Inhoud cel verwijderen op basis van inhoud andere cel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marith K
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-06-2023
Mijn vraag:
Ik zou graag zodra ik een tekst invul in dit geval bij een bepaald ''dropdownmenu''een vakje met de tekst ''-'' selecteer de inhoud van een bepaalde rij volledig willen verwijderen zodra daar die bepaalde tekst is ingevuld. Als ik de formule weet voor 1 cel op basis van 1 andere cel dan weet ik wel hoe ik uiteindelijk een hele rij kan selecteren dus daar hoeven jullie verder geen moeite voor te doen daar kom ik wel uit. <3
Dus zodra ik in A1 in het dropdownmenu "-" aanvink wil ik dat het bereik dat ik daarvoor heb geselecteerd daarvan de inhoud aan tekst wordt gewist.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Google spreadsheets maak ik gebruik van

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik weet van conditionele opmaak en formules af ik weet alleen niet hoe script coderen werkt. Ik weet dus ook niet de formule voor de bovenstaande vraag vinden op internet dus ik hoop dat iemand hier het antwoord weet.
Ik denk dat het er ongeveer zo uit zou zien. ''=ALS(A1=''3'')A2=DELETE''
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zonder Macro's kan 1 cel niet een andere cel aansturen.
Een formule moet dus een (terug)verwijzing hebben naar een andere cel.

Je zou in A2 dus het volgende kunnen zetten:
=ALS(A1=3;"waarde_waar";"waarde_onwaar")

"waarde_waar" kun je in dit geval dus leeglaten
"waarde_onwaar" kun je de gewenste formule of tekst plaatsen. Deze waarde of formule kan (uiteraard) ook naar een andere cel verwijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 19-06-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een rij verwijderen kan niet met 'gewone' formules. Ik zie twee richtingen:

- VBA: maak een VBA-macro die het doet o.b.v. Onchange() event

- pas de formules van de leeg te halen regel aan: met de dropdown in zeg A1, als de waarde van A1 = "-" dan "", anders de huidige formule.

edit: zeg ik laat. Zie boven

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 19-06-2023 11:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:56
F_J_K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:19:
Een rij verwijderen kan niet met 'gewone' formules. Ik zie twee richtingen:

- VBA: maak een VBA-macro die het doet o.b.v. Onchange() event

- pas de formules van de leeg te halen regel aan: met de dropdown in zeg A1, als de waarde van A1 = "-" dan "", anders de huidige formule.

edit: zeg ik laat. Zie boven
TS heeft het over Google Sheets, dus VBA gaat hem vast niet worden ;) . Maar de enige manier is inderdaad scripten, je zou iets kunnen maken dat op basis van het OnEdit() event controleert wat in de dropdown is gekozen en dan de betreffende rij verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

dixet schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:07:
[...]

TS heeft het over Google Sheets, dus VBA gaat hem vast niet worden ;) . Maar de enige manier is inderdaad scripten, je zou iets kunnen maken dat op basis van het OnEdit() event controleert wat in de dropdown is gekozen en dan de betreffende rij verwijderd
:$

Maar dan inderdaad Apps Script ipv. VBA.

* F_J_K haalt snel wat cafeïne voor de hersens en een wortel voor de ogen, heeft het blijkbaar nodig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marith K
Ik heb nog nooit App Script gebruikt. Weet iemand hier wat ik dan voor een formule moet invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Marith K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:26:
Ik heb nog nooit App Script gebruikt. Weet iemand hier wat ik dan voor een formule moet invoeren?
Wat is de reden dat je niet de als-functie met waar / onwaar als output wil of kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marith K
Oh, ik dacht dat ik las dat het niet werkte. Ik zal het nu uitproberen! Keeping y'all updated.
Pagina: 1