Heb ook hoofdzakelijk gewerkt aan m'n 'panning' aangezien dit een nieuwe tak van fotografie voor mij is. Maar ik heb deze techniek nog niet goed onder de knie gekregen. Zal binnenkort een paar foto's posten.
Verder meer gekozen voor algemene foto's en niet direct voor veel panning shots.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
@zzzzz Fraaie serie. Die blauwe Porsche op de parkeerplaats (op Flickr) is ook top. En natuurlijk die foto van Bram in de Lotus
Zelf al wel selectie gemaakt. Morgen even bewerken en taggen. Wordt vervolgd.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Damn, wat een shots. Echt heel mooi genomen. Je kan zo in dienst bij F1WoutF schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:08:
Man, man, man...ik had meer dan 4000 foto'sGelukkig zitten er dan altijd een paar scherpe bij. Mijn doel was om te oefenen met pannen, dus heb verder vrijwel niets wijds of iets zonder racende auto erop geschoten.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Voor een eerste keer niet verkeerd al zeg ik het zelf, maar ook een hoop geleerd. De ene achtergrond heeft een andere sluitertijd nodig dan de andere, en dan rijden de auto's ook nog eens niet allemaal even hard. Daarnaast is een scherpe auto niet per se een interessante plaat, maar dat leren we dan de volgende keer wel. Het was sowieso erg leuk om te doen, was echt weer eens wat anders.
Hier dan mijn resultaten. Ik heb bewust niet meer gedaan dan croppen of wat contrast/belichting bijwerken, geen tooling voor scherpte of zo zodat jullie de daadwerkelijke foto's kunnen beoordelen.
:strip_exif()/f/image/r382CrkMk7k1Ds07MAy5J4Im.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q3PIvwyF6x6jrsA6rlrAWZRh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aA0k6N1MmM5gM8EPXA6YAlKN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J6BJ5XiqCtUEIPZXEWrGyCsy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qbjHhzzQf2Iit5TZZ6hv3FBz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EGnp4UNTHYqel8XyVhFJtoZD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZDAbnAiKtUW4fFRHM52lY0nc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dw85ytRyKmHWp4v7GtfwYXxt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DZMuWdlVY96vyr3PUZko7Bsk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j4uzZItoRi1XLJSEMMHVrUft.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O7GIKwd6wK3pw2wJHIyK6m9a.jpg?f=fotoalbum_large)
En naar aanleiding van het artikel van @Yero ben ik gaan proberen om van een lege baan een plaat te maken met de generatieve vulling van Photoshop. Laten we maar zeggen dat het niet gek is dat het nog beta is.
:strip_exif()/f/image/sNMltFTdFyl5yoCcA52qffq5.jpg?f=fotoalbum_large)
@WoutF heb jij achteraf die foto's gedraaid? Ik heb je dat 'live' niet zien doen namelijk.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lekkere shots met die 40mm in de pitstraatzzzzz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:42:
Ik zal beginnen door te verklappen dat ik hier en daar wat gebruik heb gemaakt van de Generative Fill van Photoshop. Met 24MP moet je de compositie toch echt anders aanvliegen als 61MP en dat vond ik best moeilijk. Gelukkig is de AI hulp zeer fijn om mee te werken. Het levert ook hier en daar hele vreemde plaatjes op.
Verder meer gekozen voor algemene foto's en niet direct voor veel panning shots.![]()
[Afbeelding]Historic Gran Prix Zandvoort by Alan Parker, on Flickr
Dat is vrij logisch, we hebben alleen maar aan de buitenkant van het circuit gestaan dus ze reden altijd naar links.WoutF schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:33:
@Gonadan Die background met de Photoshop Fill plaat, is die van links naar rechts of rechts naar links gepanned? Ik krijg het 'gevoel' dat de auto tegen de rijrichting rijdt, maar weet niet goed waarom.
Helaas maakte photoshop er nóg meer ellende van als ik vroeg om een auto die de andere kant op reed.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thanks! Daar lag mijn focus ook wel hoor; met een wat mindere camera wist ik dat panning niet echt succesvol zou zijn, dus dan maar de stationare auto's.WoutF schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:31:
[...]
Lekkere shots met die 40mm in de pitstraatMoet ook vaker mijn 35mm uit de tas halen, blijft een leuk brandpunt met geringe scherptediepte
De lens is dus deze: https://www.voigtlaender....okton-aspherical/?lang=en met daarop een https://tiffen.com/products/black-pro-mist-filter. Heerlijke lens voor op vakantie; er zijn dagen dat ik echt alleen die er op heb en verder niks.
Ik vind deze echt super mooi, kun je zo aan de muur hangen! Echt vintage racen met zo'n helmpje en alles.
[ Voor 14% gewijzigd door zzzzz op 20-06-2023 10:04 ]
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De A7II heeft geen back-button focus (er is geen knopje voor); dus shutter=focus. Dat maakt composities maken en prefocusen bijzonder lastig. Er zitten op die camera ook echt minder AF punten, dus de slagingskans is daarmee ook al lager.Gonadan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:12:
@zzzzz waarom zou panning niet lukken met een mindere camera? Focus vastzetten op een bepaald punt op de baan waar je wil raken en gewoon meebewegen en schieten. Dan hoeft je AF ook niet snel te zijn.
Focus leggen op het juiste punt op de baan (al dan niet met AF) en dan op MF zetten en schieten, dat moet met een A7II ook wel kunnen lijkt me.zzzzz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:16:
De A7II heeft geen back-button focus (er is geen knopje voor); dus shutter=focus. Dat maakt composities maken en prefocusen bijzonder lastig. Er zitten op die camera ook echt minder AF punten, dus de slagingskans is daarmee ook al lager.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
BBF kun je ook op de A7ii gewoon instellen.Op mijn A7Rii (zelfde knopjeslayout afaik) had ik AF-on op C1 zitten. Gewoon een kwestie van knopjes in het menu toewijzen, AF loskoppelen van onstpanknop en AF-C instellen. Eens gewend werkte dat best handig. wijsvinger op C1. scherpstellen, wijsvinger naar ontspanknop belichten en foto maken. (Ook praktisch: : AF-on op AF-Toggle: duim erop: manual focus, wijsvinger op C2 - handmatig scherpstellen op vergroot beeld, wijsvinger naar ontspanknop: belichten en foto maken. Duim weer op AF-on: terug in autofocus)zzzzz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:16:
[...]
De A7II heeft geen back-button focus (er is geen knopje voor); dus shutter=focus. Dat maakt composities maken en prefocusen bijzonder lastig. Er zitten op die camera ook echt minder AF punten, dus de slagingskans is daarmee ook al lager.
Edit: het heet alleen geen BBF maar TBF. top button focus in plaats van back button focus. En het is natuurlijk allemaal wel rijkelijk off- topic
[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 20-06-2023 12:08 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Dit is allemaal een beetje off-topic, maar je hebt wel gelijk. Alleen is dat allemaal omslachtig.bobcom schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:06:
[...]
BBF kun je ook op de A7ii gewoon instellen.Op mijn A7Rii (zelfde knopjeslayout afaik) had ik AF-on op C1 zitten. Gewoon een kwestie van knopjes in het menu toewijzen, AF loskoppelen van onstpanknop en AF-C instellen.
Ik leen de A7II van mijn vrouw, als mijn A7RIV weer terug is dan hoef ik er niet meer over na te denken
Nu zonder watermerk.
[ Voor 20% gewijzigd door vtpeters op 20-06-2023 14:01 ]
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

