Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:27
Goedemiddag,

Ik zal niet de enige zijn die airco wil aanschaffen op warme dagen, maar ik ben er echt helemaal klaar mee. Het moet uiteraard zo goedkoop mogelijk, daarom ga ik de installatie zelf doen. Hier ben ik niet zo bang voor. F gassen monteur ken ik via een collega.

Situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAbPd4K5I2je4Q3Cl_qlV0jUj7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xiDszd7MYFHcYtRuSnY0YCJ3.png?f=user_large

Twee slaapkamers. Ik wil deze op 1 buitenunit aansluiten.
Groen = locatie binnenunits
Rood = buitenunit

Helaas moeten ze bijna in de hoek van de kamer komen te hangen i.v.m. locatie ramen. Hier heb ik geen problemen mee verder. (Kan ook op de tussenmuur, maar dan is er nog meer leidingwerk nodig en een condenswaterpomp, wat weer extra kost.)

Op internet heb ik een hele goedkope unit gevonden, namelijk: deze Ik weet wat jullie gaan zeggen, ik moet voor een premium merk gaan. Dan zegt mijn vrouw weer dat het veels te duur is en dan gaat het hele feest niet door.

Waar ik me zorgen om maak: De geluidsproductie van de buitenunit.
Outdoor sound pressure level 56Db
Outdoor sound power level 65Db

Moet ik power level of pressure level hebben? Power level lijkt wel heel hoog, 65 Db. Bij de buren mag dit nog maar 40 Db zijn... En ik wil geen ruzie met de buren!

Mijn vraag: Kan ik dit ding hier ophangen, ongeveer 2,5 meter vanaf de erfgrens, zonder dat de buren er last van gaan krijgen? Moet ik doorsparen voor een stillere unit? (Ik zit ook al in het 'airco kopen in het buitenland' topic te kijken naar bv een Haier).
Vraag 2: Zal ik de unit ophangen aan de gevel of op het platte dak (houtconstructie) plaatsen? Mijn gevoel zegt gevel, en dan uiteraard met rubbers onder de voetjes.

Andere tips of adviezen zijn uiteraard welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Power level is geluidsvermogen. De max dat de bron kan produceren.
Pressure is de druk. Hetgeen je “hoort”. (Al dan niet op een bepaalde afstand)

Ik heb zelf 2 “windfree” units van Samsung. Buitenunits zijn echt superstil. Stiller dan de Fujitsu die ik er voor had.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 18-06-2023 17:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

M14

Ik heb Mitsubishi Heavy Industries airco's hangen. 1x een split en 1x een multisplit, 3 binnenunits in totaal.

Beide buitenunits staan op een platdak, grenzend aan 2 slaapkamers. Ik hoor totaal niet dat de airco's aan staan. Zelfs als je buiten staat moet je enorm goed luisteren om het te kunnen horen.

Andere systemen ken ik niet, maar met dit systeem zou ik me geen zorgen maken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:13
Gratis tip: Ik heb zelf een wat oudere unit en daarvan is het afschermmetaal weggehaald. Dat metaal ging mee trillen/rammelen en dat vonden de buren niet grappig.

Nadat het weggehaald is, was die irritatie ook weg.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Je zit wel heel dicht op de ramen van de buren, mij zou het niet storen maar mijn vrouw is daar gevoeliger voor en zou je dit ding weer weg laten halen en dat is zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
M14 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:30:

