Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem wil ik gaan gebruiken om te gamen, VM's draaien (o.a. voor hobbydevelopment) en ook soms streamen
Qua games: meestal speel ik de "simpelere" managment/simulation games, maar soms maak ik ook uitstapjes naar zwaardere AAA games, die laatste hoeven niet maximale instellingen te draaien op 60+fps, daar ben ik vrij flexibel in
Heb nu besloten mijn systeem te upgraden voor de komst van Cities skylines 2

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb een budget van totaal 1500 euro in mijn hoofd voor PC+ videokaart echter kan ik redelijk makkelijk meer inleggen, maar dat wil ik eigenlijk niet (1700-1800 is gezien de prijzen denk ik wel realistischer om te voorkomen dat ik flink moet bezuinigen op onderdelen)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Elgato HD60 (PCI-E insteekkaart)
e.v.t. een Creative Soundblaster Z, maar dit is geen harde eis
3x samsung LC27HG70
Samsung 970 EVO plus 2TB (later te upgraden naar een nieuwere disk)
als overbrugging zet ik mijn GTX1080 tijdelijk over

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderstaand lijstje opgesteld, hier zit geen videokaart in omdat ik die waarschijnlijk 2dehands zal moeten gaan aanschaffen ivm de prijzen (Maar om een idee te hebben voor de rest van het systeem: een 3080TI of 4080 is het doel, als overbrugging kan ik dus de oude videokaart even installeren)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 467,95€ 467,95
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 259,-€ 259,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 134,89€ 134,89
1Waterkoelingbe quiet! Pure Loop 360mm€ 118,92€ 118,92
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C40BBK2-64€ 238,32€ 238,32
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 162,59€ 162,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.381,67

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
een nvidia videokaart,
andere onderdelen maken mij niet veel uit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een flink aantal USB aansluitingen hebben (momenteel 6 poorten ingebruik achterop) en op de kast ook minimaal 2 USB-A aansluitingen (die worden nu ook met regelmaat beide gebruikt), liever meer.
ik ga nvidia surround view gebruiken om tot een 7680x1440P resolutie voor desktop en bepaalde games.
niet alle games zullen daar op ingesteld worden)

Ga je overklokken?
Ik verwacht van niet, hooguit een simpele lichte overclock

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop vooral advies te krijgen over hoe mijn huidig samengestelde systeem bij elkaar past, en of er ergens nog wat te besparen valt op het budget, zonder teveel op functionaliteit of eventuele toekomst bestendigheid te bezuinigen (Kans is aanwezig dat ik met dit systeem een jaar of 8 ga doen, net als mijn vorige 2 systemen)
ik heb nu een een AIO waterkoeler erin gezet, hoe lastig is dat om te installeren? ik ben alleen luchtkoelers gewend :D

Beste antwoord (via mschol op 09-07-2023 16:27)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:25
Enkele suggesties:
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 197,-€ 197,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 96,04€ 96,04
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 111,90€ 111,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 137,-€ 137,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.058,90
CPU is de snelste gaming cpu op dit moment.
Moederbord kan wel goedkoper. Ik verwacht niet dat je iets zult missen met dit MSI moederbord. Ook een 900A vrm rating, dus geschikt voor een upgrade.
De define uit 2014 met geluiddemping is niet echt een gaming behuizing en moderne videokaarten hebben goede koeling nodig. De Be Quiet heeft een mesh front- en bovenzijde en koelt veel beter: https://www.bequiet.com/en/case/1854 PS: ik zou de topfan wel aan de voorzijde monteren.

Een AIO-koeler is niet moeilijker te monteren dan een luchtkoeler. Als extra werk moet je wel de radiator vast schroeven en opletten dat die in je behuizing past. Een radiator wil je aan de bovenzijde monteren zodat de warmte direct de behuizing verlaat. In de 500DX past maximaal een 240-radiator bovenin, maar dat zou voor een 7800X3D ook voldoende zijn. Ik heb een goedkopere luchtkoeler gekozen.

Ik zou wel geheugen kiezen dat ook AMD EXPO ondersteunt. Dat staat niet vermeld bij de gekozen Kingston kit. G.Skill Flare X5 ondersteunt wel AMD Expo. Voor een 8-core gaming cpu is 64Gb wel heel erg veel geheugen en niet nodig.
Omdat een 7800X3D relatief zuinig is, zul je zelfs met een RTX4090 geen 1000W voeding nodig hebben.

