Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:24
Hey allen,

ik ben van plan mn eerste auto te kopen. Dit wordt een Renault Zoe liefst 50kW, maar waarschijnlijk 40kW (prijs technisch). Ik heb al vaker een Renault Zoe via MyWheels gehuurd, dus ben redelijk bekent met de auto aansich.

Juist omdat ik nu nog geen auto heb, is natuurlijk de bedoeling dat ik naar een dealer toe ga (met afspraak) en uiteindelijk met de auto naar huis rijd, heb niet de mogelijkheid om tig keer op een neer te gaan hiervoor.

Hoe waarschijnlijk is dit? Hoe gebruikelijk is het om een occasion te zien, en deze toch niet mee te nemen?

Hoe zit het verder met papierwerk e.d.? Wat moet er per-direct geregeld worden? De betaling uiteraard. Het op naam zetten? Verzekering direct bij thuiskomst natuurlijk.

Hoe zit het verder met allemaal extra 'kosten' waar dealers wel van houden? Ik heb al gelezen dat 'rijklaar' maken niet mag. Een bovag garantie (a 600) lijkt me ook nogal wat heftig. Maar wat voor garantie heb je wel?

Accu huur dingen b.v. mag je daar nog eerst over nadenken alvorens je hier een contract voor tekent, of mag een dealer de auto niet meegeven zonder deze documenten te tekenen.

Volgens mij ben je voor de subsiedie sowieso verplicht bij een dealer aan te schaffen, niet dat ik echt zin had in een particuliere verkoop (tenzij daar grote voordelen aan hangen? Subsidie iig niet ...)

Thanks,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

Ik heb nog niet meegemaakt dat ik bij de aankoop van een 2e hands auto direct hem mee kon nemen. Ze moeten de auto altijd nog rijklaar maken.

Hoe dat met een elektrische auto is weet ik niet, zal vast iets minder werk aan zitten dus mogelijk zou je het kunnen overleggen dat ze direct tijd reserveren om dit te doen mocht je hem willen kopen na de proefrit.

Let wel op, verzekering is niet direct bij thuiskomst maar direct bij aanschaf! Anders rij je onverzekerd naar huis!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:29:
Verzekering direct bij thuiskomst natuurlijk.
Voor wegrijden natuurlijk, maar dit kun je bij de meeste verzekeraars gewoon direct telefonisch of via internet of app regelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:34
Verzekering direct bij thuiskomst natuurlijk.
Nee, dat is te laat.
Zodra die auto op jouw naam staat, dus op moment dat je erin stapt en naar huis rijd, moet je hier al een verzekering voor hebben.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 15:22
Hey allen,

ik ben van plan mn eerste auto te kopen. Dit wordt een Renault Zoe liefst 50kW, maar waarschijnlijk 40kW (prijs technisch). Ik heb al vaker een Renault Zoe via MyWheels gehuurd, dus ben redelijk bekent met de auto aansich.

Juist omdat ik nu nog geen auto heb, is natuurlijk de bedoeling dat ik naar een dealer toe ga (met afspraak) en uiteindelijk met de auto naar huis rijd, heb niet de mogelijkheid om tig keer op een neer te gaan hiervoor.

Hoe waarschijnlijk is dit? Hoe gebruikelijk is het om een occasion te zien, en deze toch niet mee te nemen?

Hoe zit het verder met papierwerk e.d.? Wat moet er per-direct geregeld worden? De betaling uiteraard. Het op naam zetten? Verzekering direct bij thuiskomst natuurlijk.

Hoe zit het verder met allemaal extra 'kosten' waar dealers wel van houden? Ik heb al gelezen dat 'rijklaar' maken niet mag. Een bovag garantie (a 600) lijkt me ook nogal wat heftig. Maar wat voor garantie heb je wel?

Accu huur dingen b.v. mag je daar nog eerst over nadenken alvorens je hier een contract voor tekent, of mag een dealer de auto niet meegeven zonder deze documenten te tekenen.

Volgens mij ben je voor de subsiedie sowieso verplicht bij een dealer aan te schaffen, niet dat ik echt zin had in een particuliere verkoop (tenzij daar grote voordelen aan hangen? Subsidie iig niet ...)

Thanks,
Ik denk in jouw geval dat je de auto meestal niet direct mee kan nemen, maar dat kun je gerust vragen bij een afspraak maken lijkt mij.
Zoals gezegd, een verzekering moet geregeld zijn voordat je de openbare weg op gaat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
anc schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:32:
Ik heb nog niet meegemaakt dat ik bij de aankoop van een 2e hands auto direct hem mee kon nemen. Ze moeten de auto altijd nog rijklaar maken.
Ook nooit meegemaakt, maar definieer "rijklaar"

Je hebt er immers ook al een proefrit mee gereden, dus volgens mij is dat hele 'rijklaar-verhaal' ook een beetje een wassen neus.