Andere systemen ken ik niet, maar met dit systeem zou ik me geen zorgen maken.
Er zit een enorm verschil in hoeveel geluid airco's produceren, dat die van jou geen overlast geeft wil niet zeggen dat anderen dit ook niet doen. Als ik puur naar de getallen kijk dan vindt ik dit systeem bijzonder luidruchtig en zeker niet geschikt om zo dicht bij slaapkamer van een ander neer te hangen (er is natuurlijk ook een reden dat ze zo goedkoop zijn ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Groningerkoek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Er zit een enorm verschil in hoeveel geluid airco's produceren, dat die van jou geen overlast geeft wil niet zeggen dat anderen dit ook niet doen. Als ik puur naar de getallen kijk dan vindt ik dit systeem bijzonder luidruchtig en zeker niet geschikt om zo dicht bij slaapkamer van een ander neer te hangen (er is natuurlijk ook een reden dat ze zo goedkoop zijn ;) )
Volgens mij is dit precies wat ik schrijf, maar slechts in 1 zin samengevat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Nouja, de woning is 6 meter breed. Dus heel veel keus heb ik niet. Ik kan hem max. 3 meter vanaf de erfgrens ophangen. Ook ga ik er vanuit dat dit het geluid op max koelvermogen is. Ik hoef het 's nachts echt geen 16 graden te hebben, als ie maar een beetje koelt...

Hoe zwaar is zo'n unit eigenlijk? Als ik hem op 3 meter aan de gevel hang kan ik dat net niet lekker doen vanaf het platte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
M14 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:01:
[...]

Volgens mij is dit precies wat ik schrijf, maar slechts in 1 zin samengevat ;).
Wij hebben denk ik toch een heel klein verschil:

Jij zou je met dit systeem geen zorgen maken, ik zou dat dus juist wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Voggy schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:12:

Hoe zwaar is zo'n unit eigenlijk? Als ik hem op 3 meter aan de gevel hang kan ik dat net niet lekker doen vanaf het platte dak.
Over de rand van het plat dak hangen om hem te installeren kan ik afraden, beetje buitenunit tikt rap de 50kg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Groningerkoek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:13:
[...]

Wij hebben denk ik toch een heel klein verschil:

Jij zou je met dit systeem geen zorgen maken, ik zou dat dus juist wel doen.
Waar heb je het over?
Ik heb een Mitsubishi Heavy Industries 6KW airco hangen, kost ruim 2.5k euro en volgens de specs 52 - 53 dB(A). Het geluid wat ik mijn eerste post beschrijf komt overeen met de specs.

En dan nog een multisplit met idem specs.

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 18-06-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
M14 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Waar heb je het over?
Ik heb een Mitsubishi Heavy Industries 6KW airco hangen, kost ruim 2.5k euro en volgens de specs 52 - 53 dB(A). Het geluid wat ik mijn eerste post beschrijf komt overeen met de specs.

En dan nog een multisplit met idem specs.
De unit die ik linkte heeft een 'pressure' van 56 dB, dus maakt toch 2x zoveel herrie. Maarja 2x bijna niks is nog steeds bijna niks?
Ik zal morgen de leverancier wel even bellen. Het lijkt me dat als ik het door hun zou laten installeren dat zij wel voldoen aan de wettelijke normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
M'n ouders hebben een huis van maar 5m breed. Ze hebben dat opgelost door de daikin buitenunit aan het einde van de tuin te plaatsen, dus wel direct (haaks) tegen de erfgrens aan maar niet in de buurt van huis of terras. Buren geen klachten.

Denk er trouwens om dat je in sommige gemeenten een vergunning dient aan te vragen, waarschijnlijk incl geluidsrapport. Ik moest dat in ieder geval 😐
En dan wordt zelf instaleren wellicht een ding, en de buitenunit qua geluid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
M14 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Waar heb je het over?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat je hiermee:
maar met dit systeem zou ik me geen zorgen maken.
Het systeem bedoelde welke TS graag zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
dragon2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:26:
M'n ouders hebben een huis van maar 5m breed. Ze hebben dat opgelost door de daikin buitenunit aan het einde van de tuin te plaatsen, dus wel direct (haaks) tegen de erfgrens aan maar niet in de buurt van huis of terras. Buren geen klachten.

Denk er trouwens om dat je in sommige gemeenten een vergunning dient aan te vragen, waarschijnlijk incl geluidsrapport. Ik moest dat in ieder geval 😐
En dan wordt zelf instaleren wellicht een ding, en de buitenunit qua geluid ook.
Goede tip, in mijn gemeente gelukkig niet nodig. Ik vind het wel heel extreem om die unit helemaal achter in de tuin te zetten.
Eigenlijk weet niemand of 56 dB te luid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 15:07
Volgens mij hangt dat af van hoever je hem van de erfgrens hangt. Als hij op of dichtbij de erfgrens hangt is het 's nachts 40dB en overdag 45 dB.
Uitgaande dat je ongeveer een meter of 3 van de erfgrens (op basis van je huis) zit, kun je dat vast ergens online berekenen.