[ Voor 3% gewijzigd door sys64738 op 20-06-2023 18:12 ]
Als je het hebt over het verschil in compositie bepalen met 24 en 61MP, doel je dan op feit dat je met 61MP alles lekker ruim schiet, omdat je toch wel kan croppen? En dat je er naderhand achterkwam met 24MP dat je te krap had gekaderd? Of doel je op iets anders?zzzzz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:42:
Ik zal beginnen door te verklappen dat ik hier en daar wat gebruik heb gemaakt van de Generative Fill van Photoshop. Met 24MP moet je de compositie toch echt anders aanvliegen als 61MP en dat vond ik best moeilijk. Gelukkig is de AI hulp zeer fijn om mee te werken. Het levert ook hier en daar hele vreemde plaatjes op.
Samenvatting: maakt meer MP je lui?
Leuke foto's allen, zo te zien een geslaagd dagje! Toen ik las dat de parkeerplaats al was uitverkocht, had ik stiekem besloten om zeker niet meer mee te gaan, had geen zin in enorme drukte, maar hoop dat het is meegevallen
Burst mogelijkheden van moderne camera's helpen vast enorm bij het verkrijgen van scherpe plaatjes bij pannen? Je bewegingen gaan vaak van te langzaam naar te snel of andersom, ergens in het midden is hopelijk wel wat scherp. Ik ben benieuwd naar de jullie overall hitrates! Toen ik onlangs 1e keer ging pannen was er van de meeste bursts wel 1tje semi scherp, maar als je scherpe platen afzet tegen de totale hoeveelheid geschoten plaatjes, oefsys64738 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:07:
Mooie platen hoor, @vtpeters. Ook jij bent aan het pannen alsof je nooit anders gedaan hebt. Detailfoto's zijn ook mooi en een goede reminder dat ik daar ook meer van moet schieten de volgende keer.

