Put voor grondwater oppompen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik wil bij onze nieuwbouw woning een put laten slaan om grondwater te kunnen gaan oppompen.
De pomp gaat dan in de buis.

Wat heb je dan bovengronds nodig? Heeft iemand daar foto’s van? Ergens moet iets met buizen/slangen komen om het bewater vervolgens aan de druppelslang, buitenkraan, sproeiers etc. te koppelen.
Zot dat dan in je tuinhuisje, of een apart buitenkastje?
Dat zal dan denk ik vorstvrij moeten zijn?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Afhankelijk van jouw regio, mogelijk een vergunning of meldplicht, of zelfs verboden.
Check dat met je waterschap.

Wat betreft apparatuur, even een google op "grondwater put slaan", levert talloze resultaten met uitleg, bedrijven die de put kunnen en mogen slaan en eventuele benodigde pomp installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Check, snap ik en ga ik ook nakijken. Het gaat mij er nu vooral om wat je nodig hebt om de put te gebruiken en dan voornamelijk iets mbt omkasting, tuinhuis oid.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:08

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je geeft aan dat je pomp in de buis gaat, bedoel je dan dat je zo'n dieptepomp/buispomp hebt?

Het begint met een schaal-tekening van je tuin, teken hier ook zeker de gebieden waar je géén water wil hebben. Veelal sproei je van de muur weg, i.p.v. naar een muur toe.

Bedenk ook of je druppelslangen nodig hebt, in dat geval kun je het beste werken met een buffervat, dan slaat de pomp alleen aan wanneer de druk in het vat te laag wordt.

Bedenk ook of je kraantjes wil hebben, waarbij de pomp automatisch aan moet gaan wanneer je ze open draait.
(Kan ook met een drukvat, maar hoeft niet per se)

Bereken hoeveel sproeiers je nodig hebt en stel je pomp (en put) daarop af.

Mocht je heel veel sproeiers hebben, maar een kleine pomp of een put die minder water geeft, dan kun je overwegen om het op te delen in meerdere zones.
Dit gaat het makkelijkste met een beregeningscomputer en magneetventielen.

_____

In het beste geval heb je dus alleen een (elektrische) aansluiting voor de pomp nodig en wat slangen/buizen en sproeiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:37
In de basis heb je bovengronds alleen elektra, een pompcontroller, en een kraan nodig.
De controller om er voor te zorgen dat de pomp alleen draait als je ook water nodig hebt.
Een buffervat (soort expansievat) heb je nodig als je vaak kleine hoeveelheden afneemt, of minder water dan de pomp kan verwerken. Pompen kan relatief veel energie kosten.

Je kunt in principe de kabel en slang van je pomp in je thuinhuisje uit laten komen en daar gewoon een kraan aan monteren met gardena koppeling. Daar kun je erg effectief sectorsproeiers aan hangen want je hebt best wel wat druk als je een goeie pomp koopt.

Je hebt waarschijnlijk meldplicht bij je lokale waterschap, en wat beperkingen op het type pomp/afnamehoeveelheid. Soms moet je ook een meter plaatsen.

Vorstvrij, uiteraard, en wellicht toch leeg maken elke winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Afhankelijk van waar je woont en de putdiepte kun je last hebben van ijzer in het water. Als je daar mee gaat sproeien krijg je op den duur een bruine roestige waas op je gevels.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 15:09
Afhankelijk van de locatie van de put kan je er een putdeksel bovenop zetten, of komt het gewoon in een hoek van het tuinhuis uit. Je moet er electriciteit naar toe leiden, en water van weg; dus een harde PVC buis met flauwe bochten (liever 2x 45° met stuk rechtdoor tussen dan 90°, zo krijg je er gemakkelijk alles door getrokken) die vb onderaan in de meterkast uitkomt kan erg handig zijn.
Afhankelijk van de kwaliteit van het water, kan je er het toilet mee spoelen en de wasmachine op zetten. Bedenk je wel dat regenwater vaak betere kwaliteit is, en minder kalk bevat, dus staar je niet blind op de voordelen van regenwater.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een pomp, een slang die tot in het water hangt en electriciteit? Ik zat er toevallig ook pas naar te kijken of het mag (ben nog niet helemaal zeker)