[ Voor 30% gewijzigd door timmert26 op 19-06-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-05 11:56
En anders even met een goede speaker een toon opzetten en het volume hoger zetten totdat je (volgens een decibelmeter) op het juiste volume zit. Als je buren komen vragen wat je aan het doen ben weet je dat ie te luid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 12:55

Sebazzz

3dp

Het unit helemaal achterin de tuin zetten zal de efficientie niet ten goed komen denk ik?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:26
Sebazzz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:29:
Het unit helemaal achterin de tuin zetten zal de efficientie niet ten goed komen denk ik?
Waarschijnlijk niet, maar soms moet je wat om aan de regelgeving te voldoen met de geluidsnormen. Die zijn er niet voor de efficiëntie van jouw systeem maar voor de leverbaarheid van de buren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 12:55

Sebazzz

3dp

LordSinclair schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Waarschijnlijk niet, maar soms moet je wat om aan de regelgeving te voldoen met de geluidsnormen. Die zijn er niet voor de efficiëntie van jouw systeem maar voor de leverbaarheid van de buren.
Dat begrijp ik, maar dan kan je de discussie voeren of je niet liever een wat ander en stiller unit koopt in plaats voor een specfiek merk en model te gaan ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Sebazzz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:29:
Waarom? Airco systemen zijn zo ontworpen dat een paar meter of minder gerommel in de marge is.

In dit geval is bodemplaatsing mogelijk ook nog een optie achter of naast de uitbouw. Kortom, al 3 mogelijke plekken.

Je kunt lang of kort discussiëren over het verwachte geluid maar je gaat er geen zekerheid over krijgen. Er zijn teveel factoren. Aan de regels gaat plaatsing aan de gevel op het eerste oog nooit kunnen voldoen ivm de korte afstand tot de buren (en dan ook nog de slaapkamerramen).

Maar niemand weet wat voor geluid deze units in de praktijk gaan maken. Ook niet van dure merkunits trouwens. Die scoren gemiddeld beter maar in individuele gevallen (exemplaar, plaatsingswijze, etc) geeft dat geen garantie.

Als topicstarter een deel van het budget apart legt om de buitenunit te kunnen verplaatsen als de voorkeurslocatie negatief uitpakt, dan heeft hij alsnog een goedkope oplossing met een flink kleinere kans op teleurstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
henk1994 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:26:
En anders even met een goede speaker een toon opzetten en het volume hoger zetten totdat je (volgens een decibelmeter) op het juiste volume zit. Als je buren komen vragen wat je aan het doen ben weet je dat ie te luid is.
Dit is wel een goede tip, ook om te luisteren wat die getallen nou in het echt betekenen.
Ik ga niet mijn unit achter in de tuin zetten met 20 meter leidingwerk. Dan kan ik beter bij mijn vrouw smeken om meer geld, en bijvoorbeeld deze Haier nemen met 51 dB.
Ik vraag me af in hoeverre ik deze specificaties met elkaar moet vergelijken. Elke fabrikant meet dit natuurlijk weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 10:27
Ik heb hier een LG L/L multisplit unit staan en daarnaast ook een Split L/W Panasonic. Moet zeggen dat de LG in dit geval een stuk stiller is als ze beide in een zeer lage stand draaien.
Nu maakt dat in mijn situatie niet veel uit met geluid naar de buren toe. Maar als ik door de steeg loop hoor in de Panasonic wel (zachtjes) maar de LG niet.
Specs LG: Geluidsniveau koelen / verwarmen 49 / 54 dB(A) (op 1.5meter), Geluidsvermogen 64 dB(A)
Spec Panasonic: Geluidsdruk onder deellast buiten (verwarming) (3) 59 dB(A)
Geluidsvermogen buiten onder vollast (verwarmen) 68 dB(A)
Geluidsvermogen buiten onder vollast (koelen) 67 dB(A)

