Desktop crashes nieuwe GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 19:32
Beste tweakers,

Sinds afgelopen weekend beschik ik over een 3080 FE, gekocht via een medetweaker.
De afgelopen dagen heb ik de kaart uitgebreid kunnen testen en deze werk qua performance helemaal naar behoren.

Echter, heb ik in tegenstelling tot mijn oude setup crashes na ongv. 20 tot 30 minuten spelen.
Dit gebeurd overigens niet in alle games. Ik heb tot nu toe alles al geprobeerd, zelfs een volledige fresh windows installatie.

De games die tot nu toe crashen:
Cyberpunk
RE4

Mijn setup is de volgende.

AMD Ryzen 5 3600X
Nvidia 3080 FE (voorheen de 2070 super)
Gigabyte x570 Gaming X
Crucial Ballistix DDR4 3.000MT/s - 16 GB
Corsair froce mp510 - 960GB
2TB HDD
(voor zover ik weet een 1000 watt PSU)

Ik heb cijfers gelogged tijdens het spelen.
Hier lijkt niks geks uit naar voor te komen.

Hieronder de log, ik heb de "belangrijkste" waardes gemarkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki0o-Lw_JtyziHMtV4WpjTpzxzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFLwZKrR5Lspd0oWG4MGjqtE.jpg?f=fotoalbum_large

Het aparte van alles is, is dat ik bij mijn 2070 super nooit ergens last van heb gehad. Hooguit dat de game slechter ging draaien bij een te hoge VRAM load, maar geen totale crashes.

Overigens is dit de cyberpunk crash log.

Registered crash info file...
InternalVersion: 3.0.4666417 P4CL: 6067695 Stream: R6.Release
!!!CRASHED!!!
Error Reason: Unhandled exception
Expression: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION (0xC0000005)
Message: The thread attempted to read inaccessible data at 0x7FF7F9489000.
File: <Unknown>
Line: 0

Hiervoor heb ik google al helemaal afgestruind en elke mogelijke oplossing geprobeerd.

Waar kunnen de crashes door onstaan? te weinig werkgeheugen icm. met de 3080? Of een CPU die de boel bottlenecked? Toch een te zwakke PSU?

Let me know! _/-\o_

Beste antwoord (via swoutr op 22-06-2023 11:28)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Even een klein stukje feedback op de error die je krijgt. Normaal gesproken is een Access Violation het gevolg van een thread in de game die een stukje geheugen probeert te bereiken (vaak door een verwijzing elders) die daar niet meer zit / al is opgeschoond en weer is vrijgegeven etc. Veelal is dit een adres dat zich in het RAM geheugen zal bevinden, zeker bij gaming. Als er ergens fouten beginnen op te treden (CPU, GPU, geheugen, of iedere ander chip die al dan niet door een externe API door de game wordt benaderd) dan wil er wel eens ergens een exception als deze optreden.

Het zou prima de videokaart kunnen zijn waar het mis lijkt te gaan, maar het zou mij op basis van de foto's niet verbazen als (ook) een ander component gewoonweg te warm begint te worden. Dat dit dan gebeurt na het wijzigen van de GPU (in combinatie met deze warmere dagen) en dat het verdwijnt na het openen van de case met een extra grote ventilator op alle componenten gericht is dan ook niet heel gek.

De fan van de 3080 die je op de foto's kunt zien is een fan die verse lucht aanzuigt vanuit de voorkant en onderkant van de case om vervolgens deze nog warmere lucht richting je RAM, chipset, CPU en M2 SSD te blazen. Met de huidige temperaturen zullen die andere componenten ook niet bepaald veel koele lucht langs zich krijgen. Zie ook de CPU die op 90C lijkt te zitten gedurende het merendeel van de tijd en die heeft tenminste nog een eigen ventilator. Waarschijnlijk zijn de heatsinks van de andere componenten ook geen pretje om aan te raken na een uurtje gamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 20-06-2023 17:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:20

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je geheugen op de videokaart tikt 98gr aan, dus de boel zal te warm lopen

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
SAiN ONeZ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:45:
Je geheugen op de videokaart tikt 98gr aan, dus de boel zal te warm lopen
Is dit te hoog?

De GPU zelf staat via het geforce prestatie paneel op een temp. van 83c wat ik default zelf erg hoog vind.
De memory komt daardoor dus op de 100c. na zware load.

Ik heb al gegoogled en lees 2 jaar terug dat mensen een temp behalen van +/- 72c, vind daarom de default in het control panel tot 83c ook een hoog getal.

Veroorzaakt de hoge temperatuur de problemen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 19:06
swoutr schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Is dit te hoog?

De GPU zelf staat via het geforce prestatie paneel op een temp. van 83c wat ik default zelf erg hoog vind.

Ik heb al gegoogled en lees 2 jaar terug dat mensen een temp behalen van +/- 72c, vind daarom de default in het control panel tot 83c ook een hoog getal.