Theoretisch zou het gewoon kunnen. Je kan ter plekke een verzekering afsluiten. Ze kunnen het kenteken overschrijven, het geld kun je overmaken en veel meer is er niet nodig. Alleen het poetsen, de beurtjes, de apk, en de slagroomtaart vervallen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Mijn vrouw en ik hebben dat bij onze huidige auto zo gedaan. De vorige auto was wat onbetrouwbaar en we wilden dus direct een andere auto meenemen.

Proefritjes maken is normaal en dan toch van aankoop afzien is heel gewoon. Wij proberen normaal gesproken altijd wel 3 auto's bij verschillende bedrijven en het is echt is geen probleem als je de auto niet neemt.

Wij zagen een BOVAG bedrijf waar een aantal ex-lease Renault Clio's stonden dus daar hebben we een afspraak voor gemaakt. In 2 verschillende auto's gereden en toen een aankoopbeslissing genomen. Aan de verkoper gemeldt dat we de auto direct die dag mee wilden, dat kon, maar dan zonder garantie. Want er zou dan geen monteur meer naar kijken (zaterdagmiddag). Dat leverde nog wat korting op en een koopcontract waarin expliciet stond dat we afzagen van garantie.

Nou zij hun administratieve ding doen en wij geld overmaken en verzekering regelen. Geld overmaken -> zorg dat je geen limieit heb op je rekening, ik moest apart voor 1 dag een hogere limiet installen. Verzekering ook van te voren checken hoe dat werkt met aanmelden, wij hadden uiteindelijk een app nodig en het kon niet telefonisch. Scheelt een hoop gedoe als je dat van te voren al klaar hebt staan.

Toen zij het geld hadden zijn de auto's overschreven en klaar, 2 uur later konden we weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Cheesy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Je hebt er immers ook al een proefrit mee gereden, dus volgens mij is dat hele 'rijklaar-verhaal' ook een beetje een wassen neus.

Theoretisch zou het gewoon kunnen. Je kan ter plekke een verzekering afsluiten. Ze kunnen het kenteken overschrijven, het geld kun je overmaken en veel meer is er niet nodig. Alleen het poetsen, de beurtjes, de apk, en de slagroomtaart vervallen dan.
Ik weet niet hoe het zit bij een dealer, maar alle garages waar ik een auto heb gekocht poetsen 'm nog een keer helemaal en geven 'm een laatste beurt voor je 'm mee krijgt. Dat laatste heeft dan natuurlijk ook te maken met garantie, die kunnen ze niet geven als ze 'm niet zelf hebben nagelopen.

Maar dat hangt dan ook weer af van de leeftijd, een zo goed als nieuwe auto bij een dealer zal een ander verhaal zijn, maar ook daar zullen ze een keer met een doekje door en om de auto gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 20:14
Je kan ze misschien lief aankijken, en vragen of ze het (als je hem koopt) ter plekke kunnen doen, en je er op wacht?
Ga je even bij de lokale cafetarie een ijsje eten, wandelingetje maken, en ga je daarna de auto weer halen.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Nee dat is bij een goede garage zeker geen wassenneus... vloeistoffen controleren, banden controleren, airco controleren... eventjes netjes uitzuigen, nieuw interieurfilter erin etc. Plus ook vaak nog een verse APK... of deze moet echt net gedaan zijn. Bij een elektrische auto zal dit rijklaar werk uiteraard minder behelzen dan een ICE... maar een garage/verkoper met een beetje trots laat je echt niet zomaar wegrijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:43

weebl

YARR!

Zit je echt zo krap in je tijd dat een keertje extra op en neer naar de dealer te veel is?
Een auto kopen is niet iets dat je elke maand doet (in principe...).

Wellicht dat als je bij het maken van de afspraak voor de proefrit aangeeft dat je hem bij eventuele aanschaf direct mee wil nemen ze daar nog wat in kunnen betekenen. Maar er gaat ook voor hun wat tijd zitten in de administratieve afhandeling van de hele transactie. Ik weet niet of de verkoper er op zit te wachten dat ie daar tijd voor moet gaan reserveren op de dag dat je langs komt en dan het risico loopt dat je hem niet wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 20:33

Speedmaster

Make my day...

