Zoektocht naar een werklaptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 04:15
Hopelijk kunnen jullie me wat advies geven. Ik ben op zoek naar een werklaptop waar alleen on the cloud wordt gewerkt. Vaak betekent dit dat ik een firefox browser en chrome browser open heb staan met 10-20 tabbladen open.
Ik denk aan een 13 inch laptop met een heel fijne trackpad. Die van apple is superfijn, maar ik wil geen macbook meer.
De laptop moet snel zijn en een aantal jaren mee kunnen. Het mag tot 1000 euro zijn, lager mag ook. Als het tegen de 1000 aan zit, dan wil ik dat het geheugen uit te breiden is (naar 32GB) zodat ik over een paar jaar nog vooruit kan. Momenteel is 16GB echt het minimale, met minder begint het nu al krap te worden.
Naast werk gebruik ik het voor basic webbrowsen en af en toe een film streamen. Met min 256gb SSD zou ik al tevreden zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows 10/11, alleen voor (thuis)werk, voornamelijk cloudsystemen waar ik via een webbrowser toegang moet hebben. Veel geheugen (min 16GB op dit moment) werkt vaak prettiger, ik denk dat ik over een jaar of 2 wel een upgrade naar 32 moet hebben. Het moet een goede batterijduur hebben omdat ik regelmatig ook in de tuin zit zonder kabel of gewoon onderweg.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn. Max 1000, als het minder kan, dan graag.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja, daarom ook gekozen voor 13 inch voor het formaat en gewicht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Volgens mij zijn de business laptops vaak beter van bouwkwaliteit, dus dat heeft de voorkeur, maar ik sta open voor andere opties. Heel belangrijk vind ik dat de trackpad fijn moet werken. Liefst eentje waar je in kan drukken voor een muisklik zeg maar (zoals die van een macbook)

Beste antwoord (via buakaw op 19-06-2023 09:36)

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 12:42
Check ook eens vraag&aanbod en andere tweedehands websites. Elitebooks worden zeer regelmatig aangeboden voor stuntprijzen. Je hebt ze dan echt voor het uitzoeken. Een 830 G8 of G9 is een prima keuze. Waar ik vaak op let is het type scherm. Je wilt geen touchscreen, want glossy (persoonlijke voorkeur). En het liefst niet de 200/250 nits schermen. Die Elitebooks kunnen met een mat Full-HD 400nits scherm komen en dat is een toppertje. Verder prima user-upgradeable en voldoet denk ik aan al je eisen.
Edit: zojuist gespot, ik had 'm zo zelf kunnen kopen: v&a aangeboden: HP EliteBook 840 G9 / i7-1255U / 16GB DDR5 / 512GB NVMe /

[ Voor 18% gewijzigd door stijnos1991 op 18-06-2023 22:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Twee vragen:
- heb je thuis en op kantoor een externe monitor staan, of is de laptop je main screen? Idem voor keyboard en muis.
- hecht je aan een fysiek numpad cq fysieke home toets?

Die laatste klinkt misschien wat vreemd, maar Dell heeft een paar jaar geleden de home onder een fm gezet en dat werkt ronduit ruk :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lenovo Thinkpad laptops zijn over het algemeen heel degelijk. Verder zou ik altijd voor een 16:10 scherm gaan.

Als je budget ex btw is, dan is dit je kandidaat:
uitvoering: Lenovo ThinkPad L13 Gen 3 (21B3006PMH)

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
The Eagle schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:43:
Twee vragen:
- heb je thuis en op kantoor een externe monitor staan, of is de laptop je main screen? Idem voor keyboard en muis.
- hecht je aan een fysiek numpad cq fysieke home toets?

Die laatste klinkt misschien wat vreemd, maar Dell heeft een paar jaar geleden de home onder een fm gezet en dat werkt ronduit ruk :X
Ja, thuis 90% met externe monitor dmv een HDMI kabel. Verder zonder monitor. Muis en keyboard heb ik ook thuis, maar ik hecht wel veel waarde aan een goed werkende trackpad omdat ik me vaak stoor aan de oudere generatie trackpads met fysieke linker en rechtermuisknoppen zeg maar. Ik wil graag een trackpad waar het mogelijk is om in te drukken. Dat werkt voor mij het fijnst. Numerieke keypad/home is niet nodig voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
Diederik schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:43:
Lenovo Thinkpad laptops zijn over het algemeen heel degelijk. Verder zou ik altijd voor een 16:10 scherm gaan.

Als je budget ex btw is, dan is dit je kandidaat:
uitvoering: Lenovo ThinkPad L13 Gen 3 (21B3006PMH)
Bedankt voor het meedenken! Mijn budget is 1k incl. BTW. Maar deze blijf ik in ieder geval in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
Bedankt! Hoe sta jij erin dat het geheugen gesoldeerd is? Ik vind dat altijd een dealbreaker met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@buakaw ik vind het jammer dat je niets kan bijplaatsen. Aan de andere kant heb je een zeer compacte laptop en met 16Gb ruim voldoende werkgeheugen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 23:53
@buakaw Qua gewicht maakt 13 of 14 inch niet heel veel uit, maar een 14 inch model heeft veel meer keuze.

