Discussies binnen een topic

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 10:50
Mijn vraag
...

Dag,
Ik weet niet of ik dit op de juiste plaats zet, maar ik probeer wat .

Sinds enige tijd volg ik een paar topics waarin diverse vragen/discussies van diverse personen in voorkomen.
Als je een discussie volgt dan moet je iedere keer weer zoeken naar de volgende reactie. Dit omdat alle discussies binnen een topic door elkaar heenlopen.

Kunnen jullie het mogelijk maken dat een topic weer onderverdeeld kan worden in topics/discussies/vragen…

Mvg,
Martien

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Er is de laatste jaren wel een trend richting grote verzameltopics en geen losse topics voor iedere vraag.

De reden hierachter is dat dezelfde vraag keer op keer op keer gesteld wordt, terwijl deze eenvoudig in het grote topic gevonden had kunnen worden. Het is ook minder storend voor de gemiddelde bezoeker als er een extra post in een gigantisch topic is, ten opzichte van een los topic in de topiclijst. Veel van die grote topics hebben een soort van "vaste" gebruikers, die geïnteresseerd zijn in het onderwerp en er verstand van hebben. Op die manier kan degene die vraagt en degene die het antwoord heeft efficient met elkaar in contact gebracht worden.

Het grote nadeel wat mij betreft aan de grote topics is dat het soms heel erg moeilijk is om discussies te volgen of om een vraag te stellen in een drukker topic, waarbij je vraag snel er tussendoor schiet. Ook vervelend is dat men vaak hele reacties quote, terwijl er helemaal geen quote noodzakelijk was, maar dat gebruikt om aan te geven op welke reactie ze reageerde. Dit maakt het geheel niet zo goed leesbaar.

Op de frontpage wordt een boomstructuur gebruikt om de discussies wat meer leesbaar te maken, maar dit heeft ook zo z'n nadelen weer.

Wat een goede oplossing is weet ik niet, maar ik herken het probleem van de TS wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mbouwmee schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:57:
Kunnen jullie het mogelijk maken dat een topic weer onderverdeeld kan worden in topics/discussies/vragen…
Oprechte vraag: Hoe zie je dat voor je? Heb je een voorbeeld van een site waar dat gebeurt? Het komt vaak voor dat in een enkele post op verschillende dingen (van verschillende posters) gereageerd wordt. Ik zie niet hoe je dat wil oplossen.

En, voor de zekergeid: mocht het je niet opgevallen zijn, je kunt als iemand reageert op een ander mbv een "quote" dan kun je op die "<gebruikers> schreef op <datum/tijd>" tekst klikken om naar de desbetreffende reactie te gaan. Misschien dat dat helpt?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Bijkomend probleem is dat een eventuele oplossing vereist dat de gebruiker duidelijk aangeeft op welke draad hij reageert. In mijn ervaring met betrekking tot e-mail conversaties heeft men snel de neiging gewoon op de laatste reactie te reageren, ook al heeft de inhoud van de reactie niets te maken met die conversatie. Ook zie je regelmatig op de frontpage dat men per ongeluk in de verkeerde draad post, dat lijkt me op het forum dan ook een probleem.

Het kan ook erg ambigu zijn of iets een reactie is op een specifieke draad, of meer gerelateerd aan het algemene topic. En hoe ga je om met mensen die nu in 1 reactie op meerdere mensen antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

happysan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:21:
En hoe ga je om met mensen die nu in 1 reactie op meerdere mensen antwoorden?
Door te quoten en alle irrrelevante delen te verwijderen in die quote.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
RobIII schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Oprechte vraag: Hoe zie je dat voor je? Heb je een voorbeeld van een site waar dat gebeurt? Het komt vaak voor dat in een enkele post op verschillende dingen (van verschillende posters) gereageerd wordt. Ik zie niet hoe je dat wil oplossen.

En, voor de zekergeid: mocht het je niet opgevallen zijn, je kunt als iemand reageert op een ander mbv een "quote" dan kun je op die "<gebruikers> schreef op <datum/tijd>" tekst klikken om naar de desbetreffende reactie te gaan. Misschien dat dat helpt?
Nee, ik heb geen voorbeeld. En ik heb ook geen ervaring hoe zoiets in te richten.
Wat ik wel weet is dat het zoals het nu ingericht is, het niet altijd handig is en dat het mogelijk beter kan.

En als ik er zo over denk dan lijkt mij de volgende structuur beter.

> topic X
- onderwerp a
- vraag/antwoord
- onderwerp b
- vraag/antwoord

Om te voorkomen dat iemand iets vraagt of ergens een antwoord opgeeft en onder de verkeerde onderwerp plaatst kun je het zo maken dat deze eerst gevraagd wordt middels een selectietool waar die vraag/antwoord te plaatsen. Er moet dan eerst even bewust nagedacht worden waar de reactie geplaatst moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Is dat niet feitelijk hetzelfde als een extra niveau in de navigatie van de fora toevoegen? Dat lijkt me feitelijk niets te veranderen, buiten verdere fragmentatie en daardoor meer fora waarin amper iemand reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
happysan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:37:
Is dat niet feitelijk hetzelfde als een extra niveau in de navigatie van de fora toevoegen? Dat lijkt me feitelijk niets te veranderen, buiten verdere fragmentatie en daardoor meer fora waarin amper iemand reageert.
Ja dat klopt, maar de topic blijft leading en niet het (sub)onderwerp.
Pagina: 1