En accu huur is verplicht bij de Zoë

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:49
Speedmaster schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:30:
Afhankelijk van de Zoë. Er worden er ook genoeg verkocht waar de accu gekocht is:
https://www.herwers.nl/vo...inchem/elektrisch/1628266

Wel goed om dit te checken.
In de basis is het zo dat je met de auto weg moet kunnen rijden voor de prijs waarvoor hij te koop staat. Dus met 10.000 euro adverteren betekend ook hem voor 10K kunnen kopen.

Qua garantie is het erg simpel. Wettelijk moeten ze je 12 maanden garantie geven en die garantie mogen ze je niet dwingen op te geven. Dus tekenen dat je afziet van garantie is onwettelijk.
Die 12 maanden garantie betekend dat de auto conform dient te zijn. Dus bij een dure auto van 2 jaar oud mag je meer verwachten dan bij een 15 jaar oude auto van 5K.
In de praktijk is bovag garantie vooral een verzekering en koop je een hoop gezeik af.
Als je een auto koopt bij een betrouwbare en goede dealer zou bovag garantie niet nodig hoeven te zijn.

[ Voor 80% gewijzigd door chrisborst op 19-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Bij mijn vorige auto, heb ik de auto ook direct meegenomen: echter bij mijn huidige auto, gingen ze eerst nog twee nieuwe bandjes erop zetten. Maar ik heb dan ook € 500 extra moeten betalen, vanwege het afleverpakket waar ook de Bovag garantie bij zit.

Ik denk als in de meeneemprijs betaald had, dan hadden ze waarschijnlijk ook de auto gewoon direct meegegeven. Zonder ook nog maar iets aan de auto te doen. Zo is dat bij de vorige auto ook gegaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:26
MicGlou schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:26:
Nee dat is bij een goede garage zeker geen wassenneus... vloeistoffen controleren, banden controleren, airco controleren... eventjes netjes uitzuigen, nieuw interieurfilter erin etc. Plus ook vaak nog een verse APK... of deze moet echt net gedaan zijn. Bij een elektrische auto zal dit rijklaar werk uiteraard minder behelzen dan een ICE... maar een garage/verkoper met een beetje trots laat je echt niet zomaar wegrijden.
Als de wens van de kant is om direct weg te kunnen rijden zou ik zeggen dat een goede garage zorgt dat dit kan. Al deze zaken kunnen ook al gedaan worden voordat de auto in de verkoop geduwd wordt. Laatste keer schoonmaken/poetsen zou op verzoek van klant prima van afgezien moeten kunnen worden.

Ik denk dat de mate van flexibiliteit nogal zal verschillen afhankelijk of je bij een merkdealer, kleine garage of handelaar koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 19-06-2023 16:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 10:49
Als je van tevoren vraagt of je hem gelijk kan meenemen, dan is dat wel nogal een koopsignaal.
Dat gaat je niet echt helpen met onderhandelen.

Als je niet te vaak op en neer wil rijden, kan je kijken of ze de auto thuis komen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 18:18
Vaak kom je bij een bezichtiging/proefrit nog wel eens een paar dingetjes tegen die verholpen moeten worden. Zijn meestal geen grote zaken, maar bv een otnbrekende wieldop, een 12V accu die aan vervanging toe is, een ontbrekende antenne, versleten ruiten wisserbladen etc.
Om de auto weer helemaal in orde te krijgen heeft een garage even wat tijd nodig. Ik vind het zelf wel de moeite waard om dan een keer extra heen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:26
Hem niet meenemen is niets vreemds aan, de vraag gaat zijn of je hem wél mee kunt nemen als je dat wil. Zeker zinvol om dit van tevoren te bespreken bij het maken van de afspraak.
Zoals reeds aangegeven door anderen moet dit voor je er mee gaat rijden.
Zonder garantie heb je recht op conformiteit.
Bij een Zoe mag deze niet weg zonder accuhuur of afgekocht contract.
Bij een dealer weet je zeker dat je meer betaalt met kans op betere service bij problemen :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Anekdotisch, maar wie weet:

Toen ik mijn auto kocht was het thuisbrengen/afleveren na rij-klaar maken een van de voorwaarden die ik aandroeg om hun (reeds aangepaste) offerte door mij te laten accorderen. Ik ben er wel 1x langs geweest om daar te onderhandelen over de prijs. Toen kwamen ze via email met een voorstel (ik had wat te zeuren over opties en cataloguswaarde) en die was al aardig. Daarna telefonisch het afleveren eruit gepingeld, en daarna de offerte ondertekend. Mijn punt is dat ze misschien tot afleveren over willen gaan als jou dat uiteindelijk over de streep trekt en de koop verzekert.

[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 19-06-2023 16:21 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
assje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Als de wens van de kant is om direct weg te kunnen rijden zou ik zeggen dat een goede garage zorgt dat dit kan. Al deze zaken kunnen ook al gedaan worden voordat de auto in de verkoop geduwd wordt. Laatste keer schoonmaken/poetsen zou op verzoek van klant prima van afgezien moeten kunnen worden.

