Zelfde netwerknaam door het hele huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK01111000
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo,

Ik heb een 3 verdieping woning met een modem in de meterkast en 2 internetkabels doorgetrokken naar de 2de en 3de verdieping.
Op de 3de verdieping heb ik een Google Nes Wifi Router aangesloten aan een internetkabel.
Momenteel heeft de 3de verdieping een andere netwerknaam als de begane grond met als gevolg dat we telkens handmatig een ander netwerk moeten kiezen op onze telefoon als we naar een andere verdieping gaan.
Is het mogelijk eenzelfde netwerknaam te gebruiken door het hele huis en zo ja hoe doe ik dat?

Beste antwoord (via MK01111000 op 19-06-2023 20:43)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gewoon zelfde naam en zelfde beveiliging geven (zowel type als wachtwoord). Dan maken je devices vanzelf er verbinding mee, en kiezen ze zelf welke ze het liefst hebben.

Waarbij eerlijk is eerlijk, devices zijn niet altijd al te slim, dus dat gaat ene keer beter dan andere.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-07 06:58
Nu gebruik je 2 aparte WiFi signalen en dus 2 aparte netwerken. Je modem zou je uit moeten zetten en een Google nest WiFi erbij nemen voor beneden. De nest WiFi is een ‘mesh’ WiFi apparaat welke naadloos je netwerk verdeeld over beide punten. Als je dan naar boven gaat verbind je mobiel automatisch met de sterkste WiFi signalen zonder onderbreking. Met een los modem en los WiFi device ga je dat niet kunnen realiseren.

Do more

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gewoon zelfde naam en zelfde beveiliging geven (zowel type als wachtwoord). Dan maken je devices vanzelf er verbinding mee, en kiezen ze zelf welke ze het liefst hebben.

Waarbij eerlijk is eerlijk, devices zijn niet altijd al te slim, dus dat gaat ene keer beter dan andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@RetroHead sorry maar dat is ge...wauwen, wat @Sissors zegt, daarbij nog, zorg wel dat je handmatig kanalen kiest die niet overlappen anders gaan ze elkaar storen, en zet bij geavanceerde instellingen 802.11r (fast roaming) aan. dan zou het naadloos moeten werken.

het enige voordeel van mesh is dat je nu geen losse accespoints meer hoeft te beheren maar dat alle settings voor je hele netwerk ineens gelden, (wired)
voor wireless mesh komt daar nog bij dat je geen kabels hoeft te trekken (gaat wel enorm ten koste van stabiliteit en netwerk-snelheid),

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Doordat die Google nest een router is maakt hij wel degelijk een apart subnet en heb je dus twee netwerken.
Met als gevolg dat devices die niet in hetzelfde subnet zitten elkaar niet kunnen bereiken.
Als TS bijvoorbeeld een netwerkprinter beneden aansluit kun je vanaf boven niet printen.

Of dat belangrijk is kan alleen TS beoordelen, als hij niets heeft dat lokaal met elkaar moet communiceren is het niet van belang.

Verder is het advies van @Sissors gewoon prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Zoals gezegd, het roamen gaat niet altijd lekker, zeker niet omdat je Google-router een apart subnet uitgeeft dus een compleet ander netwerk is.

Ik zou of gebruik gaan maken van Google-mesh, dus met losse Google accespoints als je de Google wilt blijven gebruiken. Deze zijn helaas niet bekabeld aan te sluiten.

Maar omdat je al bekabeling hebt, zou ik liever gebruik gaan maken van accespoints, bijvoorbeeld deco's, relatief goedkoop en je kunt ze bekabeld aansluiten.
Roamen gaat dan goed omdat de apparaten samenwerken en het als 1 groot netwerk wordt gezien.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Of het een of twee netwerken zijn maakt voor het roamen helemaal niets uit.
Roamen wordt door de client bepaalt en niet door het netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:34:
Of het een of twee netwerken zijn maakt voor het roamen helemaal niets uit.
Roamen wordt door de client bepaalt en niet door het netwerk.
Naar de letter inderdaad niet maar de meeste mensen verstaan tussen roamen, overal bereik hebben, door het hele huis heen, met hetzelfde WIFI-netwerk.
Door gebruik te maken van een Google-route met een apart subnet, wordt het enigszins complex. Wellicht nu niet maar stel dat iemand gebruik wil gaan van WIFI-speakers zoals Sonos, of chromecast of uberhaupt iets dat op WIFI werkt en door het hele huis heen beschikbaar moet zijn en elkaar moet kunnen zien, geeft dat problemen.
Puur technisch gezien maakt het inderdaad niet uit of het 2 subnets zijn als je de letterlijke betekenis neemt van roamen, in de praktijk levert het, nu of in de toekomst, zeker problemen op.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-07 08:49
Stap alsjeblieft over op één systeem met bekabelde access points en verkoop dat google apparaat. In de V&A is meer dan genoeg WiFi5 (ac) spul te vinden omdat mensen overstappen naar wifi6 (ax). Een wifi5 netwerk voldoet nog jarenlang prima, al helemaal als je de access points bedraad aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een stuk technischer achtergrond artikel over roaming (vanuit een producent voor hun producten). De daadwerkelijke ervaring hangt heel erg af van een goed ontwerp (voldoende ruimte tussen de kanalen om overlap te voorkomen) en uiteindelijk hoe de client zelf er mee omgaat.
https://wifihelp.arista.com/post/roaming-in-wifi-networks
+ http://revolutionwifi.blo...ming-analysis-part-1.html (wel wat ouder al)

[ Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 19-06-2023 12:07 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-07 15:58
Is Mesh Wifi netwerk een optie 3 acces points op elke verdieping een dan heb je een netwerk (op Wifi)
Merken Aruba Ubiquiti of ander merken zijn ook goed.
Zelf heb ik naar elke verdieping een kabel en een switch en een acces point

En klaar je kan het makkelijk beheren

Mocht je iets kwijt zijn wat op wifi werkt kan je ook zien op welke verdieping het zich bevindt het maakt altijd verbinding met het accespoint met het sterkste signaal

[ Voor 23% gewijzigd door Raoul.TLS op 19-06-2023 10:34 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raoul.TLS schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:32:
Is Mesh Wifi netwerk een optie 3 acces points op elke verdieping een dan heb je een netwerk (op Wifi)
Merken Aruba Ubiquiti of ander merken zijn ook goed.
Zelf heb ik naar elke verdieping een kabel en een switch en een acces point
Dan gebruik je dus geen mesh.

Mesh = wireless backhaul met daar bovenop een laagje netwerkvirtualisatie.
En klaar je kan het makkelijk beheren
Dat is managed WiFi. In de volksmond (en door marketeers) steeds met mesh verward, maar het staat echt los van elkaar. Als jij UniFi of Aruba apparaten bedraad aangesloten hebt, heb je prima managed WiFi, maar geen mesh. En daar mis je niets aan.
Mocht je iets kwijt zijn wat op wifi werkt kan je ook zien op welke verdieping het zich bevindt het maakt altijd verbinding met het accespoint met het sterkste signaal
Dat laatste is beetje utopisch. Een apparaat verbindt waar het mee wil verbinden. Managed WiFi kan proberen te sturen naar een bepaalde AP, maar lang niet alle clients doen iets met die sturing. Enige manier om ook de domste clients goed aangesloten te krijgen is goede plaatsing van je AP's, zoals uitgelegd in het document waar @Qwerty-273 naar linkt.

Sowieso, welk kastje(s) je hebt is minst interessante gegeven bij WiFi. Ruim de helft van kwaliteit komt van goede plaatsing, een kwart van juiste instellingen. Evt toegevoegde waarde van andere hardware komt pas in dat laatste deel.

TS heeft in ieder geval een probleem in z'n instellingen. Dat kan hij oplossen zonder nieuwe hardware, dus is advies om andere dingen te kopen voorbarig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Tja die reflex om altijd maar te roepen "koop hetzelfde wat ik heb, hier werkt dat goed" is zelden het goede advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

dion_b schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Dan gebruik je dus geen mesh.

[...]

Dat is managed WiFi. In de volksmond (en door marketeers) steeds met mesh verward, maar het staat echt los van elkaar. Als jij UniFi of Aruba apparaten bedraad aangesloten hebt, heb je prima managed WiFi, maar geen mesh. En daar mis je niets aan.

[...]

Dat laatste is beetje utopisch. Een apparaat verbindt waar het mee wil verbinden. Managed WiFi kan proberen te sturen naar een bepaalde AP, maar lang niet alle clients doen iets met die sturing. Enige manier om ook de domste clients goed aangesloten te krijgen is goede plaatsing van je AP's, zoals uitgelegd in het document waar @Qwerty-273 naar linkt.

Sowieso, welk kastje(s) je hebt is minst interessante gegeven bij WiFi. Ruim de helft van kwaliteit komt van goede plaatsing, een kwart van juiste instellingen. Evt toegevoegde waarde van andere hardware komt pas in dat laatste deel.

