Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeeeesh
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Momenteel zit ik in de afrondende fase van mijn studie Technische Informatica. Tijdens deze studie heb ik voornamelijk gewerkt met C++ en Python in combinatie met hardware. De afgelopen weken ben ik rond gaan kijken naar een baan in de buurt van Utrecht, maar ik heb veel moeite met iets vinden in de Embedded richting zonder direct 5 jaar ervaring te hebben of op senior niveau te zitten.

Ik heb een tijdje LinkedIn geprobeerd, maar wordt voornamelijk ondergespammed door recruiters die totaal iets anders vragen dan op mijn profiel staat.

Het liefst zoek ik een plek waar ik in-house kan werken, ik zoek geen consultancy. Ik denk dat ik liever op dezelfde plek werk dan ieder jaar naar een andere locatie.

Heeft er iemand tips voor het zoeken naar een baan als junior software engineer of enige ervaring met fijne werkgevers/bedrijven? Kan ik beter zoeken naar kleine bedrijven, of juist beginnen bij een groot bedrijf?

Alle suggesties en tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso moet je een beetje ruim zijn met waar je op reageert. Nu zou ik niet direct op een senior functie met 10 jaar ervaring reageren, maar een medior met twee jaar? Gewoon reageren erop.

Gezien je moeite hebt met vinden van een baan zou ik niet direct bedrijven afschrijven met of ze groot of klein zijn. Persoonlijk zou ik wat voorkeur hebben voor een groter bedrijf, maar er is voor beide wat te zeggen. Als ik snel op LinkedIn zoek vind ik nog wel wat vacatures rond Utrecht. En algemener wat je kan doen, zoeken op LinkedIn naar bedrijven met embedded software engineers, en dan hun website bezoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Yeeeesh schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:36:
[...]
Het liefst zoek ik een plek waar ik in-house kan werken, ik zoek geen consultancy. Ik denk dat ik liever op dezelfde plek werk dan ieder jaar naar een andere locatie.[...]
Het ene bedrijf is het andere niet. In de afgelopen 8 jaar al meermaals mensen tegengekomen die al 4-5 jaar op dezelfde opdracht zaten. Zelfs 1 die er al 10 jaar zat (vraag me niet waarom).
[...]
Heeft er iemand tips voor het zoeken naar een baan als junior software engineer of enige ervaring met fijne werkgevers/bedrijven? Kan ik beter zoeken naar kleine bedrijven, of juist beginnen bij een groot bedrijf?[...]
Ik heb mijn eerste werkgever via een recruiter gevonden. Werd helemaal platgebeld toen ik eenmaal aangaf op zoek te zijn. Deze recruiter viel er positief uit omdat deze ook daadwerkelijk luisterde en doorvroeg naar wat voor soort werk ik op zoek was. Hij is gaan zoeken en heeft uiteindelijk deze vacature gevonden en gesprek gehad met mijn 1e werkgever. Deze was nadrukkelijk niet opzoek via recruiters overigens. Werkgever heeft toen 2x maandloon als fee betaald aan de recruiter en ik kon meteen in vast dienstverband bij een klein bureau van 10 man werken.
Mocht je er dus zelf niet uitkomen kan je op zoek gaan naar een fatsoenlijke recruiter. Veel bedrijven, vooral kleine, willen niet met recruiters werken, maar zullen ze niet wegsturen als ze met een concrete kandidaat komen. Weet alleen wel dat ze net zo lastig te vinden zijn als dat jij te vinden bent voor hun :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef. Lastig verhaal.

Laat ik beginnen met je afbreken: vanaf je opleiding kan je niks, en je bent nog niet klaar. Mooi, je kan C++ en Python. Ken je Scala en RUST? Kan je ook met Azure IOT gateway werken?

Goed. Nu opbouwen. En thema uitleggen. Als developer ben je nooit uitgeleerd namelijk. Je zult als je goed wilt zijn eigenlijk altijd de industrie moeten volgen, mensen moeten leren kennen, en trends moeten herkennen. Anders zit je binnen no-time een of ander legacy systeem te onderhouden totdat het zó veel kost en een of andere handige SAAS-er-in-pak zo'n mooie powerpoint had dat de directie gelijk besloot: "dat gaan we doen, exit legacy systeem" dat je moet strijden om jezelf relevant te houden.

