Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

inXs

known as inXs

Topicstarter
Dag allen. Mijn vrouw en ik gaan de komende jaren veel reizen en eind volgend jaar emigreren naar Zweden. Een onderdeel van dit alles is dat we ons huis in de verkoop hebben staan (met overwaarde), dat we dus ruim boven de 100.000 euro uitkomen (dus meerdere rekeningen is wenselijk ivm. garantiestelsel) en dat we de komende tijd relatief veel in Zweden zullen zijn en daar ook aankopen zullen gaan doen. Voor de geïnteresseerden, we zijn bezig met een campingovername in Zweden.

Nu hebben we gewoon een rabobank rekening, deze zullen we ook aanhouden, maar dat betekent dat aankopen doen in Zweden (zowel vanuit NL als daar ter plekke) erg duur is en daarnaast ben je erg afhankelijk van de wisselkoers. Een bak openen in Zweden zelf is een optie, maar aan de andere kant is dit nogal een bureaucratisch geneuzel en om vervolgens echt volwaardig een rekening te mogen openen moet je ook een personnummer hebben. Naja, dat gaat allemaal wel een keer lukken natuurlijk, echter zoeken we nu iets om de komende 1.5 tot 2 jaar (en misschien langer als het bevalt) te overbruggen.

Wat willen we:
- Ik wil een rekening waarbinnen meerdere subrekeningen mogelijk zijn met meerdere valuta's. Dat ik als het ware 10.000 euro in euro's heb en bijvoorbeeld op de andere rekening 200.000 SEK (zweedse kronen) waar je dan in zweden uit put;
- Het zou dan mooi zijn dat wanneer we in Zweden pinnen (in winkels, voor cash is het nagenoeg niet nodig daar) dat het dan automatisch van de SEK rekening af gaat.
- Deze SEK rekening wil ik als het ware kunnen vullen om momenten waarvan ik denk dat de koers prima is
- Vanaf de SEK rekening wil ik geld over kunnen schrijven naar andere SEK rekeningen en kunnen ontvangen zonder allerlei wisselkoersperikelen
- Er komt waarschijnlijk rond de 100.000 euro op te staan, dus het zou fijn als de bank onder het depositogarantiestelsel valt
- Een goede app waarin alles te regelen is
- Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Een pré zou zijn dat er ook beleggingsrekening bij zit. Ik heb nu al mijn beleggingen bij de rabobank, deze kan ik migratie voor zover ik weet gewoon aanhouden, maar ik zou tzt. ook graag een euro/SEK beleggingrekening willen opnen

Waar lopen we tegenaan
- Wat mij steeds niet helder is, dat het niet altijd goed zichtbaar is of je nu echt een echte SEK rekening kunt openen, of dat pinnen in bijvoorbeeld Zweden gewoon tegen een gunsitige wisselkoers gaat met lage (relatief) kosten
- De verkooppraatjes van de diverse banken beloven bergen, maar het is lastig om tot een keus te komen van het beste alternatief

Wat hebben we gevonden
- Wise (wise.com). Deze lijkt eigenlijk aan te bieden wat wij willen, echter kan ik niet zo goed vinden of we echt in SEK's pinnen in het buitenland, of dat er elke keer euro's via een wisselkoers worden omgezet. Daarnaast valt wise niet binnen het depositogarantiestelstel en dat voelt niet zo lekker
- bunq (bunq.com). Mooi platform, lijkt wel wat prijzig te zijn per maand. Echter hier kan ik niet ontdekken of ze nou precies aanbieden wat ik vraag. Ze hebben een account met meerdere valuta's (https://nl.bunq.com/benefits/local-currencies), maar soms leest het alsof ze toch eigenlijk elke keer euro's omzetten naar SEK's bij een transactie ipv. echt een SEK rekening te hebben waar je ook vandaan kunt pinnen
- Revolut (revolut.com) leest net als bij bunq alsof je naar allerlei landen met verschillende munten over kunt maken, echter https://www.revolut.com/e...fer/send-money-to-sweden/ hier lees je weer anders, alsof je wel echt een SEK rekening hebt. Echter kan ik nog niet vinden of je dan ook echt bij winkels in Zweden kunt pinnen vanaf deze SEK rekening

Her en der vind je nog wel wat meer, maar dit zijn volgens mij de belangrijkste spelers. Iemand ervaringen, tips, etc.?