Ik denk dat de mate van flexibiliteit nogal zal verschillen afhankelijk of je bij een merkdealer, kleine garage of handelaar koopt.
Dat zeg ik ook geheel niet... ik reageer op een reactie waarin wordt gezegd dat het rijklaar maken van een auto een wassen neus is en dat is het zeker niet... zowel niet voor de klant als de verkopende partij.

Het ligt echt geheel aan de staat van de auto... hoeveel kijkers zijn er geweest bijvoorbeeld? Is de auto al meermalen weg is geweest voor proefritjes e.d.? Doorgaans kan je inderdaad wel in overleg wat zaken achterwegen laten zoals het poetsen van een auto, maar iedere verkoper met een beetje gezond verstand wil de auto eerst nog een laatste maal laten bekijken of de boel in orde is om de kans op klachten achteraf tot een minimum te beperken. Daar moet wel tijd voor zijn uiteraard, eventueel vervangende zaken moeten aanwezig zijn etc... Dan heb je ook nog de verplichte zaken mbt garantie, BOVAG en ga zo maar door. Zo zijn er nog tal van redenen te bedenken waarom het best wel eens lastig kan zijn om dit te realiseren voor een mogelijke koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Dat is natuurlijk heel gek eigenlijk he, want wat moeten ze nou doen? Gaan ze je wel een proefrit laten maken, maar dan nog ff van alles moeten doen? Waarom niet bij binnenkomst de auto op orde maken, en bij verkoop wat papierwerk en klaar. Je laat toch ook niemand met een rotte 12V accu of super vieze auto die proefrit maken? "Door die hondenpoep moet je maar even doorheen kijken". Of "hij start soms wat moeilijk, maar dat komt door een gare accu".
Let wel op, verzekering is niet direct bij thuiskomst maar direct bij aanschaf! Anders rij je onverzekerd naar huis!
Thanks! Dat is een super tip en zeker belangrijk om te weten!
Kalentum schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:05:
Geld overmaken -> zorg dat je geen limieit heb op je rekening, ik moest apart voor 1 dag een hogere limiet installeren.
Daar had ik ook al aan gedacht, of gewoon pinnen en contant geld menemen. Niet prettig zoveel geld op zak; geen gesodemieter met digitale betaling.
MicGlou schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Ja, maar zoals ik hierboven al schreef, dat doe je toch als je de auto binnen krijgt? Beetje goeie garage manager gaat toch niet dit tot het laatste moment laten wachten, en dan 'sorry, we hebben het wel heel druk, je kan over 8 weken terecht'. En proefrit, eveneens als hierboven 'oh sorry, de airco is niet goed, maar dat fixen we wel bij afleveren'. Wat voor trotse garagehouder ben je dan?
Speedmaster schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:30:
assje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:08:
Bij een Zoe mag deze niet weg zonder accuhuur of afgekocht contract.
En wie is de politie agent hiervan? De garage boer? Die 10 verschillende auto's verkoopt en toevallig een zoe heeft? En er zijn gelukkig ook koop varianten ;)

Hoor wel dat bij de wat oudere Zoe's, mensen zijn die gewoon dat contract niet afsluiten/overzetten/niet betalen. Dus vandaar 'wie is de politie hiervan. Zal de dealer een worst wezen denk ik dan.
weebl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:28:
Zit je echt zo krap in je tijd dat een keertje extra op en neer naar de dealer te veel is?
Een auto kopen is niet iets dat je elke maand doet (in principe...).
Dat is ook zeker zo, maar als je vanuit Limburg naar Groningen gaat om 'ff een proefritje te maken', dan is dat wel 'een paar keer' 3 uur met het OV reizen. Nu is dit wat gechargeerd, maar niet een gevalletje 'ff half uurtje ernatoe'.
assje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:08:
Zonder garantie heb je recht op conformiteit.
[...]
Bij een dealer weet je zeker dat je meer betaalt met kans op betere service bij problemen :)
Zie ook (wat kleinere) dealers die hier wat netter mee omgaan. "Standaard 6manden garantie etc etc, 900 voor 'luxe' pakket."
Negakinu schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:17:
Anekdotisch, maar wie weet:

Toen ik mijn auto kocht was het thuisbrengen/afleveren na rij-klaar maken een van de voorwaarden die ik aandroeg om hun (reeds aangepaste) offerte door mij te laten accorderen. Ik ben er wel 1x langs geweest om daar te onderhandelen over de prijs. Toen kwamen ze via email met een voorstel (ik had wat te zeuren over opties en cataloguswaarde) en die was al aardig. Daarna telefonisch het afleveren eruit gepingeld, en daarna de offerte ondertekend. Mijn punt is dat ze misschien tot afleveren over willen gaan als jou dat uiteindelijk over de streep trekt en de koop verzekert.
Dat zal vast geen Renaultje van categorie 10k zijn denk ik zo. Dan gaan die marges denk ik toch wat harder drukken bij zo'n dealer. En die ziet het denk ik ook niet zitten om 2 uur te rijden om hem af te leveren. Maar wel goeie tip natuurlijk! :)

Iig alvast bedankt tot in zoverre voor al deze reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
SiErRa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:08:
Dat gaat je niet echt helpen met onderhandelen.

Als je niet te vaak op en neer wil rijden, kan je kijken of ze de auto thuis komen brengen?
Er valt op de huidige occasionmarkt sowieso niet zoveel te onderhandelen: die Renault ZOE's gaan als ware broodjes over de toonbank als occasions. Dus ze zijn nog gewild ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:40
Ik heb vrijwel alle auto’s in knakenbudget en wat je vroeger voor 5k kocht direct meegenomen. Alles boven de 10k een weekje laten staan door of mijn opmerkingen of de garage die er zelf op aandrong om nog dingen te doen, zeker ivm garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00

Niet :P

Ook EV's willen ze rijklaar maken en daar zitten een aantal dagen tussen.
Je zal dan al online een overeenkomst + aanbetaling moeten doen zonder de auto te hebben gezien waarschijnlijk.

Ik zou bij een dure uitgave zoals een auto toch altijd eerst eens zelf kijken en die 2 tripjes maar voor lief nemen. Neem een zaterdag een deelauto en test (als je al zeker weet dat je een Zoe wil halen) dan bij een aantal adresjes eens een Zoe om verschillen te achterhalen.

Sommige garages doen overigens ook gewoon thuisbezorging (tegen betaling).
Hetgene wat je noemt inderdaad. De verzekering moet geregeld worden voor je er mee wegrijdt. Bij thuiskomst is te laat.
Die staan vaak op de site. Rijklaar mag niet, maar 'afleverpakketten' doen ze allemaal wel :P die hoef je er natuurlijk niet per se bij te nemen.
Mind you: er zit zoals altijd een verschil tussen 'recht hebben' en 'recht krijgen' mocht er stront aan de knikker komen en er toch iets stuk gaan, zeker bij de 'prijsvechter garages'...
Weet ik niet precies, maar ik zou dat soort dingen vooral gewoon van tevoren regelen.
Dat klopt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Richh schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:26:
[...]

Niet :P

Ook EV's willen ze rijklaar maken en daar zitten een aantal dagen tussen.
Je zal dan al online een overeenkomst + aanbetaling moeten doen zonder de auto te hebben gezien waarschijnlijk.

Ik zou bij een dure uitgave zoals een auto toch altijd eerst eens zelf kijken en die 2 tripjes maar voor lief nemen. Neem een zaterdag een deelauto en test (als je al zeker weet dat je een Zoe wil halen) dan bij een aantal adresjes eens een Zoe om verschillen te achterhalen.
Zoals ik al in mn startpost schreef, heb ik al best veel met een Renault Zoe van MyWheels gereden. Dus daar wel zeker bekend mee. Maar na het rijden van een proefrit, waar nog op wachten? Dat 2 keer voor een grote uitgave op en neer rijden is prima, maar dan moet het wel wat toevoegen. Wat zou het toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb ook nog nooit met een auto direct weg kunnen rijden, een occasion daar hoeven ze toch al niet echt veel aan te doen lijkt mij. Maar vaak staat hij ook in de zaak ergens en moeten ze hem moeilijk naar buiten rijden en allerlei auto's verplaatsen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Mijn huidige auto proefgereden, gekocht en de garage had vervolgens 2uur nodig voor een check en het klaarmaken, kon hem daarna meteen meenemen en mijn eigen auto achterlaten als inruil.

Het kan dus best, je moet waarschijnlijk even geduld hebben en je kan altijd vooraf bellen dat je hem bij een positieve proefrit direct mee zal willen nemen en of/hoe dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Heb van een dealer al gehoord, dat meenemen geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Zoals ik al in mn startpost schreef, heb ik al best veel met een Renault Zoe van MyWheels gereden. Dus daar wel zeker bekend mee. Maar na het rijden van een proefrit, waar nog op wachten? Dat 2 keer voor een grote uitgave op en neer rijden is prima, maar dan moet het wel wat toevoegen. Wat zou het toevoegen?
Heel simpel, de ene auto is de andere auto niet :P ik heb voor ik mijn vorige auto (een Fiat Bravo) kocht best wat proefritten gedaan, eentje vibreerde op de snelweg, een ander trok naar links bij het remmen... vibraties in het stuur, etc...
Ik heb ook wel in een Golf GTE proefgereden die niet de opties bevatte die online wel vermeld stonden.
Om die reden zou ik altijd een rondje willen rijden.

