Macbook Air beeldscherm zwart - externe monitor werkt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoi allen,

Een interessant probleem waar ik zelf momenteel niet uitkom.
De laptop van m'n vrouw, een Macbook Air 13" (A2179, nog met een intel) heeft een beeldschermprobleem.
Het scherm van de laptop is en blijft pikzwart, geen backlight of niks.

op het moment dat ik een tweede beeldscherm aansluit (via usb-c dongle naar hdmi) en de laptop open en dichtklap, dan springt het 2e beeldscherm aan. De macbook kan dan correct gebruikt worden.

Als ik naar Systeeminstellingen / beeldschermen ga, dan zie ik alleen m'n externe monitor.
Nu komt een 'nifty'dingetje de hoek om kijken:
als ik de laptop open klap, dan verspringt het beeldscherm, en eindigt het 'window' van de scherminstellingen op het zwarte beeldscherm. Als ik deze echter aangeklikt houdt alsof ik 'm versleep, dan kan ik hem op m'n externe monitor houden. en dan zie ik het volgende:

Ik zie momenteel binnen de systeeminstellingen:

Ingebouwd beeldscherm 1440x900, op helderheid maximaal, kleurenprofiel Color LCD
Dell S2721DGF 2560 x 1440, 60 hertz, rotatie standaard

In dit menu kan verder helemaal niks aan opties vinden om m'n laptopscherm te resetten of diagnostics te runnen.

Wat ik al geprobeerd heb:

brightness omhoog zetten via de F2 knop
helderheid verschuiven in de beeldscherm instellingen
alle beschikbare updates geinstalleerd (Ventura 13.4 22F66)
Reset SMC
Reset NVRAM
Diagnostics on boot, maar geen idee of dat lukt want dat lijkt te draaien op het scherm dat dus niet werkt...
Boot into safe mode (dat lukt, maar 't scherm werkt nog steeds niet)

Wie oh wie heeft de volgende stap in de troubleshoot?
-complete whipe is momenteel nog niet gewenst ivm aanwezige local files die behouden dienen te blijven.
Ja, backuppen is een mogelijkheid, maar dan hoor ik graag eerst een scenario en een voorbeeld waarin 't succesvol (b)lijkt.

langsgaan bij een genieen bar of exotische 'stuur maar op en dan heb je 'm over 2 weken terug' kan altijd nog, maar wheres the fun in that...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Het feit dat het scherm al niet eens meer gedetecteerd wordt in macOS is natuurlijk al reden genoeg om vast te stellen dat het een hardware probleem is, dat ga je niet softwarematig oplossen.

Ook het feit dat de backlight niet eens aan gaat is zorgwekkend en niet softwarematig op te lossen.

M.i. moet het ding open, kun je beter laten doen met een Air. Kans is aanwezig dat-ie als er een nieuw scherm in zit ruim economisch total loss is.

Backup trekken nu het nog kan, en naar een reparateur voor onderzoek :)

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 17-06-2023 21:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Dank voor de opmerking dat de niet werkende backlight een goede hint is op hardware falen. Ik had al een snelle google naar replacement displays gedaan, maar dat zat in de 500+ ballpark en dat is inderdaad total-loss terrein. (nog los van het gedoe dat daar weer uit voort kan komen).

Tenzij iemand nu nog een gouden tip heeft (sla met een rubberhamer in de linksonderhoek of zoiets) gaat het 'beste antwoord op een zaterdagavond reward' naar @nelizmastr

De backup is getrokken, het is nu (zolang 't duurt) een thuiswerk pc'tje aan een beeldscherm, en ik verwacht dat ergens in de komende weken de upgrade naar 'rose gouden baksteen' volgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04

4POX

Everybody is wired

Als die laptop al is opgegeven. Pak een schroevendraaier en kijk. De kans is heel klein dat de connector is losgeschoten. Maar even kijken kan geen kwaad. Misschien is het even lcd kabel eraf en er weer op die pc weer aan de praat te krijgen. Kan je gelijk even uitstoffen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
4POX schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:47:
Als die laptop al is opgegeven. Pak een schroevendraaier en kijk. De kans is heel klein dat de connector is losgeschoten. Maar even kijken kan geen kwaad. Misschien is het even lcd kabel eraf en er weer op die pc weer aan de praat te krijgen. Kan je gelijk even uitstoffen.
Dit staat inderdaad 'op de planning'. De boel is al overgezet naar een nieuwe macbook air, dus het kan risicoloos uit elkaar nu.
Ik laat ergens komende week nog weten wat dat opleverde, en als ik nog tips heb vul ik hier nog aan voor de volgende 'gelukkige'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:28
@dyrc Voordat je de schroevendraaier er bijpakt:
1 - Hoe oud is de Air precies?
2 - Garantie? In Nederland is de wettelijke garantie langer dan 2 jaar. Je moet bij een eventuele reparatie wel een evenredig deel van het gebruik in de afgelopen jaren zelf betalen.
3 - Gewoon verder gebruiken met een monitor, handig voor erbij?