Dus die paar dB(A) verschil hoor je dus wel werkelijk

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37
Voggy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Dit is wel een goede tip, ook om te luisteren wat die getallen nou in het echt betekenen.
Ik ga niet mijn unit achter in de tuin zetten met 20 meter leidingwerk. Dan kan ik beter bij mijn vrouw smeken om meer geld, en bijvoorbeeld deze Haier nemen met 51 dB.
Ik vraag me af in hoeverre ik deze specificaties met elkaar moet vergelijken. Elke fabrikant meet dit natuurlijk weer anders.
Wat je zou kunnen doen is een aantal opties uitwerken, daarin verwerk je wat het gaat kosten en wat de plus en min punten zijn van de gekozen installatie.

Hiermee heb je voor je zelf duidelijk wat het gaat kosten en kun je met je vrouw overleggen en kijken of het haar ook waard is wat je gaat aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voggy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:02:
Eigenlijk weet niemand of 56 dB te luid is?
Die 56dB is de geluidsdruk, niet het geluidsvermogen. Zoals @paQ al stelt: de vraag is dan op welke afstand dat gemeten is.

Wil je enige indicatie of je aan de geluidsnormen (gemeten op de erfgrens) voldoet bij de voorgestelde locatie qua plaatsing, dan adviseer ik je toch om een geluidsberekening te maken. Hiervoor gebruik je het door de fabrikant opgegeven geluidsvermogen van 65dB (de geluidsbron) en rekent de tool uit wat de geluidsniveaus op de erfgrens zijn.

Mijn eigen l/w warmtepomp unit produceert 64dB, daar moest ik nog 2dB marge bij optellen, en door toepassen van 3dB demping (geluidsreductiekit) kwam ik met circa 3,5 meter net uit. Dus ik ben er bang voor dat in dit geval (2,5 meter erfgrens) de voorgestelde locatie niet voldoet. Maar goed, dat weet je pas als je dit gaat doorrekenen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
The-Source schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:50:
Ik heb hier een LG L/L multisplit unit staan en daarnaast ook een Split L/W Panasonic. Moet zeggen dat de LG in dit geval een stuk stiller is als ze beide in een zeer lage stand draaien.
Nu maakt dat in mijn situatie niet veel uit met geluid naar de buren toe. Maar als ik door de steeg loop hoor in de Panasonic wel (zachtjes) maar de LG niet.
Specs LG: Geluidsniveau koelen / verwarmen 49 / 54 dB(A) (op 1.5meter), Geluidsvermogen 64 dB(A)
Spec Panasonic: Geluidsdruk onder deellast buiten (verwarming) (3) 59 dB(A)
Geluidsvermogen buiten onder vollast (verwarmen) 68 dB(A)
Geluidsvermogen buiten onder vollast (koelen) 67 dB(A)

Dus die paar dB(A) verschil hoor je dus wel werkelijk
Ik had in mijn vorige woning een MHI 5kW buitenunit. In mijn huidige een MHI 6kW. Die vorige wist een nadrukkelijk aanwezig geluid te produceren nog ver voor maximale belasting. De huidige heb ik nog niet gehoord.

