Beste CPU for Warzone 2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik zoek een?
CPU Upgrade (waarschijnlijk)

Wat is je budget?
500/600eu

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefste Intel

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem:
RTX 3060 ti
i7-9700k
32GB Corsair Vengeance
MSI z370-a Pro

Het gaat dus voornamelijk om Warzone 2 met minstens 144 FPS te kunnen spelen terwijl ik ook aant het streamen ben/OBS open heb staan. Momenteel haal ik zo'n 80/90 FPS in de grotere BR map en 90/100 op de kleinere. Het voelt gewoon net niet lekker en smooth genoeg terwijl ik met andere games makkelijk de 144+ haal maar Warzone is zover ik weet heel CPU heavy vooral in combinatie met OBS.

Heb het idee dat de GPU de 144 FPS wel zou moete kunnen halen icm een betere CPU toch? Welke raden jullie aan en/of gebruiken de Warzone 2 gamers hier?

Ik denk zelf dat het iets met veel cores moet zijn las ergens dat dat een impact op de game had ook.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:01
Op welke resolutie speel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Sorry had ik er mischien bij moeten zeggen ja maar ik speel op 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:16
Misschien eens afterburner kijken en zo specificeren waar de bottleneck ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Wat gebruik je in OBS? NVENC? Als je dat niet doet zou ik dat proberen (of QS).

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 18-06-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Ja NVENC inderdaad veel guides en dingetjes van OBS gekeke dies verder wel op z'n best ingesteld voor affiliate streams tis meer dat ik perfomance drops merk terwijl ik OBS aan heb.

Met Apex Legends bijvoorbeeld ook merkbaar want daar haal ik makkelijk 240+ FPS in met of zonder OBS maar met OBS aan ondanks zelfde FPS voelt het toch minder smooth aan ergens denk ik dat te weinig cores in deze CPU en OBS die ook CPU hogged beetje struggled daarin en van Warzone weet ik dat het beter performed op CPUs met veel cores ook. Maar heb al zolang geen CPU upgrade gedaan al aantal guides en videos gekeken erover maar moeilijk om nou te vinden welke de beste is voor zijn prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tsja je hebt vrij veel opties die je zou kunnen bekijken.

5700X, 13400/13500/13600K of 7600(X)/7700(X).

Ik neig zelf vooral naar de 13600K omdat het een luxe hoeveelheid E-cores heeft en 6 sterke P cores.
De 7700(X) is ook interessant omdat het met 8 snelle cores komt.

De 5700X is nu wel aan de oude kant en niet nodig met een budget van 500/600.
13400 en 13500 komen met 6 alder lake cores en de eerste performed te vergelijkbaar met een 5700X.
7600 komt met 6 cores wat een downgrade is tov wat je nu hebt.

uitvoering: Intel Core i5-13600K Boxed
uitvoering: ASRock B760M PG Riptide
uitvoering: Patriot Memory Viper Venom PVV532G640C32K
uitvoering: DeepCool AK400 ZERO DARK PLUS

uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed
uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K
uitvoering: DeepCool AK400 ZERO DARK PLUS

En dan verkoop je je oude setje voor ~200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Hey Thomg,

Super bedankt voor het detailed antwoord heb ook op andere sites/forums gespeurd natuurlijk en overal worde dezelfde CPUs wel aangeraden voornamelijk de 13600k en de 13700k werden het meeste genoemd voor mijn range. Hoe zie jij de 13700k (vs de 13600k) is het die 100+ eu waard voor de 2 meer cores en +3% performance volgens de UserBenchmark Site?

Had er niet overgedacht dat deze CPU niet op mijn huidige moederboard meer kan dus? Nou moet ik zeggen dat als ik de 13600k zou halen die board+cooler er nog wel inpast bij budget alleen vroeg ik me af kan ik mijn huidige 32GB ram blijven gebruiken op dit nieuwe board? Gezien dat DDR4 ram zijn zorgt dat voor een probleem of kan dat board beide DDR4/5 draaien?

Nogmaals bedankt dat je meteen een heel setje bij elkaar gemaakt hebt nieuwe cooler was ook echt wel nodig namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
13th Gen Intel processoren kunnen gewoon overweg met DDR4, alleen moet je er wel voor zorgen dat je dan een DDR4 moederbord haalt. Het moederbord die @Thomg aanbeveelt is alleen DDR5 zover ik het kan zien, dus dan kijk je bijvoorbeeld naar dit moederbord:

https://tweakers.net/pric...rock-b760m-pro-rs-d4.html

Daarnaast vindt ik zelf de upgrade van de 13600k naar de 13700k het niet waard. Niet alleen is het een kleine upgrade, maar zover ik het weet wordt de 13700k aanzienlijk warmer dan de 13600k wat mee speelt in noise performance.

Het idee om over te gaan naar AMD is ook niet slecht gezien Warzone houdt van de 3D cache dat je kunt krijgen bij de X3D CPU varianten, alleen zit je dan met het probleem dat je DDR5 zult moeten halen met een nieuw moederbord en het meer gaat kosten.

Mocht je echt de beste perfomance willen hebben in Warzone 2 zul je moeten kijken naar bijvoorbeeld de 7800X3D.

Voor de rest zijn naar mijn mening de builds van @Thomg prima voor het aangegeven budget.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

CPU-scaling bij 1080 ultra in een review van half jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg5Gzv3xMUxmSjok4ghbwAElKCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WhvWlQfyFkEmj8DS65xQParT.jpg?f=user_large
https://www.techspot.com/...-cod-warzone-2-benchmark/

Als je voor streaming de E-cores goed kan gebruiken, dan is een 13600K half jaar geleden een goed idee.
Sakray schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:58:
Super bedankt voor het detailed antwoord heb ook op andere sites/forums gespeurd natuurlijk en overal worde dezelfde CPUs wel aangeraden voornamelijk de 13600k en de 13700k werden het meeste genoemd voor mijn range. Hoe zie jij de 13700k (vs de 13600k) is het die 100+ eu waard voor de 2 meer cores en +3% performance volgens de UserBenchmark Site?
Call of Duty en Battlefield series zijn berucht voor steeds meer CPU-vereisten en gebruiken 8 cores. Met 6 snelle cores gaat het nu wel, maar wie een Ryzen 5 3600 heeft, zit met 6 cores op de limiet (haperen en stotteren na upgrade van GTX 1060 naar RX 6600 XT).