Airflow. Even goed in je kast kijken hoe de 3080 z'n warmte kwijt kan.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Zet je kast open en een ventilator die je mss voor t hete weer hebt staan er vol op, als je het hiermee oplost is het airflow, anders heb je mss een repaste nodig..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Bedankt ga het vanavond even proberen! Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Thanks voor het meedenken mensen, het lijkt er inderdaad op dat de kaart gewoon te heet wordt en de game er daardoor mee kapt.

Ik vind het alleen vreemd dat de GPU de fans niet automatisch opspint ondanks dat ze op automatic staan. Ook niet als ik de target temp. lager zet.

Ik kan de vents op handmatig zetten en 70% dan blijft mijn temperatuur een stuk lager en crashed de game niet meer. Is het een algemeen bekend probleem dat de 3080 FE een slechte "auto" fan control heeft?

Elke keer handmatig mijn fan in moeten stellen heb ik geen zin in. Zijn er oplossingen voor dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:32
De FE heef niet de beste koeling en een 3080 is een heethoofd.
De huidige temps buiten maken het er ook niet beter op.

Welke case gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
freaky35 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:55:
De FE heef niet de beste koeling en een 3080 is een heethoofd.
De huidige temps buiten maken het er ook niet beter op.

Welke case gebruik je?
De Nzxt h500.

Op het moment van schrijven klapt diablo 4 er uit na 10 minuten spelen op een max GPU temp van 71c en 92c vram temp. terwijl de fans draaien op 75%.

De case zal niet optimaal zijn voor flow, maar ik heb met mijn 2070 super nooit problemen gehad.
Wat raden jullie aan, kaart retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
2070 vreet heel wat minder stroom als een 3080 en geeft daardoor een stuk mndder warmte af als een 3080.
Die case staat niet bekend om de beste airflow trouwens.

Als je de kaart kan ruilen voor een ander zou ik dat zeker overwegen,deze Fe heeft nou eenmaal ook niet de beste koeling en zeker in combinatie met die case met matige koeling lijkt me dat geen goede combo

Verder heb je een foto van binnen in de case en hoeveel fans gebruik je en hoe zijn deze geplaatst

[ Voor 55% gewijzigd door freaky35 op 18-06-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
freaky35 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:40:
2070 vreet heel wat minder stroom als een 3080 en geeft daardoor een stuk mndder warmte af als een 3080.
Die case staat niet bekend om de beste airflow trouwens.

Als je de kaart kan ruilen voor een ander zou ik dat zeker overwegen,deze Fe heeft nou eenmaal ook niet de beste koeling en zeker in combinatie met die case met matige koeling lijkt me dat geen goede combo

Verder heb je een foto van binnen in de case en hoeveel fans gebruik je en hoe zijn deze geplaatst
Ik zal morgen even fotos maken en een update sturen. Ik denk inderdaad dat de combo niet al te best is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Momenteel helaas niet thuis maar ik had wel deze foto nog over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-hTGfIEKntlt8eTGITxVYjfjPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0r1ULe7dXBr97p0mMsZWqPyB.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover ik weet draait er ook een fan aan de bovenkant, de richtingen moet ik weer even na gaan. Maar wellicht kunnen jullie hier al een conclusie uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
heb je ook fans voorin zitten?

Ik zie ook vooral nogal wat stof,indien je dat nog niet gedaan hebt,maaar ook alles goed schoon,stof vrij.
Met bv een compressor of bv een busje samengeperste lucht

Geen stofzuiger gebruiken,dat zou mijn advies zijn dan.

[ Voor 79% gewijzigd door freaky35 op 19-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
freaky35 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:18:
heb je ook fans voorin zitten?

Ik zie ook vooral nogal wat stof,indien je dat nog niet gedaan hebt,maaar ook alles goed schoon,stof vrij.
Met bv een compressor of bv een busje samengeperste lucht

Geen stofzuiger gebruiken,dat zou mijn advies zijn dan.
Nee, ik zie nu je edit. Ik heb inderdaad een busje met compressie lucht dus dat zal ik straks ook even doen.

[ Voor 12% gewijzigd door swoutr op 19-06-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dan zou dat het eerste zijn wat ik zou doen. Je bent wel aanvoer nodig van koele lucht. Zeker met het hudiige weer is dat wel noodzaak.

Ik zou zeker 2 fans voorin zetten die koele lucht naar binnen blazen.
En dus ook de case schoonmaken

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 19-06-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
freaky35 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:23:
Dan zou dat het eerste zijn wat ik zou doen. Je bent wel aanvoer nodig van koele lucht. Zeker met het hudiige weer is dat wel noodzaak.

Ik zou zeker 2 fans voorin zetten die koele lucht naar binnen blazen.
En dus ook de case schoonmaken
Bedankt voor het meedenken, ik zou best wat willen investeren in betere airflow. Echter weet ik niet 100% zeker of de temps echt 100% de oorzaak zijn. Dit gezien mijn vorige GPU het altijd goed deed. Deze kaart heeft inderdaad wel een stuk meer vermogen dus zorgt er naar alle waarschijnlijkheid voor dat de boel te warm wordt.