Wees dus voorzichtig met N=1 vergelijkingen. De onderlinge variantie is best groot door de diverse factoren die een rol spelen. Wat je wel redelijkerwijs aan kunt nemen is dat de A-merken gemiddeld beter scoren en af-fabriek een kleinere variatie zullen hebben door striktere ontwerp- en productieprocessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 10:27
Voggy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Als iets iets bij staat als volgt: Geluidsvermogen in overeenstemming met 8112013,81312013 en EN12102-1:2017 bij +7°C.
Dan heb je de meet methode. En volgens mij moet ieder nieuw product volgens die manier getest worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@Voggy
Je buren direct naast je zullen waarschijnlijk weinig horen van je airco als je hem gaat plaatsen zoals op je plaatje. Het geluid zal naar voren gaan en dus je achterburen bereiken. Dus hoe ver zitten deze van je af?
Verder zou je ook kunnen overwegen om hem te plaatsen op een plek waar je het geluid kan afschermen met bijv. een kokosscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
chrisborst schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:22:
@Voggy
Je buren direct naast je zullen waarschijnlijk weinig horen van je airco als je hem gaat plaatsen zoals op je plaatje. Het geluid zal naar voren gaan en dus je achterburen bereiken. Dus hoe ver zitten deze van je af?
Verder zou je ook kunnen overwegen om hem te plaatsen op een plek waar je het geluid kan afschermen met bijv. een kokosscherm.
De gevel van de achterburen ligt zo'n 30 meter bij mijn gevel vandaan. Ik zou eventueel ook een afscherming links en rechts van de unit kunnen plaatsen waardoor het geluid meer richting de achterburen geforceerd wordt.
@blackd Ik kan de sheet vanavond wel invullen. Eerst even goed bestuderen!

Wat een geneuzel allemaal, ik hoop dat anderen net zoveel rekening houden met hun buren. Ik zit er nu maar over te denken om het te laten doen, dan is de installateur verantwoordelijk ipv dat ik zelf ga lopen beunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Voggy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:34:
Wat een geneuzel allemaal, ik hoop dat anderen net zoveel rekening houden met hun buren. Ik zit er nu maar over te denken om het te laten doen, dan is de installateur verantwoordelijk ipv dat ik zelf ga lopen beunen.
Nul kans dat die installateur verantwoordelijkheid gaat nemen (dat kan hij ook helemaal niet, want zo'n rijtjeswoning kan bijna niet binnen de normen - wel kan het in praktische zin redelijk ingevuld worden). Die mikt gewoon een unit op een dak of aan een gevel en overhandigt de factuur.

Met een voorbereiding zoals je nu doet heb je veel meer kans om op een fatsoenlijke oplossing uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
Rukapul schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Nul kans dat die installateur verantwoordelijkheid gaat nemen (dat kan hij ook helemaal niet, want zo'n rijtjeswoning kan bijna niet binnen de normen - wel kan het in praktische zin redelijk ingevuld worden). Die mikt gewoon een unit op een dak of aan een gevel en overhandigt de factuur.

Met een voorbereiding zoals je nu doet heb je veel meer kans om op een fatsoenlijke oplossing uit te komen.
Oh, ik denk zij regelen de boel dan zorgen ze ook dat het aan de wet voldoet.
Mijn buren zijn de moeilijkste niet hoor, ik verwacht sowieso geen klachten ookal maakt dat ding een beetje lawaai. Maar ik wil het graag netjes houden en geen mensen van hun nachtrust beroven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-05 15:21
Voggy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Oh, ik denk zij regelen de boel dan zorgen ze ook dat het aan de wet voldoet.
Mijn buren zijn de moeilijkste niet hoor, ik verwacht sowieso geen klachten ookal maakt dat ding een beetje lawaai. Maar ik wil het graag netjes houden en geen mensen van hun nachtrust beroven.
Ze gaan liever bij 1% van de klanten langs om achteraf wat te fixen, dan dat ze 100 keer vooraf dat denkwerk moeten doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou absoluut voor een premium merk gaan die ook kan verwarmen. Je gaat dan fors gas besparen en je verdient de airco dan zelfs terug. Hij levert geld op.
De hogere aanschafprijs is dan dus niet zo relevant, want het gaat om je operationele kosten.

premium merken zijn vaak ook stiller en/of hebben een stille modus die wel iets ten koste van de efficientie gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 11:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Dank voor de reacties. We gaan iets meer investeren in een Haier Ik denk Deze. (Alternatief is een uit het buitenland halen, met bijbehorende risico's.) Die kan ook verwarmen en heeft 62 dB ipv 65 dB geluidsproductie. Ik ben nog even aan het puzzelen met de excel sheet, zelfs met 62 dB voldoe ik niet aan de norm.
Heeft niemand anders ervaring met een airco in een rijtjeswoning? Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die het warm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Buiten neemt geluid gemiddeld met 6DB af voor elke verdubbeling van de afstand tot de bron. Als ik aanneem dat men de geluidssterkte van Airco's op 1 meter afstand meet, dan ben je op 4 meter afstand 12DB zachter.