Maar goed. Laten we er vanuit gaan dat je opleiding je leert hoe je literatuur en vakkennis onderhoud. Want daarmee kan je ook je baan en positie 'zeker' stellen als IT-er-in-positie-die-ook-remote-kan-worden-ingevuld.

Hoe vind je een baan. Lastig. Zeker als je een zeker beeld hebt van WAT je wilt doen (embedded is erg tof, maar ook vaak een relatie met edge computing). Heeft je opleiding niet een 'netwerk' van bedrijven waar je mee kan praten? Of een stage kan gaan lopen? Zonee: jammer, zouden ze haast wel moeten doen, immers, ze zijn er ook bij gebaat om hun "product" (Student) af te stemmen op de wensen van de markt!. Maar goed. Ik zou die markt gewoon eens leren kennen, en met de brutale sokken aan eens gaan vragen of je eens op stage mag. Embedded systems is natuurlijk heel breed, denk ook eens aan de toepassing van embedded systems. Misschien staatsbosbeheer? Of een waterschap? Of een autogarage? Misschien hebben die werk voor je, misschien hebben ze een leverancier die je eens kan benaderen :). Of misschien zijn er wel evenementen waar je eens naar toe kan. De GIS-wereld die ik ken (mét raakvlak embedded computing) heeft een paar evenementen, en meestal hebben die ook een studenten plan/speciale dag zelfs.

Lukt dat niet? Tsja... nogmaals. Jong, net afgestudeerd, misschien niet de ideale match... persoonlijk heb ik wél die jaren detachering gedaan. Hoewel soms geestdodend (maar ook érg comfortabel qua beloning in vergelijking met sommige CAO's), wel heel nuttig qua netwerk, maar ook: qua het leren kennen van een industrie.

Wie weet wil je wel bij een DSO (zoals Enexis, Stedin, Liander) aan Smart Grid terminals werken, omdat je er achter komt dat je een gigantische kick krijgt uit een PCB met wat code er op wat óók 24kV op vervoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeeeesh
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Umbrah schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:52:

Hoe vind je een baan. Lastig. Zeker als je een zeker beeld hebt van WAT je wilt doen (embedded is erg tof, maar ook vaak een relatie met edge computing). Heeft je opleiding niet een 'netwerk' van bedrijven waar je mee kan praten? Of een stage kan gaan lopen? Zonee: jammer, zouden ze haast wel moeten doen, immers, ze zijn er ook bij gebaat om hun "product" (Student) af te stemmen op de wensen van de markt!.
Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht, ik ga eens een gesprekje aan met mijn hoofddocent.

Erg bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Stel je open op. Je kunt bijvoorbeeld ook terecht bij een semiconductor toko in de ontwikkeling van board packages, drivers, voorbeeld applicaties. Zelf wilde ik ooit ic designer worden, vers uit de uni. Aangenomen in verificatie, wat meer eigenlijk zo goed beviel en waar ik talent voor bleek te hebben, dat ik het bijna 20 jaar later nog steeds doe en er een leuke boterham aan verdien.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 14:40
Ik ben zelf embedded software engineer en werkgever in een andere regio. Ik zal beginnen met het goede nieuws: op zich is C++/python wel gewoon een goede basis waarmee je op veel plekken terecht kan. Op zich is standaard C nog wel veel gevraagd, maar er zijn daarnaast weinig echt grote frameworks of technieken die je nodig hebt om ergens aan de slag te gaan. Daarnaast zijn de meeste embedded bedrijven ultra conservatief en wordt zelfs C++ soms als veel te nieuwe fancy onnodige techniek gezien.