Het aparte vind ik alleen dat ik gisteren met manual fan speed op 80% de temps relatief laag waren (70c en 92c, GPU en VRAM) tot diablo 4 er ineens uit klapte. Ik had op dat moment wel de case weer dichtgemaakt.

Ik denk dat ik vanavond de case eens open laat staan en goed schoon maak. En daarna een avond de GPU eens goed stress test om te kijken wat er gebeurd. Als hij dan stabiel blijft draaien durf ik wel met zekerheid te zeggen dat de airflow aangepakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Paar fans kosten niks in verhouding met die kaart en je bent met die kaart echt wel goede airflow nodig.
Nu komt er geen koele lucht binnen en raakt dat ding een beetje aan de kook.

Tuurlijk helpen die 2 fans bovenin en achterin wel.
Maar optimaal is het niet.

Het is gewoon heet buiten, dan worden pc's ook meesten warmer,dus ben je ook wel degelijk betere koeling nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 19-06-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59

D4NG3R

kiwi

:)

Niet alleen het geheugen wordt zo warm, ik zie daar de CPU ook vrolijk de 90C naderen. Of de temperaturen nu wel of niet de reden zijn voor de crashes, daar zou ik echt wat mee gaan doen.

Ik zie de eerdere vraag nog niet echt duidelijk beantwoord; heb je nu wel of geen intake fans voorin? Zo nee zou ik als eerste toch echt wel een van de fans bovenin naar voren verplaatsen en kijken in hoeverre dat helpt.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 19-06-2023 14:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

swoutr schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Is dit te hoog?

Dat is zeker te hoog. Dit zijn de chips die op je videokaart zitten en de fabrikant zegt zelf 95C.
https://www.micron.com/pr...catalog/mt61k256m32je-19g

Maar gezien ook de GPU temperaturen hoog zijn, vraag ik me af of de thermal paste en thermal pads niet uitgedroogd zijn. Dat kan zo gebeuren als die videokaart twee jaar lang intensief gebruikt is. Het zou namelijk wat verklaren want zo op het eerste gezicht zie ik niet hoe airflow dit verklaard.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Test het anders even met een tafelventilator. Zet 'm op je open kast, volle stand. Dan heb je airflow te over en kun je prima zien of de boel stabiel blijft met een overdaad aan lucht.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:01

Jorissie87

No diggity

M2M schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:05:
Test het anders even met een tafelventilator. Zet 'm op je open kast, volle stand. Dan heb je airflow te over en kun je prima zien of de boel stabiel blijft met een overdaad aan lucht.
Misschien even teruglezen. Dit advies en de reactie daarop van TS staan al in dit topic. :+

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Dat is zeker te hoog. Dit zijn de chips die op je videokaart zitten en de fabrikant zegt zelf 95C.
https://www.micron.com/pr...catalog/mt61k256m32je-19g

Maar gezien ook de GPU temperaturen hoog zijn, vraag ik me af of de thermal paste en thermal pads niet uitgedroogd zijn. Dat kan zo gebeuren als die videokaart twee jaar lang intensief gebruikt is. Het zou namelijk wat verklaren want zo op het eerste gezicht zie ik niet hoe airflow dit verklaard.
Mijn vraag is dan vooral, hoe komt het dat de Geforce experience de "Goal temp." default op 83c zet? Als dit echt zo hoog is waarom is het dan een default Goal temperatuur?

Want zo lang de kaart dit als goal krijgt blijft hij pushen zou ik zeggen. Zodra hij de goal temp aantikt blijft hij namelijk wel hangen op 83c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:33
swoutr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Mijn vraag is dan vooral, hoe komt het dat de Geforce experience de "Goal temp." default op 83c zet? Als dit echt zo hoog is waarom is het dan een default Goal temperatuur?

Want zo lang de kaart dit als goal krijgt blijft hij pushen zou ik zeggen. Zodra hij de goal temp aantikt blijft hij namelijk wel hangen op 83c.
Dat is echter maar een van de temps, het gaat waarschijnlijk om de andere temps, waarop niet gemonitord wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Omdat de goal temp kijkt naar de temperatuur van de videochip zelf, en niet naar de temperatuur van de geheugenchips.

De 3080 FE is overigens een bekende heethoofd qua VRAM, en die chips zijn er niet op gemaakt om belachelijk lang boven de 95c te bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:44
Ik vind het advies om extra ventilatoren te kopen niet per se passend, kijk naar de kast zelf, aan de voorkant zit minimale ruimte waar verse lucht door heen kan.

Als de open case/ closed case test inderdaad bewijst dat de airflow en dus temperatuur de boosdoener is zou ik een andere kast proberen waarbij de voorkant niet praktisch afgesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Zonder fans voorin als intake voor koele lucht vind ik het nog lang duren voordat ie er de brui aan geeft. Twee exhaust fans gaan het echt niet redden bij zulke hete systemen. De front intake blaast ook over de videokaart heen, daar gebeurt nu niks.