TS heeft in ieder geval een probleem in z'n instellingen. Dat kan hij oplossen zonder nieuwe hardware, dus is advies om andere dingen te kopen voorbarig.
toon volledige bericht
Inderdaad ik zit beneden op mijn iPhone met een ASUS router op nog geen 2 meter, maar toch ziet hij kans met mijn wifi van de Zolder te verbinden, maar dat netwerk is beneden niet het sterkste, dus moet nog steeds handmatig mijn netwerk omzetten, of wifi aan en uit en dan mazzel hebben.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Speedy55 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Inderdaad ik zit beneden op mijn iPhone met een ASUS router op nog geen 2 meter, maar toch ziet hij kans met mijn wifi van de Zolder te verbinden, maar dat netwerk is beneden niet het sterkste, dus moet nog steeds handmatig mijn netwerk omzetten, of wifi aan en uit en dan mazzel hebben.
Als ijj beneden met de WiFi van zolder kunt verbinden, staan de AP's niet op de goede plek en/of niet goed ingesteld. Als beide bedraad aangesloten zijn, zorg dat ze beide zo ver mogelijk van het trapgat vandaan staan. Is er nog steeds teveel overlap, dan is het een goed idee op een zo niet beide het zendvermogen omlaag te schroeven, zeker in de 2.4GHz.

Wat ook kan helpen is de laagste data rates uit te schakelen (ik heb geen pre-WiFi-3 legacy en draai op minimaal 18Mbps, maar beperken tot minimaal 11Mbps zou altijd moeten kunnen) en/of een minimale RSSI instellen wat op veel Asus routers kan. Pak bijvoorbeeld minimaal -75dBm.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

dion_b schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Als ijj beneden met de WiFi van zolder kunt verbinden, staan de AP's niet op de goede plek en/of niet goed ingesteld. Als beide bedraad aangesloten zijn, zorg dat ze beide zo ver mogelijk van het trapgat vandaan staan. Is er nog steeds teveel overlap, dan is het een goed idee op een zo niet beide het zendvermogen omlaag te schroeven, zeker in de 2.4GHz.

Wat ook kan helpen is de laagste data rates uit te schakelen (ik heb geen pre-WiFi-3 legacy en draai op minimaal 18Mbps, maar beperken tot minimaal 11Mbps zou altijd moeten kunnen) en/of een minimale RSSI instellen wat op veel Asus routers kan. Pak bijvoorbeeld minimaal -75dBm.
Daar zou ik mij even in moeten verdiepen inderdaad. Bedankt voor de tips.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:10
Ik heb thuis 2 wifipunten die dezelfde naam en hetzelfde wachtwoordprotocol hebben. Het kanaal staat wel manueel ingesteld zodat ze nooit op hetzelfde kanaal zitten. Voor de 2,4GHz band is dat kanaal 3 en kanaal 9 ofzo. Ik herinner me nog dat die best minstens 5 of 6 kanalen uit elkaar moeten staan.
Dit werkt verbazend goed, alle 'slimmere' apparaten zoals telefoons, laptops, tablets schakelen probleem over op het netwerk met het beste ontvangst als je door het huis wandelt.

'Dommere' toestellen zoals een wifi speaker, schakelt niet automatisch over: als ik die beneden aanzet, die verbind met wifi en ik wandel naar boven, schakelt die niet automatisch over en heeft die slecht ontvangst wanneer ik daar mee door het huis ga wandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Okay, vooraf, "simpel" bestaat hier niet. Maar laten we vooral ook terminologie niet door elkaar gaan halen. Ik heb een hekel aan woorden als 'internetkabel'. Mijn eerste internetkabel had een RJ11 connector, wat vanuit de muur een kastje in ging, wat via een RS232 poort aan m'n PC hing en vervolgens geluiden ging maken als:

*duud*duud*duud*duud*duud*duud*duud*duud*duud*duud*Pshhhkkkkkkrrrr​kakingkakingkakingtsh​chchchchchchchcch​IEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEbsssssssssssssssssIEEEEEEEEEEEE

Verbonden met 33k6

Maar daar zijn we niet meer.

OP heeft in z'n meterkast:

* Een modem
* Een router
* Een NAT
* Een firewall
* Een DNS server
* Een DHCP server
* Een wifi accesspoint
* Een netwerkswitch

Prima. Heerlijk. Een meterkast is een brandbestendige ruimte, echter, en naast gewoon beton nóg verder brandwerend. 5GHz radio komt er amper doorheen, en 2,4GHz radio wordt gedempt. Heerlijk. Rot-wifi. Gelukkig zijn er kabels. Cat5e of hoger, hopelijk, want 1gbit "intern" is wel een minimum zo ondertussen.

