Deurklink schuttingdeur werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Ik hoop dat een handige klusser kan helpen met tips.
De deurklink die aan de buitenkant van onze schuttingdeur zit, werkt ineens niet meer. Hij kan nog wel naar beneden, maar lijkt wat lam. Hij biedt onvoldoende weerstand en de deur gaat niet open. De klink aan de binnenkant werkt wel naar behoren. Ook het slot werkt gewoon.

Wie heeft tips hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij onze deuren in huis, hebben we een keer gehad dat een deur vanuit een kant niet meer open ging, ondanks dat de klink gewoon bewogen kon worden.

Dit kwam doordat de pin die tussen de twee klinken loopt, zich verplaatst had en alleen nog in het slot en een van de klinken zat.

Dit kun je controleren door een van de klinken er af te halen en te kijken of de pin wel nog netjes in het midden zit.

Omdat de andere klink wel werkt, is het ook de enige logische conclusie, de klink heeft geen grip op de 'pin'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbS0TCq6UlbGrAAMDQ5U2GIx8bw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s3krhDlFxdPhHPdBNN8HPj7Z.webp?f=user_large

Wellicht wat lastig te zien onder deze hoek, maar het enige wat de twee deurklinken verbindt met het slot is een vierkant stalen 'balkje'.

Als een klink geen grip heeft op dat balkje, kan die het 'slot' niet open maken.

Je kunt dit ook zien, wanneer je de klink naar beneden duwt, moet de klink aan de andere kant ook naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Accretion schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:14:
[Afbeelding]

Wellicht wat lastig te zien onder deze hoek, maar het enige wat de twee deurklinken verbindt met het slot is een vierkant stalen 'balkje'.

Als een klink geen grip heeft op dat balkje, kan die het 'slot' niet open maken.

Je kunt dit ook zien, wanneer je de klink naar beneden duwt, moet de klink aan de andere kant ook naar beneden gaan.
Dank! Dat klinkt logisch. Als ik een van de klinken naar beneden duw gaat de andere inderdaad niet mee. Is het voldoende om een van de klinken te verwijderen of moet ik het hele schild eraf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ophuizenjacht schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Dank! Dat klinkt logisch. Als ik een van de klinken naar beneden duw gaat de andere inderdaad niet mee. Is het voldoende om een van de klinken te verwijderen of moet ik het hele schild eraf halen?
Bij mijn deuren zit de klink vast 'achter' het schild, dus het zal van het merk afhangen.

Maar praktisch gezien, zou je de klink aan de werkende kant er uit moeten halen, de 'balk' een stuk d'r uit moeten schuiven (goed vast draaien) en daarna weer terug moeten schuiven en bij de andere klink ook goed vastdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Zou het ook kunnen zijn dat er een inbusboutje mist waardoor dit probleem is ontstaan? Aan de ene kant kan ik minder diep met de inbussleutel komen. Aan de niet werkende kant lijk ik tegen de pin aan te kijken. Hoort daar niet ook een inbusboutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik denk dat je zoiets mist.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/B1BRXq8pw8ko/xGWyxZn/550x438.jpg

Misschien is het losgeraakt door trillingen (deur steeds open en dicht) en ligt het nu op de grond ergens vlakbij de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
M!chel schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:49:
Ik denk dat je zoiets mist.

[Afbeelding]

Misschien is het losgeraakt door trillingen (deur steeds open en dicht) en ligt het nu op de grond ergens vlakbij de deur.
Ik denk het ook inderdaad, al lijken we aan de binnenkant ook niet zo’n moertje te hebben. Aan beide kanten zie ik het volledige schroefdraad, maar aan de binnenkant kijk ik daarna tegen een soort plaatje aan waar ik aan de buitenkant verder kan kijken en de pin lijk te zien.

Het moertje is helaas nergens meer te vinden.

