Advies nieuwe router/modem (pfSense of OpenWRT?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 20:22
Hallo,

Momenteel heb ik een abonnement bij XS4ALL van 100 mb/s, maar ik betaal al een tijdje €7,50 voor de fritzbox. Dit vind ik eigenlijk wel een beetje zonde van het geld, dus daarom wil ik graag veranderen van abonnement, en het liefst upgraden naar 1 gb/s. De keuze is ofwel blijven bij KPN ofwel overstappen naar T-Mobile.. Alleen omdat bij beide routers geen VLAN mogelijkheden zijn (zover bij mij bekend), zit ik te denken aan een eigen router. Omdat de modem bij mij in de meterkast zit, heb ik het liefst een modem zonder wifi mogelijkheden.

Nu lijkt me het hartstikke leuk om me in een zelfbouw avontuur te storten, maar zie ik door de bomen het bos niet echt meer. Ik heb momenteel een AON aansluiting, maar ik begrijp dat KPN de enige is die nog gebruik maakt van PPPoE wat voor freeBSD gebaseerde systemen (pfSense/OPNsense) lastig is. Ik lees dat daarom ook wel OpenWRT wordt aangeraden (bv flashen op Edgerouter X). Maar ik ben een beetje terughoudend vanwege de steile leercurve van dat OS.

Daarom de vraag: wat raden jullie me aan? Zowel qua software, als qua hardware? Beter overstappen naar T-Mobile zodat ik de problemen met PPPoE kan omzeilen en gewoon pfSense kan draaien? Of kan ik 1 gb/s ook draaiende krijgen bij KPN zonder extreem veel gedoe?

Voor context: ik heb al een Unifi managed switch en een aantal AP draaien.

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
OPNsense/pfSense ondersteunen gewoon pppoe volgens mij.
Genoeg info te vinden hier en elders over een firewall appliance of zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:13
Het is zeker leuk om zelf iets te bouwen. Je moet jezelf wel even afvragen wat voor jou de meerwaarde is voor een zelfbouwoplossing met iets als OPNsense. Zou je het ook redden met een Edgerouter bijvoorbeeld? Of een andere router van Ubiquiti? Die ondersteunen ook VLAN's natuurlijk, en zo'n dedicated router is kwa stabiliteit vaak erg goed en kan out of the box best een hoop.

Als je het knutselen te leuk vindt, of meerwaarde ziet in de software van OPNsense dan heb je een aantal NUC achtige opties die vaak gekozen worden. Onder andere https://www.youtube.com/@ServeTheHomeVideo/videos maakt regelmatig video's / reviews van dit soort kastjes. Een andere optie is alles zelfbouwen met een moederbord met dubbele LAN aansluiting of PCI-E netwerkkaart.
Ik heb voor die laatste optie gekozen. Fujitsu moederbordje, mini-itx met Proxmox en opnsense. Het draait hier al enkele jaren super stabiel icm T-Mobile gbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nadeel van heel veel van die zelfbouw bakjes is dat je geen hardware ofloading / switching mogelijkheden hebt, dat betekent dat zelfs het domste verkeer door je cpu afgehandeld wordt en je dus een relatief stevige cpu nodig hebt

als ik naar de prijzen kijk zie ik op amazon verder wel heel leuke dingetjes, https://www.amazon.nl/HSI...c%2Caps%2C175&sr=8-9&th=1 met zoiets zou je volgens mij aardig uit de voeten moeten kunnen, al vraag ik me stiekum af waarom je voor dat geld niet gewoon je vertrouwde fritzbox zou kopen.

hoe je het ook bekijkt is wil je wel meegeven dat je op zijn minst ook gewoon OpenWRT kunt draaien als je xyzSense toch niet prettig vindt openwrt draait meer dan prima op een x86 systeem, en met 4gb ram ga je ook ECHT wel kijkharde performance krijgen. dus dat is zeker ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hm ik snap je, maar er zit een maar aan je verhaal.
Wil je Wireless op je router dan moet je kiezen voor openwrt, ==> meeste/beste Wireless support.
*sense hebben de vlan en pppoe support, hoewel openwrt dat ook heeft