@D4NG3R de CPU-koeler is zo te zien stock AMD(?). Dat koelt ook niet heel best.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2023 16:12 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:10:
@D4NG3R de CPU-koeler is zo te zien stock AMD(?). Dat koelt ook niet heel best.
Gaat om een Wraith Spire, en die presteert juist verassend goed. Zelfs met de veel magerdere stealth verwacht ik onder real world loads geen 90c.

Anekdotisch kan ik in ieder geval zeggen dat m'n vorige 2600x ermee tijdens gaming zelden boven de 60c kwam, en onder synthetische load niet boven de 70c kwam, en dat beestje trekt het zelfde uit de plank als een 3600x. Maar dan wel in een luchtige kast met twee 140mm intake fans.

90c kan de CPU wel aan, maar wss boost die lang niet zo lekker als dat die zou kunnen met wat meer frisse lucht. "pas" bij 95c begint de boel onder baseclocks te throttlen.

Edit: Blijkbaar heeft de Spire wel een fikse aanpassing gekregen bij de 3000 serie, daar was ik niet bekend mee. Geen koperen vapourchamber meer in het midden, zal iig geen positief effect hebben op de temperaturen t.o.v. het model wat bij de 1000 en 2000 chips zat. :/

Edit 2: Minder goed, maar alsnog verre van 90c, zelfs met overklok.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 19-06-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Ik kan me voorstellen dat de kast niet optimaal koelt. Echter zoals al eerder aangegeven heb ik met de 2070 super echt nooit problemen gehad. Dit was wel een aftermarket model, en deze hebben vaak al betere koeling dan de FE modellen van Nvidia zelf. Ze zien er echt schitterend uit, maar de koeling is vaak ondermaats. Zoals nu ook het geval blijkt. Ik ga straks testen met een open kast voor langere tijd om te kijken wat hij de kaart en het systeem doet voor langere tijd. Hierbij zal ik ook even de CPU temps loggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt met de 3080 een heel ander beest in huis gehaald dan een 2070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:44
swoutr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:32:
Ik kan me voorstellen dat de kast niet optimaal koelt. Echter zoals al eerder aangegeven heb ik met de 2070 super echt nooit problemen gehad. Dit was wel een aftermarket model, en deze hebben vaak al betere koeling dan de FE modellen van Nvidia zelf. Ze zien er echt schitterend uit, maar de koeling is vaak ondermaats. Zoals nu ook het geval blijkt. Ik ga straks testen met een open kast voor langere tijd om te kijken wat hij de kaart en het systeem doet voor langere tijd. Hierbij zal ik ook even de CPU temps loggen.
Ik geloof dat het top wattage van een 3080 z'n 50% hoger ligt dan dat van de 2070. Stel dat (in theorie) jouw setup net voldoende was voor de 2070, dan ga je inderdaad problemen ervaren met een 3080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Thanks voor de antwoorden allemaal, wellicht wat investeren in betere koeling dan.

Hier overigens nog foto’s van de case. Het is niet zo dat de 3080 er krap in zit er is veel ruimte over. Maar extra fans zullen geen overbodige luxe zijn.

Ik heb nog een foto bijgevoegd van de fans in stilstand. Er zit best wat stof “vast” op de fans. Gebeurd dit over tijd bij normaal gebruik? Of wijst het wellicht op gebruik voor mining?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV14YCVrcmeU9srOM2_AuZtfa-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wotfgzABR04l33D3ZDaSdeEM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzu6-2uO0jZwoQAZtK1xg0L2EW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wmEf09GIuPjFp0wywr5ARpu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Veel ruimte zonder airflow helpt natuurlijk niet. ;) Bij GamerNexus kan je veel casereviews met temperaturen zien. Dan zie je dat cases met enkel 2 outtakes nooit goed zullen presteren. Je zou om te testen de fan bovenin eens voorin als intake kunnen proberen, met name gericht op de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Ik heb vanavond eens getest met opnieuw de fan op 80% manual en ook nog eens op auto met een grote fan van buitenaf. Het lijkt er inderdaad toch sterk op dat de airflow gewoon niet op orde is en ik moet investeren in een betere case met goeie fans.

Thanks voor het advies allemaal!
Als jullie zelf nog een goede (betaalbare) case hebben hoor ik het graag. En advies voor goede fans kan ik ook gebruiken. Ik hoor goede dingen over noctua.

Ik zal ook eens kijken op die site Senor Sjon!

[ Voor 5% gewijzigd door swoutr op 19-06-2023 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:39
swoutr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:18:
Als jullie zelf nog een goede (betaalbare) case hebben hoor ik het graag. En advies voor goede fans kan ik ook gebruiken. Ik hoor goede dingen over noctua.
De Be Quiet! Pure Base 500DX (of eventueel FX voor de RGB) bieden veel ruimte, komen met prima fans en zijn niet al te groot. (wel breed)

Dat kan misschien een mooi beginpunt zijn?