Heeft iemand enig idee waar ik zo’n krukbout kan kopen? Ik zie het alleen op de Belgische website van Gamma. Dat is geen optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Ophuizenjacht op 18-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Heb je foto's van wat je ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pUhg_sSDlkS1vkVh20d7UHqmdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UWnrkTynxRiXdVx9snDuGQe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX4RfjASq2s_3J51zWUK4GTc5to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FtZutoAnZXbfglbCtoj8PHC.jpg?f=fotoalbum_large

Heel moeilijk/niet te zien helaas. Ik zie bij de buren dat ze wel een krukboutje lijken te hebben. Daar steekt echt wat uit. Dat hebben wij niet (zowel aan binnen- als buitenkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Accretion schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:08:
Bij onze deuren in huis, hebben we een keer gehad dat een deur vanuit een kant niet meer open ging, ondanks dat de klink gewoon bewogen kon worden.

Dit kwam doordat de pin die tussen de twee klinken loopt, zich verplaatst had en alleen nog in het slot en een van de klinken zat.

Dit kun je controleren door een van de klinken er af te halen en te kijken of de pin wel nog netjes in het midden zit.

Omdat de andere klink wel werkt, is het ook de enige logische conclusie, de klink heeft geen grip op de 'pin'.
Ik krijg de kruk ook niet los. Een inbussleutel pakt dus ook niet zonder moertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Het lijkt er toch op dat je wat boutjes mist.

Ik zou een wat ruimer assortiment bestellen, dan past er zeker wel iets.
https://www.amazon.nl/Sch...d=pla-1187959345585&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ophuizenjacht schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:06:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel moeilijk/niet te zien helaas. Ik zie bij de buren dat ze wel een krukboutje lijken te hebben. Daar steekt echt wat uit. Dat hebben wij niet (zowel aan binnen- als buitenkant)
Bij de Nederlandse gamma (of Praxis?) heb ik ook zo'n krukboutjes gehaald (en wat loctite).
Die eerste haalde de medewerker volgensmij wel uit een kastje met reservemateriaal.

De loctite omdat de deurkruk op de slaapkamer zit, daarbij is het wel vervelend als 'de deur niet meer werkt' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Ik heb inderdaad een krukboutje kunnen krijgen bij Praxis. Dank! Deze heb ik er in kunnen draaien, maar dat hielp helaas niet. Uiteindelijk draaide hij zo ver in het gat, dat hij in het hele beslag is gevallen. Het moertje zit nu in de holle hendel. Dit lijkt dus niet de oplossing. Ik denk dat het moertje eerder door iets anders moet worden tegenhouden. Heeft iemand nog een idee?

De hendel is niet, ook niet met veel kracht, los te krijgen. Aan de buitenkant zit dus nu niets waar ik de inbussleutel in kan doen. De moer(?) aan de binnenkant is helemaal vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Dat krukboutje is alleen om te voorkomen dat de kruk van die vierkante as afschuift.
Als de kruk vrij kan draaien t.o.v. de vierkante as dan is die kruk verrot.
Afzagen en een nieuw krukstel er op.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
Ophuizenjacht schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:32:
Ik heb inderdaad een krukboutje kunnen krijgen bij Praxis. Dank! Deze heb ik er in kunnen draaien, maar dat hielp helaas niet. Uiteindelijk draaide hij zo ver in het gat, dat hij in het hele beslag is gevallen. Het moertje zit nu in de holle hendel. Dit lijkt dus niet de oplossing. Ik denk dat het moertje eerder door iets anders moet worden tegenhouden. Heeft iemand nog een idee?
Ja, dat is dus de as, die het boutje moet tegenhouden (nouja eigenlijk dient het boutje om de as op z'n plek te houden :+). Als de as te ver naar de binnenkant is geschoven zul je deze eerst op zijn plek moeten terugschuiven zoals eerder gezegd Accretion in "Deurklink schuttingdeur werkt niet meer"
De hendel is niet, ook niet met veel kracht, los te krijgen. Aan de buitenkant zit dus nu niets waar ik de inbussleutel in kan doen. De moer(?) aan de binnenkant is helemaal vlak.
Waarschijnlijk zitten de klinken met een borgring aan de deurschilden vast, dus schroef die eerst eens los.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 18-06-2023 13:43 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Patentboutjes losdraaien en vervolgens kun je het schild er afhalen, kruk zit waarschijnlijk vast aan het schild dus kun je niet apart loshalen.

Vervolgens schuif je de stift op zijn plek en zet je die vast met het inbusboutje
Pagina: 1