Audio van 2 PC's naar 1 paar Boxen, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryvdFust
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-02 17:51
Ok, ik dacht dat dit een makkie ging zijn. Niet dus. Ik zal even de situatie schetsen :

We hebben 2 PC's in huis, waarbij we een KVM switch (Startech) geinstalleerd hebben tussen de 2 PC's. Het toetsenbord en de muis gaan via de switch en werken perfect. De audio moest normaal ook via deze switch gaan, maar bij het aansluiten van een van de twee PC's zit er enorme storing op de luidsprekers.

Dus ofwel moeten we een degelijkere switch aanschaffen, met de hoop dat dit geluidprobleem dan wel opgelost is. Of ik moet op zoek naar een 3,5mm Jack splitter - 2x Male naar 1x Female. Zodat ik de luidsprekers alsnog kan aansluiten aan beide PC's gelijk.

Ik vraag me nu alleen af, als ik voor de Jack-splitter ga, welke moet ik dan nemen? Want je vindt er wel op het internet, maar blijkbaar zijn de meesten voor enerzijds audio en anderzijds micro. 8)7

Wat raden jullie aan? Misschien zijn er nog mensen met bovenstaande probleem, waarbij het wél opgelost is :)

Ik hoor het graag van jullie.

Beste antwoord (via HarryvdFust op 18-06-2023 00:42)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:12
Je kunt alles qua mengpaneel, aux mixers, usb interfaces en dure geluidskaarten vergeten, je hebt te maken met twee verschillende (2 pc) grounds waar tussen stroom loopt, en voor verstoring zorgt. Met al die apparaten sluit je de gnds van de pc's alsnog aan elkaar. Ik moet nog een eerste oplossing tegen komen die echt goed werkt, en ik heb zo'n gevoel dat de mensen die hier reageren dit zelf nooit gedaan hebben, en maar wat roepen. Ik had exact jouw probleem en was na de oplossingen hier proberen geen meter verder.

De oplossing -- waar ik na honderden euro's verkloot te hebben -- die uiteindelijk mijn keus geworden is;

Op de pc's de S/PDIF poorten gebruiken, dat als eerste om de pc's van elkaar elektrisch te scheiden.

Ten tweede 2x FiiO D03K (ik kon helaas geen betere vinden, heb een paar andere merken en merkloos uitgeprobeerd). Deze lijkt van alle shit het minste ruis te introduceren, maar het blijft... Shit. Ze kosten ong 15-20 eur per stuk op ali, en hebt er twee nodig.

Daarna koop je een mixer, ik kan je uit ervaring vertellen dat zelfs de meest cheapo 2 aux in 1 aux uit mixer op usb voeding perfect werkt. Zo complex zijn die dingen niet. Ik heb de AU202, https://m.aliexpress.com/item/1005002176429101.html .

Nu kan je alles aansluiten en gebruiken.
Zorg ervoor dat je NIET de PC's als voeding (bv via usb) gebruikt, want dan verbind je ze weer aan elkaar en is al deze moeite voor niks.

Eventueel als je geen S/PDIF hebt dan een mobo pakken die dat wel heeft of een audio kaart installeren die S/PDIF heeft. Niet de behringer dingen pakken want daarop heb je helemaal geen volume control via windows. Alleen per app (als een app het ondersteunt).
Ruk drivers.

Voor nog meer verbetering, minder ruis, wat ik heb gedaan, is van de speakerboxen het stroom aftappen en door een LRC filter gooien, en daarop de mixer en spdif naar aux converters aangesloten, zodat er geen mogelijkheden zijn om extra stroom / ruis tussen apparaten via andere paden te laten lopen. Als de grounds direct verbonden zijn moet je bij de kabels die van de spdif converters naar de mixer gaan, de ground onderbreken, en ook van de mixer naar de speakers - je hebt een ground via de stroom aftap, je wilt niet meerdere stroomkringen.