Het klinkt lullig, maar het lastige van juniors is dat ze in hun eerste jaar vrijwel nooit productief genoeg zijn om hun salaris en de investering in begeleiding en training te compenseren. Daarnaast blijkt een significant deel daarna überhaupt niet echt voor het vak weggelegd. Juniors neem je aan:
  1. Omdat je geen andere optie hebt.
  2. Omdat je een incompetente manager bent die geen fatsoenlijk salaris wil betalen.
  3. Omdat je denkt dat ze meer dan een jaar blijven en de jaren er na productief genoeg zijn om die eerste tijd te compenseren.
  4. Omdat je iemand tegenkomt waar je om de een of andere reden heel veel vertrouwen in hebt en hoge verwachtingen van hebt.
Afgaande op de aantallen reacties die wij op onze vacatures krijgen heb ik het idee dat we in een periode zitten waarin de enorme tekorten aan engineers enigszins teruglopen. Voor mij is dat positief omdat ik weer uit meer als één cv kan kiezen, voor werkzoekenden betekend dat dat je weer een beetje je best moet gaan doen. Ik zou je aan raden om een paar school of hobby projecten netjes uit te werken als portfolio. Zet die bijvoorbeeld op GitHub zodat je die op je cv mee kan linken.

Ik zou als junior naast reageren op vacatures ook open sollicitaties sturen naar bedrijven die je echt leuk lijken. Als je die stuurt is het wel extra belangrijk om daar een goede motivatie bij te doen waarom je bij dat bedrijf solliciteert, als je gewoon je cv dumpt ziet het er meer uit als een soort wanhopige noodgreep.

Om in te gaan op wat leuke bedrijven zijn, vanuit mijn oogpunt is de leukste embedded hoek de medical devices, in de regio Utrecht ken ik een aantal leuke MedTech embedded bedrijven:
  • Vitestro (Utrecht, start-up)
  • Vicentra (Utrecht, scale-up)
  • Elekta/Nucletron (Veenendaal, multinational)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 23-09-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14

Zenix

BOE!

Gewoon reageren op functies met 5 jaar ervaring. Heb ik ook gedaan, en gewoon aangenomen na het afstuderen. Soms willen ze een junior wel de kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Anoniem: 543328 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:31:
[...]
Dus ja, deze persoon kan best via een recruiter een nieuwe baan vinden, maar weet ook de risico's.
Daar ben ik het met je eens, maar het ligt wel echt heel erg aan het verdienmodel van de recruiter. De betere, voor de zoeker dan, zijn die recruiters die er voor 2-3 maandlonen in zitten. De werkgever tikt die in 1x af (eventueel na verloop proefperiode) en daarna zijn de recruiters niet meer in beeld.
Ik gaf het alleen maar als optie. Mocht TS moeite hebben een plek te vinden kan hij/zij over een paar maanden best een goede recruiter opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 21:58
Yeeeesh schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:36:
Ik heb een tijdje LinkedIn geprobeerd, maar wordt voornamelijk ondergespammed door recruiters die totaal iets anders vragen dan op mijn profiel staat.
Maakt dat uit? Het is in deze fase van je carierre helemaal niet gek om wat verschillende dingen te doen of gedaan te hebben. Daardoor ontwikkel je een bredere basis, waarmee je ook later weer alle kanten op kunt. Als je gewoon helder aangeeft "Ik heb geen ervaring met de X die jullie zoeken, maar wel met Y & Z", dan is het natuurlijk aan zo'n werkgever (of recruiter) of 'ie er brood in ziet.

Ook kan je natuurlijk best solliciteren op vacatures waar ze mediors of seniors zoeken. Uiteraard wel goed aangeven dat je zeker geen senior bent, maar als het profiel matcht bestaat er natuurlijk altijd de kans dat er een werkgever is die denkt 'ach, een extra junior aannemen kan ook nooit kwaad', en dan ben je binnen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 22-09-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Anoniem: 543328 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:44:
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe veranderd dit model de risico's voor de kandidaat?
Het is anders of een bedrijf 2-3 maandlonen moet aftikken of dat er een jaar lang een recruiter als tussenpartij tussen blijft hangen.
Daarnaast kan het inderdaad zijn dat je wordt afgewezen omdat het te duur is. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat het al jaren dusdanig moeilijk is voor (kleinere) bedrijven om mensen te vinden dat ze die fee best willen betalen als er een goede kandidaat langs komt.
Maar we wijken verder af van wat de TS vroeg aan ons, dus ik hou er verder mee op. De risico's zijn duidelijk van die aanpak en of TS het wil doen moet TS verder zelf bepalen.
Pagina: 1