Ook bij een EV heb je nog altijd slijtageonderdelen zoals banden, remmerij en ophanging waar verschil tussen kan zitten. Of dat de een toch iets meer krasjes heeft dan de foto's deden vermoeden.
Bij specifiek een Zoë zou ik afhankelijk van de specifieke versie wellicht toch het accupakket laten doormeten en daar meer waarde aan hechten dan een garantiepakket of afleverpakket. Al begrijp ik uit de TS dat je naar een R90 kijkt (?) dan snap ik wel een beetje wat je bedoelt.

En hoewel er tegenwoordig weinig onderhandelingsruimte meer is: als de verkoper weet dat jij met een auto naar huis gaat, heb je gegarandeerd geen onderhandelingsruimte ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 19-06-2023 18:41 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Richh schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Heel simpel, de ene auto is de andere auto niet :P ik heb voor ik mijn vorige auto (een Fiat Bravo) kocht best wat proefritten gedaan, eentje vibreerde op de snelweg, een ander trok naar links bij het remmen... vibraties in het stuur, etc...
Ik heb ook wel in een Golf GTE proefgereden die niet de opties bevatte die online wel vermeld stonden.
Om die reden zou ik altijd een rondje willen rijden.

Ook bij een EV heb je nog altijd slijtageonderdelen zoals banden, remmerij en ophanging waar verschil tussen kan zitten. Of dat de een toch iets meer krasjes heeft dan de foto's deden vermoeden.
Bij specifiek een Zoë zou ik afhankelijk van de specifieke versie wellicht toch het accupakket laten doormeten en daar meer waarde aan hechten dan een garantiepakket of afleverpakket. Al begrijp ik uit de TS dat je naar een R90 kijkt (?) dan snap ik wel een beetje wat je bedoelt.

En hoewel er tegenwoordig weinig onderhandelingsruimte meer is: als de verkoper weet dat jij met een auto naar huis gaat, heb je gegarandeerd geen onderhandelingsruimte ;)
Maar dit allemaal is natuurlijk nog steeds evenzogoed na een proefrit. Misschien was ik niet duidelijk, maar 'na een tevreden proefrit ermee naar huis'. Als er nog wat mee is, tuurlijk, maar ik zou me als dealer schamen als ik een rammelende auto een proefrit mee laat doen.

En die onderhandelruimte wordt wel kleiner (is die er uberhaubt nog wel), maar je bent niet verplicht om deze aan te schaffen.

Een ander dingetje wat ik net tegen kwam 'Let op! Het betreft een handelsprijs zonder garantie.' Maar zoals hierboven gemeld, heb je natuurlijk (bij een dealer) altijd een minimale garantie? Wat proberen ze hier mee te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:48
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Een ander dingetje wat ik net tegen kwam 'Let op! Het betreft een handelsprijs zonder garantie.' Maar zoals hierboven gemeld, heb je natuurlijk (bij een dealer) altijd een minimale garantie? Wat proberen ze hier mee te zeggen?
Handelsprijs geeft aan dat hij goedkoper weggaat omdat er of geen onderhoud, garantie, etc op zit. Kan ook zijn dat hij al lang te koop staat.
Als dit je eerste auto is en je laat de auto dus zelf niet keuren, is de kans aanwezig(een gok dus) dat je een kat in de zak koopt. Let dus niet alleen op de prijs. Koop je deze auto wel, hou dan in ieder geval geld achter de hand voor eventuele reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
jan390 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Handelsprijs geeft aan dat hij goedkoper weggaat omdat er of geen onderhoud, garantie, etc op zit. Kan ook zijn dat hij al lang te koop staat.
Als dit je eerste auto is en je laat de auto dus zelf niet keuren, is de kans aanwezig(een gok dus) dat je een kat in de zak koopt. Let dus niet alleen op de prijs. Koop je deze auto wel, hou dan in ieder geval geld achter de hand voor eventuele reparaties.
Zoals eerder geschreven, heb je hoe dan ook 6? maanden wettelijke garantie, juist om de kat-in-de-zak te voorkomen; tenminste, zo heb ik dat begrepen.

