Verbetering van componenten keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderTheDev
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik was dus weer bezig met een PC samen te stellen voor ongeveer €1100. Ik heb een paar dingen bij elkaar gepakt, ik weet alleen niet als er veel verbeteringen zijn die ik kan doen om hem beter te maken zonder dat ik iets van 100 euro moet besteden om een 5% verbetering te krijgen ofzo. Hij is bedoeld voor gaming (met soms ray-tracing) met 1080p en mogelijk 1140p, AI Development en game development. Oh ja en ik wil weten als de combi van componenten die ik hier heb wel mogelijk is? Dit is wat ik tot nu toe heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 158,99€ 158,99
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 85,95€ 85,95
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC€ 389,-€ 389,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 45,72€ 45,72
1Behuizingen optie 1Aerocool Shard€ 41,-€ 41,-
1Behuizing optie 2DeepCool Matrexx 40 3FS€ 51,19€ 51,19
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,85€ 31,85
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 45,66€ 45,66
Totaal ongeveer € 953

Is er een manier om dit krachtiger te maken zonder geldverspilling (wat ik dus hiervoor noemde van 100 euro extra voor 5% extra kracht)? Het enige dat ik sowieso het zelfde wil houden is dat de GPU 12GB of meer VRAM heeft. En oh ja ik wil mijn opslag wel dichtbij de 3TB of meer houden.

Alvast dankuwel voor uw hulp :) !

[ Voor 62% gewijzigd door XanderTheDev op 18-06-2023 16:20 . Reden: links ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51

RvL

Ik kan het geheugen niet vinden op de memory support list van het moederbord. Ik heb geen idee hoe kieskeurig AM4 is wat dat betreft maar zelf kies ik liever voor een setje wat op de support list staat. Dat zou je nog na kunnen kijken.

Waarom nog trage opslag in de vorm van een ouderwetse harde schijf? Een 2 TB SSD is dan wel een stukje duurder maar je krijgt er zoveel performance voor terug.

Als je een aparte 2TB drive in het goedkopere segmet wil kan je denken aan:
uitvoering: Lexar NM710 2TB
uitvoering: WD Blue SN570 2TB

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderTheDev
RvL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:01:
Ik kan het geheugen niet vinden op de memory support list van het moederbord. Ik heb geen idee hoe kieskeurig AM4 is wat dat betreft maar zelf kies ik liever voor een setje wat op de support list staat. Dat zou je nog na kunnen kijken.

Waarom nog trage opslag in de vorm van een ouderwetse harde schijf? Een 2 TB SSD is dan wel een stukje duurder maar je krijgt er zoveel performance voor terug.

Als je een aparte 2TB drive in het goedkopere segmet wil kan je denken aan:
uitvoering: Lexar NM710 2TB
uitvoering: WD Blue SN570 2TB

Ik weet het niet zeker, maar was het niet zo dat HDDs meer betrouwbaar waren dan SSDs en dat je dus je OS op een HDD zet en je bestanden op een SSD? Of is dat niet meer het geval in deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

XanderTheDev schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar was het niet zo dat HDDs meer betrouwbaar waren dan SSDs en dat je dus je OS op een HDD zet en je bestanden op een SSD? Of is dat niet meer het geval in deze tijd?
Je OS op een HDD zetten is zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen. Tenzij je dol bent op wachten en graag wat te drinken pakt voordat een programma opstart ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
XanderTheDev schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Het zou dan natuurlijk OS op ssd en documenten op hdd moeten zijn als je zou vinden dat ssd’s minder betrouwbaar zijn.

Ik denk dat er weinig verschil tussen zit. De kinderziektes zijn wel er ondertussen wel uit. Als je het niet vertrouwd, kun je altijd nog een wat ouder model nemen zodat je zeker weet dat de grootste bugs er wel uit zijn.

Een ssd werkt zoveel fijner, zeker met grote bestanden.

Voor de € 50 die het extra kost, zou ik het wel doen. Scheelt ook weer een ratelende schijf in je kast.

En backuppen moet je toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51

RvL

Alles kan kapot. Maar ik denk niet dat je tegenwoordig nog eenvoudig kan stellen dat een SSD minder betrouwbaar is dan een HDD of andersom. Een HDD heeft bijvoorbeeld bewegende delen die een SSD niet heeft.

Backblaze heeft er een artikel over geschreven. Misschien interessant om te lezen

Je OS zou ik sowieso op een SSD zetten. Dat start veel sneller op en zorgt voor een systeem wat veel responsiever is.

Als je perse een HDD wil gebruiken zou ik dat alleen doen voor statische opslag: documenten, foto's (na evt bewerken) en dergelijk. Kortom, zaken die niet (snel) zullen wijzigen en die je niet heel vaak benaderd.

Software, OS en dergelijke allemaal op SSD.

Sowieso altijd zorgen voor (offsite) backups zorgen, ongeacht of je nu SSD of HDD gebruikt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderTheDev
Oke dank jullie wel allemaal. Ik denk dan dat ik de 2 TB SSD haal, maar zijn er voor de rest nog andere verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan een 2TB SSD ipv 1 TB SDD + 2 TB HDD halen.

4TB SSD's zijn nu merkbaar duurder in euro per TB dan 2 TB, maar dit kan in 1 of 2 jaren veranderen en je kan dan een grotere tweede SSD installeren.

Tweede M.2 slot is trager:
PCIe 3.0 x2
Je kan een moederbord uitkiezen die wel 4 lanes ondersteunt en daarvoor een PCIe 3.0 slot met 4 lanes opoffert.
∙ 1x PCIe 3.0 x16 slot (PCI_E4), supports x4 mode**
∙ 2x PCIe 3.0 x1 slots
* The supported specification depends on installed processor.
** PCI_E4 will be unavailable when an M.2 SSD is installed in the M2_2 slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:25
Ikzelf zou helemaal geen HDD meer kiezen. Prijzen zijn het niet waard tov de snelheid.

Enige waar ik HDD's nog voor gebruik is in mijn Synology DS220j. Die dient als opslag/archief en daar zijn SSD's dan wel te duur voor.

OS SSD zou ik dan kiezen voor M2 SSD (Voorkeur Samsung 980 serie) en games op een Crucial MX ofzo.
Afhankelijk van je hoeveelheid games kan je dan zelf de groottes kiezen.

Verder lees ik nergens wat voor monitor je hebt. Alleen dat je op 1080p speelt.
Let goed op dat je huidige monitor ook de juiste aansluitingen hebben om alle volle potentie van je kaart te krijgen.

Zou zonden zijn als je RX 6700 wel DisplayPort 1.4 hebt en je monitor nog maar 1.2. (om ff een simpel voorbeeld te noemen).

Verder ziet je build er best goed uit.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-09 10:21
Ik zou een Ryzen 5 5600 non-X halen. Scheelt 5% performance, maar in prijs veel meer.

Verder prima lijstje.
Pagina: 1