(zorg wel dat je niet de gewone 500 koopt, die heeft hetzelfde probleem als de NZXT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
XpanD schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:22:
[...]

De Be Quiet! Pure Base 500DX (of eventueel FX voor de RGB) bieden veel ruimte, komen met prima fans en zijn niet al te groot. (wel breed)

Dat kan misschien een mooi beginpunt zijn?

(zorg wel dat je niet de gewone 500 koopt, die heeft hetzelfde probleem als de NZXT)
Thanks! zo'n "complete" oplossing is wel relaxt. Zeker met de 2 standaard fans. Ben alleen niet echt "fan" van het ontwerp, het mag van mij een stuk subtieler.

Ondanks dat de uitvoering: Fractal Design Meshify C - Dark TG ook niet enorm subtiel is staat het ontwerp me wel meer aan. Is dit een vergelijkbare kast? Ik zie dat er standaard ook 2 fans inzitten.

Ik vind de uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid wellicht nog wat mooier. Maar weet niet of dat gaat passen.

[ Voor 32% gewijzigd door swoutr op 20-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
swoutr schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:43:
[...]Ondanks dat de uitvoering: Fractal Design Meshify C - Dark TG ook niet enorm subtiel is staat het ontwerp me wel meer aan. Is dit een vergelijkbare kast? Ik zie dat er standaard ook 2 fans inzitten.
Zelf geen ervaring mee, maar zo even snel gekeken ziet die er ook prima uit. Wel wat minder ruimte (eventueel een fan kwijt bij een langere GPU in de toekomst), en ik zou voor de zekerheid even kijken hoe lang je voeding is en of dat allemaal past -- 175mm is niet heel veel met kabels meegerekend.

Welke voeding heb je precies, en hoe oud is deze? Misschien lees ik er overheen, maar dat is bij problemen als deze ook een goede om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Wacht eens even, ik herken die dingen op die kabels.
Het is toch niet een Antec Earthwatts voeding right?
uitvoering: Antec Earthwatts EA 650
https://i5.walmartimages....odnWidth=612&odnBg=FFFFFF

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 20-06-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Thomg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:59:
Wacht eens even, ik herken die dingen op die kabels.
Het is toch niet een Antec Earthwatts voeding right?
uitvoering: Antec Earthwatts EA 650
Het is een zalman 1000 watt voeding, vrij oud wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

swoutr schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:43:
[...]

Ondanks dat de uitvoering: Fractal Design Meshify C - Dark TG ook niet enorm subtiel is staat het ontwerp me wel meer aan. Is dit een vergelijkbare kast? Ik zie dat er standaard ook 2 fans inzitten.
D4NG3R schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:23:
[...]
Anekdotisch kan ik in ieder geval zeggen dat m'n vorige 2600x ermee tijdens gaming zelden boven de 60c kwam, en onder synthetische load niet boven de 70c kwam, en dat beestje trekt het zelfde uit de plank als een 3600x. Maar dan wel in een luchtige kast met twee 140mm intake fans.
Heb zelf 2x 140mm voor en 1x 120mm achter. I.c.m. een 5600 + Pure Rock 2 en een RTX 3060 Ti Ventus 2X OC.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

swoutr schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Het is een zalman 1000 watt voeding, vrij oud wel.
Welke?
Ik denk dat het hoog tijd word om de voeding te vervangen.
Zo'n stokoude voeding gebruiken met een 3080 is een schande.

Kan me niet voorstellen dat het veel nieuwe is dan 2010...

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 20-06-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Mocht dit nog niet besproken zijn is denk ik een deel van de hitte ook te danken aan de CPU, die tijdens deze games ook lekker op 90C loopt te hakkelen. (Uiteraard werkt het weer ook niet mee :) )

Hiervoor zou ik een betere CPU koeler voor aanschaffen, denk dan bijvoorbeeld aan de zoiets:

https://tweakers.net/pric...5-chromax-punt-black.html
https://tweakers.net/pric...uiet-dark-rock-pro-4.html (of de normale editie als je wat geld wil besparen)
https://tweakers.net/pricewatch/1743102/deepcool-ak620.html

Kan er zo wel nog wat noemen inclusief AIO's, maar deze koelers zijn degelijk en hebben niet zoveel onderhoud nodig.

Daarnaast net zoals iedereen aangeeft heeft de case wat meer airflow nodig, het makkelijkst is dan 2 intake fans aan de voorkant en tenminste 1 exhaust fan aan de achterkant.

Denk door deze aanpassingen dat het een stuk beter zal gaan.

(PS: Waarschijnlijk werkte het wel goed met de 2070, omdat je CPU minder werk hoefde te verrichten doordat hij moest samenwerken met een wat mindere GPU. Dit is puur speculatie though.)

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die drie blazers zijn nogal overkill voor een 3600x. :')

uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
uitvoering: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700
uitvoering: be quiet! Pure Rock 2 Zwart

Passen beter, heb de 3e zelf op een 5600 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Thomg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Welke?
Ik denk dat het hoog tijd word om de voeding te vervangen.
Zo'n stokoude voeding gebruiken met een 3080 is een schande.

