Sanitycheck - Pergola met draadeind aan de muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 06:26
In onze tuin gaat een border gemaakt worden. Die border zal gemaakt worden met 10x10cm balken op basis van het onderstaande plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://img.wtvideo.com/images/article/list/34748_8.jpg

Als onderdeel van de border moet er een pergola komen waarvan de staande balken onderdeel worden van de border. De afmetingen van de pergola is ongeveer 2m x 2m met een hoogte van 2,5 a 3 meter. De balken (staanders en liggers) waarvan de pergola gemaakt wordt zijn dezelfde 10x10cm balken als waar de border van gemaakt wordt. De dwarsbalken van de pergola gaan 5x10cm worden.

De liggers van de pergola moeten aan een muur bevestigd worden. Dit kan natuurlijk moet een balk, dat vind ik minder mooi. Dus mijn idee is om de balken blind aan de muur te maken met een m20 draadeind. Op dezelfde manier zoals boekenplanken van de bekende Zweedse winkel aan de muur bevestigd worden.

Ik kan hier weinig over vinden op het internet. In mijn hoofd zou dit prima moeten werken, any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24
Klinkt een beetje hetzelfde als een paal aan de poer zetten, alleen dan negentig graden gedraaid. Dus het idee om draadeind in de paal te gebruiken lijkt me zeker haalbaar. Vooral zorgen voor genoeg handjes/steun als je de paak aan de muur draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
M20 draadeinden? Behoorlijk zwaar. Je kan ook eens kijken naar Balkdragers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:30
Balkdragers zoekt TS natuurlijk niet, ziet er niet uit.

Zelf zou ik het met 2 draadeinden doen. Chemisch verankeren en het moet wel goedkomen.

Waarom 2? Omdat je deze 2 en de 2 gaten in je balk niet perfect krijgt, krijg je mooi wat frictie waardoor de balk alleen daarop al vast zit. Ook hou je de balk een beetje tegen als hij wel wil torderen onder invloed van de weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
RonnieKo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:35:
M20 draadeinden? Behoorlijk zwaar. Je kan ook eens kijken naar Balkdragers.
Ik zie dat ik een belangrijk deel niet in de openingspost gezet heb, namelijk dat ik de balken graag blind aan de muur wil maken. Dus balkdragers gaat hem niet worden.

De optie om het met twee draadeindes te doen vind ik een goede, die had ik nog niet bedacht. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ja gewoon chemisch ankers, ik zou er ook 2 doen. M20 slaat echt nergens op. 100% blind wordt het ook niet toch? Omdat je een moer aan de buitenkant moet doen ergens? Of wil je een bus maken in de balk? Dat lijkt mij nogal een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Volgens mij wil TS de liggende balken haaks op de muur aan de kopse kant bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
Flans schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 06:08:
[...]
Ik zie dat ik een belangrijk deel niet in de openingspost gezet heb, namelijk dat ik de balken graag blind aan de muur wil maken. Dus balkdragers gaat hem niet worden.

De optie om het met twee draadeindes te doen vind ik een goede, die had ik nog niet bedacht. Thx!
inderdaad dat had je niet aangegeven. Blind verbinden. Je kan een chemisch anker in de muur gebruiken. Dan zou ik kijken of je iets van stokschroeven Stokschroeven Dan kan je twee gebruiken om kantelen te voorkomen. Je zal wat nauwkeurig moeten werken om de boel netjes te krijgen.

M20 is mogelijk wat zwaar. Zeker als het alleen de balk hoeft te dragen. Dan zou een kleinere maat ook moeten werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:52
Zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfhgKlJUv1FVe25z52p93uT3Slk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oojmQd6MOUKSp8b4exmg2zro.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9eVspWT5gEesmMfJkJwJa5_A8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xzCTP5l5pjTvf54QnrE3MXC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EalgEz25SkUdO0jR2_nvEit21w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7vaaui4abJwx3L7L5jpriI7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuvJcC-f7Xergrbyc2DfClcgMLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySWeodAnsOvLAfDyXzB7ZUs4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBRpMo8IkXV-gqb7LQ6OfCg7eZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMxPIj9q5m0CzqodZ6BGYOF3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjR7ORhYHeIM0_uA8lM6DRems_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRkeDgi4IFdS0VTdoTOkUExE.jpg?f=fotoalbum_tile

Idd vastgezet met chemisch anker. Dat hoort eigenlijk in de steen, maar dat kwam niet uit. Uiteindelijk in de voeg gezet (voeg is wel kleiner dan het anker) en zit muur en muurvast. Dit is niet standaard draadeind maar in werkelijkheid niet veel anders. Deze is bevestigd in het buitenblad van de muur om koudebrug te voorkomen. Het hoekprofiel heb ik door een kennis op maat laten maken

Wij hebben in zomerdag een op maat gemaakt schaduwdoek in de constructie hangen waar het doorheen kan regenen en beperkt kan waaien. Bij storm haal ik hem vaak wel weg

[ Voor 3% gewijzigd door SalexSun op 20-06-2023 09:03 ]

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Okasha schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 06:19:
Of wil je een bus maken in de balk? Dat lijkt mij nogal een uitdaging.
Dit was wel het plan ja. Een opening aan de bovenkant zodat ik de balk met een moer vast kan draaien op de muur. Zodat hij netjes aansluit en aan blijft sluiten.
SalexSun schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:00:
Zoiets
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Idd vastgezet met chemisch anker. Dat hoort eigenlijk in de steen, maar dat kwam niet uit. Uiteindelijk in de voeg gezet (voeg is wel kleiner dan het anker) en zit muur en muurvast. Dit is niet standaard draadeind maar in werkelijkheid niet veel anders. Deze is bevestigd in het buitenblad van de muur om koudebrug te voorkomen. Het hoekprofiel heb ik door een kennis op maat laten maken

Wij hebben in zomerdag een op maat gemaakt schaduwdoek in de constructie hangen waar het doorheen kan regenen en beperkt kan waaien. Bij storm haal ik hem vaak wel weg
Charmante oplossing! Geen nog wat extra voer tot nadenken. Het initiele plan was om geen enkele bevestiging te laten zien in de pergola. Ga hier toch nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het goed stellen van zo'n chemisch anker is wel een lastig klusje. Daar zou je dan liefst beetje mee oefenen of een malletje maken waar hij netjes invalt waar je hem dan goed op kan afstellen.
Pagina: 1