licht browser werk en/of downloaden tussen de 60-70c.
Cinebench temps instantly naar de thermal limit (90c) en blijft hier ook op.

Mijn koeler is een pure rock 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben destijds ook van een 3600X naar de 5800X gegaan en net als jij altijd hoge temps gehad.
Net als jij heb ook een DR Pro 4 met Artic MX-5 koelpasta in een Define 6 kast.

Voor mij hielp het om de cpu manueel in te stellen met de volgende waardes (in de bios of ryzen master)
PPT 120 , TDC 75 , EDC 110
Heeft amper invloed op performance, maar verbruik en temps zijn drastisch lager.
Je kan ook de ECO stand proberen maar dat had wat meer impact op de performance dacht ik.

De reden als ik me herriner is dat deze CPU 1 CCX heeft ipv 2 zoals de 5600X. Daardoor kan hij moeilijk de hitte kwijt en komt hij al snel aan zijn limiet.
Ik kom uit op +-74 graden met een cinebench multicore run (score 14800).

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 18:36
Bedankt voor jullie reacties! Als ik die zo lees dan klopt het dus wel redelijk dat de hoge temperaturen in de lijn der verwachting liggen, gegeven deze CPU en de kwaliteit van de gebruikte koeling.

Omdat ik zelf twijfels had of ik de koelpasta (Arctic MX-4) wel goed genoeg heb aangebracht heb ik gisteren toch de boel weer opgehaald (en ik moest toch nog een vervangende SSD plaatsen). Klopte wel dat de koelpasta niet goed was aangebracht, want er waren wat "droge" lijnen en ik kan zeker merken dat het verschil maakt. De 90°C threshold wordt minder makkelijk gehaald.

Op dit moment (ochtend, temperatuur in de kamer ligt op 26°C) wordt tijdens een CPU stress test de 90°C nét niet gehaald. Idle ligt de temperatuur rond de 40°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDrTsxN8PgnAj9OFMc6tzo_baR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WROEEtJQNjC49TDSTDTubwU4.png?f=fotoalbum_large

Is nog steeds hoog, maar voor nu vind ik het goed genoeg. Wellicht dat ik me op een later moment ga oriënteren op betere koeling en/of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 20:07
Hoi, heb je dit 'probleem' nog?

Zo ja dan kan je proberen om de Vcore van CPU op bw 1,2 Volt te zetten. Dit scheelt bij mij 30 graden.
Cinabench 23 van 90 naar 61,6 graden en meer Mhz ;)

Succes.

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Pagina: 1