Als je 2 of 3 jaren vooruit kijkt, dan kunnen de 6 snelle cores van 13600K een bottleneck worden dat de 8 snelle cores van 13700K niet heeft.

Van 181 W turbo naar 253 W turbo is ook een sprong. Het verbruikt en verwarmt zoals een GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Sakray schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:58:
Hey Thomg,

Had er niet overgedacht dat deze CPU niet op mijn huidige moederboard meer kan dus? Nou moet ik zeggen dat als ik de 13600k zou halen die board+cooler er nog wel inpast bij budget alleen vroeg ik me af kan ik mijn huidige 32GB ram blijven gebruiken op dit nieuwe board? Gezien dat DDR4 ram zijn zorgt dat voor een probleem of kan dat board beide DDR4/5 draaien?

Nogmaals bedankt dat je meteen een heel setje bij elkaar gemaakt hebt nieuwe cooler was ook echt wel nodig namelijk
Userbenchmark is helaas vrij useless, de vergelijkingen kloppen voor geen meter.
13700K was misschien interessant voor ~20% meer, maar voor 33% meer betaal je wel erg veel voor 2 extra P cores.
Met een 13700K ga je ook stevig over je budget, dus daarom heb ik die buiten beschouwing gelaten.

Huidig moederbord kan je vergeten helaas.

Geheugen is misschien een optie, ik ging er eigenlijk al vanuit dat het te traag zou zijn, maar dat was een verkeerde aanname.
Dat maakt de 13600K wel extra interessant omdat je dan DDR4 mee kunt nemen en maakt de 13700K ook een optie in budget.
rapture schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:49:
Call of Duty en Battlefield series zijn berucht voor steeds meer CPU-vereisten en gebruiken 8 cores. Met 6 snelle cores gaat het nu wel, maar wie een Ryzen 5 3600 heeft, zit met 6 cores op de limiet (haperen en stotteren na upgrade van GTX 1060 naar RX 6600 XT).

Als je 2 of 3 jaren vooruit kijkt, dan kunnen de 6 snelle cores van 13600K een bottleneck worden dat de 8 snelle cores van 13700K niet heeft.
Bij CPU's met E-cores speelt dit wel wat minder omdat de P-cores ook 100% ingezet kunnen worden voor games only.
Meestal wordt iets over een paar jaar een probleem als we nu al wat exotische, maar wel praktische, scenario's hebben waar dit uitmaakt. Aangezien dit nog niet speelt zou ik hier (nog) niet echt wakker van liggen.
De 7800X3D is helaas weer niet heel geschikt door de relatief lage kloks en "slechts" 8 cores. Met OBS verwacht ik wel dat er serieus wat ingeboet zal worden wat het voordeel aardig teniet doet.
Helaas benched niemand dit dus... Kan het misschien een keer testen door op m'n 7950X3D de "fast" cores uit te zetten oid...
De ultieme oplossing zou de 7950X3D zijn met wat handmatige tuning, maar de CPU alleen is al meer dan het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
KilleBladhark schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:31:
13th Gen Intel processoren kunnen gewoon overweg met DDR4, alleen moet je er wel voor zorgen dat je dan een DDR4 moederbord haalt. Het moederbord die @Thomg aanbeveelt is alleen DDR5 zover ik het kan zien, dus dan kijk je bijvoorbeeld naar dit moederbord:

@Thomg prima voor het aangegeven budget.
Deze board zou zonder probleme RTX kaarte en DDR4 runnen erop? Prijs valt ongeveer gelijk aan de DDR5 board vraag me dan ook meteen af is het merkbaar beter om DDR5 te hebben voor gamen? En heb ik ook te maken met een andere size van board neem aan dat deze gewoon in elke PC kast past verders?
rapture schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:49:
CPU-scaling bij 1080 ultra in een review van half jaar geleden:

[Afbeelding]
https://www.techspot.com/...-cod-warzone-2-benchmark/

Als je voor streaming de E-cores goed kan gebruiken, dan is een 13600K half jaar geleden een goed idee.

[...]

Van 181 W turbo naar 253 W turbo is ook een sprong. Het verbruikt en verwarmt zoals een GPU.
Dus jij zou zeggen dat het die 120ish euro extra wel waard zou zijn om meteen een 13700k te pakken? Zelfs met DDR4 eronder? Want ik weet niet of ik onder de 600eu blijf met een 13700k en DDR5 geheugen+board nee?
Thomg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Userbenchmark is helaas vrij useless, de vergelijkingen kloppen voor geen meter.
13700K was misschien interessant voor ~20% meer, maar voor 33% meer betaal je wel erg veel voor 2 extra P cores.
Met een 13700K ga je ook stevig over je budget, dus daarom heb ik die buiten beschouwing gelaten.

Huidig moederbord kan je vergeten helaas.

Geheugen is misschien een optie, ik ging er eigenlijk al vanuit dat het te traag zou zijn, maar dat was een verkeerde aanname.
Dat maakt de 13600K wel extra interessant omdat je dan DDR4 mee kunt nemen en maakt de 13700K ook een optie in budget.

[...]

Bij CPU's met E-cores speelt dit wel wat minder omdat de P-cores ook 100% ingezet kunnen worden voor games only.
Meestal wordt iets over een paar jaar een probleem als we nu al wat exotische, maar wel praktische, scenario's hebben waar dit uitmaakt. Aangezien dit nog niet speelt zou ik hier (nog) niet echt wakker van liggen.

[...]