Maar vergeet ook niet dat vochtige lucht en droge lucht geluid verschillend dragen en de frequentie maakt ook een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-05 22:27
Voggy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:53:
Heeft niemand anders ervaring met een airco in een rijtjeswoning? Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die het warm hebben.
Ik heb dit pad ook al eens bewandeld (rijtjeswoning) en kwam er op uit dat het niet binnen de normen is te realiseren, bij mij. Dus ja ik heb het ook warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Niet zo moeilijk doen joh. A merk kopen en plaatsen dat ding.

Kunt nog overwegen hem op de grond te zetten. Als ze hem niet in het zicht hebben hangen klagen mensen ook minder. Een brom van achter een schutting irriteerd mensen minder snel dan een brom van een lelijke unit waar ze tegenaan kijken als ze op hun terras zitten.

Heb hier een daikin staan op de grond, recht langs de erfgrens langs een muurtje. Buren hebben in 3 jaar nooit geklaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19

s3n

Dank voor de reacties. We gaan iets meer investeren in een Haier Ik denk Deze. (Alternatief is een uit het buitenland halen, met bijbehorende risico's.) Die kan ook verwarmen en heeft 62 dB ipv 65 dB geluidsproductie. Ik ben nog even aan het puzzelen met de excel sheet, zelfs met 62 dB voldoe ik niet aan de norm.
Ik heb een rijtjeshuis en heb de buitenunit in de achtertuin staan. Geluid is afhankjelijk van hoe hard je de unit laat werken. Zelf zet ik de airco nooit op stand "auto", maar een lamgzame stand. Deze gaat dan in de ochtend aan tot ik naar bed ga. In de nacht als er geen geluid op straat is wil ik de zachte bromtoon niet aandoen aan de buren. Ik geloof best dat je hier last van kan hebben. Maar overdag/in de avond als er normaal leefgeluid buiten is heb je er geen last van. Ik heb de buurman er wel eens naar gevraagd, en die had geen last.

Ik heb ze 1x gehoord, dat was toen ik na 3 weken frankrijk remote de airco's in het hele huis op standje "auto" liet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:03

FeaR

In GoT we trust

Rijtjeswoning hier en twee airco's, nooit iemand gehoord over geluidsproductie. Ook geen één installateur die er over is begonnen. Kan mogelijk zijn omdat ik een redelijk recente woning heb en dus beter geïsoleerd en/of een merk heb gekozen met stillere units waar jij naar kijkt. Staar je niet te blind op de opgegeven dB's. Zowel omdat het verschillend gemeten kan zijn tussen merken ondering maar ook omdat de kans dat de airco op 100% staat vrij klein is. Hoe veel minder dan 100% is afhankelijk van hoe zwaar je deze belast en hoe lang de airco op die stand moet blijven werken, kamer eenmaal koeler zal de buitenunit minder belast worden.

Geen idee hoe het nu zit maar toen ik keek was twee keer single split versus één keer mulit split op haast alle vlakken beter: goedkoper, zuiniger en minder dB's. Let wel dat je 3 dB optelt bij twee keer (dezelfde) single split voor als ze beide tegelijkertijd aan staan (al blijf ik erbij dat het gemeten volume op 100% niet vaak voorkomt).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wortel87 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:37:
Niet zo moeilijk doen joh. A merk kopen en plaatsen dat ding.

Kunt nog overwegen hem op de grond te zetten. Als ze hem niet in het zicht hebben hangen klagen mensen ook minder. Een brom van achter een schutting irriteerd mensen minder snel dan een brom van een lelijke unit waar ze tegenaan kijken als ze op hun terras zitten.