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Lordy79

Vastberaden

Ik heb bij de Rabobank een eur en usd rekening maar kan geen usd pinpas krijgen waarmee ik in het buitenland vreemde valuta kan pinnen of betalen en dan tegen usd wordt afgerekend.

Als wise of een ander dat wel kan en alles is in orde behalve het deposito garantie stelsel kun je natuurlijk een beperkt saldo hebben en dat dan aanvullen vanuit Nederland (als je in NL ook een SEK rekening kunt openen)

Sowieso denk ik dat elke oplossing veel duurder is dan gewoon een bankrekening openen in Zweden omdat de SEK gewoon een kleine kunt is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Waar je naar kan kijken wat mij nu zo te binnen schiet zijn Revolut en Openbank.

Openbank valt gewoon onder deposito plus redelijke rente momenteel is van de santander groep.
https://www.openbank.nl/r42-betaalpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Lordy79 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:53:
Ik heb bij de Rabobank een eur en usd rekening maar kan geen usd pinpas krijgen waarmee ik in het buitenland vreemde valuta kan pinnen of betalen en dan tegen usd wordt afgerekend.

Als wise of een ander dat wel kan en alles is in orde behalve het deposito garantie stelsel kun je natuurlijk een beperkt saldo hebben en dat dan aanvullen vanuit Nederland (als je in NL ook een SEK rekening kunt openen)

Sowieso denk ik dat elke oplossing veel duurder is dan gewoon een bankrekening openen in Zweden omdat de SEK gewoon een kleine kunt is.
Helemaal eens natuurlijk, echter om online te kunnen bankieren in Zweden heb je een bankID nodig, een bankID krijg je alleen pas als je een personnummer (persoonsnummer) hebt en die krijg je pas als je aan allerlei voorwaarden voldoet en daar moet je er eigenlijk al voor wonen (en de aanvraag kan even duren....). Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een andere, tussenoplossing!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
NicoHF schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:54:
Waar je naar kan kijken wat mij nu zo te binnen schiet zijn Revolut en Openbank.

Openbank valt gewoon onder deposito plus redelijke rente momenteel is van de santander groep.
https://www.openbank.nl/r42-betaalpas
Deze heb ik eerder gevonden inderdaad, echter kan ik zo niet ontdekken of je er dan ook een SEK rekening bij hebt, of dat je afhankelijk bent van de koersen op een bepaald moment!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
inXs schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Deze heb ik eerder gevonden inderdaad, echter kan ik zo niet ontdekken of je er dan ook een SEK rekening bij hebt, of dat je afhankelijk bent van de koersen op een bepaald moment!
Als je travelplan inschakeld komen er geen koersopslag bij als je pint in vreemde valuta, maar kost wel €7.99 per maand, dus het ligt eraan hoeveel je uitgeeft per maand of het rendabel is.

Je krijgt gewoon EUR rekening

Voor het makkelijke zou ik naar zoiets als bovenstaande kijken.
Als je dan gevestigd zit in Zweden en kan daar je rekening openen dan gewoon een Zweedse rekening erbij nemen.

Zal het niet moeilijker gaan maken dan nodig.

Als je trouwens je Nederlandse paspoort behoud dan kan je als het goed is een Nederlandse belegging rekening aanhouden, maar weet niet hoe het belasting technisch allemaal zit.

[ Voor 28% gewijzigd door NicoHF op 18-06-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
NicoHF schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Als je travelplan inschakeld komen er geen koersopslag bij als je pint in vreemde valuta, maar kost wel €7.99 per maand, dus het ligt eraan hoeveel je uitgeeft per maand of het rendabel is.