De 7800X3D is helaas weer niet heel geschikt door de relatief lage kloks en "slechts" 8 cores. Met OBS verwacht ik wel dat er serieus wat ingeboet zal worden wat het voordeel aardig teniet doet.
Helaas benched niemand dit dus... Kan het misschien een keer testen door op m'n 7950X3D de "fast" cores uit te zetten oid...
De ultieme oplossing zou de 7950X3D zijn met wat handmatige tuning, maar de CPU alleen is al meer dan het budget.
Oh meen je hahah? Stiekem heb ik daar dus wel veel op lopen kijken laaste dagen over hoe en wat :P Maar jij bent van de kant dat het niet echt waard is om de 13700k over de 13600k te pakken? Toch wel wat verschillende meningen hier en daar altijd fijn om beide kanten te horen.

Hoe zou jij de opstelling doen met DDR4 in gedachte? Denke we dan aan
13600k (330)
ASRock B760M Pro (144)
DeepCool AK400 (45)
Zou het dan moeten worden toch voor de CPU upgrade? En hoeveel performance verlies ik uiteindelijk als ik DDR4 pak over DDR5 wat zijn nu de grote verschillen erin ik neem zelf aan voornamelijk snelheiden van de ram zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

YouTube: AMD Needs To Cut Prices - Intel Core i5-13600K vs. R5 7600X, Benchma...
https://www.techspot.com/review/2387-ddr4-vs-ddr5/

It depends is het antwoord.
Soms maakt het uit, soms niet.
Als je nieuw koopt altijd DDR5 omdat prijsverschil nu klein is, maar als je al DDR4 hebt en het kan meenemen... Tsja, waarom niet.

13700K moet je vooral kopen omdat je de peace of mind wilt dat je een "echte" octa-core hebt en niet een hexa-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sakray schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:25:
Dus jij zou zeggen dat het die 120ish euro extra wel waard zou zijn om meteen een 13700k te pakken? Zelfs met DDR4 eronder? Want ik weet niet of ik onder de 600eu blijf met een 13700k en DDR5 geheugen+board nee?
Als ik zie hoeveel topics dat er gestart wordt over iemand die 6 ipv 8 cores gekocht heeft en plotseling tegen de limiet van Battlefield of Call of Duty loopt. Niet in het aandrijven van een zware grafische kaart, maar een 250 euro grafische kaart. Dan zou ik 8 over 6 P-cores overwegen om 1/3 meer performance hebben voor het geval dat de game de CPU-vereisten teveel verhoogt en je hebt met 8 cores 1/3 voorsprong/ademruimte tov wie voor 6 cores koos.

De gameconsoles bepalen de norm dat niemand minder dan 8 snelle cores op z'n CPU en 16GB VRAM op z'n GPU kan hebben. De ontwikkelaars willen de juk van minder cores of 8GB VRAM van zich afwerpen. De gamers mogen zoveel klagen als dat ze willen over "slecht geoptimaliseerde games" terwijl de developers duidelijk zeggen dat ze voor het nieuwe normaal van hogere systeemvereisten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
KilleBladhark schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:31:

Daarnaast vindt ik zelf de upgrade van de 13600k naar de 13700k het niet waard. Niet alleen is het een kleine upgrade, maar zover ik het weet wordt de 13700k aanzienlijk warmer dan de 13600k wat mee speelt in noise performance.

Het idee om over te gaan naar AMD is ook niet slecht gezien Warzone houdt van de 3D cache dat je kunt krijgen bij de X3D CPU varianten, alleen zit je dan met het probleem dat je DDR5 zult moeten halen met een nieuw moederbord en het meer gaat kosten.

Mocht je echt de beste perfomance willen hebben in Warzone 2 zul je moeten kijken naar bijvoorbeeld de 7800X3D.

Voor de rest zijn naar mijn mening de builds van @Thomg prima voor het aangegeven budget.
5800X3D misschien ook nog een optie, die kan je nu betrekkelijk goedkoop op de kop tikken. Gebruik hem zelf ook i.c.m. met o.a. Warzone en af en toe wat streamen via Discord of gameplay opnemen via Outplayed. Gaat allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

!GN!T!ON schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:07:
[...]
5800X3D misschien ook nog een optie, die kan je nu betrekkelijk goedkoop op de kop tikken. Gebruik hem zelf ook i.c.m. met o.a. Warzone en af en toe wat streamen via Discord of gameplay opnemen via Outplayed. Gaat allemaal prima.
Is een optie voor wie voor een bewezen platform gaat zonder kinderziektes of experimentele software support wilt gaan. Bij AM4 krijg je meer waar voor je geld. Vooral wie 64 of 128 GB RAM wilt hebben, is het goed dat de 3D V-cache het verschil in geheugensnelheid wegwerkt zodat 3200 CL16 geen enkel nadeel heeft.

Bij AM5 is alles relatief nieuw en de chipsets zijn slechts met PCIe 4.0 met 4 lanes verbonden. Dat is de helft van de bandbreedte tussen de CPU en een Intel Z690 chipset met PCIe 4.0 met 8 lanes. Ik kijk naar de Zen 5 of 6 release voor een chipset die met PCIe 5.0 met 4 lanes de achterstand tov de huidige Intel chipsets inhaalt. Want ik wil minstens een tweede SSD benutten terwijl een dual SFP+ 10 Gigabit netwerkkaart erbij moet kunnen voor een snelle verbinding naar de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Thomg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:35:
YouTube: AMD Needs To Cut Prices - Intel Core i5-13600K vs. R5 7600X, Benchma...
https://www.techspot.com/review/2387-ddr4-vs-ddr5/

It depends is het antwoord.
Soms maakt het uit, soms niet.
Als je nieuw koopt altijd DDR5 omdat prijsverschil nu klein is, maar als je al DDR4 hebt en het kan meenemen... Tsja, waarom niet.

13700K moet je vooral kopen omdat je de peace of mind wilt dat je een "echte" octa-core hebt en niet een hexa-core.
Interesante video je ziet dat het bij meeste games geen belachelijk verschil is maar bij overal performance gedeelte zie je dat het toch zo'n 10 tot 20 fps meer kan geven. Ook liggen de 13600k en 13700k niet gek ver van elkaar af.