Heb hier een daikin staan op de grond, recht langs de erfgrens langs een muurtje. Buren hebben in 3 jaar nooit geklaagd.
Ik heb buren gehad die al begonnen te klagen over een hondje (5kg beestje) dat 's middags even in de tuin met een balletje aan het spelen was. De buurman was "heel gevoelig" en kon eigenlijk niets verdragen (van anderen dan, op zichzelf was hij veel minder kritisch). :) Daarom zou ik het zelf dus ook "gegarandeerd goed" willen hebben, zodat je je ook geen zorgen hoeft te maken over zulke figuren. De huidige buren vinden het allemaal prima, maar dat is geen garantie voor eventuele nieuwe buren.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Bedankt voor alle reacties. Ik heb de Haier multisplit besteld voor 2 kamers. Hij zal niet de hele nacht op vol vermogen draaien maar hij moet de ruimte gewoon een klein beetje koeler maken (overdag, als de zonnepanelen overproductie hebben). Ik ga er niet vanuit dat de buren gaan klagen, mocht dit wel het geval zijn dan zien jullie mij wel voorbij komen bij de rijdende rechter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Ik heb buren gehad die al begonnen te klagen over een hondje (5kg beestje) dat 's middags even in de tuin met een balletje aan het spelen was. De buurman was "heel gevoelig" en kon eigenlijk niets verdragen (van anderen dan, op zichzelf was hij veel minder kritisch). :) Daarom zou ik het zelf dus ook "gegarandeerd goed" willen hebben, zodat je je ook geen zorgen hoeft te maken over zulke figuren. De huidige buren vinden het allemaal prima, maar dat is geen garantie voor eventuele nieuwe buren.
Probleem is dat je het eigenlijk niet goed krijgt. Dus gewoon doen. Uit het zicht.

Heb hier buren waarbij het kind uren aan een stuk knikkerde op tegels in hun woonkamer. en de hele dag schreeuwend door de kamer denderde. Heb er iets van gezegd met een reactie van "waar benoei je je mee tot gevolg"

Subwoofer tegen de muur van hun slaapkamers gezet en toen een weekend weg gegaan.

Sinds dien nergens geen last meer van. En zijn verassend aardig en begripvol geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wortel87 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Probleem is dat je het eigenlijk niet goed krijgt. Dus gewoon doen. Uit het zicht.

Heb hier buren waarbij het kind uren aan een stuk knikkerde op tegels in hun woonkamer. en de hele dag schreeuwend door de kamer denderde. Heb er iets van gezegd met een reactie van "waar benoei je je mee tot gevolg"

Subwoofer tegen de muur van hun slaapkamers gezet en toen een weekend weg gegaan.

Sinds dien nergens geen last meer van. En zijn verassend aardig en begripvol geworden.
Ik snap die insteek, maar ik kan dan dus ook voorstellen dat de andere kant dan dus gewoon "principieel" gaat eisen dat je je installatie, die niet voldoet aan de normen, maar uit zet of verwijdert. Voor hen ben jij op dat moment natuurlijk een "inbreuk op hun woongenot of nachtrust". En eerlijk: als ik 's nachts last zou gaan krijgen van iemands airco die teveel herrie maakt, dan zou ik dat dus ook doen als dat niet op te lossen is. Desnoods dan maar naar de rechter. Mijn nachtrust is me best wat waard.

Ik vind het wel een gok, die je dan neemt. Wat als je buren wel van het gevoelige type waren geweest en jouw voorbeeld hadden gevolgd. Gewoon ergens een apparaatje tegen de muur van jullie slaapkamer aan en dan de hele nacht een bromtoon genereren. Word je dan zelf ook ineens heel aardig en begripvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:57:
Ik zou absoluut voor een premium merk gaan die ook kan verwarmen. Je gaat dan fors gas besparen en je verdient de airco dan zelfs terug. Hij levert geld op.
volgens mij kan dat met bijna alle moderne airco's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

njitter schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:08:
[...]

volgens mij kan dat met bijna alle moderne airco's..
steeds vaker inderdaad. maar lang niet altijd met een hoge COP (efficientie).
Maar wat ik dus vooral wil benadrukken: leg de focus van de aanschaf op het goed kunnen verwarmen en niet 'ohja ja hij kan trouwens ook verwarmen.'

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1