Je krijgt gewoon EUR rekening

Voor het makkelijke zou ik naar zoiets als bovenstaande kijken.
Als je dan gevestigd zit in Zweden en kan daar je rekening openen dan gewoon een Zweedse rekening erbij nemen.

Zal het niet moeilijker gaan maken dan nodig.

Als je trouwens je Nederlandse paspoort behoud dan kan je als het goed is een Nederlandse belegging rekening aanhouden, maar weet niet hoe het belasting technisch allemaal zit.
Gezien de kosten die de rabobank nu rekent wordt het al gauw rendabel!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 14:07

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

inXs schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Helemaal eens natuurlijk, echter om online te kunnen bankieren in Zweden heb je een bankID nodig, een bankID krijg je alleen pas als je een personnummer (persoonsnummer) hebt en die krijg je pas als je aan allerlei voorwaarden voldoet en daar moet je er eigenlijk al voor wonen (en de aanvraag kan even duren....). Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een andere, tussenoplossing!
Ik ben in 2007 naar Zweden verhuisd voor werk en indertijd was het heel makkelijk, voor mij tenminste. Ik ben met m'n contact en paspoort naar de dichtstbijzijnde Migrationsverket gegaan en ik stond snel weer buiten met alles geregeld. Ik geloof dat ik m'n personnummer ook meteen of in ieder geval snel had.

Qua banken is het het makkelijkst om daar gewoon naar een bank te gaan als je eenmaal gearriveerd bent en je eerste zaken geregeld hebt, helemaal als je je daar ook echt gaat vestigen. Op een gegeven moment gewoon een groot bedrag overschrijven en in Zweden met de lokale bankrekening alles doen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:45
Mijn ervaring zelf bij Revolut is dat je een rekening krijgt met een LT IBAN en een EUR rekening. Als klant kan je ook nog een valutarekening hiernaast openen (waaronder in SEK) en mee betalen met je betaalpas. Zolang je SEK saldo toereikend is word het rechtstreeks afgeschreven vanaf je valutarekening en daarna vanaf je hoofdrekening de EUR saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-05 10:20
Bij Wise kun je een SEK potje openen, wel heeft het geen bankrekening details, maar als je een transactie doet in SEK, dan wordt het daarvan eerst afgeschreven. Ook kun je eerst op wat je denkt dat een gunstig moment is, de SEK alvast wisselen in EURs. En als je in Zweden een transactie doet, wordt er daarvan eerst vanaf geschreven.

[ Voor 31% gewijzigd door J0kerNL op 18-06-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:00
Ik woon sinds enkele jaren in Zweden en heb lange tijd een rekening gehad bij Wise. Werkte erg prettig en goed, ook zakelijk. Wel zijn Zweedse banken heel streng, dus mocht je uiteindelijk een rekening openen in Zweden en je kunt niet verklaren waar het geld vandaan komt en/of het vaak naar een niet-Zweedse bank sturen, kom je onder verscherpt toezicht te staan. Ze zijn zo streng geworden na enkele schandalen enkele jaren geleden. Ook werkt alles met BankID in Zweden, soort Zweeds Digid. Dit gebruik je echt voor alles, voor het afsluiten van een mobiel abonnement, verzekeringen, sportscholen, lidmaatschappen bij de supermarkt, etc.

In het kort: ik zou gewoon een rekening openen bij een Zweedse bank en daar af en toe geld naar overboeken. Als je de situatie uitlegt en laat zien waar het geld vandaan komt (huis verkocht), is dat prima. Ik heb zelf een paar ton overgemaakt en wanneer de koers goed was, meer euro’s overgeboekt (heb mijn Nederlandse rekening aangehouden). Beleggen (ook alleen mogelijk via BankID) kan via Nordnet of Avanza, stukken goedkoper dan banken.