De bedrijven die de putten maken die leveren meestal ook pompen. Omkasting hoeft niet per se omdat die pompen er wel tegen kunnen, maar zou ik denk ik wel doen (voor de pomp en minder lelijk). Omkasting lijkt me ook vrij simpel, Gewoon ding op een tegel leggen en iets er overheen leggen (een kratje of iets van de Action kan al). Als je de put in de buurt van je garage / tuinhuis maakt kan de pomp ook binnen staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 19-06-2023 12:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:37
De pomp kan ook in de buis. Dat is volgens mij beter, want omhoog-pompen is lastig en heeft een maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:35
Dieks77 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:13:
Afhankelijk van jouw regio, mogelijk een vergunning of meldplicht, of zelfs verboden.
Check dat met je waterschap.

Wat betreft apparatuur, even een google op "grondwater put slaan", levert talloze resultaten met uitleg, bedrijven die de put kunnen en mogen slaan en eventuele benodigde pomp installaties.
De ervaring leert dat je vaak pas moet melden vanaf 10m3./uur. Dat ga je voor je tuin niet omhoog pompen in het uur.

TS, loop eens een Wildkamp binnen en laat je adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:31
Ik heb afgelopen weekend een bronpomp aangeschaft dus mogelijk heb je wat aan de manier hoe ik het heb aangepakt.

Afhankelijk van de inwendige diameter van de buis zou ik een niet te absurd grote pomp aanschaffen. Dit om te voorkomen dat je buis tijdelijk geen nieuwe watertoevoer krijgt en je dus de bron telkens "leegpompt". De buis die hier zit is 18cm inwendig en gaat tot 40m diepte. Er hangt een pompt in op 15m diepte die theoretisch 7.2 kuub per uur (120ltr/min) kan pompen. In de praktijk is dit iets minder omdat je drukverlies hebt door de opvoerhoogte en de weerstand van de slangen.

Vanaf de pomp heb ik een puntstuk/verloop van 1.5" buitendraad naar 40mm tyleen gebruikt om een 40mm tyleenslang van 100 meter aan de pomp te bevestigen. Ik houd zo'n 6-6.5 kuub per uur aan debiet over. Hier kun je dan met t-stukken (40x1" buitendraad of binnendraad oid) aftakkingen op maken naar de sectorsproeiers/rondsproeiers (kijk eens naar Vyrsa). Het makkelijkste is om dan op die t-stukken van die Geka koppelingen te draaien zodat je mbv Geka slangtules makkelijk 25mm tuinslang kan aansluiten op je hoofdaanvoer. Aan de andere kant doe je dan weer een Geka slangtule en Geka 1/2" of 3/4" die je dan op een sproeierstandaard aansluit met daarop de sproeier. Mocht je gebruik willen maken van pop-up sproeiers (kijk eens naar Rain Bird 3500 of 5000) dan vervang je de tuinslangen voor dunner tyleen (20mm of 25mm oid).

Wildkamp kun je benaderen voor advies. Spullen aanschaffen zou ik dan elders doen, want ze zijn absurd duur. Ik heb 100m tyleen (40mm) aangeschaft voor 140 euro ex btw, ik zie net dat ze daar bij Wildkamp 405 euro of 1243 euro (als je het ook wil gebruiken voor drinkwater) voor vragen 8)7

Wat ik in jouw geval zou doen is eerst in kaart brengen hoeveel sproeiers je nodig hebt. Vervolgens kun je bepalen hoeveel liter/kuub water je per tijdseenheid nodig hebt. Op basis daarvan kun je je bronpomp uitkiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door .joepiedepoepie op 20-06-2023 11:15 ]

Pagina: 1