Op foto's zag ik idd wel dat deze niet eens schoongemaakt was :)

Nu heb ik niet zoveel angst van een gerenomeerd merk, met 35k op de teller; maar goed, een proefrit is natuurlijk wel belangrijk. En we hebben in Nederland natuurlijk nog altijd de APK; dus dat er ergens (verborgen) grote problemen zitten (gebroken as oid) zal natuurlijk ook minimaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:05:
[...]
En die onderhandelruimte wordt wel kleiner (is die er uberhaubt nog wel), maar je bent niet verplicht om deze aan te schaffen.
Ik heb € 150 van de prijs afgekregen: maar ze hadden de auto al met € 1000 in prijs verlaagd, want dat kon ik zien op AutoScout24. Mij ging het er meer om, dat ik op een rond bedrag uit kwam _O-

Het afleverpakket kwam er nog bij voor € 650 en toen heb ik gezegd, als ze daar € 500 van maken hadden wij een deal.

Nu ben ik al weer 4x bij de desbetreffende dealer geweest: 1x proefrit, 1x voor de aflevering van de auto. 1x voor sterretjes in de ruit die ik achteraf aantrof, waarbij ik aangaf dat die er al inzaten.

Dus vorige week langs geweest voor herstel van de sterretjes: hup barst in de ruit :| Nu moet ik dus nog een 5x langs komen, want ze gaan een nieuwe voorruit erin plaatsen. Daarbij nemen ze het eigen risico voor hun rekening.

Want ruitschade is gewoon gedekt in de WA+ verzekering en kost je ook geen schadevrije jaren. Gelukkig zit de dealer op slechts 55km rijden, dus zo erg vindt ik het niet om terug te moeten komen. Maar dat is een ander verhaal, als de dealer helemaal in Groningen zat.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 19-06-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:22

Wuursj

want worst is al bezet

Ik kon mijn auto ook direct meenemen. Apk was twee dagen eerder geregeld. Verzekering ter plekke online afgesloten en met de garagehouder langs het postkantoor voor overschrijving. Kleinere garages kunnen dat niet zelf. En hoppa, gaan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oliveroms
Wuursj schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:46:
met de garagehouder langs het postkantoor voor overschrijving. Kleinere garages kunnen dat niet zelf.
Maar hoe gaat dat uberhaubt? Gaan ze dan normaliter zelf langs het postkantoor? Interessant, zou verwachten dat dit allemaal digitaal gaat tegenwoordig.

Iemand bekend trouwens met "Broekhuis groep"? zal is hier op tweakers verder rond kijken. ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:48
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:44:
[...]

Zoals eerder geschreven, heb je hoe dan ook 6? maanden wettelijke garantie, juist om de kat-in-de-zak te voorkomen; tenminste, zo heb ik dat begrepen.

Op foto's zag ik idd wel dat deze niet eens schoongemaakt was :)

Nu heb ik niet zoveel angst van een gerenomeerd merk, met 35k op de teller; maar goed, een proefrit is natuurlijk wel belangrijk. En we hebben in Nederland natuurlijk nog altijd de APK; dus dat er ergens (verborgen) grote problemen zitten (gebroken as oid) zal natuurlijk ook minimaal zijn?
Lees dit artikel van Radar.
Het is inmiddels dus 12 maanden non conformiteit. Maar als een garage al begint over beperkte garantie, kan het je wel eens moeite kosten om eventuele garantieclaims opgelost te krijgen.

Ps: deze Broekhuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:09:
[...]

Ja, maar zoals ik hierboven al schreef, dat doe je toch als je de auto binnen krijgt? Beetje goeie garage manager gaat toch niet dit tot het laatste moment laten wachten, en dan 'sorry, we hebben het wel heel druk, je kan over 8 weken terecht'. En proefrit, eveneens als hierboven 'oh sorry, de airco is niet goed, maar dat fixen we wel bij afleveren'. Wat voor trotse garagehouder ben je dan?
Je zorgt er voor dat de auto er verzorgd bij staat in de showroom en dat alles in principe functioneert, maar er zal verder echt geen cent in de auto worden gestoken als de verkoper niet weet wanneer hij de auto weer verkoopt... dus de auto krijgt geen beurt, geen APK, een airco kan ook nog prima functioneren ondanks dat de airco aan een beurt toe is... etc. etc. De verkoper gaat de auto ook niet die beurt en APK verzorgen op jouw verzoek omdat je eventueel wel die auto wil gaan kopen. Een auto kan soms best wel lang staan... en soms ook weer niet. Dergelijke 'puntjes op de i' gebeuren pas als de auto wordt verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06 18:07

vrotogel

leest vooral mee

Mijn vorige auto kon ik ook direct meenemen. Korting, inruil, garantie en een volle tank benzine. Was allemaal direct te regelen. Garage was voor mij 100 km rijden enkele reis dus ik had niet zoveel zin om die reis nog een keer te maken. De auto had recent een beurt gehad en was verder helemaal in orde. Dus ja, dat kan gewoon. Of het verstandig is een andere vraag, want er zat denk ik nog wel wat meer korting in als ik wat minder haast had gehad. Een jaar geleden was er echter heel veel vraag naar recente tweedehands auto's dus ik vond het wel best. Trekhaak was een must en dat was gelijk de beperking in het aanbod.

