Afgelopen weekend ook de eer gehad om een uurtje te
racen toeren met een Lamborghini-gele EX30 (Plus, Extented Range). Eerder die week bij de dealer al in de showroom deze goed kunnen bekijken. In maart verwacht ik bericht te krijgen vanwege het aflopen van het huidige lease-contract. De nieuwe lease-auto mag geen brandstof auto meer zijn waardoor nu de EX30 één van de favoriete kandidaten is.
Voor vertrek door de dealer een korte introductie gekregen m.b.t. de werking van een aantal functies (cruise control, schakelpook, uitzetten van de snelheidswaarschuwing, 'sleutel')
Verschillende opmerkingen hebben al eens eerder de revue gepasseerd, maar dit zijn de punten die me waren opgevallen:
* Er is dus alleen één centraal scherm. Ik had verwacht het irrtant te vinden, maar op zich lijkt het wel dat je hier aan kan wennen, hoewel ik voor bepaalde zaken (snelheid / navigatie) liever iets van een klein scherm / HUD bij het stuur zou willen hebben. Als je - zoals in mijn geval - een leesbril gebruikt, dan kun je hier-en-daar wel problemen hebben met het lezen van gegevens. Bv. de verschillende ikoontjes van de geluidinstellingen lijken daardoor allemaal op elkaar. De tekst die onder de knop staat voor het openen van het dashboardkastje is ook onleesbaar. Dus om het scherm blindelings tijdens het rijden te kunnen gebruiken, vergt vooraf wat oefening .
* Met mijn (vrij gemiddelde) lengte van 1m81 waren er geen opmerkingen m.b.t. de zitpositie. De stoelen zitten erg goed. Er is geen mogelijkheid (i.i.g. in de gereden versie) om de zitting te verlengen. Ik weet niet hoe lang de zitting in de EX nu is, maar heb het tijdens de rit het niet als een gemis gezien.
* Tijdens het rijden uiteraard de nodige keren op het scherm gekeken en e.e.a. uitgeprobeerd. Die 'virtuele rij-instructeur' had het er maar druk mee met waarschuwingen uitdelen als ik niet netjes tussen de lijntjes aan het rijden was of meer dan 5 seconden naar het scherm aan het kijken was. Kan dat systeem trouwens worden uitgezet ?
* Knipperlicht werking is 'best wel wennen'. Een klein tikje zorgt voor 3 keer knipperen en verder door duwen voor blijvend knipperen. Je krijgt m.i. te weinig feedback van de gewenste stand. Het geluid is wel een zielig geluidje en lijkt uit de soundbar te komen. Ik weet niet of het volume is aan te passen of het geluid is aan te passen of dat het met een update kan worden verbeterd.
* Cruise control (ACC) zet je aan/uit aan de rechterzijde met de versnellingspook aan het stuur. De snelheid stel je dan weer in met de knoppen links op het stuur. De knop kort indrukken voor 5 km/h harder/zachter en langer ingedrukt houden voor 1 km/h harder/zachter. In mijn huidige auto heb ik een apart pookje links van het stuur voor de ACC en vanaf het stuur kan ik alles met één vinger aan/uit zetten of aanpassen.
* Spiegels verstellen is een combinatie van scherm en fysieke knoppen. Op het scherm moet je eerst aangeven dat je één van de spiegels wilt verstellen waarna je met de knoppen op het stuur de spiegel aanpast.
* Het zicht naar voren en opzij is prima. Het zicht naar rechtsachter is "mwoah". Door de relatief kleine achter zijruit en de grote stijl, heb je een grotere dode hoek. Hopelijk dat de ingebouwde rij-assistentie een evt. fietser op tijd opmerkt bij rechts afslaan.
* Het stuur heeft vier afgeplatte gedeeltes, rijdt verder prima. Het sturen zelf gaat heel licht. Achteraf bleek dat je de weerstand kan instellen, maar geen idee hoe het tijdens de rit was ingesteld.
* Ik ben niet bekend met andere electrische auto's, maar het was vrij stil in de auto.
* In tegenstelling tot andere berichten, was ik nog niet onder de indruk van het geluid van de Harman Kardon soundbar. Tijdens het rijden geprobeerd om de geluidinstellingen aan te passen, maar verder dan de volume-instellingen van verschillende systemen ben ik niet gekomen. Achteraf in de handleiding bleek dat deze op een tabblad van de volume-instellingen te vinden waren. Dat heb ik dus gemist.
* Het rijden is verder echt comfortabel ongeacht het wegdek / bochten / drempels, etc.
* Dan de 272 PK die je in 5,3 seconden naar 100 km/h kan lanceren. Een paar keer bij de oprit van de snelweg de accelleratie uitgeprobeerd. Met speels gemak en uiteraard zonder een gierende motor, zit je zo snel boven de 100 km/h.
* Al die rij-assistenten en veiligheids opties houden de auto keurig op de weg. Zou je te veel rechts rijden, wordt dat gecorrigeerd. Rijd je vanaf een invoegstrook naar de rijbaan zonder knipperlicht te gebruiken (als er verder geen verkeer aan komt), dan wordt er ook eerst tegenstuur gegeven.
* Over de ruimte achterin is al veel over geschreven. Als je als volwassene achterin zit, zit je met je knieen meer ophoog door de hoge vloer. Voor relatief een korte rit lijkt me dat geen probleem. Ik ben wel benieuwd wat dat uiteindelijk met de bloedsomloop doet als je een tijdje in die houding blijft zitten.
* One Pedal Driving (OPD) werkt op zich prima, hoewel ik geen ervaring heb met andere auto's. Het afremmen werkt op zich goed, maar ik zou richting een verkeerslicht verwachten dat deze rekening houdt met evt. stilstaande voertuigen. Het betekent nu dat er soms toch nog even het rempedaal moet worden gebruikt. Misschien dat bij een toekomstige update het systeem intelligenter wordt gemaakt.
* De kofferbakruimte is ook niet echt ruim bemeten (ik ben een sedan gewend). True, door de achterbank plat te leggen, krijg je extra ruimte er bij. Het is dus óf pasagiers meenemen óf bagage. Ik heb persoonlijk dat bagage liever niet zichtbaar buitenaf.
En een review is niet compleet zonder foto's:
[
Voor 5% gewijzigd door
EdwinW op 31-01-2024 18:15
]