Success, dat is een klein deel van mijn maandenlange onderzoekstocht voor twee pc's op één speakerset. Ik heb ook ground loop isolatoren geprobeerd, en ja het was beter maar leverde ook in op geluidskwaliteit, en was niet van plan 500 eur per pc te investeren om andere betere ground loop isolatoren te nemen. Heb er zelf een paar geprobeerd te maken maar je verliest altijd op kwaliteit. Btw een smoothing chip toevoegen aan de stroom voegde in mijn geval niks toe, geluid werd er niet beter op. De D03K zijn helaas de limiterende factor.

Edit: evt vind je een mixer die alle inputs isoleert van elkaar,ook de gnd, maar ik kon er geen een vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 18-06-2023 11:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:37
Lastig als die KVM z'n slechte audiointerface heeft...

Nou ben ik sowieso geen fan van 3,5mm jacks, maar ik zie eigenlijk twee snelle oplossingen:

1. Kijken naar een 2-in-1-out interface, zodat je daarmee kan switchen zoals deze -> https://www.amazon.com/SO...Independent/dp/B093FT2PT5

2. Beide PC's voorzien van een USB audiointerface, ervanuitgaande dat de USB van de KVM het wel goed doet -> https://www.amazon.com/UG...ne-Desktops/dp/B01N905VOY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:43
Je kunt niet de twee audio uitgangen met een splitter aansluiten. Dan gaan ze kapot.
Een schakelaar of mengpaneel is denk ik de eenvoudigste oplossing.

Maar, wellicht lost dat het probleem van je storing alsnog niet goed op... Dus wellicht heb je een ground loop isolator nodig. Daar moet je eerst even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een enorme storing doet me eigenlijk meer denken dat er een plugje niet goed ingeplugd is. Heb je dat gecontroleerd? :)

Verder wel handig als je even meld welke ivm switch je hebt en welke speakers. Alsook op welke aansluiten van je PC's je de boel hebt gehangen nu.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryvdFust
The Eagle schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:46:
Een enorme storing doet me eigenlijk meer denken dat er een plugje niet goed ingeplugd is. Heb je dat gecontroleerd? :)

Verder wel handig als je even meld welke ivm switch je hebt en welke speakers. Alsook op welke aansluiten van je PC's je de boel hebt gehangen nu.
Alvast bedankt voor de input, hier kan ik al mee aan de slag. Wat de andere info betreft :

Switch (goedkoop modelletje hoor) : https://www.distrelec.be/...tech-sv211kusb/p/30214260

Speakers : Logitech Z2300 --- https://www.bol.com/be/nl...-z-2300/1003004000011531/

Ik heb de audio naar de switch verbonden via de speakeruitgang van beide PC's.

Het ene moederbord is een Asus Z170 Pro gaming en de andere een Gigabyte Aorus B550 Pro V2

Alle stekkertjes zaten goed vast, dat heb ik reeds gecontroleerd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:12
Je kunt alles qua mengpaneel, aux mixers, usb interfaces en dure geluidskaarten vergeten, je hebt te maken met twee verschillende (2 pc) grounds waar tussen stroom loopt, en voor verstoring zorgt. Met al die apparaten sluit je de gnds van de pc's alsnog aan elkaar. Ik moet nog een eerste oplossing tegen komen die echt goed werkt, en ik heb zo'n gevoel dat de mensen die hier reageren dit zelf nooit gedaan hebben, en maar wat roepen. Ik had exact jouw probleem en was na de oplossingen hier proberen geen meter verder.

De oplossing -- waar ik na honderden euro's verkloot te hebben -- die uiteindelijk mijn keus geworden is;

Op de pc's de S/PDIF poorten gebruiken, dat als eerste om de pc's van elkaar elektrisch te scheiden.

Ten tweede 2x FiiO D03K (ik kon helaas geen betere vinden, heb een paar andere merken en merkloos uitgeprobeerd). Deze lijkt van alle shit het minste ruis te introduceren, maar het blijft... Shit. Ze kosten ong 15-20 eur per stuk op ali, en hebt er twee nodig.