Maar hier komt de moeilijke overweging. Je moet een bakje kopen (tenzij je er al een hebt) en dat bakje moet zuinig zijn. Want anders betaal je die 7,50 per maand aan opgenomen vermogen.
Kort door de bocht; die Fritz is zuinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk eerst goed waarom je thuis met Vlan's wilt gaan werken? Die Fritzbox kan een prima gastennetwerk maken dus daarvoor heb je hem niet nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Als je verder tevreden bent over de Fritzbox zou je er ook zelf eentje (gebruikt) kunnen aanschaffen?
Ik weet alleen niet of zo'n ding ook 1Gbit/s kan verstouwen.

OPNsense is leuk, maar met PPPoE heb je een vrij snelle CPU nodig lees ik. Als je naar een provider zonder PPPoE gaat (zoals T-Mobile idd.) dan heb je een stuk minder zware hardware nodig. Als je nog een oude PC/laptop hebt liggen kun je natuurlijk altijd gewoon eens proberen om OPNsense/OpenWRT te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ThinkPad schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:41:
Als je verder tevreden bent over de Fritzbox zou je er ook zelf eentje (gebruikt) kunnen aanschaffen?

OPNsense is leuk, maar met PPPoE heb je een vrij snelle CPU nodig lees ik. Als je naar een provider zonder PPPoE gaat (zoals T-Mobile idd.) dan heb je een stuk minder zware hardware nodig. Als je nog een oude PC/laptop hebt liggen kun je natuurlijk altijd gewoon eens proberen om OPNsense/OpenWRT te draaien.
Een FB heeft geen problemen met 1Gbit/s, maar ik zou zeker aanrader er 1 aan te schaffen ipv 7,50 te betalen. Alleen de TS wil zelf aan de knutsel. Dat komt inderdaad wel met een hoger verbruik en hogere aanschaf.

Dus wil de TS het kostenefficient: Koop een FB (op V&A of MP om kosten te besparen)
Of wil de TS het avontuur: Dan wordt het duurder en meer werk en kun je kijken naar de verschillende oplossingen zoals aangegeven.

Ik zou in dat geval altijd adviseren Wi-Fi te laten regelen door apparaten die daarvoor gemaakt zijn, dedicated APs en je router gewoon router te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Hann1BaL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Ik zou in dat geval altijd adviseren Wi-Fi te laten regelen door apparaten die daarvoor gemaakt zijn, dedicated APs en je router gewoon router te laten zijn.
Goed punt, ik heb zelf al jaren router en wifi-functionaliteit gescheiden dus had hier niet eens bij stil gestaan. Als je OPNsense wil dan zul je dus ook een accespoint moeten plaatsen, wifi-ondersteuning is er volgens mij niet/nauwelijks. Met OpenWRT wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Je hoeft natuurlijk niet je vlan's in de router te configureren, dat kan ook in je managed switch.

En eigen router is om voor de hobby niet omdat het goedkoper of beter is dan wat de providers leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ThinkPad schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Goed punt, ik heb zelf al jaren router en wifi-functionaliteit gescheiden dus had hier niet eens bij stil gestaan. Als je OPNsense wil dan zul je dus ook een accespoint moeten plaatsen, wifi-ondersteuning is er volgens mij niet/nauwelijks. Met OpenWRT wel.
OpenWRT ondersteunt WiFi, maar dat is zoals zeggen "Linux ondersteunt WiFi". Ja, dat doet het - maar overgroot deel van wat WiFi goed of slecht maakt zit niet in het ondersteunen, maar in de additionele managementdiensten die er bovenop draaien.

