Advies voor internet in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 16:15
Korte situatieschets als inleiding;

Ik ben in het bezit van een ruime woning met diepe tuin. Binnen de woning maak ik gebruik van glasvezel internet met TP-Link producten. Dit start met een TP-Link Archer C1200 router, vanuit daar 3x een Deco M5 bekabeld naar elke verdieping en een simpele switch achter de router die bekabeld internet verdeeld naar o.a. kantoor en woonkamer.

In deze situatie heb ik overal prima internet, zowel wifi als bekabeld.

Nu komt het; achterin mijn tuin (+-/ 35 meter) heb ik een overkapping. Omdat ik hier snel en stabiel internet wil hebben, zal ik een kabel trekken die vanuit de router of switch naar de overkapping loopt.

Ik zat eraan te denken om hier ook een Deco M5 op aan te sluiten zodat ik daar WiFi heb en er zit een ingebouwde router in (1 poort) waardoor ik een apparaat bekabeld kan aansluiten of evt. een switch als ik meerdere apparaten wil aansluiten.

Zou dit een goede oplossing kunnen zijn of adviseren jullie iets anders?

Ter aanvulling; ik besef mij dat er merken zijn met meer mogelijkheden zoals Ubiquiti, maar ik heb niet de kennis en de wens om veel zelf in te stellen. TP-Link is voor mij goed te begrijpen en makkelijk te installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-05 16:56
Dat is een optie. Zeker als je er een kabel naar toe trekt. Alleen even nakijken of de M5-Deco het leuk vindt om buiten te hangen. Dan zou je mogelijk naar een "outdoor" versie moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
RonnieKo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:28:
Dat is een optie. Zeker als je er een kabel naar toe trekt. Alleen even nakijken of de M5-Deco het leuk vindt om buiten te hangen. Dan zou je mogelijk naar een "outdoor" versie moeten kijken.
Ik heb ook nog een uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor

Deze zou ik ook kunnen gebruiken, is wellicht nog een betere optie. Alleen heeft deze geen ingebouwde router om een apparaat bekabeld op aan te kunnen sluiten. Dan zou ik er een simpele switch voor moeten zetten.

Dus;
Router in meterkast > UTP kabel naar verkapping > simpele switch > TP-Link EAP 225 Outdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

Ik ken TP-Link niet goed, maar let erop dat de outdoor AP wel in het bestaande ecosysteem past. Anders zit je straks onhandig te doen met het beheren van 2 aparte wifinetwerken.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 15:04
RonnieKo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:28:
Het is een overkapping. Ik neem aan dat het daaronder droog is. De Deco M5 kan daar wel tegen. (Heb ik ook, maar in de wintermaanden ligt hij binnen in de kast omdat we in de wintermaanden minder buiten zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
Sharky schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:48:
Ik ken TP-Link niet goed, maar let erop dat de outdoor AP wel in het bestaande ecosysteem past. Anders zit je straks onhandig te doen met het beheren van 2 aparte wifinetwerken.
Goed punt, heb ik even uitgezocht en ik kom het volgende tegen;
The Deco and EAP225-Outdoor supports mesh both, while they cannot build up ONE mesh network together. They are separated from each other.

You can use the Deco to broadcast a mesh network indoor and then connect the EAP225-Outdoor to the Deco and make EAP225-Outdoor another mesh network outside.
Het is dus mogelijk, maar op basis hiervan zou ik dan toch liever een extra Deco M5 gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 14:57
Je kan ook kijken naar een Deco X50 outdoor, deze kan gecombineerd worden met de M5 en blijft in hetzelfde 'Deco' ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-05 16:56
R20141016 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:07:
[...]
Het is een overkapping. Ik neem aan dat het daaronder droog is. De Deco M5 kan daar wel tegen. (Heb ik ook, maar in de wintermaanden ligt hij binnen in de kast omdat we in de wintermaanden minder buiten zitten).
Droog is meestal niet het probleem. Vochtige omgeving dan vaak wel. En ook vorst is soms ook een probleem. Dat vergeten mensen nog wel eens.

[ Voor 15% gewijzigd door RonnieKo op 19-06-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:51
Officieel mag je geen indoor modellen buiten hangen omdat een indoor model vaak op de UNII-1 zit (non dfs).
Dat gezegd hebbende :P

Ik zou inderdaad voor een deco x50 outdoor gaan, die is ook nog eens poe dus kun je vanuit binnen voeden :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
RonnieKo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Droog is meestal niet het probleem. Vochtige omgeving dan vaak wel. En ook vorst is soms ook een probleem. Dat vergeten mensen nog wel eens.
Voordeel is dat apparatuur zichzelf warm houdt. Heb jarenlang een D-Link IP-camera gehad onder overkapping. Kwam nooit regen op, maar wel mist, vorst, hittegolf etc. Ding heeft jarenlang prima gewerkt.
Pagina: 1