Vroeg me eigelijk af of er ook boards bestaan die beide DDR4 en DDR5 ondersteunen? Zodat je altijd later nog een overstap kan doen of zijn ze altijd focused op 1 type DDR? En bij de DDR5 boards is de B760M Riptide beste in prijs/kwaliteit neem ik aan?
rapture schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Als ik zie hoeveel topics dat er gestart wordt over iemand die 6 ipv 8 cores gekocht heeft en plotseling tegen de limiet van Battlefield of Call of Duty loopt. Niet in het aandrijven van een zware grafische kaart, maar een 250 euro grafische kaart. Dan zou ik 8 over 6 P-cores overwegen om 1/3 meer performance hebben voor het geval dat de game de CPU-vereisten teveel verhoogt en je hebt met 8 cores 1/3 voorsprong/ademruimte tov wie voor 6 cores koos.

De gameconsoles bepalen de norm dat niemand minder dan 8 snelle cores op z'n CPU en 16GB VRAM op z'n GPU kan hebben. De ontwikkelaars willen de juk van minder cores of 8GB VRAM van zich afwerpen. De gamers mogen zoveel klagen als dat ze willen over "slecht geoptimaliseerde games" terwijl de developers duidelijk zeggen dat ze voor het nieuwe normaal van hogere systeemvereisten gaan.
Gaat (of is) de gaming norm 8 p-cores worden dan? En is het zo'n merkbaar verschil dan tussen 6 en 8 pcores met gaming? Mijn GPU heeft ook zijn beste tijd wel gehad idd maar die zal rond kerst ergens vervangen worde hopelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Wat is je cpu / gpu load? Heb je afterburner geinstalleerd / zet de osd aan en ga een potje gamen (met je streaming setup). Dan kan je zien of je gpu of cpu continue op max draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Sakray schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:11:
[...]
Vroeg me eigelijk af of er ook boards bestaan die beide DDR4 en DDR5 ondersteunen? Zodat je altijd later nog een overstap kan doen of zijn ze altijd focused op 1 type DDR?
Helaas is dit geen optie bij deze generatie.
Kan me nog herinneren dat het kon met eerdere generaties maar deze generatie doen de fabrikanten er niet aan ;)
Sakray schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:11:
[...]
En bij de DDR5 boards is de B760M Riptide beste in prijs/kwaliteit neem ik aan?
Met een 13600K maakt het niet heel veel uit welk bord je pakt. Dit was de eerste die er schappelijk uit zag toen ik filterde op B760 en sorteerde op prijs van laag naar hoog. De echt goedkope planken (geen of erbarmelijke VRM heatsink) komen vaak met een 95W TDP limit out of the box, dat wil je alleen wel vermijden.

Pak ik ff snel een review erbij en dat klopt wel aardig.
https://www.tomshardware....asrock-b760m-pg-riptide/3
Als nodig kan je nog de TDP limit was loslaten om meer performance eruit te persen, maar met een 13600K op 125W zit je qua performance al vrij dicht op maximaal verbruik (~175W). Zolang je er niet een 13900K in dauwt en het op stock draait ga je er niets van merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 19-06-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Thomg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:08:
[...]

Helaas is dit geen optie bij deze generatie.
Kan me nog herinneren dat het kon met eerdere generaties maar deze generatie doen de fabrikanten er niet aan ;)

[...]

Met een 13600K maakt het niet heel veel uit welk bord je pakt. Dit was de eerste die er schappelijk uit zag toen ik filterde op B760 en sorteerde op prijs van laag naar hoog. De echt goedkope planken (geen of erbarmelijke VRM heatsink) komen vaak met een 95W TDP limit out of the box, dat wil je alleen wel vermijden.

Pak ik ff snel een review erbij en dat klopt wel aardig.
https://www.tomshardware....asrock-b760m-pg-riptide/3
Als nodig kan je nog de TDP limit was loslaten om meer performance eruit te persen, maar met een 13600K op 125W zit je qua performance al vrij dicht op maximaal verbruik (~175W). Zolang je er niet een 13900K in dauwt en het op stock draait ga je er niets van merken.
Ja zoiets dacht ik al dat je niet beide kon maar toch vragen just in case :P zit nog beetje in dubio of ik 100eu meer wil uitgeven voor alleen de DDR5 of gewoon DDR4 blijf gebruiken met een benoemde DDR4 board.

En met de performance op het board bedoel je dat je niet echt je CPU op deze kan overclocken? Maar wel nog eventueel XMP en dat soort dingen of ook niet alleen alles stock? En geld dit ook voor het B760M Pro RS/D4 board? Since het allebei B760M zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Nog even als aansluiting op de vorige post; Heb nog flink lopen researchen en videos gekeken nu meer product gericht omdat ik weet wat ik ongeveer zoek nu enige waar ik nog een beetje tegen aan stuit is het moederboard.

YouTube: Best Intel i5 13600K Gaming PC Build 2022 | DDR4 vs DDR5, Motherboar...

Vond deze video interessant ook geeft veel info over van alles en nog wat maar het moederboard gedeelte was voornamelijk informatief omdat hij het heeft over dat zBoards zoals z690 en z790 je de meeste performance voor je 13600k geven. En je vooral de B660 uit de weg moest blijven. Ook veel informatie gekeken over DDR4 vs DDR5 op de 13600k en vond daarbij de upgrade niet waard om naar DDR5 over te stappen voor nu maar mischien dus in een iets betere moederboard te investeren.

De boards die hier aanbevolen werden zijn bBoards neem ik aan dan? (Zover ik gezien heb is het letter voor het nummer wat het type maakt?) Maar wat maakt die nou zo anders tegenover de zBoards zit er minder functies/lagere prestaties aan verbonden?

