Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn telefoon:
Xiaomi Poco M4 Pro (2201117PG)

met de
Gebruikte app
Camera versie 4.3.004840.0

Ziet het score bord als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1d3JtDUlUgRPPydvnjclvjDiwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/bR7nEPdyhUMKzB4Efqn2nSDH.gif?f=user_large

Terwijl wij hier als mensen gewoon de score 7-2 en een tijd zien staan.

Mijn vraag
Welke instellingen kan ik gebruiken om wel een goede foto van het score bord te maken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Pro instellingen met verschillende Iso waarden.
HDR aan/uit
Portret
Zoom

Geven allemaal vergelijkbaar resultaat.
Tips?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Langere sluitertijd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 22:49
Je hebt een veel langere sluitertijd nodig om hier goed een foto van te maken.
Dat kan de camera waarschijnlijk niet zelf meer als de ISO al op de laagste stand staat, en er geen diafragma in de cameralens zit.

Een simpele optie is om dan een verduisterende folie, stukje getind glas o.i.d. te gebruiken om het licht te dimmen wat de camera in komt. Je telefoon zal dan vanzelf de sluitertijd verlengen om een goede belichting te krijgen

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:09
Instellingen op de hand en de sluitertijd naar belachelijk hoge waardes zodat op menselijke waardes zit zoals je oog.

En dan maar hopen dat dat kan met je telefoon en je hand zo vast is dat niet elke foto bewogen te voorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
__R__ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:45:
Instellingen op de hand en de sluitertijd naar belachelijk hoge waardes zodat op menselijke waardes zit zoals je oog.
Op 24 fps zien onze ogen beelden al soepel, dus 1/24e sluitertijd zou in theorie al genoeg moeten zijn. Dat noem ik geen 'belachelijk hoge waarde' ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:09
Ligt natuuurlijk helemaal aan de verversingsnelheid van het bord. Sluitertijd moet hoger zijn dan de verversing dan het bord. Dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
__R__ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:09:
Ligt natuuurlijk helemaal aan de verversingsnelheid van het bord. Sluitertijd moet hoger zijn dan de verversing dan het bord. Dat bedoel ik.
Ja, dat snapte ik. En ik geef aan dat je geen 'belachelijk hoge waardes' (waarbij ik dan denk aan secondes of langer) hoeft te gebruiken, maar dat 1/24e of trager hoogstwaarschijnlijk al traag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:42
De meest eenvoudige oplossing?
Kort filmpje maken.

Edit:
Paar seconden is al genoeg, wil je er iets meer tijd aan besteden pak dan een film afbeelding (of hoe je dat ook noemt).

[ Voor 56% gewijzigd door Ad de Jong op 18-06-2023 10:14 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Ad de Jong schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:12:
Kort filmpje maken.

Edit:
Paar seconden is al genoeg, wil je er iets meer tijd aan besteden pak dan een film afbeelding (of hoe je dat ook noemt).
Nope, met video krijg je alsnog dat als het een hele lichte dag is dat het scherm zal flikkeren, want meer licht = snellere sluitertijd. Ook met video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
Wel een gaaf effect. Je ziet gelijk hoe zo'n scorebord eigenlijk werkt. Wij zien het als een normaal beeld maar in werkelijkheid knipperen die lampjes dus heel snel. :)

Je moet je telefoon zover krijgen dat de camera een langere sluitertijd gebruikt. Als je die instelling kunt vinden kun je naar 1/25ste van een seconde of langer gaan en dan moet het lukken.
Als je dat niet kunt instellen en je wilt toch graag echt een foto lijkt dit me het makkelijkst: een grijsfilter voor de lens van je camera houden. Die dingen worden ND genoemd (Neutral Density) met een nummer. Hoe hoger hoe meer licht ze tegenhouden. Je camera wil een normale foto maken met voldoende licht, dus die maakt de sluitertijd langer om meer licht binnen te krijgen. En dan zie je het scorebord normaal. Je koopt zo'n filter bij de eerste de beste camerawinkel.

Zo'n filter is waarschijnlijk voldoende (ND4):
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=LI3ZPQz0Hvcm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:12:
Kort filmpje maken.

Edit:
Zie video in de start post. Elk frame is slechts een deel van de getallen.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Snelletomaat schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:16:
Je moet je telefoon zover krijgen dat de camera een langere sluitertijd gebruikt. Als je die instelling kunt vinden kun je naar 1/25ste van een seconde of langer gaan en dan moet het lukken.
Dat dacht ik ook, maar het lijkt er op dat de sluitertijd in de camera app fictief is, een aangepaste sluitertijd geeft het zelfde resultaat. Het lijkt dus of de sluitertijd slechts een andere berekening is op de 64Mpixels in plaats van werkelijk een langere belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
Weet niet of het aanstaat (of bestaat) maar staat “live” uit? (In iPhone heb je live waarbij de telefoon een minifilmpje maakt waaruit je de beste foto kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
djwice schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Dat dacht ik ook, maar het lijkt er op dat de sluitertijd in de camera app fictief is, een aangepaste sluitertijd geeft het zelfde resultaat. Het lijkt dus of de sluitertijd slechts een andere berekening is op de 64Mpixels in plaats van werkelijk een langere belichting.
Hoe pas je de sluitertijd aan dan? Zet je 'm op Manual / Pro en zet je sluitertijd dan echt vast op 1/25 (of trager), waarbij alleen de andere instellingen kunnen wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

djwice schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Andere camera-app geprobeerd? Politiek even genegeerd, maar Xiaomi komt nou niet uit een land dat bekend staat om hoge kwaliteit of betrouwbaarheid.

Je kunt op de play store (of Chinese app store) gewoon een 'manual camera' app downloaden die je directe controle over de hardware van je lenzen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Oon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:08:
[...]

Andere camera-app geprobeerd? Politiek even genegeerd, maar Xiaomi komt nou niet uit een land dat bekend staat om hoge kwaliteit of betrouwbaarheid.

Je kunt op de play store (of Chinese app store) gewoon een 'manual camera' app downloaden die je directe controle over de hardware van je lenzen geeft.
Welke raad je aan? Ik heb de indruk dat op de telefoon een poort van de Camera App van Google staat aangezien Google Lens etc. standaard in de app zit.

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 18-06-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

djwice schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Welke raad je aan? Ik heb de indruk dat op de telefoon een poort van de Camera App van Google staat aangezien Google Lens etc. standaard in de app zit.
Er zijn veel verschillende camera apps met verschillende mogelijkheden. Ik gebruik zelf Open Camera, die heeft zeer veel instelmogelijkheden, o.a. de sluitertijd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1