Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluezjah
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2024
Beste tweakers, goedenmorgen,

TLDR
Kun je door meer geld in te leggen een nieuw hypotheekdeel beperken in omvang en een groter bouwdepot nemen omdat dit maandkosten verlagend is volgens uitleg op site abn ivm rentemmiddeling van de leningdelen.

Lang:

Wij oriënteren ons op een nieuw (bestaand) huis.

Wij nemen mee:
Hypotheek met lage rente
Overwaarde

Wij moeten:
Een lening deel extra afsluiten voor het restant van de koopsom.

Inleiding deel 2:
Op de site van ABN (huidige hypotheek) staat het volgende.

Heeft u meerdere leningdelen met verschillende rentes? Dan geldt de rente op basis van het gewogen gemiddelde (niet alles telt even zwaar mee) van de rentepercentages van de verschillende leningdelen.
Vraag:
Is het slimmer om meer eigen geld in hypotheek te stoppen en een bouwdepot te nemen omdat de rente van bouwdepot lager is dan het hypotheek deel. Of werkt het niet zo?

Voorbeeld berekening:
Hypotheekdeel 1: 200k (lage rente)
Overwaarde: 200k
Bijlenen 100k (hoge rente)
Verbouw van eigen geld (zeg 75k)

Of

Hypotheekdeel 1: 200k (lage rente)
Overwaarde: 200k
Bijlenen 25k (hoge rente) door 75k in de leggen
Verbouw van bouwdepot 75k (gemiddelde re

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13
waarom denk je dat de rente van het bouwdepot lager is? het lijkt mij dat er 2 rentes zijn straks:

1. de lage rente van je oude hypotheek over het oude leningdeel.
2. de nieuwe, hogere rente over al het geld dat je nu nieuw gaat lenen. deel daarvan is de hypotheek zelf en deel.is het bouwdepot.

het gedeelte tijdens de verbouwing zelf is niet zo boeiemd, wat interessant is is de eindsituatie. dus breng eens in kaart hoe het zit als na 2 jaar de verbouwing af is, welke leningdelen en rentepercentages zijn er dan nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een bouwdepot is een soort bankrekening waar de bank het geleende geld op zet. Dat geld komt gewoon uit "een" leningdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:03
Zover ik weet werkt rentemiddeling alleen met leningdelen die minimaal dezelfde looptijd hebben (correct me if I am wrong). Een bouwdepot heeft veelal een beperkte looptijd van een paar jaar en zal daarvoor denk ik niet gebruikt kunnen worden. Edit: zie mijn reacties hieronder. Volgens mij heeft een bouwdepot niet per se een eigen leningdeel.

Bij ons hebben we naast het bouwdepot nog een extra leningdeel met een vaste rente van 1 jaar. Die rente was een half procent minder waardoor rentemidding mogelijk was. Dat leningdeel heeft echter wel dezelfde looptijd als de andere leningdelen. Nadeel is dat de rentevasteperiode nu afloopt en de nieuwe rente 3 keer zo hoog is :+

[ Voor 7% gewijzigd door Zenomyscus op 18-06-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:47:
Een bouwdepot is een soort bankrekening waar de bank het geleende geld op zet. Dat geld komt gewoon uit "een" leningdeel.
Het verwarrende lijkt wat TS van de site van ABN haalt. Het is me niet echt duidelijk binnen welke context dit is:
Heeft u meerdere leningdelen met verschillende rentes? Dan geldt de rente op basis van het gewogen gemiddelde (niet alles telt even zwaar mee) van de rentepercentages van de verschillende leningdelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
YakuzA schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Het verwarrende lijkt wat TS van de site van ABN haalt. Het is me niet echt duidelijk binnen welke context dit is:

[...]
Zelfs al zouden ze dat leningdeel meenemen in de berekening (wat ik befwijfel) is het effect zeer beperkt. Een bouwbudget blijft beperkt geldig, vaak een jaar of 2. Neem dan het gewogen gemiddelde van leningdelen van 20, 25, 30 jaar (?) en je ziet dat het bouwbudget een druppel in de emmer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59
Ik denk dat ze bedoelen in het geval dat je een nieuwe hypotheek afsluit met meerdere leningdelen met verschillend rentepercentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:47:
Behalve dat dat leningdeel andere voorwaarden heeft en beperkt blijft bestaan.

Ik twijfel ook of mijn bank het als een losse lening ziet, volgens mij zit het bij ons in een groot leningdeel. Het is vooral een losse rekening en geen los leningdeel toch? Althans, hier niet volgens mij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
YakuzA schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:51:
[...]

[...]
Het lijkt erop dat dat gaat om rente die je krijgt op het geld wat op de rekening van de bouwdepot staat. Die is veelal even hoog als de rente op je lening zodat je over dat deel geen rente betaalt. Als je meerdere leningdelen hebt maakt men een gewogen gemiddelde om zo het rentepercentage te bepalen. Dat is dus de rente die vergelijkbaar is met je spaarrente, maar dan een stuk hoger. Puur zodat je over dat deel netto geen rente betaalt. Het geld is immers nog niet 'uitgegeven'. Na een paar jaar wordt het restant teruggestort in je hypotheek en die verlaagt, of is het potje leeg.

Ik zie niet in waarom daar een los leningdeel achter zit met goedkopere rente. Nouja, alleen dus als die rente bijvoorbeeld 2 jaar vast staat, maar dat heeft niks met het bouwdepot te maken en kan met elk leningdeel met een beperkte rentevasteperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Ik denk dus dat de situaties van @Bluezjah geen verschil maken. Uiteindelijk leen je altijd 100k. Welke voorwaarden die lening heeft is natuurlijk af te spreken. Je kunt met een korte rentevasteperiode wel rentemiddeling doen. Maar ik zie niet in waarom een bouwdepot een eigen leningdeel heeft met een lagere rente. Dat had namelijk ieder ander leningdeel ook kunnen zijn. Daarmee zijn die situaties naar mijn idee gewoon gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluezjah
Bedankt voor alle snelle reacties.
Ik denk dat de conclusie klopt omdat het bouwdepot vervalt in het leningdeel .
Gekke tekst wel op de site van ABN, we bespreken het nog met de adviseur mocht het anders zijn horen jullie dit nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13
de tekst lijkt me 99% zeker te gaan over de situatie waarbij je een nieuwe hypotheek afsluit met meerdere leningdelen en rentes die verschillen, bijv. door andere looptijd. het bouwdepot is geld dat de bank je beschikbaar stelt en wat zij op dat moment moeten lenen op de geldmarkt. het ligt daarom voor de hand dat ze dat doen tegen marktrente.

maar veel belangrijker: TS, maak eens een tabelletje met 2 situaties, al je overwaarde in de hypotheek en bouwdepot lenen vs andersom, bouwdepot uit overwaarde en verder gewoon alles lenen in de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluezjah
2 situaties, al je overwaarde in de hypotheek en bouwdepot lenen vs andersom, bouwdepot uit overwaarde en verder gewoon alles lenen in de hypotheek.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
Beide scenario’s zijn dan toch gelijk?

Als we met de overwaarde het bestaande lening deel aflossen met de lagere rente moeten we meer bijlenen met hoge rente voor bouwdepot of nieuw leningdeel wat feitelijk hetzelfde is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluezjah
Fr33z schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:15:
de tekst lijkt me 99% zeker te gaan over de situatie waarbij je een nieuwe hypotheek afsluit met meerdere leningdelen en rentes die verschillen, bijv. door andere looptijd.
Klopt
Pagina: 1