Iemand verstand van Husqvarna zitmaaiers? ik wil er 1 kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Hallo allemaal.

ik vroeg mij af of hier leden zijn die verstand hebben van Husqvarna zitmaaiers want ik zit eraan te denken om een 2dehandse te kopen.

Sterker nog ik heb er 2 op het oog.
1: Husqvarna Rider 970 (15pk)
2: Husqvarna Rider bioclip. (12.5 pk)

Nou heb ik de rider 970 bekeken en deze zag er goed uit.
Je kon zien dat het goed onderhouden was want er was geen roest aan de maaier en ook niet in de maaidek (waar de messen zitten) en het kunstof was amper beschadigd
Hij reed soepel alleen de voet pedalen ging wat zwaar bij het indrukken. (geen idee of dat normaal is of niet)
Ook onder de moterkap zag het er prima uit. En de maaier lekte geen olie (geen olie onder de maaier op de grond getroffen)

Helaas kon de verkoper (handelaar die niet zoveel verstand van had) mij niet vertellen of de maaidek kon open klappen (naar voren)
Ik heb zitten googlen en youtuben maar het word mij niet duidelijk of exact dit type dit kan.

De Ride bioclip (die ik overigens nog niet bekeken hebt) kan dit wel (wat ik wel belangrijk vind)
Maar de ride bioclip heeft 2 grote messen ipv 3 iets kleinere zoals de Rider 970 heeft.
Ook heeft deze iets minder pk.
Deze rider is flink aangepakt door de eigenaar:
Nieuwe snaren.
Nieuwe lagers maaidek.
Nieuwe lagers wielen.
Contactslot.
Nieuwe olie.
Maaidek opnieuw behandeld.

Ik vraag mij af wat ik van deze opknapbeurt moet vinden.
Ik bedoel hartstikke mooi natuurlijk, maar het betekend ook dat de eigenaar voor de opknapbeurt de maaier slecht heeft behandeld (?)

Wat ik ook niet kan vinden (op het internet) is de bouwjaar van beide types.

ik heb 4 vragen.
1: kan de maaikap van de 970 naar voren open geklapt worden net als de bioclip
2: wat zijn de bouwjaren
3: Zijn er voor of nadelen van het hebben van 2 grote messen of 3 kleine?
4: Wat moet ik vinden van zo'n grote opknapbeurt?

De vraagprijzen zijn overigens bij beide maaiers hetzelfde.

Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten?

[ Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 17-06-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:06
tweakmember schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:39:

Ik vraag mij af wat ik van deze opknapbeurt moet vinden.
Ik bedoel hartstikke mooi natuurlijk, maar het betekend ook dat de eigenaar voor de opknapbeurt de maaier slecht heeft behandeld (?)
Als dat al zo is, dan is alles dan toch helemaal geserviced nu?

Die 970 kan niet naar voren volgens mij, de behuizing laat dat zo te zien niet toe. Maar controleer de handleiding. Bouwjaren vind je op het typeplaatje. Maar meestal gaat het bij dit soort "agrarische" toestellen om bedrijfsuren. Bouwjaar is minder belangrijk.

2 of 3 messen lijkt me iets met vermogen te maken te hebben. Sterker is beter met lang gras.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 17-06-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
pennywiser schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:46:
[...]

Als dat al zo is, dan is alles dan toch helemaal geserviced nu?

Die 970 kan niet naar voren volgens mij, de behuizing laat dat zo te zien niet toe. Maar controleer de handleiding. Bouwjaren vind je op het typeplaatje. Maar meestal gaat het bij dit soort "agrarische" toestellen om bedrijfsuren. Bouwjaar is minder belangrijk.
Bedankt voor uw reactie en link.
Deze "oude" maaiers hebben geen draaiuren meter helaas.
In uw link/gerbruikaanwijzing is niks te vinden over dat het maaidek ophoog geklapt worden.

Overigens is hier ook niks over te vinden in de gebruiksaanwijzing van de bioclip terwijl deze maaier dit wel kan.
https://www.manualslib.co...oclip.html?page=36#manual

[ Voor 21% gewijzigd door tweakmember op 17-06-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 22:10
ik heb een rider 11 bioclip. bouwjaar iets van begin 2000 of eind jaren 90. Heb zelf de opknapbeurt gedaan want dat heeft die nodig, het dek rot je eens per 20 jaar ofzo door. Verder geen neiging tot roesten. Prima maaier. kun je weer jaren mee toe. vermogen is voldoende. als je er 40 cm hoog weiland mee wil maaien was een grotere motor mooi geweest, verder prima. die briggs & stratons vanaf die tijd zijn prima, gebruikt nul olie.Ik heb wat ruimte op het knikpunt tussen de voor en achterkant, maar of dat zo hoort of slijtage is weet ik niet. onderdelen allemaal
te krijgen verder