Ik weet dat ik veel vraag maar wil dat alles gewoon lekker werkt ook dadelijk dus better dingen 2x vragen dan niet toch :P Zoals dat er gezegd word dat je iets als Bios Flashback nodig hebt voor bepaalde z-series want anders werkt de CPU niet ofzo?

Maar als laatste dan is er een 'budget priced' z-series board voor de 13600k DDR4 die niet over de 200eu gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Sakray op 21-06-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

De video die je linkt is gemaakt voor B760 uitkwam, dus ja, niet vreemd dat hij het dan niet heeft over B760.

That said, zijn motivatie voor waarom je geen B660 moet doen komt neer op:
  1. Geen overclocking
  2. Sommige B660 planken hebben te zwakke VRM en/of sterke limieten die performance limiteren
  3. Prijs
XMP kan een B760 (en B660) bord wel.

Niet kunnen overklokken is sowieso niet belangrijk, in het budget waar we het nu over hebben is dat niet aan de orde. De geselecteerde koeler kan dit ook niet.
Met het tweede punt moet je gewoon een review erbij pakken en zien hoeveel het uitmaakt. Performance hier is vooral een whatever als we het niet hebben over productiviteit(!).
Prijs, nou, zie zelf. Zijn de prijzen vergelijkbaar?

Anyways, als ik nu snel kijk naar het aanbod zie ik al vrij rap dat Z690 niet goedkoper is dan Z790, of slechts minimaal. Niet de moeite waard.
B660 borden ondersteunen Raptor Lake niet out of the box en zeker bij budgetmodellen moet je dus wel flashback hebben. Dit mist vaak dus die kopzorgen doe ik je niet aan.
B760 is wel flink goedkoper dan Z790, en dus, imo, een goede optie. Alleen moet je wel wegblijven van de goedkoopste borden. Die gaan een 13600K al throttlen.

Als ik even snel kijk zou ik vooral deze B760 bord leuk vinden omdat die "redelijk" geprijsd is, schappelijke heatsinks en featureset heeft en met wireless komt.
uitvoering: ASRock B760M Pro RS/D4 WiFi
Als je wat betere VRM wilt hebben we ook nog deze.
uitvoering: MSI PRO B760M-A WiFi DDR4

De laatste is de opvolger van de populaire B660-M A die erg sterke VRM had voor de prijs en de go-to was lange tijd terug.

Info:
https://www.techspot.com/...-intel-b660-motherboards/
B760M-A = B660M-A
B760M PRO RS = B660 PRO RS
13600K =~= 12700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Thomg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:25:
De video die je linkt is gemaakt voor B760 uitkwam, dus ja, niet vreemd dat hij het dan niet heeft over B760.

That said, zijn motivatie voor waarom je geen B660 moet doen komt neer op:
  1. Geen overclocking
  2. Sommige B660 planken hebben te zwakke VRM en/of sterke limieten die performance limiteren
  3. Prijs
XMP kan een B760 (en B660) bord wel.

Niet kunnen overklokken is sowieso niet belangrijk, in het budget waar we het nu over hebben is dat niet aan de orde. De geselecteerde koeler kan dit ook niet.
Met het tweede punt moet je gewoon een review erbij pakken en zien hoeveel het uitmaakt. Performance hier is vooral een whatever als we het niet hebben over productiviteit(!).
Prijs, nou, zie zelf. Zijn de prijzen vergelijkbaar?

Anyways, als ik nu snel kijk naar het aanbod zie ik al vrij rap dat Z690 niet goedkoper is dan Z790, of slechts minimaal. Niet de moeite waard.
B660 borden ondersteunen Raptor Lake niet out of the box en zeker bij budgetmodellen moet je dus wel flashback hebben. Dit mist vaak dus die kopzorgen doe ik je niet aan.
B760 is wel flink goedkoper dan Z790, en dus, imo, een goede optie. Alleen moet je wel wegblijven van de goedkoopste borden. Die gaan een 13600K al throttlen.

Als ik even snel kijk zou ik vooral deze B760 bord leuk vinden omdat die "redelijk" geprijsd is, schappelijke heatsinks en featureset heeft en met wireless komt.
uitvoering: ASRock B760M Pro RS/D4 WiFi
Als je wat betere VRM wilt hebben we ook nog deze.
uitvoering: MSI PRO B760M-A WiFi DDR4

De laatste is de opvolger van de populaire B660-M A die erg sterke VRM had voor de prijs en de go-to was lange tijd terug.

Info:
https://www.techspot.com/...-intel-b660-motherboards/
B760M-A = B660M-A
B760M PRO RS = B660 PRO RS
13600K =~= 12700
Goedemorgen Thomg zijn we weer,
Het overclocke van de CPU zelf zal ik niet zo snel doen nee ging mij inderdaad om de XMP functies zodat ik me RAM stuk hoger kan zette gezien ze dat aankunnen. Neem aan als je met XMP gaat spelen een goede VRM belangrijk is of is dat alleen belangrijk voor CPU clockings?

En groot gelijk met de koppijn besparen betreft de bios flashbacks en dat soort gebeuren skip ik liever ja :P

De MSI PRO B760M-A WiFi DDR4 ziet er wel leuk uit moet ik zeggen zag ook de MSI MAG B760 TOMAHAWK WiFi D4 vaak langs komen nog in videos wat vind jij van dat board vs de B760M-A?

Merk ook dat bijna elke board WiFi erbij heeft zitten (Iets dat ik niet zelf ga gebruiken speel altijd met kabel) maar voor prijs maakt het weinig verschil denk ik toch. iig iets wat voor mij niet nodig is.

Zit nog ff te hoofdknarsen over welke board maar het voelt dichtbij nu kan niet wachten om alles te gaan bestellen alleen kwam ik op het volgende punt weer

... Het in elkaar zetten van ;( Ik ben geen complete noob als het op componente switchen aankomt maar in alle jaren dat ik mijn PCs geupgrade heb heb ik nog nooit zelf een moederboard aangesloten.. Ik weet hoe ik een CPU erop zet met pastatje etc maar hoe en waar alle kabels vanuit de PSU naar de board moeten heb ik dus geen idee van.