Voor OpenWRT zit je dan te kijken naar PRPL en EasyMesh. Dat kun je in theorie allemaal zelf inregelen om fatsoenlijk managed WiFi te doen, maar tenzij je een engineer bent met niets beters te doen de komende paar weken en een diepe interesse in embedded Linux en WiFi, zou ik dit afraden. Koop gewoon een kant-en-klaar systeem dat dit goed voor je doet. Het meest low-level instelbaar dat nog goed bruikbaar is, is MikroTik's WiFi. Wil je iets meer gemak, dan kun je naar Ubiquiti's UniFi of TP-Link's Omada kijken. Tenslotte biedt Aruba met InstantOn een reeks betaalbare AP in enterprise-segment.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:57:
Je hoeft natuurlijk niet je vlan's in de router te configureren, dat kan ook in je managed switch.
Wellicht heb ik niet voldoende teruggelezen...je hebt naar mijn bescheiden mening helemaal niets aan VLAN's zonder een router die het ondersteunt. Tenzij het voorbehouden is aan de WAN kant...dan kan dat met een switch (ook) afgehandeld worden. Maar voor LAN...
En eigen router is om voor de hobby niet omdat het goedkoper of beter is dan wat de providers leveren.
Een eigen router is heel veel beter dan wat de ISP levert. Althans, als je weet wat je doet. Denk bijvoorbeeld aan alle IoT die je niet wil laten verbinden met Internet. Maar er zijn nog heel veel meer redenen om voor een eigen router te kiezen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:57:
Hoe zie je dat voor je als er een router van de provider voor zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
vlans gebruik je om verkeer te scheiden, dat kan gewoon in een managed switch dat hoeft niet perse in een router.

Alleen als je vanuit die vlans weer het internet op wil dan moet het wel door de router geregeld worden.
Maar zo gauw je de boel aan het internet hangt is het nut van die vlans ook gewoon heel beperkt geworden.

Volgens mij wordt het nut van vlans in een thuis situatie erg overschat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:34
Er zijn legio Hardware opties om een zelfbouw router in elkaar te knutselen een twee poort NIC (wan & lan) in je systeem en gaan. Er is ook enorm veel documentatie te vinden voor met name pfsense, dit zou voor mij de reden zijn om naar pfsense te gaan.

Maar bedenk goed dat het veel werk is om dit te installeren en veel tijd kost om te snappen als je geen ervaring hebt met netwerken.

Ik heb het zelf gedaan tijdens de eerste Corona lockdown en dus veel tijd kunnen investeren. Maar het onderhouden of troubleshooten kost nu veel tijd die ik soms niet heb.

Verder draait het rete stabiel en leer je er veel van.

Overigens als je ook een TV-box van KPN wilt gebruiken zul je zelf aan de slag moeten om deze werkend te krijgen in je zelfbouw router. Zoek maar op KPN VLAN 4 en 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 11:20
@rwr_ is het aanschaffen van een eigen FRITZ!Box niet een betere keuze? Zoals ik het lees heb je geen/weinig ervaring met netwerken, en dan kan het configureren van een eigen modem een hele grote uitdaging worden (als in: dagen lang prutsen en proberen, zonder werkend internet of tv).

Als je een product: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON (juiste kiezen icm je glasvezelaansluiting) koopt en instelt volgens de officiele handleiding van je provider (https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/) dan ben je snel klaar zonder gedoe.

