Wat kan ik met ruimtes die de bestemming bijgebouw hebben?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promachos
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-02 21:25
Hallo allemaal,

Op internet kan ik niet echt een antwoord vinden, dus ik hoop dat hier een paar slimme mensen zitten die mij kunnen helpen.

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een oude boederij. Aan de woning zit een redelijke schuurgebouwd van grofweg 15 x 12. Inmiddels zijn we het traject gestart om de agrarische bestemming om te zetten naar een woon bestemming. Een van de dingen die we graag in de toekomst willen realiseren is het bij de woning trekken van de schuur.

Nu heeft de gemeente aangegeven dat dit mogelijk is en we mogen de schuur bij de woning trekken tot een totaal van 750m3. Dit is blijkbaar een regel binnen de provincie. Wel mogen we de overige ruimte van de schuur behouden en gebruiken als bijgebouw.

Is er iemand hier die mij wat meer kan vertellen over ruimtes die aangeduid worden als wonen en wanneer het een bijgebouw is. Kan ik bijvoorbeeld de zolder van de bestaande woning gebruiken als opslag (daarmee bijgebouw?) zodat ik meer meters in de schuur kan gebruiken.

Ik worstel enorm met het maken van een indeling omdat ik niet goed kan in schatten wanneer iets bijgebouw of woning is. Daarnaast vind ik het berekenen van de inhoud ook niet echt heel gemakkelijk.

Hopelijk is hier wat hulp te vinden.

In ieder geval alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:54
Hoog over is een bijgebouw alles dat niet direct samenhangt met de woning. Een woonkamer, slaapkamer dat soort zaken zitten niet in een bijgebouw. Een klusgedeelte, of andere zaken kun je opvoeren als bijgebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
een bijgebouw is niet toegankelijk via het hoofdgebouw en kan soms zelfs de functie gastenverblijf hebben met keuken, slaapkamer woonkamer etc.

Ga langs bij iemand die dit goed snapt bv een architect uit de buurt met ervaring, die weet alle handigheidjes die je wel en niet kan doen. ik denk trouwens dat het gewoon in het bestemmingsplan van de gemeente staat (max grote woningen in buitengebied 750m3)

wat trouwens veel wordt gedan bij dit soort regels (daarom zijn ze er bijna niet meer) is als de bouw is afgrond een muurtje weghalen of een deurtje plaatsen en alles is 1 huis. bespreek dit wel van te voren met iemand die het snapt zodat vluchtwegen etc wel bekeken kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 18-06-2023 17:13 ]