Zou jij zegge langs PC shop gaan en in elkaar laten zetten of is zoiets vrij makkelijk zelf te doen?

Nogmaals bedankt voor alle info van alle mensen hier in de topic heeft me gigantisch geholpen in me zoektocht thus far _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Sorry voor de dubbelpost maar kwam op laatste moment nog ergens achter wat mischien belangrijk is ik heb momenteel een normale SSD die beetje op zo'n blok lijkt die je met kabel connect in je PC maar nu lees ik dingen over dat de nieuwe moederboords M.2 SSD kunne gebruiken wat soort van ramstripjes lijken die je op je moederboord zelf doet en volgens wat reviews zijn die heel wat sneller dan een normale SSD.

Nu vroeg ik me af is dit met gamen ook merkbaar? Zou een M.2 SSD verstandig zijn om er meteen bij te nemen (De prijzen liggen maar rond 30/50 voor 500/1TB) maar zou dat inhouden dat ik mijn windows en alles opnieuw moet installeren op de nieuwe SSD?

(Ben van plan de MAG B760 Tomahawk Board te nemen na alle info die ik verzameld had overal was deze wel echt goed uitgevallen voor zijn prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Nog steeds relevant.
YouTube: Does a Faster SSD Matter for Gamers?? - $h!t Manufacturers Say

Tomahawk is natuurlijk leuk, maar de prijs is wel een tough sell. Als je zoveel gaat investeren zie ik dat liever besteed in een DDR5 platform (of zelfs AM5), daar heb je tenminste nog wat aan.

WiFi zie ik altijd als een leuke plus, vooral vanwege BT. Ik heb zelf erg slechte ervaringen met BT USB dongels en altijd smooth sailing gehad met integrated solutions.

Mbt in elkaar zetten, een PC shop kan het ook, maar de prijzen die gevraagd worden zijn allesbehalve mals. Als je dit liever niet zelf doet kan je beter bij iets als Azerty of Alternate aankloppen om een PC in elkaar te laten zetten. Als je eigen componenten wilt meenemen moet je het eigenlijk zelf doen of met hulp van andere tweakers.
Nu zeg ik niet dat een lokale PC boer een nono is, maar let wel op dat de prijs redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Thomg schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:50:
Nog steeds relevant.
YouTube: Does a Faster SSD Matter for Gamers?? - $h!t Manufacturers Say

Tomahawk is natuurlijk leuk, maar de prijs is wel een tough sell. Als je zoveel gaat investeren zie ik dat liever besteed in een DDR5 platform (of zelfs AM5), daar heb je tenminste nog wat aan.

WiFi zie ik altijd als een leuke plus, vooral vanwege BT. Ik heb zelf erg slechte ervaringen met BT USB dongels en altijd smooth sailing gehad met integrated solutions.

Mbt in elkaar zetten, een PC shop kan het ook, maar de prijzen die gevraagd worden zijn allesbehalve mals. Als je dit liever niet zelf doet kan je beter bij iets als Azerty of Alternate aankloppen om een PC in elkaar te laten zetten. Als je eigen componenten wilt meenemen moet je het eigenlijk zelf doen of met hulp van andere tweakers.
Nu zeg ik niet dat een lokale PC boer een nono is, maar let wel op dat de prijs redelijk is.
Ja twijfelde eerst over de prijs ook (toch zo'n 40eu duurder dan andere budget models voor deze range) maar reviews spraken goed over de VRM koelings op deze en andere voordelen voor de 13600k model plus de hoeveelheid USB aansluitingen is perfect ook DDR5 was ergens ook nog interessant maar nog eens 100+ voor DDR5 kitje zit er gewoon niet in ben het al erg aan het pushen momenteel :P

Goed punt over BT had niet over gedacht dat dat bij WiFi hoort natuurlijk dat daarintegen is wel handig om te hebben ja maar heeft de Tomahawk ook volgens mij dan.

Video die ik kijk over SSD Sata vs M.2 SSD was heel oud ook en gaf bij aantal games betere frametimes aan maar meer videos gezien te hebben heeft t voornamelijk een impact op loading en niet op FPS en voor die 3 sec langere loading blijf ik mischien wel mn huidige SSD gebruiken.

Als ik bij Azerty of dergelijke wil laten doen moet ik echt een hele nieuwe PC kopen toch met kast en alles erbij? Mijn kast zelf is vrij nieuw nog liefst blijf ik die wel gebruiken + me andere onderdele.

Maar elke PC Hardware shop doet aan inelkaar zetten en wat voor 'stevige' prijzen denke we hieraan dan? :'( en zou jij het aanraden het zelf te proberen? Heb wel wat verstand van computers maar alsnog vrij beginner als het op de moederboord aankomt CPU plaatsen enzo heb ik vaker gedaan al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tsja, lastig te zeggen hoeveel moeite het is.

Je kan vooral het meeste fout doen met de CPU omdat dat vrij "fragiel" is. Als je dat al kan is de rest vrij "veilig" zolang je niet dingen probeert te doen die niet "goed" voelen (specifiek doel ik hier op het rammen van PSU kabels...).

Denk dat je het beste een video kan volgen.

Ik heb onderhand al zoveel in elkaar gezet en getimmerd dat ik me daar niet echt meer kan inleven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Thomg schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:25:
Tsja, lastig te zeggen hoeveel moeite het is.

Je kan vooral het meeste fout doen met de CPU omdat dat vrij "fragiel" is. Als je dat al kan is de rest vrij "veilig" zolang je niet dingen probeert te doen die niet "goed" voelen (specifiek doel ik hier op het rammen van PSU kabels...).

Denk dat je het beste een video kan volgen.