Kan me niet voorstellen dat het veel nieuwe is dan 2010...
Dat zou zomaar kunnen haha, ik ben even een lijstje aan het maken van onderdelen die een upgrade nodig hebben.

CPU koeler

Kast
uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid

Als we dan toch bezig zijn, welke voeding raden jullie nog aan?

Ik maar denken even een nieuwe GPU aan te schaffen voor Starfield terwijl ik mijn pc amper meer gebruik |:( 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door swoutr op 20-06-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

swoutr schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:09:
[...]

Dat zou zomaar kunnen haha, ik ben even een lijstje aan het maken van onderdelen die een upgrade nodig hebben.

CPU koeler
uitvoering: DeepCool AK620

Kast
uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid

En dan wellicht nog een nieuwe voeding.

Ik maar denken even een nieuwe GPU aan te schaffen voor Starfield terwijl ik mijn pc amper meer gebruik |:( 8)7
Op een gegeven moment is het gewoon verstandig om een voeding te vervangen. Wanneer dit is hangt af van welke kwaliteit het is en of er wat belangrijke dingen veranderd zijn ivm verbruik.

Bij de nieuwe GPU's zijn er veel heftigere spikes (transients) waar oude voedingen totaal niet overweg mee kunnen. Dan krijg je grapjes zoals je nu ziet.

Langer dan 10 jaar zou ik iig nooit doen in een game pc en iets zegt me dat de voeding al langer dan dat te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
Mijn vermoeden is dat het een combinatie van problemen is op het moment: Een tekort aan verse lucht door de dichte kast, en een CPU en voeding die nu veel harder moeten werken.

De 30xx-serie GPUs heeft een zeer hoog piekverbruik, en deze pieken kunnen zo kort en hevig zijn dat oudere voedingen er niet goed mee om weten te gaan. Welk model is de voeding precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik denk eerlijk gezegd dat de lucht een red herring is.
De GPU + voeding combinatie vliegt erg dicht tegen de zon en als het iets te heet word schijt een van de twee ermee uit en gaat de GPU overstuur.
12V dipt waarschijnlijk te hard waardoor de GPU de game crasht.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 20-06-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
XpanD schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:12:
Mijn vermoeden is dat het een combinatie van problemen is op het moment: Een tekort aan verse lucht door de dichte kast, en een CPU en voeding die nu veel harder moeten werken.

De 30xx-serie GPUs heeft een zeer hoog piekverbruik, en deze pieken kunnen zo kort zijn dat oudere voedingen er niet goed mee om weten te gaan. Welk model is de voeding precies?
Ik kan nu helaas niet kijken maar het is inderdaad een oudje. Als jullie advies hebben voor een nieuwe voeding hoor ik het ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

swoutr schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Ik kan nu helaas niet kijken maar het is inderdaad een oudje. Als jullie advies hebben voor een nieuwe voeding hoor ik het ook graag!
Iets als dit.
uitvoering: NZXT C650 Gold v2

Maar misschien wil je een voeding met hogere rating (Platinum), meer vermogen (700+) of een voeding die ATX3.0 compatible is.
(1+2)
uitvoering: EVGA SuperNOVA 750 P6
(3)
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Overkill zijn ze wel, daar heb je gelijk in. Ik neem echter wel aan dat meneer in de toekomst ook een keer zijn CPU wilt upgraden, dus lijkt het mij een goede investering voor in de toekomst. Uiteraard ligt dit aan TS zelf en is dit mijn advies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Thomg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Iets als dit.
uitvoering: NZXT C650 Gold v2

Maar misschien wil je een voeding met hogere rating (Platinum), meer vermogen (700+) of een voeding die ATX3.0 compatible is.
(1+2)
uitvoering: EVGA SuperNOVA 750 P6
(3)
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 650W
Thanks, is 750w voldoende met de 3080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

swoutr schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Thanks, is 750w voldoende met de 3080?
550W is voldoende met een 3080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
KilleBladhark schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Overkill zijn ze wel, daar heb je gelijk in. Ik neem echter wel aan dat meneer in de toekomst ook een keer zijn CPU wilt upgraden, dus lijkt het mij een goede investering voor in de toekomst. Uiteraard ligt dit aan TS zelf en is dit mijn advies. :)
Wellicht dat er ooit nog een keer een kleine upgrade in de CPU komt maar eigenlijk was dit een laatste upgrade voor het najaar. Ik game niet veel meer maar kon goedkoop een leuke upgrade maken.

Deze kosten had ik niet voorzien maar wil ik ook nog wel maken. Maar ik denk dat de wat goedkopere koeler voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Thomg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:24:
[...]

550W is voldoende met een 3080.
Oke dan ga ik voor de NZXT van 650w, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Duidelijk. De koelers die ik had gesuggereerd waren een advies met de toekomst in gedachte.