Ik zet een paar suggesties neer, geef gerust aan of het je smaak is ;)

->> Asus Zenbook 14 (Ryzen 5600H, 16GB RAM max, relatief grote accu, zeer bijzonder touchpad):
uitvoering: ASUS ZenBook 14 UM425QA-KI194W

->> HP Probook 445 G9 (Probook 400 serie is de instapserie voor zakelijke laptops bij HP); Ryzen 7 / 16 gb ram (32 gb max), kleinere accu.
uitvoering: HP ProBook 445 G9 (5N4R5EA)

->> HP Elitebook 840 G9 (Elitebook 840 / 1040 is een model dat veel door Shell gebruikt wordt).
I5, 16 GB (64 GB max), middelmaat accu
uitvoering: HP EliteBook 840 G9 (5Z6D6EA)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
D_Jeff schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:46:
@buakaw Qua gewicht maakt 13 of 14 inch niet heel veel uit, maar een 14 inch model heeft veel meer keuze.

Ik zet een paar suggesties neer, geef gerust aan of het je smaak is ;)

->> Asus Zenbook 14 (Ryzen 5600H, 16GB RAM max, relatief grote accu, zeer bijzonder touchpad):
uitvoering: ASUS ZenBook 14 UM425QA-KI194W

->> HP Probook 445 G9 (Probook 400 serie is de instapserie voor zakelijke laptops bij HP); Ryzen 7 / 16 gb ram (32 gb max), kleinere accu.
uitvoering: HP ProBook 445 G9 (5N4R5EA)

->> HP Elitebook 840 G9 (Elitebook 840 / 1040 is een model dat veel door Shell gebruikt wordt).
I5, 16 GB (64 GB max), middelmaat accu
uitvoering: HP EliteBook 840 G9 (5Z6D6EA)
Ik had me niet echt verdiept in de 14 inch laptops, maar het gewicht valt idd reuze mee. Die probook lijkt me wel wat. Als ik niet naar de prijs zou kijken dan zou ik alsnog de probook uit dit rijtje kiezen.
Omdat ik voornamelijk werk vanuit google chrome met 10-20 tabs open en vaak nog een firefox browser open met ~10 tabs voor privedingetjes, denk ik dat de probook zelfs het beste zou presteren. Wat is jouw mening?

Ik heb nog steeds een sterke voorkeur voor een laptop met uitbreidbaar geheugen. Ik heb al een paar keer mijn ram in mijn eerdere laptops moeten upgraden om zo nog een extra jaar of 2 uit te kunnen persen. Om die reden valt de Asus en de Lenovo die Diederik heeft voorgesteld af.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 12:42
Check ook eens vraag&aanbod en andere tweedehands websites. Elitebooks worden zeer regelmatig aangeboden voor stuntprijzen. Je hebt ze dan echt voor het uitzoeken. Een 830 G8 of G9 is een prima keuze. Waar ik vaak op let is het type scherm. Je wilt geen touchscreen, want glossy (persoonlijke voorkeur). En het liefst niet de 200/250 nits schermen. Die Elitebooks kunnen met een mat Full-HD 400nits scherm komen en dat is een toppertje. Verder prima user-upgradeable en voldoet denk ik aan al je eisen.
Edit: zojuist gespot, ik had 'm zo zelf kunnen kopen: v&a aangeboden: HP EliteBook 840 G9 / i7-1255U / 16GB DDR5 / 512GB NVMe /

[ Voor 18% gewijzigd door stijnos1991 op 18-06-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
@buakaw Ik kan de Lenovo Yoga Pro 7 14ARP8 (83AU0048MH) sterk aanbevelen. Erg mooi 14,5" scherm, efficiënte, krachtige en zuinige Ryzen 7 7735HS processor, en grote 73Wh accu.

Zie ook deze review: Lenovo Yoga Pro 7 14 review - The almost perfect ultrabook with AMD Zen 3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
stijnos1991 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:27:
Bedankt voor de tip! Ik heb 'm meteen een pb gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buakaw
Balance schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:04:
@buakaw Ik kan de Lenovo Yoga Pro 7 14ARP8 (83AU0048MH) sterk aanbevelen. Erg mooi 14,5" scherm, efficiënte, krachtige en zuinige Ryzen 7 7735HS processor, en grote 73Wh accu.

Zie ook deze review: Lenovo Yoga Pro 7 14 review - The almost perfect ultrabook with AMD Zen 3+
Dank je voor je reactie. Het is ongetwijfeld een sterk presterende laptop en had de specs eerder ook al bekeken. Een heel aantrekkelijke laptop, alleen het geheugen kun je niet uitbreiden, wat ik echt jammer vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buakaw
stijnos1991 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:27:
Deze uit de V&A gaat 'm worden! :)
Nogmaals dank!
Pagina: 1