Verder helemaal eens, allemaal prima platen! Ook hele mooie auto's om te zien
[ Voor 30% gewijzigd door Sjekster op 21-06-2023 14:31 ]
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Dus volgende keer gewoon heen gaan (en op tijd parkeerkaart reserveren).
Qua panning ben ik een vreemde eend in de bijt want ik schiet single shot en dan kom ik op ergens tussen de 1:8 a 1:15 uit voor echt scherpe platen. Met burst wordt het stuk minder en heb ik veel te veel uitzoekwerk
Zeker maakt je lui. Als je ergens aan gewent bent dan is terug heel lastig. Ik schiet inderdaad meestal wat wijdser.Sjekster schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:26:
[...]
Als je het hebt over het verschil in compositie bepalen met 24 en 61MP, doel je dan op feit dat je met 61MP alles lekker ruim schiet, omdat je toch wel kan croppen? En dat je er naderhand achterkwam met 24MP dat je te krap had gekaderd? Of doel je op iets anders?
Samenvatting: maakt meer MP je lui?Ik ben best overigens benieuwd welke foto's met AI hulp zijn bewerkt
Als je doorklikt naar de foto's op Flickr staat wat ik nabewerkt heb met AI; maar stiekem wel een groot aantal. Niet direct voor de gimmick, maar echt om de compositie te verbeteren naar mijn mening.
Weer heel wat geleerd, bedankt allemaal voor de tips!
1. Start van de race

2. De settings controleren

3. Verticaal om de duinen er ook op te krijgen

4. Eerste paar panning shots waren niet heel scherp, zat toen nog op 1/20

5. Flinke verbetering, overgestapt op 1/60

6. Twee wagens scherp in beeld!

7. Mooie oude wagen

8. Deze was ook lekker scherp

9. Achtervolging

10. Deze gingen iets minder hard

11. En waar zit de airco?

12. Imposante achterkant

13. Vliegende racewagen

Ik kon ook geen parkeerkaart meer kopen toen ik een ticket voor het evenement kocht.sys64738 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:03:
@Sjekster Je bezorgdheid over de drukte is niet nodig hoor. 99% van de mensen blijft in het midden en langs de buitenkant is het met dit soort evenementen uitstekend te doen. En ook in het midden vond ik het op de meeste plekken prima. Zelfs de pitboxes kon je rustig doorheen lopen. Vooral op het deck boven de pitstraat was het o gegeven moment aardig druk.
Dus volgende keer gewoon heen gaan (en op tijd parkeerkaart reserveren).
Qua panning ben ik een vreemde eend in de bijt want ik schiet single shot en dan kom ik op ergens tussen de 1:8 a 1:15 uit voor echt scherpe platen. Met burst wordt het stuk minder en heb ik veel te veel uitzoekwerk
Na 't bestuderen van mogelijke alternatieven besloten toch met de auto te gaan en deze te parkeren in de parkeergarage in 't centrum vlakbij het station (dagkaart voor €15,- viel ook wel mee). Na 30 minuten.lopen sta je voor de ingang van 't circuit.
Ik ben thuis gekomen met zo'n dikke 1200 foto's. Alle (raw) foto's op de computer gezet, in Lightroom een nieuwe catalogus aangemaakt en de foto's geïmporteerd.
Daarna door de collectie heen gegaan om de foto's te controleren op scherpte van het hoofdonderwerp. Vaak moest ik daarvoor 1:1 inzoomen om dat te kunnen bepalen.
Uiteindelijk ongeveer 150-200 foto's over gehouden die goed (genoeg) waren om verder te bewerken, zoals aanpassen belichting, schaduw en hoge lichten, etc. (vaak de 'auto' knop gebruikt en daarna wat aangepassingen daarop doorgevoerd) en evt. croppen. In een enkel geval heb ik kleine storende objecten met 'content aware fill' verwijderd.
Met 45 megapixels heb je wat ruimte om te croppen, maar als de werkelijke grootte kleiner is dan 60% van de originele grootte beschouw ik de foto als ongeschikt.
En wat het aantal beelden pers seconde betreft...
Mijn camera kan in raw tot max. 20 bps schieten, maar doorgaans sttat ie op 10 bps. Zondag was wat dat betreft geen uitzondering.
[ Voor 5% gewijzigd door vtpeters op 21-06-2023 22:33 ]
@NerT ik ben gewoon met faststone gauw doorheen geblader en heb alleen gemarkeerd wat ik wilde houden. Dat ging best snel, en dan alleen nog een selectie maken voor hier.
Ik heb heel veel mensen voor mij gewoon een parkeerkaart zien kopen voor het oprijden van de parkeerplaats, blijkbaar was het toch niet vol.vtpeters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:04:
Ik kon ook geen parkeerkaart meer kopen toen ik een ticket voor het evenement kocht.
Na 't bestuderen van mogelijke alternatieven besloten toch met de auto te gaan en deze te parkeren in de parkeergarage in 't centrum vlakbij het station (dagkaart voor €15,- viel ook wel mee). Na 30 minuten.lopen sta je voor de ingang van 't circuit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat risico durfde ik niet te nemen gegeven de beschikbaarheid van parkeerkaarten voor het event. En omdat ik verwachte dat 't vanwege het evenement alsmede door het mooie weer in Zandvoort wel eens erg druk zou kunnen worden heb ik maar online een parkeerplek gereserveerd in de parkeergarage in het centrum.[...]
Ik heb heel veel mensen voor mij gewoon een parkeerkaart zien kopen voor het oprijden van de parkeerplaats, blijkbaar was het toch niet vol.
[ Voor 35% gewijzigd door vtpeters op 23-06-2023 12:53 ]