Ik heb onderhand al zoveel in elkaar gezet en getimmerd dat ik me daar niet echt meer kan inleven :+
Hahaha rammen op de kabels zal wel meevallen hier ik maak me vooral zorgen om hoe weet ik welke kabel waar op het moederboord gaat vanuit het PSU :P is dat aangegeve ergens of moet ik een moeilijk dikke manual door gaan lezen.. Zal eens kijke of er tutorials hierover zijn op youtube maar nu al kopzorgen bang dat ik dadelijk 1 kabel verkeerd connect ofzo en alles doorbrand :F

edit: nog een klein vraagje betreft de M.2 SSD opties de Tomahawk geeft aan PCIe x4 te hebben maar betekent het dat ik alleen x4/Gen4 M.2/NVMe kan gebruiken of kan ik daar ook gewoon x3/Gen3 in doen zonder problemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Sakray op 27-06-2023 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
Sakray schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:24:
[...]

Hahaha rammen op de kabels zal wel meevallen hier ik maak me vooral zorgen om hoe weet ik welke kabel waar op het moederboord gaat vanuit het PSU :P is dat aangegeve ergens of moet ik een moeilijk dikke manual door gaan lezen.. Zal eens kijke of er tutorials hierover zijn op youtube maar nu al kopzorgen bang dat ik dadelijk 1 kabel verkeerd connect ofzo en alles doorbrand :F

edit: nog een klein vraagje betreft de M.2 SSD opties de Tomahawk geeft aan PCIe x4 te hebben maar betekent het dat ik alleen x4/Gen4 M.2/NVMe kan gebruiken of kan ik daar ook gewoon x3/Gen3 in doen zonder problemen?
Bijna alle kabels kunnen maar op 1 manier en op 1 plek erin. De enige uitzondering die ik zo kan bedenken zijn de case voorpaneel connectors (denk aan powerbutton en hardeschijf LED), daarvoor moet je even in de handleiding van je moederbord duiken. Maar het verkeerd aansluiten van die connectors kan in principe niks slopen.

Volg gewoon een pc build guide video van bijvoorbeeld linustechtips en het moet helemaal goed komen! Het is erg moeilijk om iets kapot te maken, tenzij je echt niet oplet of dingen forceert.

Over de ssd:
Een gen3 m.2 ssd kan gewoon in een gen4 m.2 slot en andersom ook. Het is backwards compatible.

En wat achtergrond info, want je lijkt wat in de war te zijn met de terminologie:
De x4 geeft aan hoeveel fysieke 'data kanalen' er zijn, in dit geval dus 4. Je hebt bijv. ook x2 aansluitingen (met dus 2 kanalen). Als je een x4 ssd in een x2 aansluiting steekt zal het wel werken, maar de snelheid wordt hierdoor wel beperkt. Je kan een x2 ssd ook gewoon in een x4 slot doen, dit heeft logischerwijs geen negatieve effecten tov een x2 slot.

De gen (gen3/gen4/gen5) geeft de PCIE generatie, en daarmee effectief de snelheid per kanaal, aan. Een gen4 kanaal heeft dubbel de bandbreedte van een gen3 kanaal, gen 5 heeft zelfs dubbel de bandbreedte van een gen4 kanaal. Die gen4 of gen5 aansluiting zal echter terugvallen naar gen3 snelheden als je een gen3 apparaat aansluit. Je gen3 ssd presteert dus gelijk in een gen3 slot en in een gem4 of gen5 slot.

[ Voor 32% gewijzigd door Raphire op 27-06-2023 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Raphire schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 01:50:
[...]

Bijna alle kabels kunnen maar op 1 manier en op 1 plek erin. De enige uitzondering die ik zo kan bedenken zijn de case voorpaneel connectors, daarvoor moet je even in de handleiding van je moederbord duiken. Maar het verkeerd aansluiten van die connectors kan in principe niks slopen.

Volg gewoon een pc build guide video van bijvoorbeeld linustechtips en het moet helemaal goed komen! Het is erg moeilijk om iets kapot te maken, tenzij je echt niet oplet of dingen forceert.

Over de ssd:
Een gen3 m.2 ssd kan gewoon in een gen4 m.2 slot en andersom ook. Het is backwards compatible.

De x4 geeft aan hoeveel fysieke 'data kanalen' er zijn, in dit geval dus 4. Maar je hebt bijv. ook soms x2 aansluitingen (met dus 2 kanalen).

De gen (gen3/gen4/gen5) geeft de generatie, en daarmee de snelheid per kanaal, aan. Een gen4 kanaal heeft dubbel de bandbreedte van een gen3 kanaal, gen 5 heeft zelfs dubbel de bandbreedte van een gen4 kanaal. Die gen4 of gen5 aansluiting zal echter terugvallen naar gen3 snelheden als je een gen3 apparaat aansluit.
Duidelijk antwoord erg bedankt zo laat in de avond!
Ik las dat het wel aan te raden was Windows te reinstallen als je een motherboard change doet dus dacht mischien dan toch maar meteen een M.2 SSD erin te knallen zijn paar mooie deals op momenteel maar kan elke M.2 SSD op de Tomahawk Board of moet het altijd met x4 eindigen (ongeacht 3.0/4.0) (Je edit had dit ineens beantwoord nice :P )

En ben paar sites afgegaan die PC wel willen bouwen maar bij de een moet je daar de componenten kopen EN ben je 86eu kwijt en bij de ander ben je 116 kwijt met je eigen onderdelen... Nogal heftig prijsje en als ik je reactie zo lees zou ik er wel uit moeten komen met een paar videos en een manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
Sakray schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 02:16:
[...]

Duidelijk antwoord erg bedankt zo laat in de avond!
Ik las dat het wel aan te raden was Windows te reinstallen als je een motherboard change doet dus dacht mischien dan toch maar meteen een M.2 SSD erin te knallen zijn paar mooie deals op momenteel maar kan elke M.2 SSD op de Tomahawk Board of moet het altijd met x4 eindigen (ongeacht 3.0/4.0)

En ben paar sites afgegaan die PC wel willen bouwen maar bij de een moet je daar de componenten kopen EN ben je 86eu kwijt en bij de ander ben je 116 kwijt met je eigen onderdelen... Nogal heftig prijsje en als ik je reactie zo lees zou ik er wel uit moeten komen met een paar videos en een manual.
Geen probleem!