Om een inschatting te kunnen maken wat voor videokaart je nodig hebt, moet je aangeven wat voor resolutie en refreshrate(hz) je monitor is, die je wilt gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Woezik op 23-06-2023 13:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Kast uit 2014 zou ik niet meer doen. Pak liever een latere versie: uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact Zwart.

Besparen kan op de AIO. Is niet nodig. Beste koop is de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE. Hier te koop.

Voeding kan goedkoper. De uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W draait makkelijk een RTX4090 dus ook de kaarten die je noemt.

X670 bord is ook niet nodig. Een B650 voldoet. X670 is niet toekomstbestendiger ofzo. Het heeft wat extra chipsetlanes, maar ik zie niet in dat je die nodig hebt.

Check ook of RAM op de QVL staat. 64GB is voor nu niet nodig, maar kan prettig zijn bij Cities Skylines.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:25
Enkele suggesties:
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 197,-€ 197,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 96,04€ 96,04
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 111,90€ 111,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 137,-€ 137,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.058,90
CPU is de snelste gaming cpu op dit moment.
Moederbord kan wel goedkoper. Ik verwacht niet dat je iets zult missen met dit MSI moederbord. Ook een 900A vrm rating, dus geschikt voor een upgrade.
De define uit 2014 met geluiddemping is niet echt een gaming behuizing en moderne videokaarten hebben goede koeling nodig. De Be Quiet heeft een mesh front- en bovenzijde en koelt veel beter: https://www.bequiet.com/en/case/1854 PS: ik zou de topfan wel aan de voorzijde monteren.

Een AIO-koeler is niet moeilijker te monteren dan een luchtkoeler. Als extra werk moet je wel de radiator vast schroeven en opletten dat die in je behuizing past. Een radiator wil je aan de bovenzijde monteren zodat de warmte direct de behuizing verlaat. In de 500DX past maximaal een 240-radiator bovenin, maar dat zou voor een 7800X3D ook voldoende zijn. Ik heb een goedkopere luchtkoeler gekozen.

Ik zou wel geheugen kiezen dat ook AMD EXPO ondersteunt. Dat staat niet vermeld bij de gekozen Kingston kit. G.Skill Flare X5 ondersteunt wel AMD Expo. Voor een 8-core gaming cpu is 64Gb wel heel erg veel geheugen en niet nodig.
Omdat een 7800X3D relatief zuinig is, zul je zelfs met een RTX4090 geen 1000W voeding nodig hebben.

Om een inschatting te kunnen maken wat voor videokaart je nodig hebt, moet je aangeven wat voor resolutie en refreshrate(hz) je monitor is, die je wilt gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Woezik op 23-06-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Goed, andere kast dus liever, ik wil de boel wel zo stil mogelijk hebben, een kast met alleen maar mesh is ideaal voor de temperatuur maar slechter voor het geluidsniveau, daar zal ik een tussenweg moeten vinden.

AIO koeler hoeft dus niet maar is dus makkelijk te installeren.

een 670 chipset moederbord raden jullie dus af omdat het niet genoeg zou toevoegen, ga dit ook meenemen in mijn overweging; de vele usb aansluitingen op de achterkant zijn wel echt belangrijk voor mij, ik wil niet moeten klooien met hubs om meer apparatuur aan te sluiten, ik zit nu zonder gaming accesoires al op 6 usb apparaten

64GB is voor mij het bare minimum: Zoals gezegd ga ik niet alleen games spelen en momenteel heb ik met 48GB soms al dat het kantje boord is
Support voor EXPO is een goeie, ik zal inderdaad met de QVL een geschikt setje gaan zoeken

voeding kan ik dus ook nog op besparen

qua videokaart die nodig is:als ik alles voluit zou willen spelen moet ik richting een 4090 gaan want ik heb 3x 1440p op 144hz

Daar ga ik dan ook niet vanuit, ik kom nu van een GTX1080 en een 3080 ti of 4080 is hoe dan ook een flinke upgrade, en hoe groot de upgrade is, verschilt gewoon per spel en settings; dat merk ik wel als ik alles heb

in iedergeval alvast bedankt voor de tips, ik ga verder zoeken