De suggesties die @D4NG3R gaf zijn prima opties mocht er in de toekomst dus niet meer ge-upgrade worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swoutr
Thanks heren, dan denk ik dat ik er uit ben en ziet de upgrade er als volgt uit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 118,89€ 118,89
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 39,55€ 39,55
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 238,34

Duizendmaal dank voor het meedenken allemaal.

[ Voor 8% gewijzigd door swoutr op 20-06-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tenzij er een stap naar een dikke i7 of i9 wordt gezet voldoen de door mij genoemde blazers ook gewoon. De high-end blazers zijn vooral leuk wanneer ze op een evenredig overkill chip worden geplakt, of wanneer het doel een extreem stil systeem is. Met dat laatste in gedachte zou je echter ook naar een totaal andere kast moeten kijken.

@swoutr ter referentie, de AK620 in je lijstje heeft 250W aan koelcapaciteit. Je 3600x heeft op papier een TDP van 95W en komt in de praktijk nauwelijks boven de 70W. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
D4NG3R schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:35:
Tenzij er een stap naar een dikke i7 of i9 wordt gezet voldoen de door mij genoemde blazers ook gewoon. De high-end blazers zijn vooral leuk wanneer ze op een evenredig overkill chip worden geplakt, of wanneer het doel een extreem stil systeem is. Met dat laatste in gedachte zou je echter ook naar een totaal andere kast moeten kijken.

@swoutr ter referentie, de AK620 in je lijstje heeft 250W aan koelcapaciteit. Je 3600x heeft op papier een TDP van 95W en komt in de praktijk nauwelijks boven de 70W. ;)
Oh verdorie, de verkeerde in mijn wenslijst geplaatst.

Deze wordt het dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Tegenwoordig zijn de nieuwe generatie CPU's toch wel echt heethoofden, dus om te zeggen dat het puur goed is bij een i7 of i9 is dan ook discutabel.

Alsnog kijkende naar wat de wensen van TS zijn, lijkt mij de Pure Rock of Gelid Solutions koeler meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het zijn vrijwel exclusief heethoofden in het blauwe kamp onder synthetische load, of heel kortstondig heel erg heet in het rode kamp als je een rukke bios had. :+

In de praktijk heb je aan de meeste middenmoot ~150W koelblokken voldoende totdat je de stap naar een i7 of hoger maakt. Maar goed, genoeg hierover. _O-

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Even een klein stukje feedback op de error die je krijgt. Normaal gesproken is een Access Violation het gevolg van een thread in de game die een stukje geheugen probeert te bereiken (vaak door een verwijzing elders) die daar niet meer zit / al is opgeschoond en weer is vrijgegeven etc. Veelal is dit een adres dat zich in het RAM geheugen zal bevinden, zeker bij gaming. Als er ergens fouten beginnen op te treden (CPU, GPU, geheugen, of iedere ander chip die al dan niet door een externe API door de game wordt benaderd) dan wil er wel eens ergens een exception als deze optreden.

Het zou prima de videokaart kunnen zijn waar het mis lijkt te gaan, maar het zou mij op basis van de foto's niet verbazen als (ook) een ander component gewoonweg te warm begint te worden. Dat dit dan gebeurt na het wijzigen van de GPU (in combinatie met deze warmere dagen) en dat het verdwijnt na het openen van de case met een extra grote ventilator op alle componenten gericht is dan ook niet heel gek.

De fan van de 3080 die je op de foto's kunt zien is een fan die verse lucht aanzuigt vanuit de voorkant en onderkant van de case om vervolgens deze nog warmere lucht richting je RAM, chipset, CPU en M2 SSD te blazen. Met de huidige temperaturen zullen die andere componenten ook niet bepaald veel koele lucht langs zich krijgen. Zie ook de CPU die op 90C lijkt te zitten gedurende het merendeel van de tijd en die heeft tenminste nog een eigen ventilator. Waarschijnlijk zijn de heatsinks van de andere componenten ook geen pretje om aan te raken na een uurtje gamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 20-06-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Nvm. Ik ga jullie advies volgen en wat upgrades uitvoeren.

[ Voor 91% gewijzigd door swoutr op 20-06-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Tis warmer als gisteren, toen je dit topic startte, lijkt me niet dat het ineens wel gaat werken, je vga mem zal wel weer aan het koken zijn, eigenwijs ben je best wel, zulke grappen kunnen je een hoop geld kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Ik ben gewoon aan het doortesten en mijn temps ed. Aan het checken. Ik heb nog geen minuut gespeeld en ben continu aan het monitoren. Mijn temps voor de GPU zijn zoals je hier ziet 58c.

Ik vind het gewoon opvallend omdat we het er in de middag over gehad hebben.