Nog over de campingovername, lees je goed in wat mag in Zweden. Je hebt hier allemansrätten, wat betekent dat je zo’n beetje overal mag gaan en staan. Hierdoor heb ik meerdere mensen gehoord die na enkele jaren de camping weer verkocht hebben, omdat je effectief zo’n 4 maanden goed weer hebt en veel mensen gewoon een plekje in de natuur zoeken met camper/caravan/tent. Ik bedoel het zeker niet ontmoedigend, maar ik vind het wel belangrijk om dit te delen, aangezien ik al aardig wat mensen na een paar jaar iets anders heb zien doen omdat het helaas niet aansloeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Orangelights23 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:55:
Ik woon sinds enkele jaren in Zweden en heb lange tijd een rekening gehad bij Wise. Werkte erg prettig en goed, ook zakelijk. Wel zijn Zweedse banken heel streng, dus mocht je uiteindelijk een rekening openen in Zweden en je kunt niet verklaren waar het geld vandaan komt en/of het vaak naar een niet-Zweedse bank sturen, kom je onder verscherpt toezicht te staan. Ze zijn zo streng geworden na enkele schandalen enkele jaren geleden. Ook werkt alles met BankID in Zweden, soort Zweeds Digid. Dit gebruik je echt voor alles, voor het afsluiten van een mobiel abonnement, verzekeringen, sportscholen, lidmaatschappen bij de supermarkt, etc.

In het kort: ik zou gewoon een rekening openen bij een Zweedse bank en daar af en toe geld naar overboeken. Als je de situatie uitlegt en laat zien waar het geld vandaan komt (huis verkocht), is dat prima. Ik heb zelf een paar ton overgemaakt en wanneer de koers goed was, meer euro’s overgeboekt (heb mijn Nederlandse rekening aangehouden). Beleggen (ook alleen mogelijk via BankID) kan via Nordnet of Avanza, stukken goedkoper dan banken.

Nog over de campingovername, lees je goed in wat mag in Zweden. Je hebt hier allemansrätten, wat betekent dat je zo’n beetje overal mag gaan en staan. Hierdoor heb ik meerdere mensen gehoord die na enkele jaren de camping weer verkocht hebben, omdat je effectief zo’n 4 maanden goed weer hebt en veel mensen gewoon een plekje in de natuur zoeken met camper/caravan/tent. Ik bedoel het zeker niet ontmoedigend, maar ik vind het wel belangrijk om dit te delen, aangezien ik al aardig wat mensen na een paar jaar iets anders heb zien doen omdat het helaas niet aansloeg.
Ja ik weet dat ze daar vrij streng over kunnen zijn, dus daar moeten we op letten! In juli gaan we ook alvast die kant weer op, dus dan ga ik zeker bij een bank langs en wellicht lukt het dan gewoon, we hebben ook een adres namelijk in Zweden die we op kunnen geven!

Bedankt ook voor je laatste advies en ja ik ben bekend met dit allemansrecht, maken we zelf ook veelvuldig gebruik van ;) Dit is iets dat ook zeker door onze gedachtes gaat en is gegaan. De camping draait al heel wat jaartjes prima (je wordt er niet rijk van, maar dat is prima, in coronatijd waren de inkomsten nog goed om van te leven) en het aantal gasten neemt langzaam toe (met name gasten die wat langer blijven), uit zowel Duitsland, Nederland en Zweden. De jaarrekeningen van de afgelopen jaren laten dit ook zien, alsmede de bezettingsschema's. Met een beetje goede PR (waar ik dan weer de juiste mensen in ken) hebben wij er wel vertrouwen in dat dit zo te handhaven is en wellicht een beetje (op kleine schaal) uit te breiden is. We zien ook dat het toerisme in Dalarna flink toeneemt (de camping ligt in noord Dalarna, Venjan) en dat de vraag naar campingplekken toeneemt. Helemaal jonge gezinnen met kinderen en ouderen/rustzoekers hebben toch nog graag een kleine camping ipv. 'in het wild'. Nog aanvullend, in het ergste geval hebben we een zeer mooi stuk grond met een mooi woonhuis tegen een goede prijs ;) en een hoop levenservaring erbij! Rijk worden is niet ons doel, dus vooralsnog staan de seinen op groen! Wellicht trap ik dit topic over 4 jaar nog eens omhoog ;)