Ik heb de verzekering direct overgezet maar las op de site dat dat ook later die dag had gekund. Maar beter vooraf regelen en wellicht afhankelijk van verzekeraar.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
MicGlou schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Je zorgt er voor dat de auto er verzorgd bij staat in de showroom en dat alles in principe functioneert, maar er zal verder echt geen cent in de auto worden gestoken als de verkoper niet weet wanneer hij de auto weer verkoopt... dus de auto krijgt geen beurt, geen APK, een airco kan ook nog prima functioneren ondanks dat de airco aan een beurt toe is... etc. etc. De verkoper gaat de auto ook niet die beurt en APK verzorgen op jouw verzoek omdat je eventueel wel die auto wil gaan kopen. Een auto kan soms best wel lang staan... en soms ook weer niet. Dergelijke 'puntjes op de i' gebeuren pas als de auto wordt verkocht.
Fair enough, maar daar betaal je dan natuurlijk toch ook weer voor? Dat doet ie echt niet uit de liefde van zn hart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
jan390 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Lees dit artikel van Radar.
Het is inmiddels dus 12 maanden non conformiteit. Maar als een garage al begint over beperkte garantie, kan het je wel eens moeite kosten om eventuele garantieclaims opgelost te krijgen.

Ps: deze Broekhuis?
Yep, even lezen :)

Trouwens, wat bijzonder, op hun eigen site scoren ze een 9.3 https://broekhuis.nl/reviews /sarcasm :p

Dat gezegd hebbende, wat is het verschil tussen een dealer/garage en een "Occasion Inkoop Centrum"? Als je ze verkoopt, dan ben je toch gewoon weer een dealer?

[ Voor 6% gewijzigd door oliveroms op 19-06-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-06 19:04
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Yep, even lezen :)

Dat gezegd hebbende, wat is het verschil tussen een dealer/garage en een "Occasion Inkoop Centrum"? Als je ze verkoopt, dan ben je toch gewoon weer een dealer?
Dealer is merkgebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Fair enough, maar daar betaal je dan natuurlijk toch ook weer voor? Dat doet ie echt niet uit de liefde van zn hart :)
Tuurlijk, dat kost geld en daar betaal je als klant ook voor. En met vele verkopers kan je ook vaak prima een deal sluiten dat je afziet van het rijklaarmaken, maar dan mag je ook even tekenen dat je daarmee ook afziet van bepaalde garantie... zoals geen BOVAG garantie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
MicGlou schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:10:
afziet van bepaalde garantie... zoals geen BOVAG garantie etc.
Zoals welke garantie? Want zoals hierboven ook gelinkt (de radar aflevering), is het wettelijk hoe dan ook nog steeds 12 maanden garantie, dus wat bied de BOVAG garantie daar bovenop? En die bovag garantie is dacht ik ook weer 600 euro meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 22:07
We hebben twee ev’s waaronder 1 zoe. Via de dealer gekocht, geen accuhuur, was demo. Verder was er gewoon over de prijs te onderhandelen. De andere ev was nieuw, geen proefrit, filmpje via de app van de dealer en enkele weken later opgehaald. Met inruil alles via app en telefonisch contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

oliveroms schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:09:
Dat is natuurlijk heel gek eigenlijk he, want wat moeten ze nou doen? Gaan ze je wel een proefrit laten maken, maar dan nog ff van alles moeten doen? Waarom niet bij binnenkomst de auto op orde maken, en bij verkoop wat papierwerk en klaar. Je laat toch ook niemand met een rotte 12V accu of super vieze auto die proefrit maken? "Door die hondenpoep moet je maar even doorheen kijken". Of "hij start soms wat moeilijk, maar dat komt door een gare accu".
Met de enorme schaarste aan personeel kan er geen tijd voor zijn en dan is het een dure ingreep als niemand op de auto af komt!
Soms worden autos niet verkocht en gaan ze uiteindelijk naar een opkoper, wederom zonde als daar dan al iemand aan heeft gesleuteld, dat betaald zich niet terug.
Maar je kan deze vraag ook stellen bij de garage waar je de auto ziet staan.
Pagina: 1