Mijn VRAM was niet aan het koken, ik stel gewoon een vraag. Deze situatie is namelijk nog niet voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Ik zou het eerder in de hoek van je CPU zoeken gezien die volgens dit screenshot wel flink aan het werk wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:43
swoutr schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:31:
Thanks heren, dan denk ik dat ik er uit ben en ziet de upgrade er als volgt uit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 118,89€ 118,89
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 39,55€ 39,55
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 238,34

Duizendmaal dank voor het meedenken allemaal.
Upgrade all binnen?? ;) ;)

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoutr
De PSU is gisteren ingebouwd, het systeem lijkt al een stuk stabieler te lopen maar ik vind het moeilijk beoordelen omdat alle symptomen (zoals 1/3e wattage van de GPU) niet super duidelijk te duiden waren. Maar ik verwacht toch de PSU want deze problemen zijn tot nu toe verholpen.

Vandaar ook mijn oprechte vraag dinsdag over wat het kon zijn. Echter zijn sommige tweakers drukker met het allemaal beter weten en mensen terecht wijzen dan ze daadwerkelijk helpen.

Temperaturen houd ik goed in de gaten en blijven tot dusver in check. Maar dat komt oa. doordat ik momenteel de GPU fans handmatig controleer, en de kast open staat. De processorkoeling bestel ik volgende week en de case wacht ik waarschijnlijk even mee, misschien plaats ik namelijk gewoon extra fans.
Afhankelijk van wat de temps. zijn.

Mijn idee was vorige week namelijk goedkoop een upgrade uitvoeren om weer 2 jaar vooruit te kunnen. Echter komt er wat meer bij kijken dan verwacht. Wat ik niet perse een probleem vind maar wel gefundeerd uit wil voeren.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp, waardeer het enorm! Ik zal ook nog wat updates plaatsen volgende week.

[ Voor 11% gewijzigd door swoutr op 22-06-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
swoutr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:52:
[...]

De PSU is gisteren ingebouwd, het systeem lijkt al een stuk stabieler te lopen maar ik vind het moeilijk beoordelen omdat alle symptomen (zoals 1/3e wattage van de GPU) niet super duidelijk te duiden waren. Maar ik verwacht toch de PSU want deze problemen zijn tot nu toe verholpen.

Vandaar ook mijn oprechte vraag dinsdag over wat het kon zijn. Echter zijn sommige tweakers drukker met het allemaal beter weten en mensen terecht wijzen dan ze daadwerkelijk helpen.

Temperaturen houd ik goed in de gaten en blijven tot dusver in check. Maar dat komt oa. doordat ik momenteel de GPU fans handmatig controleer, en de kast open staat. De processorkoeling bestel ik volgende week en de case wacht ik waarschijnlijk even mee, misschien plaats ik namelijk gewoon extra fans.
Afhankelijk van wat de temps. zijn.

Mijn idee was vorige week namelijk goedkoop een upgrade uitvoeren om weer 2 jaar vooruit te kunnen. Echter komt er wat meer bij kijken dan verwacht. Wat ik niet perse een probleem vind maar wel gefundeerd uit wil voeren.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp, waardeer het enorm! Ik zal ook nog wat updates plaatsen volgende week.
Die processor koeler gaat zeker helpen, heb hem namelijk ook en mijn CPU (iCore5 11400) is niet warm te stoken met Assetto Corsa Competizione (race alleen online eigenlijk) met alles op maximaal. GPU is een PowerColor Hellbound Radeon RX 6600 XT 8GB ( komt ook niet boven de 70 graden). Kast (NZXT H510i ATX) is gewoon dicht met standaard fans en redeijk warme kamer zonder airco. 8)

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoutr
aveenhuysen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Die processor koeler gaat zeker helpen, heb hem namelijk ook en mijn CPU (iCore5 11400) is niet warm te stoken met Assetto Corsa Competizione (race alleen online eigenlijk) met alles op maximaal. GPU is een PowerColor Hellbound Radeon RX 6600 XT 8GB ( komt ook niet boven de 70 graden). Kast (NZXT H510i ATX) is gewoon dicht met standaard fans en redeijk warme kamer zonder airco. 8)
Heb je geen extra fans geïnstalleerd dan? Aan de voorkant bijv? Ik heb namelijk precies dezelfde kast maar deze temps heb ik niet helaas. De CPU koeler zal sowieso flink helpen. Ben alleen bang dat de GPU toch flink zal oplopen.

Ik zie nu wel dat je GPU maar maximaal 160 watt vraagt. De helft van de 3080, dat zal aanzienlijk schelen.

[ Voor 6% gewijzigd door swoutr op 22-06-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
swoutr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Heb je geen extra fans geïnstalleerd dan? Aan de voorkant bijv? Ik heb namelijk precies dezelfde kast maar deze temps heb ik niet helaas. De CPU koeler zal sowieso flink helpen. Ben alleen bang dat de GPU toch flink zal oplopen.

Ik zie nu wel dat je GPU maar maximaal 160 watt vraagt. De helft van de 3080, dat zal aanzienlijk schelen.
Dat verschil in GPU zal ook wat schelen zal vanavond eens een screenshot sturen van wat temperaturen.

Pagina: 1