Ik doe met Cat5e een aanname, en ik doe ook de aanname dat het enkel naar zolder gaat, maar goed, toch er loopt een kabel naar zolder.

Wat zit er op die kabel?:

* Een router
* Een NAT
* Een firewall
* Een DNS server
* Een DHCP server
* Een wifi accesspoint

Ik versimpel het wifi accesspoint maar zaken als 2x2mimo kunnen ook een factor zijn.

Om wifi idealiter met hetzelfde SSID te laten werken heb je een paar dingen nodig:

- Het 'netwerk' er achter is bij voorkeur hetzelfde
- De voorwaarden zijn hetzelfde (wachtwoord, SSID)
- Je clients kunnen slim roamen (802.11R).

Dat eerste kun je fixen door je andere apparaat zó in te stellen dat hij in feite bij voorkeur ENKEL een accesspoint is.

Het is slim om je accesspoint buiten de meterkast te hebben. Sterker nog: 5GHz, waar performance zit, heeft zoals elke radiosoort een probleem met penetratie, hoe hoger hoe minder penetratie: afhankelijk van de woning zou je haast een AP/ruimte willen (hoewel een per verdieping ook een oplossing is).

Omdat AP's ook onderling moeten praten, en omdat wifi radio is (wat omstebeurt gaat, qua zenders EN ontvangers, dus een wireless backhaul vertraagt nog verder naast dat je op de plek waar je het wil uberhaupt al goed wifi moet hebben en dus per definitie niet veel opschiet tenzij je je ether NOG voller zet met wifi -- ook de 5GHz band is zó vol met een of twee 160MHz kanalen).

Mijn advies zal dan ook zijn:

- Per verdieping een Accesspoint bij voorkeur op een nuttige plek (= buiten meterkasten, bij zwaartepunt gebruik)
- Apparaten die bekabeld kunnen (als ze niet vaak verplaatst worden, zoals PC's, TV's, stereo's, en plekken waar laptops vaak "vast" staan) bekabelen
- Overige functies wifi "apparaten" uitzetten (een all-in-one apparaat is verwarrend als je enkel een acces point wilt)
- Minder zendvermogen KAN nuttig zijn voor drukke ruimtes zodat netten niet gaan storen en 'domme' apparaten sneller roamen
- Voor apparaten die 802.11R niet ondersteunen kan een "managed" wifi nuttig zijn, maar dan kom je in pseudo-professioneel spul als ubiquity terecht - die "kicken" apparaten feitelijk los en forceren ze met het meest dichtbijzijnde AP te verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wie bepaalt deze definitie? Traditioneel is het engelse woord "mesh" een verwijzing naar iets dat "geweven/overlappend" is, waar doordat draadjes over elkaar heen worden gelegd er vanzelf een patroon ontstaat en meer kracht heeft dan de individuele draadjes. Wikipedia: Mesh

In theorie zou dat dan een zelf-organiserend netwerk zijn, waarin geen enkele node "de baas" is (non-hjerarchisch). Of dat draadloos is, of bedraad, daar wordt dan niks over gezegd, ook niet eens over welke techniek. Wikipedia: Mesh networking

In de praktijk is "mesh" een marketingterm voor "Een Wifi-systeem met meer dan 1 kastje, waarbij je niet elke node individueel hoeft in te regelen".

[edit]
Waar de topicstarter overigens naar vraagt, waar je geen heel dure apparatuur voor nodig hebt (hoewel of dat Google ding bruikbaar is, weet ik niet), is domweg een ESSID, ook wel bekend als "roaming wifi".

In een ESSID stel je gewoon meerdere apparaten (kunnen in theorie van verschillende fabrikanten zijn, heb ik ook wel gedaan) allemaal op een gelijksoortige manier in:
Op iedere verdieping een router/AP.
* je hebt hetzelfde subnet, met dezelfde default gateway
* je hebt dezelfde SSID (wifinaam), password en encryptie
* je gebruikt wel andere kanalen.
* slechts 1 apparaat doet de DHCP.

[ Voor 38% gewijzigd door Keypunchie op 19-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-07 15:58
Aruba (305) Zijn dacht ik in mesh te configureren

maar ubiqity of ander merken kunnen dat ook

Zij overstralen niet en je switch zonder hik up tussen de een en de ander accespoint

Teams / of stream gaat gewoon door

Wat is Mesh Wifi?
mesh wifi functies

Een mesh wifi systeem bestaat vaak uit 3 stations. Deze stations zorgen samen voor één groot wifi netwerk. Een mesh systeem is vergelijkbaar met een netwerk dat bestaat uit meerdere wifi versterkers, maar dan is het technisch sterk verbeterd.