Er zijn eigenlijk amper x2 ssd's, je ziet het vooral bij extreme budget ssd's of bedrijven als dell die een paar cent willen besparen. Eigenlijk kan er niet veel fout gaan bij je ssd keuze, maar een aantal populaire keuzes zijn op dit moment de sn570 voor budget/pcie3. En de kc3000 voor pcie4/snelheid. Een pcie3 ssd is in veel gevallen meer dan voldoende. Een pcie4 is in de toekomst misschien wel meer van belang door game technologieën als directstorage, maar tot nu toe zijn er eigenlijk geen games die er gebruik van maken.

Bij het bouwen van mijn eerste pc heb ik veel filmpjes gezien. Het duurde misschien wat langer (2-3 uurtjes geloof ik), maar het was uiteindelijk gewoon heel goed te doen. Alles is gestandaardiseerd en vrij goed gemarkeerd. Neem de tijd en wees niet bang om een paar keer terug te spoelen of een filmpje van meerdere mensen te bekijken als je iets niet helemaal door hebt.

Deze guide van ltt is een heel goed begin, let wel deze is enorm uitgebreid en aan de lange kant, maar legt alles (zelfs de keuze van pc componenten) tot in detail uit: YouTube: How to build a PC, the last guide you'll ever need!.

[ Voor 13% gewijzigd door Raphire op 27-06-2023 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakray
Raphire schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 02:26:
[...]

Geen probleem!

Er zijn eigenlijk amper x2 ssd's, je ziet het vooral bij extreme budget ssd's of bedrijven als dell die een paar cent willen besparen. Eigenlijk kan er niet veel fout gaan bij je ssd keuze, maar een aantal populaire keuzes zijn op dit moment de sn570 voor budget/pcie3. En de kc3000 voor pcie4/snelheid. Een pcie3 ssd is in veel gevallen meer dan voldoende. Een pcie4 is in de toekomst misschien wel meer van belang door game technologieën als directstorage, maar tot nu toe zijn er eigenlijk geen games die er gebruik van maken.

Bij het bouwen van mijn eerste pc heb ik veel filmpjes gezien. Het duurde misschien wat langer (2-3 uurtjes geloof ik), maar het was uiteindelijk gewoon heel goed te doen. Alles is gestandaardiseerd en vrij goed gemarkeerd. Neem de tijd en wees niet bang om een paar keer terug te spoelen of een filmpje van meerdere mensen te bekijken als je iets niet helemaal door hebt.

Deze guide van ltt is een heel goed begin, let wel deze is enorm uitgebreid en aan de lange kant, maar legt alles (zelfs de keuze van pc componenten) tot in detail uit: YouTube: How to build a PC, the last guide you'll ever need!.
Had wat late night researches gedaan en de WD Black SN770 1TB beviel me heel goed twijfelde nog over 2TB maar ook daar zate performance verschillen in en 1TB was de beste optie uiteindelijk wat meer dan genoeg moet zijn (En heb altijd nog een 1TB externe liggen hier voor me backups etc) lage vebruik en temps op de WD Black SN770 1TB en hele goede prestaties voor een DRAM-less M.2

Heb al aantal segmenten van die video gekeken ja erg duidelijk wel allemaal. Heb nu ondertusse al paar videos erdoorheen zitten en denk wel dat het me gaat lukken worst case scenario kan ik altijd nog naar een PC shop gaan toch. Plus heb er wel zin in eigelijk ff iets leren en proberen.

Ik ga de bestelling maar eens plaatsen mijn uiteindelijk upgrade gaat worden:
i5 13600k
MSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI DDR4
Deep Cool AK620
WD Black SN770 1TB M.2 SSD

Wat me ongeveer op 650eu zet op Megekko. Eigenlijk 50eu over mijn geplande budget maar door alle goede tips en suggesties in dit topic toch verder lopen researchen en voor een iets betere board+cooler gegaan leke me goede opties.

Verders weet ik dat ik niet de CPU moet gaan overlocken op dit board en mijn reden voor DDR4 is dat de prestatie verschillen niet groot genoeg waren om nog eens 120+eu erboven op te knalle voor een DDR5 kit gezien ik recentelijk nog een goede DDR4 kit gehaald heb :P

Nogmaals bedankt allemaal parts gaan paar dagen duren ik laat hier wel een update achter als het me gelukt is.. 8)7

Laaste vraag betreft de CPU cooler welke kant moet ik de fans op laten blazen voor optimale koeling? Doe je dat richting achterkant PC waar de andere Fan zit of doe je dat naar boven richting de bovenkant van PC waar bij mij allemaal openinge zitte en afgedekt met zon magnetisch gaasje?

En de M.2 betreft ik las ergens dat je hem moet plaatsen in de slot die het dichts bij de CPU ligt? Is dat echt een ding of :9

edit: En hoe zit het met Windows moet ik een nieuwe key kopen omdat het een nieuwe moederboord is of kan ik mijn huidige key nog gebruiken? Was zon 10eu oem key volgens mij

[ Voor 4% gewijzigd door Sakray op 27-06-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
Sakray schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Laaste vraag betreft de CPU cooler welke kant moet ik de fans op laten blazen voor optimale koeling? Doe je dat richting achterkant PC waar de andere Fan zit of doe je dat naar boven richting de bovenkant van PC waar bij mij allemaal openinge zitte en afgedekt met zon magnetisch gaasje?

En de M.2 betreft ik las ergens dat je hem moet plaatsen in de slot die het dichts bij de CPU ligt? Is dat echt een ding of :9
Wat betreft de koeling, die laat je naar de achterkant blazen.
Daar is de koeling ook op gebouwd dat je die niet verkeerd kan plaatsen.

Voor de M2 wil je die idealiter in het slot plaatsen die door je cpu PCI-E lanes wordt bediend.
Maar dat kan je vinden in de handleiding van je moederbord. Is meestal slot 1
Pagina: 1