Daarna koop je een mixer, ik kan je uit ervaring vertellen dat zelfs de meest cheapo 2 aux in 1 aux uit mixer op usb voeding perfect werkt. Zo complex zijn die dingen niet. Ik heb de AU202, https://m.aliexpress.com/item/1005002176429101.html .

Nu kan je alles aansluiten en gebruiken.
Zorg ervoor dat je NIET de PC's als voeding (bv via usb) gebruikt, want dan verbind je ze weer aan elkaar en is al deze moeite voor niks.

Eventueel als je geen S/PDIF hebt dan een mobo pakken die dat wel heeft of een audio kaart installeren die S/PDIF heeft. Niet de behringer dingen pakken want daarop heb je helemaal geen volume control via windows. Alleen per app (als een app het ondersteunt).
Ruk drivers.

Voor nog meer verbetering, minder ruis, wat ik heb gedaan, is van de speakerboxen het stroom aftappen en door een LRC filter gooien, en daarop de mixer en spdif naar aux converters aangesloten, zodat er geen mogelijkheden zijn om extra stroom / ruis tussen apparaten via andere paden te laten lopen. Als de grounds direct verbonden zijn moet je bij de kabels die van de spdif converters naar de mixer gaan, de ground onderbreken, en ook van de mixer naar de speakers - je hebt een ground via de stroom aftap, je wilt niet meerdere stroomkringen.

Success, dat is een klein deel van mijn maandenlange onderzoekstocht voor twee pc's op één speakerset. Ik heb ook ground loop isolatoren geprobeerd, en ja het was beter maar leverde ook in op geluidskwaliteit, en was niet van plan 500 eur per pc te investeren om andere betere ground loop isolatoren te nemen. Heb er zelf een paar geprobeerd te maken maar je verliest altijd op kwaliteit. Btw een smoothing chip toevoegen aan de stroom voegde in mijn geval niks toe, geluid werd er niet beter op. De D03K zijn helaas de limiterende factor.

Edit: evt vind je een mixer die alle inputs isoleert van elkaar,ook de gnd, maar ik kon er geen een vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 18-06-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryvdFust
Wow dat was een hele boterham. Ik ga hier mee aan de slag. Eens rustig nalezen en zien hoe ik dit met jou info kan oplossen. Ik ben al blij dat ik niet alleen was en dat er nog mensen dit ondervonden hebben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Zijn de PC's wel op een geaard WCD aangesloten?

Ik kan me herinneren dat ik vroeger dat probleem heb gehad, maar toen we geaarde WCD's kregen was het voorbij. Ik heb nu meerdere PC's via een KVM switch (zo'n oude Aten met geïntegreerde kabels) lopen mèt audio en die geven geen storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:25
Of, als je kan solderen dan koop je een 6 pin DPDT on-off-on switch voor een paar euro en sluit je de kabels daar op aan ? Dan kun je de grounds gescheiden houden.

Edit: ah de situatie is iets anders dan ik eerst dacht.. denk dan je 3 polen nodig hebt op zn minst

[ Voor 24% gewijzigd door BastiaanCM op 18-06-2023 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryvdFust
Josefien schreef op zondag 18 juni 2023 @ 01:02:
Zijn de PC's wel op een geaard WCD aangesloten?

Ik kan me herinneren dat ik vroeger dat probleem heb gehad, maar toen we geaarde WCD's kregen was het voorbij. Ik heb nu meerdere PC's via een KVM switch (zo'n oude Aten met geïntegreerde kabels) lopen mèt audio en die geven geen storing.
Ja hoor :)

Ik had ook ergens gelezen dat dit met de USB's te maken kon hebben. Of ten minste de stroom die via de USB's toekomt in de KVM switch.

En zelfs als ik de audio uit de PC's niet verbind, maar wel de luidsprekers aan de KVM hang, dan heb ik reeds storing. Dus... ik ga er nog een beetje mee prutsen denk ik.
Pagina: 1