Meerwaarde van whois privacy-service

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mijn vraag:

Wat is de meerwaarde van een privacy service voor whois-gegevens van een particulier domein? Adresgegevens en telefoonnummer lijken tegenwoordig afgeschermd?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Voor .nl. en .eu lijkt het niet uit te maken per https://nieuws.mijndomein...-en-whois-hoe-zit-het-nu/ en wat ik zelf zie in whois-resultaten. Bij .com zie ik vooral "redacted for privacy", maar twijfel ik of dat vanwege GDPR is of door zo'n service. (Bijv. ook genoemd in Jester-NL in "Persoonlijke Privacy Topic" )

Wat is de meerwaarde van zo'n service dan nog? Nu gaat het bij mij om mijnachternaam.nl/.eu/.com dus naam en emailadres vind ik dan niet zo spannend; adres en telefoonnummer wel.

Is het dan enkel nog interessant voor domeinen / extensies waar je alles wilt verbergen?

Beste antwoord (via erwn op 18-06-2023 13:17)

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zoals je zelf al aangeeft word er al veel afgeschermd. Voor .com komt er bij whois weinig omdat je een nl adres hebt ingegeven dus een GDPR ding.

Hier nog een bron: https://www.antagonist.nl/blog/gdpr-whois/

De meerwaarde van die service is dat bv ook je email adres niet meer zichtbaar is (zoals je zelf aangeeft boeit dat niet zo).

De zoeker moet dan eerst een mailtje naar domeinboer mailen en die contact jou weer want die heeft immers wel jou gegevens.

Beter voorkomen dan genezen.
Mocht er in de toekomst op privacy gebied wat veranderen dan kan het zomaar zijn dat bv voor .com wel ineens opvraagbaar zijn (mocht je dat nieuws bv net missen).

Echte meerwaarde (voor .nl, .com, eu) is er niet wel een leuke inkomsten bron voor mensen die er gevoelig voor zijn. Of je wil bij .com ook nog provincie en land verbergen die geeft die wel weer ;).

Voor oa .io is wel het een ander opvraagbaar ook al is je adres binnen de eu. Mooi voorbeeld vraag maar is tech.io op deels afgeschermd deels niet (in elk geval minder dan .com).

Zelfde als met ssl lets encrypt is voldoende je kan nog altijd voor echt ssl certificaat betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 18-06-2023 08:32 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zoals je zelf al aangeeft word er al veel afgeschermd. Voor .com komt er bij whois weinig omdat je een nl adres hebt ingegeven dus een GDPR ding.

Hier nog een bron: https://www.antagonist.nl/blog/gdpr-whois/

De meerwaarde van die service is dat bv ook je email adres niet meer zichtbaar is (zoals je zelf aangeeft boeit dat niet zo).

De zoeker moet dan eerst een mailtje naar domeinboer mailen en die contact jou weer want die heeft immers wel jou gegevens.

Beter voorkomen dan genezen.
Mocht er in de toekomst op privacy gebied wat veranderen dan kan het zomaar zijn dat bv voor .com wel ineens opvraagbaar zijn (mocht je dat nieuws bv net missen).

Echte meerwaarde (voor .nl, .com, eu) is er niet wel een leuke inkomsten bron voor mensen die er gevoelig voor zijn. Of je wil bij .com ook nog provincie en land verbergen die geeft die wel weer ;).

Voor oa .io is wel het een ander opvraagbaar ook al is je adres binnen de eu. Mooi voorbeeld vraag maar is tech.io op deels afgeschermd deels niet (in elk geval minder dan .com).

Zelfde als met ssl lets encrypt is voldoende je kan nog altijd voor echt ssl certificaat betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 18-06-2023 08:32 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Wat zo'n "privacy service" over het algemeen inhoudt, is dat de domeinnaam niet op jouw naam geregistreerd wordt, maar op naam van de registrar/onderverhuurder.

Dat heeft als consequentie dat je ook niet zelf de rechtmatige eigenaar wordt, maar de domeinnaam slechts in bruikleen krijgt. Wat weer vervelende consequenties kan hebben als je de domeinnaam ooit wilt verhuizen of wanneer je een dispuut zou hebben met de betreffende service.

Ik vind het altijd nogal een shady business... Tenzij je echt aan het klokkenluiden slaat oid, zou ik ver van dat soort services vandaan blijven. En zelfs dan moet je bedenken of de betreffende service überhaupt te vertrouwen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
mcDavid schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:48:
Wat zo'n "privacy service" over het algemeen inhoudt, is dat de domeinnaam niet op jouw naam geregistreerd wordt, maar op naam van de registrar/onderverhuurder.
Nee. Tenminste, volgens mij is dat niet waar TS op wijst.

Dit gaat er meer om dat als je bij een gerespecteerde registrar zoals bijv. TransIP een domein registreert, jouw adres/telefoonnummer niet meer in de WhoIs info komt, maar dat daar bijvoorbeeld "REDACTED FOR PRIVACY" in komt te staan.

Het domein is dan nog steeds van jou, staat geregistreerd op jouw naam.

Bron: mijn ervaring met een tweetal domeinen (.net & .com) die ik daar geregistreerd heb. Vroeger stond er in de WhoIs info daadwerkelijk mijn fysieke adres en telefoonnummer, tegenwoordig niet meer. Da's dus ooit, zonder dat ik er om gevraagd heb, aangepast door TransIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Nee. Tenminste, volgens mij is dat niet waar TS op wijst.

Dit gaat er meer om dat als je bij een gerespecteerde registrar zoals bijv. TransIP een domein registreert, jouw adres/telefoonnummer niet meer in de WhoIs info komt, maar dat daar bijvoorbeeld "REDACTED FOR PRIVACY" in komt te staan.
Dat bedoelde ik inderdaad.

Dank voor de reacties allen.