[ Voor 10% gewijzigd door Saeverix op 19-06-2023 14:05 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:41:
vlans gebruik je om verkeer te scheiden, dat kan gewoon in een managed switch dat hoeft niet perse in een router.
Of gewoon niet in een netwerk opnemen, maximale scheiding.
Alleen als je vanuit die vlans weer het internet op wil dan moet het wel door de router geregeld worden.
Maar zo gauw je de boel aan het internet hangt is het nut van die vlans ook gewoon heel beperkt geworden.
Gelukkig geef je zelf al aan dat je netwerken wil scheiden. Mijn "gasten" mogen uiteraard op Internet, mogen gebruik maken van de interne DNS servers (op basis van AdGuard), maar hebben geen toegang tot bijvoorbeeld Chromecast en de NAS (en nog wat andere dingen).
Volgens mij wordt het nut van vlans in een thuis situatie erg overschat.
Onbekend maakt onbemind O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
Dank voor de input! Het gaat me niet specifiek om een gastennetwerk, dat kan met een fritz ook al. Het gaat me voornamelijk om IOT kunnen segmenteren (babycamera) en netwerk simplificeren (heb momenteel twee wifinetwerken, 1 van fritz, 1 van unifi). Zou dat graag willen reduceren naar 1 netwerk van unifi.
@Ben(V) Ik heb een NAS met wat applicaties daarop draaiende die ik ontsluit buiten LAN via VPN. Betekent dit dat VLAN enkel op switch niet mogelijk was? Ik was namelijk altijd in de veronderstelling dat je voor VLAN een router nodig had. Als dit mogelijk is, dan is dit wellicht de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
@Saeverix is het aanschaffen van een eigen FRITZ!Box niet een betere keuze? Zoals ik het lees heb je geen/weinig ervaring met netwerken, en dan kan het configureren van een eigen modem een hele grote uitdaging worden (als in: dagen lang prutsen en proberen, zonder werkend internet of tv).
Gedeeltelijk eens dat het geen te grote uitdaging moet worden, vandaar ook mijn vraag. Wat ik begreep heeft OpenWRT nogal een steile leercurve, dus daarom neig ik eerder naar iets als pfSense. Nadeel van Fritzbox vind ik wel dat het ook wifi combineert, waardoor je best een hoge prijs betaalt voor wat je krijgt.
Ben ik dan niet beter uit met zoiets: v&a aangeboden: Topton minipc / firewall / N5105 / 8gb ram / 128gb nvme / 4x ...

Of zoiets: https://www.routershop.nl/ubiquiti-edgerouter-x/pid=37744?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 11:20
rwr_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:16:
Dank voor de input! Het gaat me niet specifiek om een gastennetwerk, dat kan met een fritz ook al. Het gaat me voornamelijk om IOT kunnen segmenteren (babycamera) en netwerk simplificeren (heb momenteel twee wifinetwerken, 1 van fritz, 1 van unifi). Zou dat graag willen reduceren naar 1 netwerk van unifi.
Gewoon de WiFi op de FRITZ!Box uitschakelen?
[...]

@Ben(V) Ik heb een NAS met wat applicaties daarop draaiende die ik ontsluit buiten LAN via VPN. Betekent dit dat VLAN enkel op switch niet mogelijk was? Ik was namelijk altijd in de veronderstelling dat je voor VLAN een router nodig had. Als dit mogelijk is, dan is dit wellicht de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Zowel je Switch als Router moet VLANs ondersteunen als je dingen van elkaar wilt afschermen met Firewall regels.
[...]

Gedeeltelijk eens dat het geen te grote uitdaging moet worden, vandaar ook mijn vraag. Wat ik begreep heeft OpenWRT nogal een steile leercurve, dus daarom neig ik eerder naar iets als pfSense. Nadeel van Fritzbox vind ik wel dat het ook wifi combineert, waardoor je best een hoge prijs betaalt voor wat je krijgt.
Ben ik dan niet beter uit met zoiets: v&a aangeboden: Topton minipc / firewall / N5105 / 8gb ram / 128gb nvme / 4x ...

Of zoiets: https://www.routershop.nl/ubiquiti-edgerouter-x/pid=37744?
Ook met pfSense kan het configureren van de TV een hoop gedoe zijn. En je moet zelf alles bijhouden als er wijzigingen vanuit de Provider gedaan worden. FRITZ!Box wordt intussen bij veel providers zelfs als officieel ondersteund alternatief aangeboden, dan zal dus meer een plug&play ervaring zijn/blijven.