[ Voor 6% gewijzigd door MariosCube op 19-06-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al eens gekeken met een felle lamp achter het Apple logo?Mocht je dan wel iets zien dan is het de backlight. Heb je helemaal niks dan zou ik de connector eens losmaken en weer opnieuw verbinden. Gelukkig kun je de MacBook testen zonder dat de onderkant er beslist weer op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
MariosCube schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:10:
@dyrc Voordat je de schroevendraaier er bijpakt:
1 - Hoe oud is de Air precies?
2 - Garantie? In Nederland is de wettelijke garantie langer dan 2 jaar. Je moet bij een eventuele reparatie wel een evenredig deel van het gebruik in de afgelopen jaren zelf betalen.
3 - Gewoon verder gebruiken met een monitor, handig voor erbij?
het is een A2179 dat is een geproduceerd model uit de periode 2018-2020. Onze laptop is 40 maanden oud (3+ jaar).

Hoewel je formeel gelijk hebt over het nederlands recht ga ik toch op de "choose my battles" reflex. Garantie halen buiten de 2 jaar op een laptop is wat mij betreft kansloos (of alsnog een dure laptop in tijd, moeite en frustratie).

Openschroeven en prutsen wint het van dichtlaten en gebruiken :) (something something tweakers).
Voor mn vrouw is t al 'status: defect en vervangen', ik kan t dus niet meer kapot krijgen volgens haar.

In all fairness is deze laptop ergens in de bandbreedte van ~7000uur gebruikt, heeft ie meerdere werelddelen gezien en tienduizend+ kilometers OV. Gevalletje goodbye, hello. Er staat nu al een nieuwe met M2 soc.
(unrelated: props voor de migratietool van apple, dat ging prima)

-financieel misschien niet het optimale pad, maar geen werkdag gemist zo en ook niet de mentale bagage dat t al een keer gerepareerd is en dat ie elk moment weer kaput kan gaan (ook wat waard, hij is wel écht nodig voor t werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
sypie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:16:
Heb je al eens gekeken met een felle lamp achter het Apple logo?Mocht je dan wel iets zien dan is het de backlight. Heb je helemaal niks dan zou ik de connector eens losmaken en weer opnieuw verbinden. Gelukkig kun je de MacBook testen zonder dat de onderkant er beslist weer op moet.
Deze is nieuw, dankjewel voor je aanvulling! dat scheelt (lees: uitstel) zoeken naar mn kleine torx schroevendraaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

dyrc schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Deze is nieuw, dankjewel voor je aanvulling! dat scheelt (lees: uitstel) zoeken naar mn kleine torx schroevendraaiers.
Erger. Pentalobes ;)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
insert eyeroll + mopper over standaardisering, en na nog eens rommelen in de gereedschapskist een penta 0.8 gevonden tussen de "nintendo schroevendraaiers"... oh iedereen doet z'n eigen ding dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

dyrc schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:46:
[...]

insert eyeroll + mopper over standaardisering, en na nog eens rommelen in de gereedschapskist een penta 0.8 gevonden tussen de "nintendo schroevendraaiers"... oh iedereen doet z'n eigen ding dus...
Zoek maar even verder voor de 1.2 uitvoering....

* 4POX hides

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
4POX schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:47:
[...]

Zoek maar even verder voor de 1.2 uitvoering....

* 4POX hides
aargh.. brb

update: geen 1.2, en de verleiding weerstaan om mn 0.8 'bij te knippen' naar een 1.2 (sounds good, doesnt work als t zo nauw komt?).
Dat wordt even ali checken en geduld toepassen. een setje chinesium quality is goed genoeg voor die paar keer per lifetime.
(net als pokemon, nu moet ik ze ook allemaal hebben)

see you in a month or two :w

[ Voor 46% gewijzigd door dyrc op 19-06-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@dyrc Ik weet niet welke regio je zit maar je kunt de mijne prima even lenen. (mag eventueel via PB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
sypie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:13:
@dyrc Ik weet niet welke regio je zit maar je kunt de mijne prima even lenen. (mag eventueel via PB)
Much appreciated aanbod, maar die laat ik voorbij gaan
* kans dat je hier écht in de buurt woont is 15k / 17m, dat is niet bijster veel
* dan ontneem je me m'n sell aan m'n vrouw dat een setje van 65 bitjes écht nodig is >< (already ordered...)
Pagina: 1