Startuitstel op wasmachine is fuzzy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
(Dit is een vraag maar ook een antwoord)
Mijn nieuwe wasmachine (Haier HW70-B14636N) heeft een startuitstel optie. Mijn interpretatie van startuitstel is het aantal uren dat de start wordt uitgesteld. Dit zou volgens de handleiding ook zo moeten zijn. Maar in de praktijk werkt dit niet goed. De machine start eerder, soms wel meer dan een uur. Het lijkt soms wel of de machine ernaar toe werkt om klaar te zijn na de ingestelde uren.... maar het werkt nooit goed.
Dit is allemaal erg onhandig als ik de machine wil laten starten op een bepaald tijdstip, om optimaal m'n dynamische stroomprijzen te benutten.

Ik heb laatst een tip gehoord van iemand, die zei dat je dit ook prima met een eigen schakelklok kunt doen, door de machine te vullen en het programma te starten, en dan direct de stroom te onderbreken.
Als de machine later weer stroom krijgt, zou hij verder gaan met het programma.

Dacht eerst dat dit een broodje aap verhaal was, maar na proberen blijkt het waar te zijn.
Ik schakel nu dus mijn wasmachine in met een Shelly die een schudule heeft ingesteld.
Wasmachine begint netjes op het hele uur, zodat de duurste fase (water opwarmen) mooi in het goedkoopste uur gebeurt :)
En het instellen van een Shelly schedule ("begin op 15:00") is ook iets eenduidiger dan gehannes met uren vooruit tellen bij startuitstel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Startuitstel hebben ze bij Haier verkeerd geschreven, het is einduitstel. Hij probeert dus klaar te zijn op de tijd die je instelt. De eerste keuze die je krijgt is ongeveer de duur van het programma.

Het went vanzelf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Beekforel schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:06:
Startuitstel hebben ze verkeerd geschreven, het is einduitstel. Hij probeert dus klaar te zijn op de tijd die je instelt. De eerste keuze die je krijgt is ongeveer de duur van het programma.

Het wekt vanzelf. :+
Mijn wasmachine doet gewoon startuitstel. Het is een simpele uren teller die aftelt, en daarna start het geselecteerde programma.
Dat werkt hier prima.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 15:24
Ja ik heb ook zo’n Haier, issue is volgens mij dat duur van wasbeurt dynamisch is, afhankelijk van gewicht was, alleen meet ie dat pas als het programma een paar minuten bezig is. Een was kan een uur duren, maar ook 3,5. Startuitstel is erg random bij mij, maar heb geen dynamische tarieven, dus niet echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De handleiding schrijft dit:
Druk op deze knop (Afb. 3-12) om het programma te
starten met startuitstel. Het eindtijd startuitstel kan
worden verhoogd in stappen van 30 minuten van 0,5-
24u. Bijvoorbeeld, scherm ui 6:30 betekent dat het
wasprogramma zal eindigen binnen 6 uur en 30 minu-
ten. Druk op de "Start/Pause" knop om het startuitstel
te starten. Dit is niet van toepassing op het ZWIEREN,
Eco 40-60 programma
Dus idd de eindtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-05 16:39
dragonhaertt schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:32:
[...]

Mijn wasmachine doet gewoon startuitstel. Het is een simpele uren teller die aftelt, en daarna start het geselecteerde programma.
Dat werkt hier prima.
Het verschilt per merk. Mijn vorige Bosch werkte op eindtijd, mijn huidige AEG op starttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rleeraar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 14:09
Hallo,

Wij hebben een wat oudere AEG lavamat 86850. Deze heeft (helaas) ook de erg onnauwkeurige einduitstel. Wij hebben dynamische tarieven. Het is veel makkelijker om de starttijd te kunnen instellen.

Ik heb laatst een tip gehoord van iemand, die zei dat je dit ook prima met een eigen schakelklok kunt doen, door de machine te vullen en het programma te starten, en dan direct de stroom te onderbreken.
Als de machine later weer stroom krijgt, zou hij verder gaan met het programma

Bovenstaande uitgeprobeerd met een homewizard energy socket, helaas werkt dit niet op de AEG. Er moet op de start/pauze knop worden gedrukt om het programma te starten.

Is er wellicht iemand die via IOT de wasmachine op afstand bediend? Ik bedoel dan dat er een aanpassing is gedaan in de wasmachine om de start/pauzeknop via een zero of pi te bedienen.
Pagina: 1