EdgeRouter X heeft ook een stijle leercurve, en die kan amper 1Gbit (totaal) aan. Tevens zul je "hwnat" aan moeten zetten. Als je met zowel je Upload als Download totaal boven de 1Gbit komt zal je EdgeRouter X de beperkende factor zijn.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je verkeer scheidt der mate van vlan dan kan het elkaar niet bereiken, dat is alsof je twee fysieke switches gebruikt zonder dat er een kabel tussen zit. Steek je er een kabel tussen dan kan je net zo goed geen vlan gebruiken want dan wordt alles weer een groot netwerk.
Als je verkeer tussen beide vlans gecontroleerd toe wilt staan dan heb je een router nodig, al dan niet met geïntegreerde firewall. Of een L3 switch met ACL, maar dan maak je het nog moeilijker dan nodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@rwr_ De bedoeling van vlans is het verkeer te scheiden en niet om ze weer aan elkaar te plakken.

Als je toch een device hebt die in meerdere vlans moet werken dan heb je wel een layer 3 device nodig die tussen vlan's kan routeren, maar uiteraard maak je dan weer een gat in je afscheiding.

Kortom in een thuis netwerk is het zelden erg nuttig om met vlans te gaan werken.
Als je echt wilt isoleren is een fysieke scheiding het beste of vlans zonder inter vlan routering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Bewust omgaan met beveiliging zou in geen enkel huishouden misstaan. Helaas zijn er naast "echte Tweakers" heel veel huishoudens waar dit onderwerp niet of nauwelijks op de kaart staat.

Met betrekking tot jouw advies, @BenV. Als we op beginnersweb hadden gezeten, dan had ik je een "thumbs-up" gegeven. Van GoT verwacht ik dat we elkaar goed advies geven. En het segmenteren van netwerken en daarbij nadenken wie waartoe toegang mag hebben (dat is iets anders dan aan elkaar plakken) is een verdiepingsslag op het gebied van beveiliging. Als je er iets meer van wil weten dan hoor ik het graag (kan wel eens uitleg geven over hoe ik mijn netwerk thuis en bij mijn ouders heb ingericht)!

@rwr_: Denk (ook) goed na over support. Hoe gaat jouw router OS om met patches en hoe lang is de ondersteuning. Hoe ga je onderhoud doen? Is er een gebruikers forum waar je vragen kan stellen en problemen kan aankaarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwr_
Hoe langer ik erover nadenk hoe beter ik de optie vind om zelf een fritz aan te schaffen, zoals @Saeverix voorstelde. Het heeft absoluut voordelen, zoals plug&play, goede ondersteuning en support zoals @lier ook aangaf. Ook heeft het een laag verbruik en ben ik al bekend met fritzOS. Al kan ik volgens mij net zo goed de 5530 kopen, want de extra poorten heb ik niet nodig omdat ik al een switch heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:41:

zeker wel, sterker nog als je die 7,50 per maand opspaart heb je na ongeveer 3 jaar ook gewoon een fritzbox met 2,5gbit poortjes waar je vervolgens ook gewoon je switch aan kunt hangen, ben je gelijk voorbereid op de dag dat je provider besluit een speedbump uit te voeren,

kijk je overigens naar een andere populaire provider (dan is je fritzbox maar 1 a 2 euro (dwz je je kunt dat aan korting krijgen als je de standaard modem niet wilt), je abonement wordt wel goedkoper dan kpn, maar niet zo budget als bij tmobile... maar goed TM is ook alleen interessant als je OOK mobiel bij ze hebt. de rest van dat neitwerk (en vooral ook in het buitenland) vind ik helemaal niet zo geweldig,

keuzes keuzes keuzes. pctje dat ik eerder linkte zou overigens prima moeten voldoen en verbruikt denk uit mijn hoofd ongeveer 5 watt/uur meer dan een fritzbox dat is dus gelukkig bij lange na geen 7,50 per maand :)
Pagina: 1