[ Voor 8% gewijzigd door inXs op 18-06-2023 18:03 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
J0kerNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:39:
Bij Wise kun je een SEK potje openen, wel heeft het geen bankrekening details, maar als je een transactie doet in SEK, dan wordt het daarvan eerst afgeschreven. Ook kun je eerst op wat je denkt dat een gunstig moment is, de SEK alvast wisselen in EURs. En als je in Zweden een transactie doet, wordt er daarvan eerst vanaf geschreven.
Dan is wise misschien, voor de tussentijd, toch een goede oplossing. Er moeten alleen niet al te grote bedragen heen en dan hopen dat een Zweedse rekening dan relatief snel gaat lukken!

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Hillie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Ik ben in 2007 naar Zweden verhuisd voor werk en indertijd was het heel makkelijk, voor mij tenminste. Ik ben met m'n contact en paspoort naar de dichtstbijzijnde Migrationsverket gegaan en ik stond snel weer buiten met alles geregeld. Ik geloof dat ik m'n personnummer ook meteen of in ieder geval snel had.

Qua banken is het het makkelijkst om daar gewoon naar een bank te gaan als je eenmaal gearriveerd bent en je eerste zaken geregeld hebt, helemaal als je je daar ook echt gaat vestigen. Op een gegeven moment gewoon een groot bedrag overschrijven en in Zweden met de lokale bankrekening alles doen.
Het eea. is wel veranderd, tegenwoordig moet je langs de skatteverket (en niet meer langs migratie) en de verwerkingstijd kan oplopen tot 18 weken (en nog wat langer geven ze aan). SOmmige banken zijn ook weer wat makkelijker dan anderen, maar in juli gaan we langs bij de Handelsbank.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhsaurabh
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-04-2024
Wise is definitely a possibility and so is Revolut (they both allow storing SEK) but Wise comes without the Depositogarantiestel (although not sure how much to trust Revolut on this). Bunq should allow storing SEK as well (I think it has multi currency, not sure if SEK is there), and you can link a card to that account, effectively drawing only from there. Maybe try the trial there and see if SEK exists?
Then there is aion.eu (which has multi currency too) but afaik only EUR balances. Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 11:14

Lordy79

Vastberaden

Betreft beleggen enzo: je zou een lokale belastingadviseur moeten vragen wat de regels zijn betreffende beleggen buiten Zweden.

Want in Nederland betaal je geen box3 belasting meer zodra je uit Nederland verhuist (uitzondering zijn onroerende zaken die zich in NL bevinden) dus misschien is het een prima idee om spaargeld en/of beleggingen in Nederland te houden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
bhsaurabh schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:10:
Wise is definitely a possibility and so is Revolut (they both allow storing SEK) but Wise comes without the Depositogarantiestel (although not sure how much to trust Revolut on this). Bunq should allow storing SEK as well (I think it has multi currency, not sure if SEK is there), and you can link a card to that account, effectively drawing only from there. Maybe try the trial there and see if SEK exists?
Then there is aion.eu (which has multi currency too) but afaik only EUR balances. Good luck!
Bedankt! Ik ga bunq eens checken, mede vanwege het depositogarantiestelsel!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:13
Volgens mij kan, wat je wilt, bijna niet. Dan zal het product zowel aan de Zweedse als de Nederlandse bankregels moeten voldoen. Maar je moet dan ook personeel hebben die beide stelsels van regelgeving kennen. Dat geldt dan ook weer voor de ICT-systemen. Je stort dan een ton er op. Dan moeten beide overheden ingelicht worden ivm ongebruikelijk transacties. De algemene voorwaarden waarmee je akkoord gaat moeten aan beide stelsels van regels voldoen. En wat als je ook nog eens Zwitsefe frank wilt.....
Pagina: 1