Daarnaast hebben veel mesh wifi systemen erg handige functies die meestal met een app (ook op afstand) te beheren zijn, zoals:

bepaalde gebruikers een hogere prioriteit geven;
het netwerkgebruik per apparaat bekijken;
ouderlijk toezicht, zoals:
tijdschema's instellen voor bepaalde gebruikers;
type websites blokkeren voor bepaalde gebruikers (zoals seks-, gok-, of sociale media sites);
inzicht in hoeveel tijd een gebruiker heeft doorgebracht per website;
wifi uitschakelen voor bepaalde gebruikers;
blokkeren van hacks en malware met antivirus.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:14
Gezien het feit dat je de router op de 3de verdieping hebt aangesloten op de internet poort heb je kans dat deze router zelf ip adressen gaat uitdelen. Dit is niet optimaal voor een naadloze overgang.

Zorg ervoor dat deze router als Acces point staat ingesteld en dat de dhcp server uitstaat (of auto). Heeft de router geen access point functie, sluit de kabel boven dan aan op een van de andere netwerk aansluitingen van de google router (meestal geel (1-4))

Verder wat hierboven staat besproken. Dus zelfde netwerknaam en beveiliging

[ Voor 3% gewijzigd door sir_huxley op 19-06-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keypunchie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Wie bepaalt deze definitie? Traditioneel is het engelse woord "mesh" een verwijzing naar iets dat "geweven/overlappend" is, waar doordat draadjes over elkaar heen worden gelegd er vanzelf een patroon ontstaat en meer kracht heeft dan de individuele draadjes. Wikipedia: Mesh

In theorie zou dat dan een zelf-organiserend netwerk zijn, waarin geen enkele node "de baas" is (non-hjerarchisch). Of dat draadloos is, of bedraad, daar wordt dan niks over gezegd, ook niet eens over welke techniek. Wikipedia: Mesh networking
Wie het bepaalt? IEEE bijvoorbeeld (de lui die WiFi standaarden schrijven).

De tekst van 802.11s (Mesh networking) is irritant genoeg niet openbaar beschikbaar, maar hier kun je een commentaar erop vinden:
https://www.cwnp.com/uplo..._mesh_networking_v1-0.pdf

Definitie is helder:
Replacing an Ethernet cable with a wireless link
Niet meer niet minder.
In de praktijk is "mesh" een marketingterm voor "Een Wifi-systeem met meer dan 1 kastje, waarbij je niet elke node individueel hoeft in te regelen".
En dat is dus fout. Wat je daar beschrifjt is managed WiFi, wat ook gewoon vakterm is.

Het is pas mesh als het bedrade links tussen APs vervangt met draadloze.
[...]

Waar de topicstarter overigens naar vraagt, waar je geen heel dure apparatuur voor nodig hebt (hoewel of dat Google ding bruikbaar is, weet ik niet), is domweg een ESSID, ook wel bekend als "roaming wifi".

In een ESSID stel je gewoon meerdere apparaten (kunnen in theorie van verschillende fabrikanten zijn, heb ik ook wel gedaan) allemaal op een gelijksoortige manier in:
Op iedere verdieping een router/AP.
* je hebt hetzelfde subnet, met dezelfde default gateway
* je hebt dezelfde SSID (wifinaam), password en encryptie
* je gebruikt wel andere kanalen.
* slechts 1 apparaat doet de DHCP.
Hier beschrijf je een ESS. Die heeft inderdaad een gemeenschappelijk (E)SSID.

Om te kunnen roamen is een ESS nodig, maar moet de client ook wel meewerken. Maar inderdaad gaat het met deze instelligen waarschijnlijk goed. @Sissors gaf dat al in tweede reactie aan, @i-chat bevestigde dat, @B-BOB gaf een positieve ervaring met deze instellingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Excuus, inderdaad ESS.

Wat betreft ‘mesh’ vs ‘managed wifi’, ik ben bang dat de IEEE daar een verloren strijd voert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MK01111000
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-06-2023
Een zelfde naam en beveiliging geven was voor mij de oplossing. Overal in huis nu goede wifi zonder telkens van netwerk te hoeven veranderen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en Sissors bedankt voor het antwoord dat ik zocht.
Sissors schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:45:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Keypunchie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:06:
Excuus, inderdaad ESS.

Wat betreft ‘mesh’ vs ‘managed wifi’, ik ben bang dat de IEEE daar een verloren strijd voert.
IEEE voert geen strijd, dat doen de marketing afdelingen van de fabrikanten en de hun klanten die als brave schapen achter hun marketing aanlopen.

Pagina: 1